Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb sinds twee maanden een ASRock Gaming X370 X in gebruik. Het systeem draait stabiel en krijgt voldoende koeling, het probleem(pje) waar ik tegenaan loop is dat de casefans na verloop van tijd op 100% snelheid gaan draaien. En aangezien 100% tegen de 2000rpm aanzit, is dit best wel luid.

Alle temperaturen zijn ruim binnen de marge wanneer dit gebeurd. Probleem doet zich soms voor na 5 minuten, soms duurt het wat langer, tot plm. half uur na aanzetten computer.

Je zou dit gedrag van de fans verwachten tijdens het gamen, maar het gebeurd dus ook tijdens een potje tekstverwerken. ;) Nog erger, het gebeurd ook als het systeem volledig idle is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10 Pro
ASRock Gaming X370 X (Voorzien van meest recente BIOS 4.60)
Ryzen 1600x (Op het moment op max 3.9Ghz, probleem doet zich ook voor als de CPU niet OC'ed is)
Noctua NH-L9X65 SE-AM4 cpu koeler
XFX RX480
Jonsbo RM4 tower behuizing
Noisblocker fans, 2x 140cm intake, 1x 120cm exhaust, 4 pin PWM aansluiting (600-2000rpm range)

Zoals gezegd, temperaturen van alle componenten zijn ruim binnen de marge (CPU idle 30, Mainboard idle 28). De RX480 fans spinnen alleen tijdens het gamen.
PWM settings in de BIOS staan op Silent voor alle fans. Echter op alle andere settings (Standard of Custom) doet hetzelfe probleem zich voor. Ook de optie 'fantastic' tuning is gebruikt.
Heb diverse BIOS versies geflashed, maakt geen verschil.
Verder neem geen extreme belasting waar in de task manager. (Er draaien geen vreemde processen)

Zodra de alle fans op 100% draaien is er geen weg meer terug, behalve dan rebooten, waarna de fans weer voor een tijdje tot rust komen.

Ik vermoed een bug in de BIOS? Of zie ik iets over het hoofd?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
-NJ- schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:33:
Heb sinds twee maanden een ASRock Gaming X370 X in gebruik. Het systeem draait stabiel en krijgt voldoende koeling, het probleem(pje) waar ik tegenaan loop is dat de casefans na verloop van tijd op 100% snelheid gaan draaien. En aangezien 100% tegen de 2000rpm aanzit, is dit best wel luid.

Alle temperaturen zijn ruim binnen de marge wanneer dit gebeurd. Probleem doet zich soms voor na 5 minuten, soms duurt het wat langer, tot plm. half uur na aanzetten computer.

Je zou dit gedrag van de fans verwachten tijdens het gamen, maar het gebeurd dus ook tijdens een potje tekstverwerken. ;) Nog erger, het gebeurd ook als het systeem volledig idle is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10 Pro
ASRock Gaming X370 X (Voorzien van meest recente BIOS 4.60)
Ryzen 1600x (Op het moment op max 3.9Ghz, probleem doet zich ook voor als de CPU niet OC'ed is)
Noctua NH-L9X65 SE-AM4 cpu koeler
XFX RX480
Jonsbo RM4 tower behuizing
Noisblocker fans, 2x 140cm intake, 1x 120cm exhaust, 4 pin PWM aansluiting (600-2000rpm range)

Zoals gezegd, temperaturen van alle componenten zijn ruim binnen de marge (CPU idle 30, Mainboard idle 28). De RX480 fans spinnen alleen tijdens het gamen.
PWM settings in de BIOS staan op Silent voor alle fans. Echter op alle andere settings (Standard of Custom) doet hetzelfe probleem zich voor. Ook de optie 'fantastic' tuning is gebruikt.
Heb diverse BIOS versies geflashed, maakt geen verschil.
Verder neem geen extreme belasting waar in de task manager. (Er draaien geen vreemde processen)

Zodra de alle fans op 100% draaien is er geen weg meer terug, behalve dan rebooten, waarna de fans weer voor een tijdje tot rust komen.

Ik vermoed een bug in de BIOS? Of zie ik iets over het hoofd?
ik denk niet dat we je een kant en klare oplossing kunnen geven maar he miet zelf eens de bios in en kijken hoe de boel ingesteld staat onder hardware en monitoring of iets wat daarop lijkt in het aller slechtste geval zou je bijvoorbeeld je fans op een vaste snelheid kunnen instellen, maar dat moet natuurlijk ook anders kunnen welicht dat je maximum temp extreem laag staat (denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 08:54

Jimbolino

troep.com

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Gigabyte Z370P-D3.
Bij mij gingen de fans op 100% draaien als ik terug kwam uit standby.
En na een reboot was het systeem weer rustig.

Na wat op en neer gemail met Gigabyte support, en wat beta biossen geprobeerd, is het weggegaan.
Ik zeg "weggegaan" omdat er tegelijkertijd ook windows updates waren, dus misschien was de bios niet het probleem.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Dank voor jullie hulp! Ben al een tijdje met custom fan profile settings in de weer, vaste rpm bij oplopende temperaturen, maar ook hier geen oplossing van het probleem. Kan het ook niet echt duiden, soms krijg ik 100% na 5 minuten, soms ook helemaal niet. Ik kan er geen patroon in vinden. Sowiso ontwaken na een stand-by is 100% fanspeed gegarandeerd.

Jammer genoeg heeft dit moederbord geen settings voor vaste snelheid van de fans.

Verder is er een setting overheat protection, maar hier alleen de optie enable/disable. Geen temperatuur vermeld of instelling wanneer dit inschakeld.

Ik kan een mailtje wagen aan ASRock support, wie weet kunnen zij me verder helpen. Voor het moment heb ik wat low power adapters tussen de fans en de headers geplaatst, hierdoor in elk geval geen 2000rpm meer op de casefans!

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat