Game PC advies, 1000-1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil deze pc vooral samenstellen op gamen. Ik speel op het moment games zoals Overwatch, Path of Exile, Divinity Original Sin, Skyrim, Rocket League. Ik ben het gewend om games altijd op de laagste/medium graphics te spelen met 40-60 fps, maar nu wil ik wel een keer graag games op hun (bijna) hoogste setting met 60fps kunnen spelen.

Verder heb ik hem ook nodig voor school. Zelf heb ik al een laptop voor het grootste deel, maar verslagen typ ik toch liever op een groter scherm (en die op mn laptop aansluiten vind ik niet nodig), vandaar dat ik eigenlijk liever de 2TB HDD neem, in plaats van de 1TB. Niks bijzonders, maar ik vermeld het toch even. Oh ja en muziek opslaan met spotify doe ik ook erg graag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te kijken naar een systeem tussen de 1000 en 1500 euro. Het liefst goedkoper, maar ik wil gewoon een goed systeem dat een mooi aantal jaren mee kan, ook als ik die laatste paar jaar de settings naar medium zou moeten brengen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf al een muis en toetsenbord, beide met eigen USB-aansluiting (muis draadloos, toetsenbord bedraad. Ook heb ik al een beeldscherm, de BENQ GL2460 (24 inch) (met USB aansluiting natuurlijk), een camera voor skype enzo en een set speakers+subwoofer, deze met 1 USB aansluiting en 1 zo'n audio (rond, net als bij je mobiel) aansluiting. Dat + mijn draadloos internet geeft 4 USB slots en 1 audio slot.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een prebuild gevonden op Dragoncomputers.eu. Deze site is volgens reviews en wat ik hoor van mijn neef erg betrouwbaar en levert goede service.

https://www.dragoncompute...SD-1TB-HDD-8GB-DDR4-DVDRW

Deze heb ik iets uitgebreid met de opties die ik daar krijg.

Nu heb ik dus:
CPU: AMD Ryzen 5 1600X 6-Core (12 threads) 3.6Ghz (turbo: 4.0Ghz)
GPU: Nvidia Geforce GTX 1080 8GB GDDR5X
HDD: 2TB SATA3 DT01ACA200 7200 64mb HDD (in plaats van de 1TB)
SSD: 250GB Hynix SL301 SATA3 SSD
Moederbord: MSI B350 TOMAHAWK AM4 ATX DDR4 USB 3.1 SATA600 M2 moederbord
RAM: 8GB PC4-19200 2400Mhz DDR4 CL16 (Dit breid ik uit naar 16GB)
Voeding: Coolermaster 700 watt 80+ 12 cm fan voeding
Behuizing: Zwarte Sharkoon VG4-W ATX gamer behuizing met twee ventilatoren (blauw)
CPU koeler: standaard koeler (dit zal wel goed zijn dan ga ik van uit)
Besturingssysteem: Windows 10 home ESD licentie (geïnstalleerd met digitale licentie)

Hier zitten dan ook nog bij:
LiteOn SATA black iHAS124 24x / DL 8x / RAM DVD multi brander
geluidskaart
gigabit lan netwerkkaart

Dit bij elkaar kost €1.534,96, en dat ben ik bereid om te betalen. Daarnaast krijg ik 2 jaar garantie, zetten ze hem daar in elkaar (en sturen hem op) en testen ze hem op snelheid/stabiliteit/warmte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb vrij weinig voorkeur voor merken. Ik heb nu een Nvidia GT 640 en dat is een stuk geschiedenis, verder heb ik een intel i5-3300 maar AMD ryzen 5 lijkt mij ook prima, ik heb eigenlijk geen voorkeur, zit er veel verschil in de merken? Ik wil eigenlijk gewoon een pc die het goed doet, voor het liefst niet onnodig extra geld. Ik heb geen duidelijke voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte van de kast vind ik wel best, hij hoeft niet specifiek groot of klein te zijn. Wel wil ik zeker weten dat mijn koeling en ventilatie goed zitten. Aangezien hij getest wordt ga ik er van uit dat dat goed komt maar om een second opinion vragen kan nooit kwaad.

Ga je overklokken?
Ik heb geen ervaring met overklokken, maar ben het eigenlijk ook niet van plan. Is het nodig? Is het van impact op de levensduur van je systeem?

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb dus zoals eerder verteld deze pc al redelijk compleet samengesteld gevonden op hun site, en dat lijkt me zelf ergens wel fijn. Ik heb geen ervaring met het zelf in elkaar zetten van onderdelen, en garantie is voor mij ook een geruststelling dat als er in de eerste 2 jaar iets fout gaat, ik hem makkelijk op kan sturen en zo. Ik weet dat de GPU prijzen op dit moment hoog zijn door het cryptocurrency gebeuren, en daarom leek dit mij op het eerste gezicht een prima prijs voor een systeem met een GTX1080.

