Heb sinds twee maanden een ASRock Gaming X370 X in gebruik. Het systeem draait stabiel en krijgt voldoende koeling, het probleem(pje) waar ik tegenaan loop is dat de casefans na verloop van tijd op 100% snelheid gaan draaien. En aangezien 100% tegen de 2000rpm aanzit, is dit best wel luid.
Alle temperaturen zijn ruim binnen de marge wanneer dit gebeurd. Probleem doet zich soms voor na 5 minuten, soms duurt het wat langer, tot plm. half uur na aanzetten computer.
Je zou dit gedrag van de fans verwachten tijdens het gamen, maar het gebeurd dus ook tijdens een potje tekstverwerken.
Nog erger, het gebeurd ook als het systeem volledig idle is.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 Pro
ASRock Gaming X370 X (Voorzien van meest recente BIOS 4.60)
Ryzen 1600x (Op het moment op max 3.9Ghz, probleem doet zich ook voor als de CPU niet OC'ed is)
Noctua NH-L9X65 SE-AM4 cpu koeler
XFX RX480
Jonsbo RM4 tower behuizing
Noisblocker fans, 2x 140cm intake, 1x 120cm exhaust, 4 pin PWM aansluiting (600-2000rpm range)
Zoals gezegd, temperaturen van alle componenten zijn ruim binnen de marge (CPU idle 30, Mainboard idle 28). De RX480 fans spinnen alleen tijdens het gamen.
PWM settings in de BIOS staan op Silent voor alle fans. Echter op alle andere settings (Standard of Custom) doet hetzelfe probleem zich voor. Ook de optie 'fantastic' tuning is gebruikt.
Heb diverse BIOS versies geflashed, maakt geen verschil.
Verder neem geen extreme belasting waar in de task manager. (Er draaien geen vreemde processen)
Zodra de alle fans op 100% draaien is er geen weg meer terug, behalve dan rebooten, waarna de fans weer voor een tijdje tot rust komen.
Ik vermoed een bug in de BIOS? Of zie ik iets over het hoofd?
Alle temperaturen zijn ruim binnen de marge wanneer dit gebeurd. Probleem doet zich soms voor na 5 minuten, soms duurt het wat langer, tot plm. half uur na aanzetten computer.
Je zou dit gedrag van de fans verwachten tijdens het gamen, maar het gebeurd dus ook tijdens een potje tekstverwerken.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 Pro
ASRock Gaming X370 X (Voorzien van meest recente BIOS 4.60)
Ryzen 1600x (Op het moment op max 3.9Ghz, probleem doet zich ook voor als de CPU niet OC'ed is)
Noctua NH-L9X65 SE-AM4 cpu koeler
XFX RX480
Jonsbo RM4 tower behuizing
Noisblocker fans, 2x 140cm intake, 1x 120cm exhaust, 4 pin PWM aansluiting (600-2000rpm range)
Zoals gezegd, temperaturen van alle componenten zijn ruim binnen de marge (CPU idle 30, Mainboard idle 28). De RX480 fans spinnen alleen tijdens het gamen.
PWM settings in de BIOS staan op Silent voor alle fans. Echter op alle andere settings (Standard of Custom) doet hetzelfe probleem zich voor. Ook de optie 'fantastic' tuning is gebruikt.
Heb diverse BIOS versies geflashed, maakt geen verschil.
Verder neem geen extreme belasting waar in de task manager. (Er draaien geen vreemde processen)
Zodra de alle fans op 100% draaien is er geen weg meer terug, behalve dan rebooten, waarna de fans weer voor een tijdje tot rust komen.
Ik vermoed een bug in de BIOS? Of zie ik iets over het hoofd?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat