Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Heer, Mevrouw,

Ik ben zelf een verzekeringsadviseur in opleiding.

Ik ben bezig met mijn laatste jaar van mijn studie.

Mijn vraag is als volgt ;

Schadevrije jaren in de roy data komen op naam geregistreerd staan naar mijn weten.

Ik heb op mijn stageplek een persoon gehad die 2 voertuigen had.

Op de 1e gezinsauto rustten er 8 schadevrije jaren.
En op de 2e gezinsauto zaten er 4 schadevrije jaren.

Wij moesten de verzekering oversluiten naar ons kantoor.

Bij klaverblad is het zo dat mocht het zo zijn dat de 1e auto meer als 5 schadevrije jaren heeft. Automatisch de 2e gezinsauto begint bij 5 schadevrije jaren.

Maar is het dan niet slimmer om de 1e gezinsauto alle schadevrije jaren te laten opnemen dus 8+4 = 12 schadevrije jaren en vervolgens de 2e gezins auto te laten beginnen met 5 schadevrije jaren.

Ik heb klaverblad erover gebeld, Alleen zei zeggen dat ik de schadevrije jaren niet mag samenvoegen.

Alleen klopt dit wel? Naar mijn weten is het niet auto gebonden maar persoons gebonden.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

Stagiair verzekeringsadviseur

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-03-2018 09:58)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Schadevrije jaren mogen inderdaad niet samengevoegd worden. Je kunt als persoon meerdere SVJ op jouw naam hebben staan in Roy-Data echter lopen die onafhankelijk van elkaar op/af.

Beginnen met 5 SVJ mag ook niet. Ongeacht of het de tweede auto is of niet. Wat wel veel gedaan wordt door verzekeraars is commerciële BM-treden toevoegen voor de 2e auto zodat je qua korting hetzelfde hebt voor beide auto's. De werkelijk SVJ zal echt op 0 moeten beginnen.

Belangrijk in deze is dat SVJ door verzekeraars omgezet wordt naar een BM-trede. De BM-trede bepaalt de korting. Hoe deze omzetting plaatsvind mag de verzekeraar zelf invullen. De behandeling van de SVJ is landelijk vastgelegd.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dan zou je dit in de contracten terug kunnen lezen die zijn afgesloten. Maar jij als stagiair bent hiervoor toch in opleiding, dan kan je dit toch beter bij je school of stage uitzoeken?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Sorry dat ik het vraag, maar als je een Stagiair verzekeringsadviseur bent, heb je iemand boven je staan die hierop antwoord kan geven?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:51:
Geachte Heer, Mevrouw,

Ik ben zelf een verzekeringsadviseur in opleiding.

Ik ben bezig met mijn laatste jaar van mijn studie.

Mijn vraag is als volgt ;

Schadevrije jaren in de roy data komen op naam geregistreerd staan naar mijn weten.

Ik heb op mijn stageplek een persoon gehad die 2 voertuigen had.

Op de 1e gezinsauto rustten er 8 schadevrije jaren.
En op de 2e gezinsauto zaten er 4 schadevrije jaren.

Wij moesten de verzekering oversluiten naar ons kantoor.

Bij klaverblad is het zo dat mocht het zo zijn dat de 1e auto meer als 5 schadevrije jaren heeft. Automatisch de 2e gezinsauto begint bij 5 schadevrije jaren.

Maar is het dan niet slimmer om de 1e gezinsauto alle schadevrije jaren te laten opnemen dus 8+4 = 12 schadevrije jaren en vervolgens de 2e gezins auto te laten beginnen met 5 schadevrije jaren.

Ik heb klaverblad erover gebeld, Alleen zei zeggen dat ik de schadevrije jaren niet mag samenvoegen.

Alleen klopt dit wel? Naar mijn weten is het niet auto gebonden maar persoons gebonden.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk heb kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

Stagiair verzekeringsadviseur
Als het persoonsgebonden is, hoe kan het dan zo zijn dat één persoon zowel 8 als 4 schadevrije jaren heeft? Verder: vraag het je begeleider.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Schadevrije jaren mogen inderdaad niet samengevoegd worden. Je kunt als persoon meerdere SVJ op jouw naam hebben staan in Roy-Data echter lopen die onafhankelijk van elkaar op/af.

