Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord post niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.420 views

Vraag

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:27
Hallo,

Ik heb een pricewatch: MSI B350M Mortar Arctic gekocht met bios update (heb bevestiging gekregen van azerty dat ze deze hebben geupdated naar de laatste bios). ik heb alles aangesloten, 4pin in 8pin want voeding heeft maar 1 4 pin, 24pin ook. De CPU is een 2400G
Als ik de pc start dan draait de CPU fan en gaat de 'debug led' van cpu naar vga naar boot (ram heeft nooit gebrand) maar op boot blijft hij hangen en er komt ook geen beeld. Ik heb proberen te booten vanaf een usb een nieuwe ssd en oude hdd maar niks werkt. Ook heb ik de ram sticks omgewisseld.

Ik heb niet echt een idee meer wat ik kan doen want volgens azerty zit de goede bios op het moederbord dus heb geen idee meer :'( .
Iemand nog opties?

Beste antwoord (via Horatius op 11-03-2018 18:36)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Horatius schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:57:
Edit; de monitor die ik gebruik is trouwens 3440x1440 @100Hz, lijkt mij haast onmogelijk dat dit problemen geeft maar wie weet.
Dat is allesbehalve onmogelijk.

Dat soort hoge resoluties/refreshrates stellen nogal wat eisen aan de interface naar je videoadapter.

Welke monitor? En hoe heb je 'm aangesloten? Met DisplayPort zou het sowieso moeten werken, maar HDMI en DVI-D zijn nogal eens beperkt (ofwel aan de monitorzijde, ofwel aan de systeemzijde).

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Horatius schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 19:33:
4pin in 8pin want voeding heeft maar 1 4 pin, 24pin ook. De CPU is een 2400G
Dan heb je niet de juiste voeding, of niet de juiste kabel.

Welke voeding heb je?
(eigenlijk mist alles in je beschrijving behalve het moederbord)

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 09-03-2018 19:50 ]

• Horatius
Voeding is ingebouwd in de kast dus geen merk, hij gaat door de processor dus denk niet dat het de power is. En ik lees overal op het internet dat dat prima kan.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
als het een goedkoop no-name voeding is die bij de kast zat, kan het zeker wel zo zijn dat die niet genoeg stroom door de lijn heeft die voor de cpu nodig is.

• Horatius
Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:24:
als het een goedkoop no-name voeding is die bij de kast zat, kan het zeker wel zo zijn dat die niet genoeg stroom door de lijn heeft die voor de cpu nodig is.
Dan ga ik maar de kabels uit mijn huidige pc trekken en kijken of dat het probleem is, en flink schelden online op die case als dat het geval is. Leuk projectje voor morgen (Gvd).

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:12
Ik mis een beetje het lijstje met onderdelen.

Een 4-pins CPU voeding zal normaal gesproken prima werken, dus ik denk niet dat dat het is. Sowieso, zelfs als de voeding te licht is (wat ik ook niet geloof), dan zou ik meer reactie verwachten dan 'niets'.

Daarnaast: al geprobeerd om de boel los, buiten de kast, op een krant of zo op te bouwen? En dan zo minimaal mogelijk (moederbord, processor/koeler, 1 reep geheugen)?

Zit het geheugen er wel goed in? Dus (a) juiste slot en (b) zijn de klemmen aan de zijkant goed dichtgeklikt?

En: foto's graag, van de opstelling!

• Horatius
2400G not posting

Een foto van de setup, links onder zijn de debug lampjes (4 rode). Hij gaat van CPU naar VGA en dan naar Boot die blijft branden. Als ik ram eruit haal dan doet helemaal niks het dus lijkt niet dat het aan de ram ligt, heb ik 3 weken geleden nog uit mijn eigen pc gehaald. Hij ligt op het foam dat word meegeleverd met het moederbord dus dat lijkt mij veilig genoeg. Voeding in de kast is 300W. Op de foto zie je een usb drive als bootdrive, dat was mijn laatste poging om te booten maar tevergeefs.

Dank voor al jullie hulp! Ik weet veel van de hardware markt maar de techniek zelf is toch weer wat anders :)

Edit; de monitor die ik gebruik is trouwens 3440x1440 @100Hz, lijkt mij haast onmogelijk dat dit problemen geeft maar wie weet.

