Nieuw netwerk aanleggen nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-05 16:55
Beste allen,

Ik ben hier nieuw en wil een netwerk aanleggen.
Hier voor heb ik een netwerktekening gemaakt wat ik voor ogen heb, zie de link.
https://myalbum.com/album/QrEWVzNhbY93

We hebben er voorgekomen om cat6a kabels te trekken met de volgende kabel:
https://www.conrad.nl/nl/...grijs-100-m-1045212.htmll

Nu is mijn vraag wat is beter voor in de contactdoos in de kamers keystones of een vaste contactdoos?

Welke switch raden jullie aan?

Voor de patchpaneel ben ik van plan een "Digitus Professional DN-91612SD-EA 12 poorten Netwerk-patchbox CAT 6A 1 HE" te nemen.
https://www.conrad.nl/nl/...-cat-6a-1-he-1345782.html

Welke wifi accespoints kan ik het beste gebruiken of tweemal "airport express" er bij te nemen (beetje duur).

Graag hoor ik of ik nog dingen moet aanpassen of verbeteren.

[ Voor 11% gewijzigd door bertdrenth op 09-03-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap de "WAN-kant" niet? Waarom zet je in hemelsnaam direct na je EB een enkele switch, daar sluit je (zonder noemenswaardige firewall/security) een NAS op aan en daarna pas alles naar je patchpaneel?

Volgens mij, maar hiermee haal je je ook wat extra werk op je hals, is de EB enigszins beperkt in het aantal portforwards en DHCP-scope; ook zie/lees ik nog even niet of alle gebruikte apparatuur eventueel IGMP ondersteund. Mocht je switches willen aanschaffen: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 is een goede keuze; de 5-poorts editie is amper goedkoper maar heeft ook minder werkgeheugen waardoor firmware-updates bij de 5-poorts in meerdere etappes moeten plaatsvinden

Alternatief: trek de EB van de muur, hang er een Ubiquiti EdgeRouter voor in de plaats (of een bekende/goede router met WRT-mogelijkheid); splits daarna eerst naar je patch-paneel en vanaf daar verder bekabelen? Hiermee realiseer je in ieder geval dat jijzelf de controle houdt over alle verkeer op je netwerk, een betere/duidelijkere firewall kan inrichten en je eigen private IP-range kan beheren/definieren.

Mocht je voor Ubiquiti kiezen als router, haal dan ook 1 of 2 AC-Lite of AC-Pro erbij voor je volledige WiFi-dekking. Je hele infra beheer je dan bijna vanuit 1 console van Ubiquiti zelf; scheelt een hoop gedoe om je wired & wireless netwerk op 1 manier, van 1 leverancier met 1 console in te richten.
Ik ben hier nieuw en wil een netwerk aanleggen
Je bent al dik 2 jaar lid; lees even wat andere topics door en/of vul je startpost aan met wat eigen onderzoek/ideeen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 09-03-2018 20:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
MAX3400 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:52:
Ik snap de "WAN-kant" niet? Waarom zet je in hemelsnaam direct na je EB een enkele switch, daar sluit je (zonder noemenswaardige firewall/security) een NAS op aan en daarna pas alles naar je patchpaneel?

Volgens mij, maar hiermee haal je je ook wat extra werk op je hals, is de EB enigszins beperkt in het aantal portforwards en DHCP-scope; ook zie/lees ik nog even niet of alle gebruikte apparatuur eventueel IGMP ondersteund. Mocht je switches willen aanschaffen: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 is een goede keuze; de 5-poorts editie is amper goedkoper maar heeft ook minder werkgeheugen waardoor firmware-updates bij de 5-poorts in meerdere etappes moeten plaatsvinden

Alternatief: trek de EB van de muur, hang er een Ubiquiti EdgeRouter voor in de plaats (of een bekende/goede router met WRT-mogelijkheid); splits daarna eerst naar je patch-paneel en vanaf daar verder bekabelen? Hiermee realiseer je in ieder geval dat jijzelf de controle houdt over alle verkeer op je netwerk, een betere/duidelijkere firewall kan inrichten en je eigen private IP-range kan beheren/definieren.