Beginnen met 5 SVJ mag ook niet. Ongeacht of het de tweede auto is of niet. Wat wel veel gedaan wordt door verzekeraars is commerciële BM-treden toevoegen voor de 2e auto zodat je qua korting hetzelfde hebt voor beide auto's. De werkelijk SVJ zal echt op 0 moeten beginnen.

Belangrijk in deze is dat SVJ door verzekeraars omgezet wordt naar een BM-trede. De BM-trede bepaalt de korting. Hoe deze omzetting plaatsvind mag de verzekeraar zelf invullen. De behandeling van de SVJ is landelijk vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie, Slavy en Conono. Momenteel is mijn stagebegeleider op vakantie en komt paas dinsdag terug. Dus vandaar dat ik gewoon benieuwd ben en hier snel antwoord op mijn vraag zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:55:
[...]

Als het persoonsgebonden is, hoe kan het dan zo zijn dat één persoon zowel 8 als 4 schadevrije jaren heeft? Verder: vraag het je begeleider.
Hoe dat precies zit weet ik ook niet maar het klopt wel.

Ik heb 2 auto's en kan mijn opgebouwde schadevrije jaren maar op één auto toepassen, de andere auto bouwt nieuwe jaren op.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Over dat 2 auto's verschillende schadevrije jaren opbouwt dat is idd mij ook wel bekend.

Alleen Als ik een auto heb en ik verkoop die. Kan ik met de nieuwe auto dat ik heb aangeschaft verder met mijn schadevrije jaren.

Alleen waarom zou het niet kunnen dat ik dan indien ik 2 auto's heb. Na het verkoop van de 2 voertuigen verder kan gaan en de 2 apart opgebouwde schadevrije jaren niet op 1 polis laten rusten?

Tevens bedoelde ik met 2e auto dat die begint op 5 schadevrije jaren idd dat het BM trede verhoogd werd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:55:
Als het persoonsgebonden is, hoe kan het dan zo zijn dat één persoon zowel 8 als 4 schadevrije jaren heeft?
Kan, neem ik aan, alleen als die persoon 2 auto verzekeringen op diens naam heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je zult onderscheid moeten maken tussen schadevrije jaren en BM-trede. Die lopen niet 1-op-1, en kunnen per situatie, persoon, auto en/of verzekeraar verschillen. Hoe dat bij jullie zit, lijkt me inderdaad nou een mooie klus voor je om uit te zoeken. Ik neem toch aan dat je je collega's daar best naar mag vragen, ongeacht of je stagebegeleider nu aanwezig is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik haalde op mn 18e m'n rijbewijs, moest natuurlijk ook een auto komen. Ik had 6 svj. Omdat ik toen een bedrijfsauto kreeg had ik m'n eigen auto weg gedaan.

2 jaar geleden kon ik (goedkoop) aan een prachtige bmw komen en ook gekocht. Toen kwam de verzekering, ik dacht dat ik inmiddels 12 svj had. Dit bleek niet het geval. Ik moest weer opnieuw beginnen. :(

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
Schadevrije jaren is niets anders dan een risicoinschatting van een persoon. Iemand met meer schadevrije jaren heeft een lagere risico dan iemand met een laag aantal schade vrije jaren.

Om deze reden kan je schadevrije jaren dus niet samenvoegen. Iemand met 2 auto's heeft na 1 jaar niet 2x minder risico dan iemand die 1 auto heeft.

Dat de 2e auto met 5 schadevrije jaren begint bij Klaverblad lijkt mij niet te kloppen. Vermoedelijk begint de 2e auto met 0 schadevrije jaren, maar start wel hoger in de BM tabel.

[ Voor 21% gewijzigd door Jimster op 09-03-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
CH4OS schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:02:
[...]
Kan, neem ik aan, alleen als die persoon 2 auto verzekeringen op diens naam heeft. ;)
Eens, maar dan is het dus NIET (enkel) persoonsgebonden. Dan is er nog een andere factor die meespeelt.

Hoe dan ook, ik begrijp niet waarom het logisch zou zijn om in zo'n geval de schadevrije jaren bij elkaar op te tellen. Als ik in één jaar 2 auto's heb, zou ik zeggen dat ik na dat jaar één schadevrij jaar heb. Niet twee. Ik kan mijzelf immers niet splitsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
pjot1 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:05:
Ik haalde op mn 18e m'n rijbewijs, moest natuurlijk ook een auto komen. Ik had 6 svj. Omdat ik toen een bedrijfsauto kreeg had ik m'n eigen auto weg gedaan.