[ Voor 8% gewijzigd door Horatius op 09-03-2018 22:59 ]

• Vlizzjeffrey
Ìk las dat je de ramsticks al had verwisseld, maar wat bedoel je er precies mee.
Ik zie dat die nu in het tweede slot zit, heb je al geprobeerd te booten met je ramstick in het eerste slot vanaf je CPU gezien?

• vanaalten
[afbeelding]

Een foto van de setup, links onder zijn de debug lampjes (4 rode). Hij gaat van CPU naar VGA en dan naar Boot die blijft branden. Als ik ram eruit haal dan doet helemaal niks het dus lijkt niet dat het aan de ram ligt, heb ik 3 weken geleden nog uit mijn eigen pc gehaald.
OK, ik zat eerst nog te denken aan registered/buffered geheugen wat meestal niet werkt op een consumentenbord, maar dat is dan behoorlijk onwaarschijnlijk. Wellicht wel verstandig even het typenummer hier neer te zetten.
Hij ligt op het foam dat word meegeleverd met het moederbord dus dat lijkt mij veilig genoeg.
Daar zou ik juist niet van uit gaan. Soms is ESD-beschermend spul juist prima geleidend en maak je nu een flinke kortsluiting. Zou 'm eerder op hout of papier leggen.

Afgezien daarvan heb ik weinig nieuwe ideeen. Wellicht andere tweakers wel.

Edit:
Vlizzjeffrey schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:10:
Ik zie dat die nu in het tweede slot zit, heb je al geprobeerd te booten met je ramstick in het eerste slot vanaf je CPU gezien?
Volgens de handleiding heeft 'ie dat ene reepje precies in het juiste slot (DIMMA2) geplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 09-03-2018 23:15 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Weet je zeker dat je bord de juiste bios heeft, want dit kun je normaal gesproken aan de buitenkant niet zien? Of heb je Azerty de bios voor je laten updaten?Beetje kippig, staat letterlijk in je ts.

[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 09-03-2018 23:15 ]

• Horatius
Nielson schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:13:
Weet je zeker dat je bord de juiste bios heeft, want dit kun je normaal gesproken aan de buitenkant niet zien? Of heb je Azerty de bios voor je laten updaten?Beetje kippig, staat letterlijk in je ts.
Ik heb het azerty nog nagevraagd maar dat is echt de enige reden die ik kan bedenken dat het niet werkt.
vanaalten schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:12:
[...]

OK, ik zat eerst nog te denken aan registered/buffered geheugen wat meestal niet werkt op een consumentenbord, maar dat is dan behoorlijk onwaarschijnlijk. Wellicht wel verstandig even het typenummer hier neer te zetten.

[...]

Daar zou ik juist niet van uit gaan. Soms is ESD-beschermend spul juist prima geleidend en maak je nu een flinke kortsluiting. Zou 'm eerder op hout of papier leggen.

Afgezien daarvan heb ik weinig nieuwe ideeen. Wellicht andere tweakers wel.

Edit:

[...]

Volgens de handleiding heeft 'ie dat ene reepje precies in het juiste slot (DIMMA2) geplaatst.
Mijn ram dat er nu in zit is dit pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA ik heb nog een ander setje liggen maar lijkt mij sterk dat het dat is aangezien hij tot boot komt. Hij probeert ook de schijf aan te spreken aangezien mijn usb rood oplicht en de harddrive begon te spinnen. Zonder die foam op mijn bureau is er geen verandering. Ik heb 3 opties, een pricewatch: AMD A6-9500 Boxed kopen bij mycom om die te gebruiken om te booten en daarna weer terug brengen. Of dit ding bij een computerzaak langsbrengen maar ik denk niet dat zij veel wijzer zullen worden. En als laatste weer dit moederbord terug sturen (is al moederbord 2, eerste moederbord waren de sata poorten de verkeerde kant op) en nog een moederbord kopen.