Mocht je voor Ubiquiti kiezen als router, haal dan ook 1 of 2 AC-Lite of AC-Pro erbij voor je volledige WiFi-dekking. Je hele infra beheer je dan bijna vanuit 1 console van Ubiquiti zelf; scheelt een hoop gedoe om je wired & wireless netwerk op 1 manier, van 1 leverancier met 1 console in te richten.

[...]

Je bent al dik 2 jaar lid; lees even wat andere topics door en/of vul je startpost aan met wat eigen onderzoek/ideeen ;)
Je bedoeld achter de experiabox van kpn een router zetten of een gateway?
Ik hou van makkelijk alles centraal kunnen regelen zou ideaal zijn.
met IGMP (Internet group management protocol) get ik geen rekening gehouden.
MAX3400 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:01:
[...]

Nee, aangezien in jouw tekening geen vaste telefonie getekent zit van KPN, kan je beter (vind ik) de EB echt van de muur trekken en vervangen voor een goede router.
Ik was eigenlijk ook niet van plan om gebruik te maken van telefonie ik heb een mobiel abonnement en mijn partner ook met onbeperkt belminuten.
Ik heb geen rekening gehouden met Internet group management protocol, wat zijn de voordelen?

[ Voor 13% gewijzigd door bertdrenth op 09-03-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bertdrenth schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:00:
[...]

Je bedoeld achter de experiabox van kpn een router zetten of een gateway?
Ik hou van makkelijk alles centraal kunnen regelen zou ideaal zijn
Nee, aangezien in jouw tekening geen vaste telefonie getekend zit van KPN, kan je beter (vind ik) de EB echt van de muur trekken en vervangen voor een goede router.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:41

GforceNL

Out of memory....

Door alles wat ik tot dusver gelezen heb kom ik tot de conclusie dat je niet zonder experia box kunt bij KPN ?

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
MAX3400 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:01:
[...]

Nee, aangezien in jouw tekening geen vaste telefonie getekend zit van KPN, kan je beter (vind ik) de EB echt van de muur trekken en vervangen voor een goede router.
Waar zou jij de nas dan neerzetten?
Achter de airport express?

Ik heb wel gezien als je de ExperiaBox er uit haalt en een router er tussen zet, je ook zelf een hoop aan instellingen moet doen en bij houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
GforceNL schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:14:
Door alles wat ik tot dusver gelezen heb kom ik tot de conclusie dat je niet zonder experia box kunt bij KPN ?
Er zijn genoeg guides te vinden op het internet die uitleggen hoe je glasvezelinternet en IPTV van KPN werkend kunt krijgen zonder EB. De EB heb je alleen nodig voor telefonie.

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 23:07
Hier KPN glasvezel maar de Experiabox is verdwenen uit de meterkast, je kan zeker wel zonder. Eerst had ik direct na mijn NTU een Edgerouter hangen maar nu de unifi security gateway zodat deze ook terugkomt in mijn Unify controller waar ik mijn andere Unify apparaten beheer. Als je alleen TV/Internet hebt kan de hele experiabox uit, heb je nog telefonie dan vanaf je vervanger voor de experiabox alleen een lijntje laten lopen naar de experiabox voor telefonie :)

Even Googlen brengt je op meedere handleidingen zoals deze, ook is er hier op Tweakers genoeg te vinden tot aan standaard configuraties die je zo kunt inlezen

[ Voor 15% gewijzigd door lubbertkramer op 10-03-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Misschien heb heb je het verkeerd getekend, maar er staat een patchpaneel waar je meerdere dingen in prikt, zonder direct aangekoppelde switch. :)

Ik zou dus onder je patchpaneel een switch koppelen waar je alles op prikt en direct achter je Experia Box een fatsoenlijke router/firewall plaatsen.

Verder ziet het er best prima uit, al zou ik zelf gaan voor CAT7 ipv CAT6A omdat dat net wat toekomstbestendiger is. Maar da's een kwestie van geloof, geloof ik.

