Toon posts:

HDD en/of Secondary IDE defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een computer met een Chaintech CT-6SSA2 moederbord, is ongeveer 1 a 1,5 jaar geleden het beruchte rode knopje achterop de voeding naar 115V gezet. De voeding werkte niet meer. Die is vervangen, en de computer werkte weer naar behoren.

Een half jaar later begaf de Western Digital 8,2GB 5.400rpm harde schijf (op de Primary IDE) het. Hij maakte harde tikken onder het gebruik.
Toen heb ik een Seagate 8,4GB 5.400rpm schijf gekocht, en die erin gehangen. Alles werkt weer.
Later heb ik de WD schijf nog even op de Secondary IDE gehangen, om belangrijke documenten er nog proberen af te halen. Dat is gelukt. Daarna is de WD schijf de kast in gegooit, en weggesmeten.

Nu heb ik 9 dagen geleden een Maxtor Diamondmax+ 60 20,4GB aangeschaft, en die op de Secondary IDE gehangen, als Master. Die werkte perfect.
Maar nu kreeg ik gisteren de melding: 'Kan niet schrijven naar schijf G:'. Harde schijf kapot, hoogstwaarschijnlijk.
Bij het herstarten van de computer kreeg ik al te zien: 'Secondary Master fail'.
Toen maar uitgezet en ben ik onder de wol gekropen.
Vanmorgen de computer aangezet, de documenten op de Maxtor schijf gebackuped, en de computer uitgezet. Dat ging nog goed.
Maar toen ik de computer aanzette, kreeg ik weer de melding: 'Secondary Master fail'. Deze keer de melding genegeerd, en de computer verder op laten starten. Maar hij detecteerde de CD-ROM speler op de Secondary Slave ook niet.
Nu alles van de Secondary IDE afgekoppeld, en de CD-ROM speler getest op de Primary IDE. Werkt.
De CD-brander van de Primary IDE op de Secondary IDE gezet, werkt niet.

Ik denk dus dat de Secondary IDE kapot is.
De Maxtor schijf doet op de Primary IDE en in een andere computer wel goed.

Stel dat de Secondary IDE kapot is, dan lijkt het me het beste om een nieuwe IDE controller te kopen.
Is de 'Promise Ultra 100 PCI' iets degelijks?

Zit ik er nu helemaal naast met mijn conclusies, of klopt het wat ik zeg?

Verwijderd

nop, je zit goed. De promise is een uitstekend alternatief.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik het gek vond dat de Maxtor schijf op de Primary IDE en in een andere computer het wel deed, heb ik alles behalve het moederbord met processor en kaarten uit de computer gehaald. En later weer opnieuw ingebouwd. Vooral alle IDE kabels goed langsgelopen, en alles doet het weer.

Kan het zijn dat de kabel van de Secondary IDE iets scheef/los is gaan zitten, waardoor de Maxtor schijf niet meer functioneerde?
De kabel van de Secondary IDE zat wel tussen allerlei andere kabels, en was eigenlijk een beetje te kort om de airflow niet enorm te belemmeren.
Dat Windows niet aangaf dat de CD-ROM speler niet functioneerde kan kloppen. De CD-ROM speler was op het moment van de melding niet in gebruik, en de swap-file staat wel op de Maxtor schijf.
Ook maakte de WD schijf de dag voor de crash een hard tikkend geluid. Deze Maxtor niet.
De Maxtor schijf wordt niet echt warm.

Zou het dus een los/scheef-zittende kabel geweest zijn, of overlijdt de Maxtor schijf over een paar weken alsnog? Dan weet ik of ik de Maxtor schijf nog goed kan gebruiken of niet.

Iemand een idee, of is het gewoon afwachten...

Verwijderd

Topicstarter
Harde schijf is volgens mij nu wel stuk.

Met de upgrade's van deze computer heb ik de kast open staan.
Nu raakte ik net per ongeluk voedings-kabel van de Maxtor schijf aan.
Zo te zien bewoog de molex-connector niet.
Maar de Maxtor schijf maakte net als de WD-schijf een harde tik, en begon daarna weer met opspinnen, (wat de WD-schijf overigens niet deed, die bleef maar door tikken).

Bij het opspinnen maakt(e) de Maxtor schijf trouwens een geluid, een soort zacht gekraak of iets.
Ik weet niet echt hoe ik het moet beschrijven.
Of dat normaal is weet ik niet, geen enkele HDD hier thuis heb ik dat nog horen maken.
Ik zal het geluid zo wel eens opnemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben lang op zoek geweest naar een microfoon, die kon ik niet vinden.
Echter, nu maakt hij dat zachte gekraak voor het opspinnen niet meer. :?

Vooral bij downloaden maakte de schijf veel lawaai/gekraak. Veel meer dan de Seagate.
En die is al luidruchtig!

Ik zal nog eens verder zoeken naar een microfoon.
Misschien kan 1 van jullie het geluid van een Maxtor DiamondMax+ 60 bij het opspinnen opnemen, als het mij niet lukt?

De schijf werkt echter nog wel goed.

Terugsturen dan maar als ik er niet uitkom...