• vanaalten
Wat je nog kan proberen:
Clear CMOS. Even de PC van de 220V afhalen, dan met een jumper de JBAT1 header minstens 10 seconden kortsluiten, jumper weer weg en PC opnieuw aansluiten/aanzetten. JBAT1 headers zou naast het buitenste PCI-e slot moeten zitten (al zie ik 'm niet op jouw foto...wellicht dat 'ie net achter het slot valt)

Verder: kan het zo iets simpels zijn als de monitor niet op de juiste ingang zetten? En ALS je de mogelijkheid hebt, probeer eens een andere monitor dan wel aansluiting?

Acties:
  • Beste antwoord

• Thralas

Dat soort hoge resoluties/refreshrates stellen nogal wat eisen aan de interface naar je videoadapter.

Welke monitor? En hoe heb je 'm aangesloten? Met DisplayPort zou het sowieso moeten werken, maar HDMI en DVI-D zijn nogal eens beperkt (ofwel aan de monitorzijde, ofwel aan de systeemzijde).

• Horatius
Thralas schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:59:
[...]

Hdmi kabel, ik heb nog een 2540x1440 monitor ergens staan, die probeer ik wel even. Is gewoon 60Hz, anders heb ik nog een 1080p tv als laatste optie.

Mijn ultrawide pricewatch: Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:22
Zou sowieso even zoiets als een 4 pin naar 8 pin EPS kopen. Voor 2 euro is het de moeite waard om in elk geval uit te sluiten dat het daar aan ligt.

https://www.reichelt.nl/?...7j4ByvPX-AYcaAtqREALw_wcB

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:59
Op de foto zie ik dat je nog iets op de front usb, audio, sata? poort e.d. hebt aangesloten.
Heb je dat er al afgehaald?

• Horatius
wappiewappie schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:19:
Op de foto zie ik dat je nog iets op de front usb, audio, sata? poort e.d. hebt aangesloten.
Heb je dat er al afgehaald?
Ja ik heb alles losgehaald behalve de drive, power and reset buttons, 24pin en 8pin.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:59
Dan blijft er niet veel anders meer over dan terug sturen naar Azerty.
heb je de cpu daar ook gekocht?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Voeding in de kast is 300W.
Kun je nu eindelijke eens wat nauwkeurigere info daarover geven? "Noname" voedingen bestaan niet. Zelfs de meest goedkope Trust kast heeft een (evenzeer goedkope) Trust voeding erin met een modelnr en specs.

Dat is hier relevant want '300W' zegt lang niet genoeg. Zo'n voeding levert z'n vermogen over verschillende lijnen, in ieder geval 3.3V, 5V en 12V, soms nog met tweede 12V erbij (al lijkt dat me bij 300W minder waarschijnlijk). Hoe z'n vermogen verdeeld is over die lijnen is relevant om te weten of hij minimaal kan leveren wat je nodig hebt.

Verder geven sommige voedingfabrikanten (vooral de betere) het max continuvermogen op, terwijl andere (vooral de slechtere) geven het max piekvermogen op. Zo'n voeding continu daarmee belasten leidt tot verlies van je magische rook.

Die voeding heeft 99.9% zeker een mooi overzichtelijk sticker met merk, modelnr en opgegeven vermogen per lijn. Als jij die niet kunt zien is het waarschijnlijk zo simpel als dat de sticker naar de andere kant van de kast wijst. Schroef desnoods die voeding even los en kijk op de andere kant...

Bij problemen met systemen die niet willen opstarten zijn moederbord en voeding in de regel oorzaak nr 1 en 2. Een van de twee negeren want "300W" en "zal wel voldoen" is jezelf tekort doen. Je verspilt in ieder geval de tijd en aandacht van je medetweakers als je dat niet geeft terwijl het daaraan kan liggen :o

Oslik blyat! Oslik!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Weet je zeker dat die 4-pins kabel voor je CPU is, en niet voor een videokaart?
Welke case en welke voeding heb je? Hoe oud is dat spul?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

TommyboyNL schreef op zondag 11 maart 2018 @ 00:14:
Weet je zeker dat die 4-pins kabel voor je CPU is, en niet voor een videokaart?
Welke case en welke voeding heb je? Hoe oud is dat spul?
4-pins kabels bestaan niet voor videokaarten, tenzij je wel een heel erg oude videokaart hebt waar nog een molex-stekker aan moet (en die zie je dan weer echt zelden op moederborden). Ook zijn de stekkers voor videokaarten gelukkig niet hetzelfde gevormd, dus ze verwarren gaat grof geweld vereisen om ze in de aansluiting te krijgen.