2 jaar geleden kon ik (goedkoop) aan een prachtige bmw komen en ook gekocht. Toen kwam de verzekering, ik dacht dat ik inmiddels 12 svj had. Dit bleek niet het geval. Ik moest weer opnieuw beginnen. :(
Bedrijfsauto of een lease? In geval van een lease auto kan je een verklaring opvragen bij de leasemaatschappij dat jij die jaren schadevrij gereden hebt, dan mag je die jaren meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Axewi schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Bedrijfsauto of een lease? In geval van een lease auto kan je een verklaring opvragen bij de leasemaatschappij dat jij die jaren schadevrij gereden hebt, dan mag je die jaren meenemen.
Nee, dit was een bedrijfsauto, vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan is mijn volgende vraag ;

Als ik 2 auto's heb.

de eerste auto heeft 8 schadevrije jaren.
en de 2e auto heeft -5 schadevrije jaren.

En indien ik ze allebij verkoop en van plan ben om een nieuwe auto aan te schaffen.

Begin ik dan bij 8 schadevrije jaren of begin ik dan bij 3 schadevrije jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:13:

Als ik 2 auto's heb.

En indien ik ze allebij verkoop en van plan ben om een nieuwe auto aan te schaffen.

Jij weet nu al dat je de komende 5 jaar schade gaat rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Je weet dat je bij 1 schade ongeveer 4 schadevrij jaren achteruit gaat?

Schadevrije jaren worden niet bij elkaar opgeteld/afgetrokken. Dus volgens mij kan je met 8 verder gaan, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Jimster schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:28:
[...]

Je weet dat je bij 1 schade ongeveer 4 schadevrij jaren achteruit gaat?
...
Ik geloof je meteen, maar hoe je in de min uit kan komen zonder teletijdmachine is me nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Ik probeer een beetje de systeem te begrijpen van roy data. Dat je terug gaat met schadevrije jaren enzo dat is mij wel bekend. Alleen met verschillende voertuigen niet. Dus vandaar mijn vragen over dat. Ik probeer zo veel mogelijk verschillende situaties te schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Ik geloof je meteen, maar hoe je in de min uit kan komen zonder teletijdmachine is me nog niet duidelijk.
Door gewoon veel schades te rijden. Als je 2 svj hebt en een schade maakt is het dus -2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel makkelijk als (wij) je huiswerk maken :9

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
pjot1 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Door gewoon veel schades te rijden. Als je 2 svj hebt en een schade maakt is het dus -2.
Rekenkundig snap ik dat prima, alleen logischerwijs kan je geen negatieve schadevrije jaren hebben. Je kan immers niet in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:42:
Wel makkelijk als (wij) je huiswerk maken :9
Begrijp de toegevoegde waarde niet van je reactie.

Tevens is het geen huiswerk of iets dergelijks. Ik heb al te horen gekregen van de verzekeringsmaatschappij dat het niet kan. Ik heb door zitten vragen bij de maatschappij waarom het niet kan. Alleen hebben ze mij daar geen onderbouwde informatie over kunnen geven.

Alleen probeer ik erachter te komen of het wel juist is en zit tevens ook te kijken waar dat staat. Dus vandaar de vraag.

Ik wil niet klakkeloos accepteren wat de verzekeringsmaatschappij zegt en ben zelf aan het onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:48:
[...]

Rekenkundig snap ik dat prima, alleen logischerwijs kan je geen negatieve schadevrije jaren hebben. Je kan immers niet in de toekomst kijken.
Volgens mij gaat het alleen om het berekenen van de premie. Ben ook geen verzeringsagent. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Conono schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:48:
[...]

Wat bedoel je precies? Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het volgens jou niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Jimster schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:55:
[...]

Wat bedoel je precies? Het is mij niet helemaal duidelijk waarom het volgens jou niet zou kunnen.
Het kan Logischerwijs niet omdat je dan in de toekomst schade zou maken.

Stel: Ik heb 1 schadevrij jaar, ik maak schade dan heb ik 0 schadevrije jaren (ik heb 0 volledige jaren gereden zonder schade na mijn laatste schade).
Als ik 4 jaren zou terugvallen heb ik nog steeds 0 jaren gereden zonder schade, niet -4 jaren want dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Axewi schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:00:
[...]
Het kan Logischerwijs niet omdat je dan in de toekomst schade zou maken.

