Ik had graag hulp bij het configureren van IPv6 op onze eigen Cisco ASA 5506-X router. KPN is niet erg behulpzaam omdat de router niet door hen beheerd wordt.
KPN heeft ons een IPv6 range toegewezen en bevestigd dat deze actief is (hieronder is 'xxxx' geanonimiseerd):
Range Type : ipv6
IP Range : 2a02:a400:xxxx::/48
IP Address : 2a02:a400:xxxx::
Subnet Mask : 48
Ik heb onze ASA geupdate naar de nieuwste firmware 9.9.1, die IPv6 volledig zou ondersteunen. Onze connectie is opgezet via PPPOE.
Ik was in de veronderstelling dat we de IPv6 range moeten 'aanvragen' via DHCPv6 Prefix Delegation (PD) dus heb ik onderstaande config geprobeerd. Helaas werkte dat niet. 'SOLICIT' packets werden wel verzonden maar er komt geen antwoord.
Resultaat:
Aangezien dat niet werkt twijfel ik of KPN wel PD toepast. Maar wat zou het anders zijn? Ik heb in ieder geval geen default gateway adres gehad van KPN dus zomaar een statisch adres toewijzen aan de 'outside' interface gaat niet werken want zonder gateway kan ik geen statische route maken.
Wie weet hoe ik mijn IPv6 range moet configureren voor KPN Zakelijk Glas?
KPN heeft ons een IPv6 range toegewezen en bevestigd dat deze actief is (hieronder is 'xxxx' geanonimiseerd):
Range Type : ipv6
IP Range : 2a02:a400:xxxx::/48
IP Address : 2a02:a400:xxxx::
Subnet Mask : 48
Ik heb onze ASA geupdate naar de nieuwste firmware 9.9.1, die IPv6 volledig zou ondersteunen. Onze connectie is opgezet via PPPOE.
Ik was in de veronderstelling dat we de IPv6 range moeten 'aanvragen' via DHCPv6 Prefix Delegation (PD) dus heb ik onderstaande config geprobeerd. Helaas werkte dat niet. 'SOLICIT' packets werden wel verzonden maar er komt geen antwoord.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| interface GigabitEthernet1/1 nameif outside pppoe client vpdn group KPN ip address pppoe setroute ipv6 address autoconfig default trust dhcp ipv6 address dhcp default ipv6 enable ipv6 nd managed-config-flag ipv6 nd other-config-flag ipv6 dhcp client pd hint 2a02:a400:xxxx::/48 ipv6 dhcp client pd outside-prefix |
Resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| # show ipv6 dhcp interface outside GigabitEthernet1/1 is in client mode Prefix State is SOLICIT (744) Retransmission timer expires in 00:00:37 Address State is SOLICIT (741) Retransmission timer expires in 00:00:57 Prefixes sent as hint: 2a02:a400:xxxx::/48 |
Aangezien dat niet werkt twijfel ik of KPN wel PD toepast. Maar wat zou het anders zijn? Ik heb in ieder geval geen default gateway adres gehad van KPN dus zomaar een statisch adres toewijzen aan de 'outside' interface gaat niet werken want zonder gateway kan ik geen statische route maken.
Wie weet hoe ik mijn IPv6 range moet configureren voor KPN Zakelijk Glas?