Toon posts:

Bestaat dit al of moet ik het zelf maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De vraag vanuit een afdeling bij mij werkgever is of ik een papieren formulier kan digitaliseren zodat de ingevulde data opgeslagen wordt en men daar analyses op kan uitvoeren. Nu wordt de data op papier ingevuld en vervolgens wordt er weinig tot niks mee gedaan. Het is een vrij uitgebreid formulier.

Ik heb meerdere opties aangeboden zoals bijvoorbeeld het formulier nabouwen als web interface wat vervolgens gekoppeld is aan een database. Of een interactieve excel-sheet die ook weer gekoppeld is aan een sql database.

Echter, heb ik het vermoeden dat zoiets al bestaat. Een tool(gratis of betaald) die zoiets snel in elkaar kan flansen. Maar ik kan tot nu toe niet iets concreets vinden helaas.

Voordat ik zelf ga beginnen om dit te bouwen, wil ik graag even hier polsen of mijn vermoeden klopt. Er zitten hier volgens mij genoeg ervaringsdeskundigen die misschien al een keer tegen zoiets als dit zijn aangelopen en van het bestaan van zo'n tool afweten.

Zo ja, dan zou ik graag een tip ontvangen :).

Zo nee, dan ga ik zelf aan de slag.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:30
Gratis: google forms

Je resultaten komen mooi in een google sheet (like excel) terecht.

Heel makkelijk te maken en te verwerken.
Try it and thank me later.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:19 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets ja. Ik ben vergeten te melden dat het gaat om een formulier met meetwaarden met verschillende meetmomenten. Veel horizontaal dus.
Niet echt een contactformulier waar je verticaal wat tekst moet invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
@Verwijderd Misschien een goed idee om er een XML- of JSON-database van te maken? Of SQL met JSON te combineren?

Er bestaan namelijk wel JSON-extensies voor MySQL, SQLite en PostgreSQL (onder andere), zelf niet veel mee gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:50
Mooi ook : "Het is een vrij uitgebreid formulier." en dan : "vervolgens wordt er weinig tot niks mee gedaan". Prachtig proces dus. Ik neem aan dat er niks mee wordt gedaan omdat het op papier staat?

Wordt die data ingevuld op een mobiele locatie (monteurs bijvoorbeeld) of op een vaste locatie? Hoe prive is de data (zit er privacy gevoelige of bedrijfsvertrouwelijke info in)? Afhankelijk van die ideeen kun je aan de slag met excel, google, eigen tool. Als je zelf iets wil maken zoek dan even op een CRUD template (create, read, update, delete).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:55

orf

Ofyles2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:28:
@Verwijderd Misschien een goed idee om er een XML- of JSON-database van te maken? Of SQL met JSON te combineren?

Er bestaan namelijk wel JSON-extensies voor MySQL, SQLite en PostgreSQL (onder andere), zelf niet veel mee gedaan.
We weten helemaal niets van het datamodel en jij adviseert JSON of XML in combinatie met een relationele database. Straks komt er ook nog iemand met een no-sql oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:09
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om een Excel sjabloon te maken met een eenvoudige sheet waar medewerkers de data op kunnen invoeren. Vervolgens bouw je een eenvoudige ETL job die bijvoorbeeld 1x per dag alle data van de Excel sheets leest en inlaadt in een SQL database. Het nadeel hiervan is dat je wel wat aan het 'digitaal papierschuiven' bent. Het voordeel is dat er legio manieren zijn om Excel data uit te lezen, en je niet aan VBA vastzit. Kijk bijvoorbeeld eens naar Python met Pandas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

XLSForms een optie? We gebruiken hier een implementatie ervan ook vrij veel (maar gekoppeld aan ons GIS systeem door middel van Survey123)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 21:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als er toch bar weinig mee wordt gedaan, zou ik bijna zeggen, webform naar txt opslaan, inlezen als cvs bestand in excel en wat berekeningen doen. Zo werken wij met de simpelste 'datalogging' (inkomend telefoontjes).

In Office kan je via excelforms of acces-forms, je zou zelfs via outlook sjablonen kunnen werken die 1 persoon steeds copy&paste in een excelsheet.

Ga niet extreem in methodes als het maar een simpel geheel is, overkill hoeft geen probleem te zijn, maar toekomstig onderhoud (en updates) op een systeem dat af en toe wat cijfertjes moet analyseren lijkt me ook niet echt de beste oplossing. En kijk ook of je alles intern of extern wil zetten, gebruik maken van online tools is handig, maar je zet ook data buiten het bedrijf.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
na het scannen moet de data ge-ocr't worden, en je mag er niet vanuit gaan dat dat bij elk handschrift of formulier foutloos gaat. als die foutloosheid een vereiste is zul je ook een slag moeten maken waarbij "iemand" de formulieren en de ge-interpreteerde data vergelijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PetervdM schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:26:
na het scannen moet de data ge-ocr't worden, en je mag er niet vanuit gaan dat dat bij elk handschrift of formulier foutloos gaat. als die foutloosheid een vereiste is zul je ook een slag moeten maken waarbij "iemand" de formulieren en de ge-interpreteerde data vergelijkt.
Heb je het topic uberhaupt gelezen? Het gaat hier om digitale formulieren. Niet om OCR op de bestaande papieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik denk dat we veel te weinig van de casus weten om TS hier goed over te adviseren. Ik zie al verschillende xls-adviezen voorbij komen; wat mij betreft altijd in de meeste gevallen een no-go, maar goed het is natuurlijk volledig situationeel afhankelijk. Alleen @leto001 stelt vragen in de juiste richting.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Als de data toch niet gebruikt wordt gewoon een webformuliertje maken zonder onderliggende database... :P

Maar serieus. Vraag is vooral wat voor data. En afhankelijk daarvan voldoet een eenvoudig online formulier (zoals genoemde Google Forms) of moet er iets gebouwd worden. Binnen een Microsoft omgeving zou je sharepoint nog kunnen gebruiken - maar dan moet die licentie er al liggen - is zeker de moeite niet om hiervoor aan te gaan schaffen!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even wat beter uitleggen.