Stel: Ik heb 1 schadevrij jaar, ik maak schade dan heb ik 0 schadevrije jaren (ik heb 0 volledige jaren gereden zonder schade na mijn laatste schade).
Als ik 4 jaren zou terugvallen heb ik nog steeds 0 jaren gereden zonder schade, niet -4 jaren want dat kan niet.
Ah je bedoelt als je het woord 'schadevrije jaren' letterlijk neemt.

Maar feit is dat het niet zo werkt. Je kan tot -5 gaan. Schadevrije jaren is niets anders dan een risicoinschatting.
Zie https://www.autoverzekeri...schadevrije-jarensysteem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Jimster schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:10:
[...]

Ah je bedoelt als je het woord 'schadevrije jaren' letterlijk neemt.

Maar feit is dat het niet zo werkt. Je kan tot -5 gaan. Schadevrije jaren is niets anders dan een risicoinschatting.
Zie https://www.autoverzekeri...schadevrije-jarensysteem/
Dat is in iedergeval wat @Conono bedoelt denk ik.

Maargoed, hoe werkt dat dan met overstappen naar een andere maatschappij? Daar kan je gewoon weer 0 jaren invoeren lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Axewi schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Dat is in iedergeval wat @Conono bedoelt denk ik.

Maargoed, hoe werkt dat dan met overstappen naar een andere maatschappij? Daar kan je gewoon weer 0 jaren invoeren lijkt me?
Als het goed is kan je je jaren dan gewoon meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Als je op -5 staat kun je niet zomaar op 0 beginnen bij de volgende maatschappij. Die zullen de ingevoerde waarde altijd valideren en komen er dan achter dat je in de min staat. Bij -5 zal er dan vaak een afwijzing plaatsvinden. Maar sowieso een forse toeslag. Bij -5 kun je dus het beste blijven zitten want je komt ergens anders niet meer binnen.

Of 3 jaar geen auto verzekeren, dan verliezen de jaren de geldigheid.

[ Voor 29% gewijzigd door MrFl0ppY op 09-03-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:24:
Als je op -5 staat kun je niet zomaar op 0 beginnen bij de volgende maatschappij. Die zullen de ingevoerde waarde altijd valideren en komen er dan achter dat je in de min staat. Bij -5 zal er dan vaak een afwijzing plaatsvinden. Maar sowieso een forse toeslag. Bij -5 kun je dus het beste blijven zitten want je komt ergens anders niet meer binnen.

Of 3 jaar geen auto verzekeren, dan verliezen de jaren de geldigheid.
Rialto is zo'n maatschappij waar je je kan verzekeren als je nergens meer terecht kan. Premies zijn dan wel ontiegelijk hoog. Wilde op m'n 18e een jaguar verzekeren, kon nergens terecht, grote auto, veel pks en 18 jaar... Rialto was de enige die me wilde verzekeren, wel dik 200 euro in de maand. :( woonde gelukkig nog bij mn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
pjot1 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:34:
[...]
Rialto is zo'n maatschappij waar je je kan verzekeren als je nergens meer terecht kan. Premies zijn dan wel ontiegelijk hoog. Wilde op m'n 18e een jaguar verzekeren, kon nergens terecht, grote auto, veel pks en 18 jaar... Rialto was de enige die me wilde verzekeren, wel dik 200 euro in de maand. :( woonde gelukkig nog bij mn ouders.
Ik kwam elke keer net goed weg, ze begonnen er wel vaak over >:)

Overigens wordt de prijs bepaald door meerdere factoren, postcode en kleur van de auto tellen bijvoorbeeld ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Schadevrije jaren zijn een combinatie van persoon en voertuig. Maar als ik een voertuig verzeker met 20 schadevrije jaren, kan iemand anders er mee rijden. Maar als ik een 2e voertuig wil verzekeren moet ik opnieuw schadevrije jaren opbouwen. Tsja, zo werkt dat wettelijk. Wel krijg ik 'uit coulance' een hogere korting door een instap in een hogere BM-trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 19:21

Als ik 2 auto's heb.

Nu ben je weer aan het optellen, dat moet je loslaten er worden in Roydata 2 losse bepalingen geplaatst één met +8 en één met -5 schadevrije jaren. Zover ik weet moet een verzekeringsmaatschappij altijd de min jaren in gebruik nemen ook al zijn er positieve jaren beschikbaar.

