Toon posts:

Excel grafiek - secondaire as verspringt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik heb 2 soorten gegevens: eerste is de waterkwaliteit die om de maand is gemeten en de tweede is op een willekeurige dag de hoeveel ton toegepaste grond. Nu wil ik de relatie tussen de waterkwaliteit en de toegepaste grond in 1 grafiek zetten.
ik gebruik voor de toegepaste grond een secondaire as en gebruik hiervoor een gegroepeerde kolom en voor de waterkwaliteit een spreidingslijn. Ik gebruik een spreidingslijn in plaats van een gewone lijn, omdat niet elke datum een waarde heeft en hierdoor geen mooie lijn krijgt (met nul invullen is een vertekend beeld). nu is het probleem als ik de waterkwaliteit in de grafiek van de toegepaste grond zet, dat de datum verspringt maar de kolommen blijven staan. De puntgegevens komt dus niet overeen met de x-as (zie bijlage). Dus iets is toegepast op 12-10-2012 en in de grafiek zie je het op 3-4-2013... wie kan mij helpen om dit te verhelpen.

Volg link voor excel bestand

Alvast bedankt
http://www.helpmij.nl/for...elende-kolom-en-spreiding

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-03-2018 14:09)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Secundaire assen komen in paren. Voeg je een 2e y-as toe krijg je er gratis een 2e x-as bij. Alleen die wordt standaard verborgen. Het probleem van de TS lijkt erop dat een deel van de data wordt afgebeeld op de verborgen as en dat hij de data afleest op de getoonde as. Dat zal iid dan niet kloppen.

Als je wilt dat die assen synchroon lopen heb je twee keuzes. Door dezelfde brongegevens te kiezen zijn ze automatisch hetzelfde. Als dat niet mogelijk/wenselijk is moet je er handmatig voor zorgen dat de minimum en maximum waarden van de x-assen gelijk zijn. Zorg er ook voor dat het beide datumassen zijn en niet een van de twee categorieassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PKB4sMrOSklVYzumGw5lvjOz/full.jpg

Combinatiegrafiek met sec. assen; assen automatisch resp. x-as vastgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 12-03-2018 23:34 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:55
Ik denk niet dat veel mensen geneigd zij om onbekende excel-bestanden te downloaden. Mogelijk heb je daardoor nog geen antwoord ontvangen.

kun je e.e.a. niet verduidelijken met screenshots (via imgur), of het plaatsen van voorbeelddata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Excel kan geen twee bereiken voor de x-as combineren tot één. Maak een tabel met één kolom voor datums, en verder voor elke reeks een aparte kolom. Baseer de grafiek op die tabel en selecteer steeds de hele klom, ook al is er slechts een deel gevuld.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

title fix

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lustucru schreef op zondag 11 maart 2018 @ 21:00:
Excel kan geen twee bereiken voor de x-as combineren tot één. Maak een tabel met één kolom voor datums, en verder voor elke reeks een aparte kolom. Baseer de grafiek op die tabel en selecteer steeds de hele klom, ook al is er slechts een deel gevuld.
Dat heb ik ook gedaan, maar als ik dan een secondaire as wil maken van de toegepaste partijen, dan verschuift de x-as zonder dat de waterkwaliteit zich aanpast. dus hij pakt een andere x as verdeling voor waterkwaliteit en de toegepaste partijen. dus je kunt de gegevens in de grafiek niet met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
wat wil je precies maken? een sucundaire x- of y-as?

sowieso (maar er wordt genoeg over getwist), zijn secundaire assen vaak een no-go in data-analyse land (iig in het mijne). Er zijn doorgaans betere manieren voor weergave : leesvooer voor een regenachtige zondag

[ Voor 3% gewijzigd door breew op 12-03-2018 18:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Secundaire assen komen in paren. Voeg je een 2e y-as toe krijg je er gratis een 2e x-as bij. Alleen die wordt standaard verborgen. Het probleem van de TS lijkt erop dat een deel van de data wordt afgebeeld op de verborgen as en dat hij de data afleest op de getoonde as. Dat zal iid dan niet kloppen.

Als je wilt dat die assen synchroon lopen heb je twee keuzes. Door dezelfde brongegevens te kiezen zijn ze automatisch hetzelfde. Als dat niet mogelijk/wenselijk is moet je er handmatig voor zorgen dat de minimum en maximum waarden van de x-assen gelijk zijn. Zorg er ook voor dat het beide datumassen zijn en niet een van de twee categorieassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PKB4sMrOSklVYzumGw5lvjOz/full.jpg

Combinatiegrafiek met sec. assen; assen automatisch resp. x-as vastgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Lustucru op 12-03-2018 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
@Lustucru de bovenste grafiek laat mooi het probleem met secundaire assen zien; door het geschuif met de secundaire x- en y-assen wekt de afbeelding de illusie dat een correlatie bestaat tussen r2 en r1, terwijl deze er (mogelijk) helemaal niet is (laat staan dat er een causaal verband is ;-) )

meer mooi voorbeelden hiervan
vreemde correlatie

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 13-03-2018 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Imho is het niet zozeer een probleem met secundaire assen maar voorbeelden van slecht gebruik van tooling en statistiek. ;). Die eerste grafiek is gewoon heel fout opgemaakt; de andere voorbeelden zijn schoolvoorbeelden van onterecht conclusies uit statistische correlaties.

[ Voor 21% gewijzigd door Lustucru op 13-03-2018 11:48 ]

Pagina: 1