• Horatius
Ik heb de voeding vervangen door het moederbord aan mijn huidige PC te hangen, geen verschil. Moederbord zegt nogsteeds ‘failed to boot or boot device not detected’. Toen mijn huidige oude SSD met win10 geprobeerd, nogsteeds hetzelfde.
Dus ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat het of de processor is of het moederbord. Processor probleem kan je alleen testen met een andere processor dus ik denk dat ik een processor bestel die op AM4 past en een iGPU heeft als dat niet werkt ligt het aan het moederbord en ga ik klagen bij Azerty. Of is het jumpen van de CMOS nog een gok waard?

Nieuwe setup:
Setup 2

[ Voor 13% gewijzigd door Horatius op 11-03-2018 13:25 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Horatius schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:25:
Ik heb de voeding vervangen door het moederbord aan mijn huidige PC te hangen, geen verschil.
Enige wat je daarmee gedaan hebt is bewezen dat beide voedingen voldoen voor je oude PC, niet dat een of beide ervan geschikt is voor je nieuwe.

Nu - laatste kans - geef aub alsnog de informatie die gewoon in je topicstart had moeten staan of dit topic gaat dicht ivm te weinig info en inzet.

Oslik blyat! Oslik!

• Vlizzjeffrey
Horatius schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:25:
Ik heb de voeding vervangen door het moederbord aan mijn huidige PC te hangen, geen verschil. Moederbord zegt nogsteeds ‘failed to boot or boot device not detected’. Toen mijn huidige oude SSD met win10 geprobeerd, nogsteeds hetzelfde.
Dus ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat het of de processor is of het moederbord. Processor probleem kan je alleen testen met een andere processor dus ik denk dat ik een processor bestel die op AM4 past en een iGPU heeft als dat niet werkt ligt het aan het moederbord en ga ik klagen bij Azerty. Of is het jumpen van de CMOS nog een gok waard?

Nieuwe setup:
[afbeelding]
Probeer is in je bios in de sata settings te kijken, en dan sata op IDE zetten, ik had ook een keer dat '' failed to boot no device detected'' , en toen mijn sata op IDE gezet in de bios, en ik kon booten.

• McFastFood
  • Laatst online: 27-11 22:05
Probeer het eens met een GPU. Ik heb deze week AMD moederborden gezien met een 2200G processor die onboard ook geen beeld geven. Wat bleek, bij sommige moederborden staat Onboard GPU uit. Dus, plaats een GPU kijk of je dan beeld hebt en zet dan onboard GPU aan in de bios.

• Thralas
Horatius schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:25:Moederbord zegt nogsteeds ‘failed to boot or boot device not detected’. Toen mijn huidige oude SSD met win10 geprobeerd, nogsteeds hetzelfde.
Dus ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat het of de processor is of het moederbord.
Lijkt me niet.

Klinkt alsof hij het gewoon prima doet ('failed to boot or boot device not detected'), je krijgt alleen geen beeld - dat is je probleem. De kans dat iets hardwarematig stuk is lijkt me vrij klein, de kans op een incompatibiliteit of rare settings des te groter.

Sluit nu eens een andere monitor aan, of probeer wat degene boven me zegt.

• Horatius
Na het batterijtje eruit hebben gehaald de monitor meerdere keren hebben ontplugd en andere geprobeerd bootte hij opeens wel. Ik denk dat het aan de monitor lag, maar kan ik niet met zekerheid zeggen.

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie hulp en inzet! Hopelijk kan dit topic nog een hulp zijn voor anderen.

P.s. Nog over mijn voeding, ik kon hem er nauwelijks uitschroeven omdat hij aan de voorkant van de pc zit en meerder verlengkabels aanzitten enzo. De oude voeding is nu 2 jaar en 1 maand oud en word nogsteeds elke dag gebruikt tot 300-400 watt.

[ Voor 28% gewijzigd door Horatius op 11-03-2018 18:38 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan niet. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.