Mijn vragen zijn eigenlijk:
1. is dit een systeem waarmee ik de volgende paar jaar op prima/hoge settings mee vooruit kan?
2. is de prijs voor wat ik krijg (inclusief de garantie, het testen, en het in elkaar zetten + opsturen) een redelijke prijs?
3. zitten er componenten in die ik veel beter zou kunnen vervangen door een ander component?

Ik zit nu namelijk een beetje klaar om deze pc te gaan bestellen, maar ik wou toch graag weten of de totaalprijs voor alles bij elkaar een beetje redelijk is, en of het een goed samengesteld systeem op zich is.

Alvast bedankt voor de hulp, en als ik iets aan moet passen of moet veranderen hoor ik het graag, ik heb net mijn account aangemaakt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Kijk, het probleem van dit soort klik-en-bestel bedrijven is dat zij ook geld moeten verdienen. Dus er wordt zowel bezuinigd op onderdelen (matige voeding, zo-zo moederbord), als rare keuzes gemaakt (reference model GPU) en het uiteindelijke product wordt voor de hoofdprijs verkocht.

Gooi alle onderdelen eens in de Handleiding Pricewatch. Dan zie je in ieder geval al wat de prijs kan doen. Ja je moet het zelf in elkaar zetten, maar dat is geen rocket science.

Welke monitor heb je eigenlijk? Die mis ik nog in je verhaal. Een 1080 hang namelijk niet aan een schamel FHD paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky Ik heb een 24-inch BENQ GL2460 beeldscherm, ik zal het in de originele post neerzetten. Is je beeldscherm erg belangrijk?

En zou u me uit kunnen leggen wat een reference model in dit geval betekent? Ik heb het even opgezocht op google, en ik begrijp dat het dus net even wat andere versies zijn van een kaart, maar is dat belangrijk?

Ik zal het dan ook even in de pricewatch gooien, maar als ik dus een niet reference GPU zou gebruiken, zou het voor de rest dan een prima systeem zijn? Ik weet alleen niet wat voor voeding of moederbord ik dan zou moeten kiezen.

Sorry voor de vele vragen, maar er zijn zo verschrikkelijk veel verschillende keuzes, en om dan vanaf punt 0 een goed beeld te krijgen van hoe alles zit en werkt en wat handig is vind ik best lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:39:
@br00ky Ik heb een 24-inch BENQ GL2460 beeldscherm, ik zal het in de originele post neerzetten. Is je beeldscherm erg belangrijk?
Dat is een FHD beeldscherm. Dan is een GTX1080 grandioze overkill. Dan je al prima alles maxed out spellen met een 1060. Scheelt je 300 euro.
En zou u me uit kunnen leggen wat een reference model in dit geval betekent? Ik heb het even opgezocht op google, en ik begrijp dat het dus net even wat andere versies zijn van een kaart, maar is dat belangrijk?
Dat is een GPU met een blower design. Die kan onder load een takkenherrie maken. Dat wil je niet.
Ik zal het dan ook even in de pricewatch gooien, maar als ik dus een niet reference GPU zou gebruiken, zou het voor de rest dan een prima systeem zijn? Ik weet alleen niet wat voor voeding of moederbord ik dan zou moeten kiezen.
Je kunt hiervoor in andere AMD topics kijken. Daar staan prima voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:51
Als er voor dat geld een 1080ti bij zit lijkt het me vandaag de dag een goeie deal.

Wat vooral belangrijk is, is op welke resolutie je de spellen wilt gaan doen.

Reference model is de koeler die Nvidia ontworpen heeft. Goede fabrikanten van videokaarten ontwerpen vaak zelf koelers, die beter koelen en tegelijkertijd stiller zijn.

Wat een goeie kast en voeding is kan je in de BBG van een vergelijkbaar systeem goed checken: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:39:

Sorry voor de vele vragen, maar er zijn zo verschrikkelijk veel verschillende keuzes, en om dan vanaf punt 0 een goed beeld te krijgen van hoe alles zit en werkt en wat handig is vind ik best lastig.
Een reference model GPU heeft een blower koeler. Het voordeel van die GPU's is dat ze de warmte je behuizing uitblazen, het nadeel is dat ze luid zijn en minder goed koelen dan een GPU met open air koeling. Over het algemeen wil je dus geen reference model.
Wat betreft het werkgeheugen zou ik ook kijken naar iets wat sneller is dan 2400Mhz, bij voorkeur 3000Mhz.