Oh, ik zou wel overwegen je NAS eventueel met 2xGBit (etherchannel) te koppelen. Net even wat meer netto bandbreedte naar je NAS. Je hebt er een managed switch voor nodig, die zijn niet zo heel duur.

Wat je ook nog kunt overwegen: Een PoE switch zodat je je AP's via PoE kunt voeden. (Er vanuit gaande dat je nog geen AP's hebt, en PoE gevoede AP's gaat aanschaffen.)

Wat voor apparatuur ben je van plan aan te schaffen / heb je al?

[ Voor 32% gewijzigd door unezra op 10-03-2018 08:18 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
lubbertkramer schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:06:
[...]

Hier KPN glasvezel maar de Experiabox is verdwenen uit de meterkast, je kan zeker wel zonder. Eerst had ik direct na mijn NTU een Edgerouter hangen maar nu de unifi security gateway zodat deze ook terugkomt in mijn Unify controller waar ik mijn andere Unify apparaten beheer. Als je alleen TV/Internet hebt kan de hele experiabox uit, heb je nog telefonie dan vanaf je vervanger voor de experiabox alleen een lijntje laten lopen naar de experiabox voor telefonie :)

Even Googlen brengt je op meedere handleidingen zoals deze, ook is er hier op Tweakers genoeg te vinden tot aan standaard configuraties die je zo kunt inlezen
Bedankt, maar waarom zou ik de experiabox willen vervangen?
Omdat @MAX3400 zegt dat de NAS fout staat, ben ik door gaan vragen.

Het ging mij meer om de switch en WiFi accespoints zodat ik op iedere niveau van het huis WiFi heb.

Als je er een andere router tussen het internet en de switch zet (geen eb) blijft de opstelling het zelfde.

Wat moet ik aan dat stukje verbinding doen?
Zonder dat het bakken met geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:17:
Misschien heb heb je het verkeerd getekend, maar er staat een patchpaneel waar je meerdere dingen in prikt, zonder direct aangekoppelde switch. :)

Ik zou dus onder je patchpaneel een switch koppelen waar je alles op prikt en direct achter je Experia Box een fatsoenlijke router/firewall plaatsen.

Verder ziet het er best prima uit, al zou ik zelf gaan voor CAT7 ipv CAT6A omdat dat net wat toekomstbestendiger is. Maar da's een kwestie van geloof, geloof ik.

Oh, ik zou wel overwegen je NAS eventueel met 2xGBit (etherchannel) te koppelen. Net even wat meer netto bandbreedte naar je NAS. Je hebt er een managed switch voor nodig, die zijn niet zo heel duur.

Wat je ook nog kunt overwegen: Een PoE switch zodat je je AP's via PoE kunt voeden. (Er vanuit gaande dat je nog geen AP's hebt, en PoE gevoede AP's gaat aanschaffen.)

Alle switch poorten worden op het patchpaneel aangesloten, ik heb voor een wat groter paneel gekozen, mocht ik willen uitbreiden ik geen nieuw paneel hoef te kopen. Ik kreeg juist het advies geen cat7 te gebruiken maar het bij cat6a te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:17:

Qua apparatuur, kabels, wanddozen heb ik nog niks gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bertdrenth schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:24:
[...]
Alle switch poorten worden op het patchpaneel aangesloten, ik heb voor een wat groter paneel gekozen, mocht ik willen uitbreiden ik geen nieuw paneel hoef te kopen. Ik kreeg juist het advies geen cat7 te gebruiken maar het bij cat6a te houden.
Ik heb thuis heel bewust voor CAT7 gekozen. Zo enorm duur is het niet meer en ik vind het toekomstbestendiger dan 6 en 6a.

Na wat rondshoppen heb ik zelf deze kabel gekocht:
https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html

Ik heb zelf 2 stuks 8 poorts patchpanelen, meer dan 16 poorten verwacht ik niet nodig te hebben en de 8 poorts zijn mooi tegen de muur te monteren. (Deze paneeltjes trouwens: https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html )

Die switch, is dat wel een L2 managed exemplaar of gewoon een "domme" switch? (Voor iets als een etherchannel heb je een L2 managed switch nodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:37:
[...]