Het beste in dit geval is dus eerst de 1ste auto verkopen, autowijziging daarop te doen en dan pas de 2de auto te verkopen. Dan zijn de 8 jaar in gebruik en de -5 blijft in Roydata staan. Dan zeg je neem 3 jaar geen extra auto erbij op jouw naam en dan vervallen die schadevrije jaren ;)

Als je geen schade rijdt bouw je jaarlijks 1 schadevrij jaar op en bij schade val je er 5 terug.
Als je meer dan 15 jaar hebt val je ook altijd terug naar maximaal 10 schadevrije jaren.

Misschien een idee om de bedrijfsregeling eens door te nemen? https://www.verzekeraars....-data-bedrijfsregeling-11

[ Voor 14% gewijzigd door jantje 2 op 09-03-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold1984
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-05-2024
Ik zie dat er een aantal zaken door elkaar worden gegooid.

Wanneer je meerdere voertuigen bezit, bouw je op elk voertuig apart schadevrije jaren op.
Maak je schade met voertuig A, dan zak je altijd -5 schadevrije jaren.
Had je er bijvoorbeeld 2, na een schade kom je uit op -3.
Had je er bijvoorbeeld 8, na een schade kom je uit op 3.

Wanneer je een auto verkoopt, komen die schadevrije jaren als "vrij" in roy-data terecht.
Kom je na een tijd weer een auto, dan kun je die schadevrije jaren weer gebruiken.

Let op! Ongebruikte schadevrije jaren blijven 3 jaar geldig. Dit geeft zowel voor negatieve als positieve schadevrije jaren.

Een maatschappij zal altijd positieve schadevrije jaren op een polis aantekenen, wanneer er zowel negatieve als positieve schadevrije jaren "vrij" zijn in rot-data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
arnold1984 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:06:

Een maatschappij zal altijd positieve schadevrije jaren op een polis aantekenen, wanneer er zowel negatieve als positieve schadevrije jaren "vrij" zijn in rot-data.
Heb je hier een bron van? Dit lijkt me een beetje vreemd om eerlijk te zijn.
SkyField schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:35:
[...]

Je begint gewoon met 8 schadevrije jaren.
Ook hier, heb je hier toevallig een bron van waarom niet eerst de negatieve jaren worden gebruikt?

[ Voor 26% gewijzigd door jantje 2 op 12-03-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyField
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-09 09:34

Als ik 2 auto's heb.

@jantje 2, de gegevens van de auto staan in RoyData. Als de verzekeraar kan zien dat die auto op jouw naam stond, dan kunnen deze jaren overgenomen worden op de nieuwe auto.

[ Voor 16% gewijzigd door SkyField op 12-03-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
SkyField schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:35:
[...]

@jantje 2, de gegevens van de auto staan in RoyData. Als de verzekeraar kan zien dat die auto op jouw naam stond, dan kunnen deze jaren overgenomen worden op de nieuwe auto.
Maar als beide auto's verkocht zijn staan er zowel +8 als - 5 jaren in Roydata. Beide kunnnen gebruikt worden en de vraag is welke als eerst gebruikt gaat worden. Ik ben in de veronderstelling dat altijd de min jaren eerst "weg" moeten voordat positieve jaren gebruikt kunnen worden. Maar dit weet ik ook niet 100% zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyField
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-09 09:34
jantje 2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Maar als beide auto's verkocht zijn staan er zowel +8 als - 5 jaren in Roydata. Beide kunnnen gebruikt worden en de vraag is welke als eerst gebruikt gaat worden. Ik ben in de veronderstelling dat altijd de min jaren eerst "weg" moeten voordat positieve jaren gebruikt kunnen worden. Maar dit weet ik ook niet 100% zeker.
Dit is inderdaad wel een apart geval en je zou best gelijk kunnen hebben. Ik zou er iig voor zorgen dat ik eerst mijn nieuwe auto verzeker en dan pas de oude met -5 stopzet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold1984
Wanneer een verzekeringsmaatschappij meerdere schadevrije jaren ziet bij een persoon, zullen ze altijd voor de +jaren gaan als die er zijn. Dat zijn de "ongeschreven regels". Dit kun je ook altijd eens navragen bij een maatschappij ;) .
jantje 2 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:56:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 20:06
De - jaren blijven altijd bestaan ookal heb je 10 jaar geen auto op je naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
J.Thermaltaker schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:46:
De - jaren blijven altijd bestaan ookal heb je 10 jaar geen auto op je naam
Dat klopt niet. Schadevrije jaren zijn 1 tot 3 a 4 jaar geldig, afhankelijk van de maatschappij. Ongeacht of het bonus of malus jaren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 07:50
Hier zo, een stukje leesvoer uit de WFT 2018. Zul je wel tegen gaan komen binnen je opleiding :)
Bron: nibes-vv