Overigens ben ik wel benieuwd welke CPU koeler geleverd wordt als 'standaard' aangezien AMD de 1600X zonder koeler levert. Mag niet hopen dat ze er een gewone AMD wraith spire opzetten van iemand die een PC met 1600 maar aftermarket koeler heeft besteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Wekko306 op 09-03-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:44:
Dat is een FHD beeldscherm. Dan is een GTX1080 grandioze overkill. Dan je al prima alles maxed out spellen met een 1060. Scheelt je 300 euro.
Oh oke, goed om te weten, ik ben niet van plan om een nieuw scherm te kopen, of om meerdere beeldschermen te gebruiken, bedankt! Dat scheelt inderdaad een hoop.
br00ky schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:44:
Dat is een GPU met een blower design. Die kan onder load een takkenherrie maken. Dat wil je niet.
En hoe kun je zien dat iets een reference model is? omdat er niets zoiets staat als "MSI GeForce GTX 1080"? En dan bedoel ik MSI of wat daar dan ook voor merk mag staan.

En ik zal nog even verder kijken dan, in ieder geval bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jesse schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:45:
Als er voor dat geld een 1080ti bij zit lijkt het me vandaag de dag een goeie deal.

Wat vooral belangrijk is, is op welke resolutie je de spellen wilt gaan doen.
Ik wil ze gewoon op 1920x1080 gaan spelen, maar dan zou naar wat ik net begrepen heb een 1060 ook al goed zijn.
Jesse schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:45:
Reference model is de koeler die Nvidia ontworpen heeft. Goede fabrikanten van videokaarten ontwerpen vaak zelf koelers, die beter koelen en tegelijkertijd stiller zijn.

Wat een goeie kast en voeding is kan je in de BBG van een vergelijkbaar systeem goed checken: reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2017
Ah oke, bedankt, dan zal ik even verder kijken naar videokaarten.

En ik zal even naar die guide kijken, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:49:
[...]

Oh oke, goed om te weten, ik ben niet van plan om een nieuw scherm te kopen, of om meerdere beeldschermen te gebruiken, bedankt! Dat scheelt inderdaad een hoop.

[...]

En hoe kun je zien dat iets een reference model is? omdat er niets zoiets staat als "MSI GeForce GTX 1080"? En dan bedoel ik MSI of wat daar dan ook voor merk mag staan.

En ik zal nog even verder kijken dan, in ieder geval bedankt
Even twee willekeurige MSI kaarten om het verschil te illustreren:
Blower koeler: pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC
Open air koeler: pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekko306 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:45:
[...]

Een reference model GPU heeft een blower koeler. Het voordeel van die GPU's is dat ze de warmte je behuizing uitblazen, het nadeel is dat ze luid zijn en minder goed koelen dan een GPU met open air koeling. Over het algemeen wil je dus geen reference model.
Wat betreft het werkgeheugen zou ik ook kijken naar iets wat sneller is dan 2400Mhz, bij voorkeur 3000Mhz.

Overigens ben ik wel benieuwd welke CPU koeler geleverd wordt als 'standaard' aangezien AMD de 1600X zonder koeler levert. Mag niet hopen dat ze er een gewone AMD wraith spire opzetten van iemand die een PC met 1600 maar aftermarket koeler heeft besteld.
Bedankt voor de informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke voeding is het ?
waarschijnlijk deze pricewatch: Cooler Master MasterWatt Lite 700W

Voor bovenstaand systeem zou ik iets betere voeding kiezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus Als u zegt, een iets betere voeding, gaat dat dan om de hoeveelheid Watt, of is het iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:02:
@Hackus Als u zegt, een iets betere voeding, gaat dat dan om de hoeveelheid Watt, of is het iets anders?
Open net de link en je kunt kiezen voor oa de G750M

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook geen toppertje dus. Al met al, laat die winkel links liggen om eerder genoemde redenen. Lekker zelf iets samenstellen met hulp van het forum en voor 50 euro door de webwinkel waar je alles besteld in elkaar laten zetten of een oproepje doen in de https://tweakers.net/aanbod/ om de boel samen met een medetweaker voor een kratje bier te assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt (iedereen) voor alle tips en informatie, dat heeft zeker geholpen! Ik zal eerst goed verder kijken en als ik er niet uit kom maak ik over de nieuwe situatie wel een nieuwe post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tja, dat zit vast in hun bestelsysteem. Vaak is dat beperkt in die tools om een PC samen te stellen.

8GB 2400Mhz is ook erg karig bij dit systeem

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 09-03-2018 15:21 ]

Pagina: 1