Ik heb thuis heel bewust voor CAT7 gekozen. Zo enorm duur is het niet meer en ik vind het toekomstbestendiger dan 6 en 6a.

Na wat rondshoppen heb ik zelf deze kabel gekocht:
https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html

Ik heb zelf 2 stuks 8 poorts patchpanelen, meer dan 16 poorten verwacht ik niet nodig te hebben en de 8 poorts zijn mooi tegen de muur te monteren. (Deze paneeltjes trouwens: https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html )

Die switch, is dat wel een L2 managed exemplaar of gewoon een "domme" switch? (Voor iets als een etherchannel heb je een L2 managed switch nodig.)
Welke switch raad je aan ik had gezien dat sommige ook firrewall hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 23:07
bertdrenth schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:21:
[...]

Meer controle en zeker bij een groter netwerk komt dat meer tot zijn recht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Cat6a vs Cat7 is een eeuwig terugkomende discussie hier. Cat6a is makkelijker te monteren, Cat7 is toekomstbestendiger als je 100Gbit/s wil. Persoonlijk is mijn idee dat tegen de tijd dat ik daar op zit te wachten, je de kabeltjes wel kan vervangen. Maar goed, andere doen dat liever wel meteen.
bertdrenth schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 08:21:
[...]

Dat is als ik weleens in dit forum onderdeel kijk een beetje een standaard probleem. Oma'tje komt langs met de vraag wat ze moet doen om beter WLAN te krijgen voor haar kleinkinderen die soms op bezoek komen, en het advies is om te beginnen met overal Cat7 bekabeling te trekken. Managed switches natuurlijk. Een Ubiquiti mesh netwerk eroverheen zodat de vanaf de hoofdingang vanaf appartementscomplex al internet hebben, en natuurlijk niet te vergeten een apart VLAN voor elk kleinkind met QoS en een hardware firewall ertussen. Terwijl hetgeen wat ze zocht een access point was.

Oftewel waarom zou je je Experiabox willen vervangen? Ik heb niet met die specifiek ervaring, maar imo zolang hij doet wat hij moet doen heb je geen enkele reden om die te willen vervangen. Ik heb mijn standaard Ziggo doos staan. Die paar port forwards die nodig zijn werken prima erop. Loop je tegen de beperkingen eraan, ga dan eens kijken naar een alternatief.
Ik zie ook niet echt het probleem in van een NAS achter je Experiabox. Lijkt mij een redelijk standaard situatie. Zelf nooit echt in WLAN oplossingen met meerdere accesspoints verdiept, gezien een enkele prima mijn appartement dekt. Maar als je er meerdere nodig hebt om gehele dekking te krijgen in je huis kan het wel zinvol te zijn daar goed naar te kijken (al geloof ik dat tegenwoordig ook clients beter zijn geworden in automatisch switchen naar het juiste access point).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:39
Had even naar de link van de kabel gekeken die je wilt bestellen maar kon niet zien of het massief koper is of CCA (aluminium met een laagje koper). Check dit nog even, CCA is kwalitatief een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Laatst online: 09:41

GforceNL

Out of memory....

Oftewel waarom zou je je Experiabox willen vervangen?
Denk hierbij aan:
UPnP (op de Experia Box V8) waardoor er veel problemen optreden bij "online gamen". (Verholpen in firmware versie 02.00.132v4)

Multicasting (op meerdere Experia Boxen) waardoor bijvoorbeeld Apple bezitters geen gebruik kunnen maken van Bonjour, Airplay en Airprint.