‘Bedrijfsregeling 11’ verplicht verzekeraars alleen zuivere schadevrije jaren te melden aan Roy-data.Met de nieuwe tabel is vastgesteld hoe een verzekeraar de terugval na een schade moet verwerken.De terugval die wordt gemeld aan Roy-data kan afwijken van de werking van de eigen bonus-malusschaal van de verzekeraar.

Systeem voor schadevrije jaren
Verzekerden werden soms onaangenaam verrast als zij zagen dat er slechts weinig schadevrije jaren in Roy-data waren opgenomen terwijl zij wel een hoge korting op hun verzekering hadden. Dat kon gebeuren door het gebruik van commerciële treden en verschillende terugvalregelingen in de van toepassing zijnde bonus-malusschalen. Het Verbond van Verzekeraars (Verbond) vond dit onwenselijk en verplichtte de leden te gaan werken met zuivere schadevrije jaren. Het Koninklijk Actuarieel Genootschap (AG) werd verzocht een standaard terugvaltabel te ontwikkelen. Deze tabel moest actuarieel onderbouwd, verantwoord,goed uitlegbaar aan klanten en praktisch uitvoerbaar zijn.

Problematiek
Verzekerden kennen wel termen als no-claim korting of BM-trede maar weten niet wat schadevrijejaren inhouden. Een verzekerde denkt in korting en niet in de achterliggende rekenmodellen. De rekenmodellen kunnen bij verschillende verzekeraars ook tot verschillende resultaten leiden.Verzekerden klagen vaak over de vaststelling van hun aantal schadevrije jaren.

De oplossing
Een uniforme tabel voor de vaststelling van schadevrije jaren is gebaseerd op statistische gegevens.Bij de vaststelling van de tabel is rekening gehouden met de wensen zoals door het Verbond geformuleerd.

Systeem voor schadevrije jaren
De tabelVoor elke schuldschade daalt het aantal schadevrije jaren met 5. Voor een jaar zonder schuldschade stijgt het aantal schadevrije jaren met 1 jaar.Aan de onderkant is de laagste trede -5 schadevrije jaren. Zolang er geen schuldschade is heeft de tabel geen bovengrens. Na een schuldschade is de bovengrens 10 schadevrije jaren.Indien iemand 30 schadevrije jaren heeft kan hij na een schuldschade dus maximaal 10 schadevrije jaren overhouden. Uit actuariële gegevens blijkt dat meer dan 15 schadevrije jaren geen invloed hebben op het risico voor de verzekeraar. Vandaar het maximum van 10 jaar (15 – 5) na een schade.

Naast de tabel is in de ‘Bedrijfsregeling 11’precies omschreven wanneer een verzekeraar het aantal schadevrije jaren mag laten terugvallen.Het aantal schadevrije jaren mag niet terugvallen als, bijvoorbeeld, de schade door een wettelijke regeling slechts gedeeltelijk te verhalen is of het een schade aan een voetgangers of fietsers betreffen verzekerde kan aantonen er niets aan te kunnen doen.

De praktijk
Iedere verzekeraar mag zijn eigen BM-ladder handhaven maar moet bij de melding aan Roy-data uitgaan van de tabel uit Bedrijfsregeling 11. De vraag is of dit dan altijd is uit te leggen aan de verzekerde. De huidige verzekering kan uitgaan van een terugval van 4 schadevrije jaren en de verplichte regeling van 5 schadevrije jaren.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2w3dy61.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
arnold1984 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:17:
Wanneer een verzekeringsmaatschappij meerdere schadevrije jaren ziet bij een persoon, zullen ze altijd voor de +jaren gaan als die er zijn. Dat zijn de "ongeschreven regels". Dit kun je ook altijd eens navragen bij een maatschappij ;) .

[...]
Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd en zoals ik al dacht moeten eerst de min jaren in gebruik genomen worden en kijken ze niet naar de + jaren, dus dat is ook iets waar je dan even op moet letten.