VPN tunnels (op alle Experia Boxen) waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertdrenth
ybos schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:26:
Had even naar de link van de kabel gekeken die je wilt bestellen maar kon niet zien of het massief koper is of CCA (aluminium met een laagje koper). Check dit nog even, CCA is kwalitatief een stuk minder.
De kabel heeft een vaste koperen kern
https://lappbenelux.lappg...tml?tx_dgpsolr[q]=2170143

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
GforceNL schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Denk hierbij aan:
UPnP (op de Experia Box V8) waardoor er veel problemen optreden bij "online gamen". (Verholpen in firmware versie 02.00.132v4)

Multicasting (op meerdere Experia Boxen) waardoor bijvoorbeeld Apple bezitters geen gebruik kunnen maken van Bonjour, Airplay en Airprint.

VPN tunnels (op alle Experia Boxen) waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
Maar zijn er kan en klare oplossingen voor de experiabox, wat ik op de forums lees moet je zelf een hoop instellingen doen en dat dit niet altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bertdrenth schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:59:
[...]
Welke switch raad je aan ik had gezien dat sommige ook firrewall hadden
Over het algemeen: Een "switch met ingebouwde firewall" switch minder hard en is duurder dan een losse switch. Zonder er een ingewikkeld verhaal van te maken, zou ik die 2 niet combineren.

Dus een goede firewall achter je Experia box en een losse Layer 2 switch daar weer achter waarmee je je netwerk aan elkaar knoopt.

Qua switches, thuis heb ik ervaring met dit beestje:
pricewatch: TP-Link JetStream T2600G-28TS (TL-SG3424)

Is helaas niet PoE, de PoE variant vind ik met zo veel poorten thuis nog te duur dus ik heb er een losse Zyxel 5 poorts PoE switch aan hangen. (Die voed mijn AccesPoints en mijn VoIP telefoon.)

Deze:
pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP

Ik heb ook nog deze switch thuis staan:
pricewatch: ZyXEL GS1900-24E

Beiden vind ik zelf prima, al heb ik met de TP-Link nog niet zo heel veel gedaan. (Ik heb ze gekocht omdat ze een meer Cisco-like CLI hebben. Schijnen ook een goede GUI te hebben maar die heb ik nog niet bekeken.)

Qua firewall heb ik zelf deze:
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

Ik weet niet of dat helemaal je ding is. Hij is wat meer "hardcore" maar hij firewallt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 06-06 19:37
airport express heeft maar 2 poorten , 1 ingang, 1 uitgang

ga liever voor bv een ziggo of kpn versterker ... goedkoper en meer lan poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ijske schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 19:58:
airport express heeft maar 2 poorten , 1 ingang, 1 uitgang

ga liever voor bv een ziggo of kpn versterker ... goedkoper en meer lan poorten
Alsof aantal LAN poorten en prijs de enige criteria voor "goed" zijn. :(

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 10-03-2018 20:14 . Reden: bla ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 06-06 19:37
unezra schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Alsof aantal LAN poorten en prijs de enige criteria voor "goed" zijn. :(
zal ik dan ook zeggen dat een airport express slechts 10/100 poorten heeft (geen gigabit)

ja airport express is een slechte keuze !
dat er betere zijn klopt ook.. maar tenzij je features zoals bandsteering en roaming support echt nodig hebt kan je de ziggo/kpn versterker niet verslaan , feit dat topicstarter hiermee wil starten zegt dat hij hier geen kaas van gegeven heeft dus een duur toestel adviseren wat hij misschien niet nodig heeft is even slecht advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ja en nee.

Mijn eigen ervaring hiermee is dat ik zonder EB nooit betrouwbaar IPTV kon kijken. Ik had de guides gevolgd, netjes de VLAN's afgesplitst, enzovoorts. Internet werkte als een tierelier. Kon www.google.com pingen met een latency van 4ms 8)

TV kijken werkte wel, maar deed na een tijdje steeds gekker. Blokjes in beeld, tot op een gegeven moment steeds vastlopers.

ExperiaBox er weer tussen, toen gingen het kastje meteen updaten, en daarna werkte alles weer.

Omdat TV kijken hier in huis een soort primaire levensbehoefte is, heb ik de ExperiaBox maar weer terug gehangen. Als ik nu storing heb, dan weet ik iig zeker dat het aan KPN ligt en niet aan mij :)

Ik heb nu gewoon PfSense achter de ExperiaBox. Dus mijn hele netwerk en ook draadloos is helemaal afgeschermd. Alleen het stukje tussen de EB en PfSense kan KPN bij. En het enige dat daar leeft, is een TV tuner.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
bertdrenth schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:38:
Beste allen,

Ik ben hier nieuw en wil een netwerk aanleggen.
Hier voor heb ik een netwerktekening gemaakt wat ik voor ogen heb, zie de link.
https://myalbum.com/album/QrEWVzNhbY93
Na de antwoorden gelezen te hebben heb ik mijn netwerktekening aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/ySF2GwN2mpre/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/ySF2GwN2mpre/1k0.jpg

Nu twijfel ik heel erg over de switch, ik denk zelf aan een "TP-Link TL-SG1016PE", wat is jullie mening?
Voor de switch plaats ik een Ubiquiti Unifi Security Gateway die ik aansluit op de Experiabox.
Zelf zie ik het niet zitten om een eigen router te configureren zodat ik zonder Experiabox kan, daarom zet ik er een Gateway tussen.

Nu zoek ik voor in de woonkamer ook een router die als Wirreles accespoint kan werken, waar ik ook gewoon de hifi en consuls op kan aansluiten, welke zou hier geschikt voor zijn?
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om aan de zelfde kant als de apparatuur straks nog een paar kabels te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, ik zou trouwens altijd 2 strengen UTP trekken, nooit 1.
Dat monteerd mooi af en geeft je net even wat meer mogelijkheden in de toekomst. :)

(Stel dat je bijvoorbeeld in de woonkamer poorten te kort komt, kun je daar mooi een switch ophangen met 2xGbit gebundeld, waardoor je extra bandbreedte naar je NAS hebt. Of je dat nu nodig hebt of niet, het enige dat het je extra kost is een stuk ethernet, qua werk is het nauwelijks meer werk om 2 kabels te trekken.)

Waarom zou je in de woonkamer een router willen plaatsen? Je router hangt al in je meterkast. Een switch kan wel als je aan 2x ethernet niet genoeg hebt en je geen 4x ethernet wil trekken.

Qua AP, best kans dat als je in je meterkast een goed AP hangt, je niet in je woonkamer nog een los AP nodig hebt. Hangt een beetje af van de afstand en de muren die er tussen zitten maar het is de moeite van het proberen waard. Gewoon nu beginnen met een AP in je meterkast of in de gang en heb je toch niet voldoende dekking in je woonkamer, daar alsnog een AP d'r bij hangen.

Wat betreft die Airport, is het geen idee daar een gewone switch op te hangen en heel je WiFi met Ubiquity spul te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 11-03-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
unezra schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:35:
Oh, ik zou trouwens altijd 2 strengen UTP trekken, nooit 1.
Dat monteerd mooi af en geeft je net even wat meer mogelijkheden in de toekomst. :)

(Stel dat je bijvoorbeeld in de woonkamer poorten te kort komt, kun je daar mooi een switch ophangen met 2xGbit gebundeld, waardoor je extra bandbreedte naar je NAS hebt. Of je dat nu nodig hebt of niet, het enige dat het je extra kost is een stuk ethernet, qua werk is het nauwelijks meer werk om 2 kabels te trekken.)

Waarom zou je in de woonkamer een router willen plaatsen? Je router hangt al in je meterkast. Een switch kan wel als je aan 2x ethernet niet genoeg hebt en je geen 4x ethernet wil trekken.

Qua AP, best kans dat als je in je meterkast een goed AP hangt, je niet in je woonkamer nog een los AP nodig hebt. Hangt een beetje af van de afstand en de muren die er tussen zitten maar het is de moeite van het proberen waard. Gewoon nu beginnen met een AP in je meterkast of in de gang en heb je toch niet voldoende dekking in je woonkamer, daar alsnog een AP d'r bij hangen.