Dat lijkt mij ook het meest logische want als iemand op -5 zit betekent dat hij best wel wat schades geclaimd heeft en die moeten door de verzekeraar ook weer terugverdient worden dan zou het wel makkelijk zijn dat hij met de + jaren doorgaat. Dan snijd de verzekeraar zich in z'n eigen vingers omdat ze inkomsten mis lopen.

Overigens zal er bijna geen enkele maatschappij zijn die je zal accepteren met -5 schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 20:06
Jimster schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:08:
[...]

Dat klopt niet. Schadevrije jaren zijn 1 tot 3 a 4 jaar geldig, afhankelijk van de maatschappij. Ongeacht of het bonus of malus jaren zijn.
Mijn fouf.. ik had laatst ergens gelezen dat deze blijven bestaan..
Maar inderdaad vervallen ze na een tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold1984
jantje 2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:47:
[...]

Ik heb het voor de zekerheid even nagevraagd en zoals ik al dacht moeten eerst de min jaren in gebruik genomen worden en kijken ze niet naar de + jaren, dus dat is ook iets waar je dan even op moet letten.

Dat lijkt mij ook het meest logische want als iemand op -5 zit betekent dat hij best wel wat schades geclaimd heeft en die moeten door de verzekeraar ook weer terugverdient worden dan zou het wel makkelijk zijn dat hij met de + jaren doorgaat. Dan snijd de verzekeraar zich in z'n eigen vingers omdat ze inkomsten mis lopen.

Overigens zal er bijna geen enkele maatschappij zijn die je zal accepteren met -5 schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
arnold1984 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:02:
[...]

En waar heb je dat nagevraagd? O-)
Heb gewoon een verzekeringsmaatschappij gebeld en gevraagd hoe ze er mee omgaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Jimster schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:08:
[...]

Ja dit is de grootste grap ooit. Zo is mijn pa vrachtwagenchauffeur voor alweer 25 jaar en had hij 3 jaar geen auto op naam. Betaalde voor een ford fiestatje uit 2000 60 euro voor alleen WA verzekering want alle schadevrijejaren waren vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold1984
jantje 2 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:54:
[...]

Heb gewoon een verzekeringsmaatschappij gebeld en gevraagd hoe ze er mee omgaan. ;)
"gewoon een verzekeringsmaatschappij" ;)
Ga maar eens naar een tussenpersoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
arnold1984 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:55:
[...]

"gewoon een verzekeringsmaatschappij" ;)
Ga maar eens naar een tussenpersoon
Die tussenpersoon die sluit z'n verzekeringen af bij de verzekeringsmaatschappij, een tussenpersoon kan helemaal niets met schadevrije jaren en Roydata. Die gaat me dus ook niets anders vertellen.

Kijk je kan natuurlijk creatief wezen, maar daar heb ik het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:39
Misschien kan ik dit topic gebruiken om een vergelijkbare vraag beantwoord te krijgen.

Ik heb 2 auto's:
- auto A - WA+ verzeker met 10 schadevrije jaren en
- auto B - Allrisk verzekerd met 8 schadevrije jaren. (Deze wil ik omzetten naar WA+)

Een onbekend iemand heeft vorige week auto B beschadigd op een parkeerplaats (Bumper geschaafd). De kosten voor de reparatie moet ik nog navragen, maar ik ga uit van ongeveer €200 tot € 300.

Ik heb dit gemeld bij de verzekeraar. Zij geven aan dat dit de komende 5 jaren zorgt voor ca. € 350 aan premiestijging. (Dit zal minder zijn bij het omzetten naar WA+) En dat het schadevrije jaren volgend jaar in juli worden verminderd.

Echter binnenkort ga ik auto A verkopen en er komt geen auto voor in de plaats. Mijn idee was om de schadevrije jaren die daarmee zijn opgebouwd te gebruiken voor auto B. Maar die zouden dan in 2022 alsnog verminderd worden.

Wat is nu handig om te doen? Hoe flexibel kan ik de schadevrije jaren van Auto A gebruiken? Kan ik bijv. wachten tot na de zomer 2022 om de schadevrije jaren van A over te zetten? Of ze misschien te gebruiken bij oversluiten naar een andere verzekeraar?

Zelf neig ik naar het niet laten repareren om zeker te zijn dat ik niet meer premie ga betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49

De vraag past niet 100% in het topic. Dit is een vraag over schade betalen vs verzekering aanspreken vs waarborgfonds, de factor "meerdere voertuigen" lijkt me minder relevant. Open graag een nieuw topic in plaats van een oudje te bumpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.