Wat betreft die Airport, is het geen idee daar een gewone switch op te hangen en heel je WiFi met Ubiquity spul te doen?
De airport heb ik nog liggen en die doet het nog steeds, zonde om die te vervangen.
Het ligt even aan de diameter van de kabels of ik er 1 of 2 trek de diameter van de buis is 16mm.
Met andere woorden het moet net kunnen maar als een Boch te scherp is trek je het niet om 2 kabels door de buis te krijgen.

Voor de zolder en slaapkamers moet het lukken als niks tegen zit en er geen te scherpe bochten in het leiding werk zit. In de woonkamer moet het bij 1 kunnen in de andere loopt nu een cat5 kabel en een coax.

Bij de meeste mensen waar zowel de coax als de UTP uitkomt heb je, apparatuur staan.
Daarom wil ik daar een router neerzetten die zowel als wifi acces point kan dienen als de apparatuur kan voorzien.. Een optie is om daar de Apple airport express neer te zetten en op zolder een switch middels utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Het liefst heb ik allemaal plug and play spul, waar je later eventueel mee kan spelen.

Dit is ook wel een mooie switch "Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W" maar hoe plug en play is het spul van Ubiquiti.
Aangezien mijn kennis van netwerken minimaal is, wil ik het zo simpel en makkelijk mogelijk houden, daarnaast wil ik ook weer geen fortuin neerleggen voor een thuisnetwerk, voor streamen een private cloud en zo nu en dan online gamen.

[ Voor 67% gewijzigd door bertdrenth op 11-03-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
Lethalis schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:37:
[...]

Ja en nee.

Mijn eigen ervaring hiermee is dat ik zonder EB nooit betrouwbaar IPTV kon kijken. Ik had de guides gevolgd, netjes de VLAN's afgesplitst, enzovoorts. Internet werkte als een tierelier. Kon www.google.com pingen met een latency van 4ms 8)

TV kijken werkte wel, maar deed na een tijdje steeds gekker. Blokjes in beeld, tot op een gegeven moment steeds vastlopers.

ExperiaBox er weer tussen, toen gingen het kastje meteen updaten, en daarna werkte alles weer.

Omdat TV kijken hier in huis een soort primaire levensbehoefte is, heb ik de ExperiaBox maar weer terug gehangen. Als ik nu storing heb, dan weet ik iig zeker dat het aan KPN ligt en niet aan mij :)

Ik heb nu gewoon PfSense achter de ExperiaBox. Dus mijn hele netwerk en ook draadloos is helemaal afgeschermd. Alleen het stukje tussen de EB en PfSense kan KPN bij. En het enige dat daar leeft, is een TV tuner.
Je hebt de DMZ geactiveerd op de EB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
bertdrenth schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:09:
[...]
Je hebt de DMZ geactiveerd op de EB?
Nee, het enige wat ik heb gedaan is SSH open gezet naar de PfSense. En die stuurt het weer door naar mijn Linux server.

Vervolgens alleen inloggen met key pair aangezet. Dit maakt het veel moeilijker om te kraken.

Dit als alternatief voor een VPN naar de zaak, die steeds vastloopt achter de EB.

Dus als ik nu even thuis wil inloggen, gebruik ik een passphrase beveiligde key om met PuTTY in te loggen op mijn server.

Hierbij heb ik ook tunneling aan staan voor RDP naar een Windows 10 VM, waardoor ik vervolgens gewoon kan RDP-en naar localhost:port.

En dan ik weer simpelweg overal bij. In de PfSense heb ik zelfs nog ingesteld dat het alleen vanaf mijn werk ip werkt.

Zal hierdoor wel meer latency hebben (immers dubbele NAT), maar merk daar weinig van.

De oplossing waarbij PfSense direct aan het internet hangt is uiteraard veel mooier, maar dan heb ik steeds gezeik met die iptv tuner.

Kortom, dit werkt veel stabieler en ik kan ermee wat ik wil (veilig bij mijn spullen thuis komen en mijn netwerk zelf beschermen ipv dat aan KPN over te laten).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1