Tijdens het productieproces worden er metingen gedaan door een operator. Dit wordt nu op papier gezet, en dit papiertje wordt doorgegeven aan de volgende operator.
Op deze manier kan er tijdens het productieproces gekeken worden hoe de kwaliteit van het product verloopt.

Het betreft dus geen mobiele actie door buitendienst, maar gewoon lokaal in een fabriek.

De wens is dat deze gegevens dus niet op dat papiertje wordt ingevoerd maar digitaal. Zodat QC analyses kan uitvoeren en trends kan ontdekken.

Wat ik zelf had bedacht om te maken:

- Het formulier nabouwen in nader te bepalen (excel, html/php, c#, whatever).
- Connectie naar lokale MSSQL server.
- Daar een database ontwerpen waar alles in gaat.
- Dashboard maken voor QC met wat standaard rapporten.

Wat ik dus wil checken voordat ik veel werk ga verrichten, is of er niet standaard tooling voor is.

Edit: Sharepoint is er, wel 2000-ancient. 365 is onderweg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Microsoft Forms zit in Office365 volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 23:50

Barrycade

Through the...

Klinkt als een CCP controle lijst.

Maar als de operators het aflezen van een metertje is het niet een idee om naar plant automation te gaan kijken?

En als ze het formuliertje toch invullen kan het toch ook gewoon in Excel worden gedaan? Op die Excel kan je toch ook analyses uitvoeren? (eerst even een kopietje maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 15:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:33:
Klinkt als een CCP controle lijst.

Maar als de operators het aflezen van een metertje is het niet een idee om naar plant automation te gaan kijken?
Dat loopt ook idd, maar voor de korte termijn heeft men nu iets nodig.
En als ze het formuliertje toch invullen kan het toch ook gewoon in Excel worden gedaan? Op die Excel kan je toch ook analyses uitvoeren? (eerst even een kopietje maken).
Klopt, voor 1 order. Maar er zijn honderden orders per dag, dus honderden formuliertjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:04:

Tijdens het productieproces worden er metingen gedaan door een operator. Dit wordt nu op papier gezet, en dit papiertje wordt doorgegeven aan de volgende operator.
Op deze manier kan er tijdens het productieproces gekeken worden hoe de kwaliteit van het product verloopt.

Het betreft dus geen mobiele actie door buitendienst, maar gewoon lokaal in een fabriek.

De wens is dat deze gegevens dus niet op dat papiertje wordt ingevoerd maar digitaal. Zodat QC analyses kan uitvoeren en trends kan ontdekken.

Wat ik dus wil checken voordat ik veel werk ga verrichten, is of er niet standaard tooling voor is.

Zodra je 365 hebt kun je met Forms, Flow en PowerBI hele mooie live dingen bouwen zonder zelf code te gaan klootzakken. Werkt dan direct op alle devices met een browser en je bent heel snel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:17

Wom

Ik werk ook in een productiebedrijf waar we metingen doen. Zo'n 20.000 stuks per lijn per shift, waarvan we zo'n 30 lijnen hebben staan en de data 15 jaar verplicht moeten bijhouden. En dan rekenen dat elke lijn ongeveer 15 tot 20 stappen kent de elks dus hun eigen meting hebben, dus ik ben enigsinds met het topic bekend.

Als ik je goed begrijp worden de metingen handmatig gedaan en daarna ook handmatig verwerkt. Automatiseren van de metingen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn gok ik? Hier worden de metingen (en foto's direct in een database opgeslagen en via BI software getoond op dashboards en rapporten. Ik zou dus zeker voor een database gaan waar je een front end bij kunt plaatsen met invulformulier. Oracle met Apex of MySQL via Sharepoint bijvoorbeeld. Daar laat je dan een goede BI tool op los (hier gebruikt men Microstrategy, maar er zijn legio voorbeelden) om mooie grafieken en meetresultaten te tonen.

Ik zou dus niet meer met Excel kloten, maar direct een wat meer volwassen database er achter hangen. Gaat je veel meer brengen als je serieus met je meetwaardes om wilt gaan.

Wat @sebastius is ook zeker waar. Office 365 biedt daar veel mogelijkheden in :) Weet alleen niet of alle tools daar standaard in zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Wom op 09-03-2018 15:51 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wom schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Wat @sebastius is ook zeker waar. Office 365 biedt daar veel mogelijkheden in :) Weet alleen niet of alle tools daar standaard in zitten?
In de wat uitgebreidere pakketten zeker wel, maar je zult even moeten kijken. Het kost altijd meer dan gewoon kaal een papiertje kopieren maar je hebt er dan ook meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Harrie_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:44:
Ik denk dat we veel te weinig van de casus weten om TS hier goed over te adviseren. Ik zie al verschillende xls-adviezen voorbij komen; wat mij betreft altijd in de meeste gevallen een no-go, maar goed het is natuurlijk volledig situationeel afhankelijk. Alleen @leto001 stelt vragen in de juiste richting.
Dat dus... excel is geen database :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:20
Misschien heb je hier iets aan:

https://universe.icologiq.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:51
https://www.kodision.nl/tripleforms/

Zij maken tools waarmee je hele formulieren met complexe flow kunt digitaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:29:
[...]

Heb je het topic uberhaupt gelezen? Het gaat hier om digitale formulieren. Niet om OCR op de bestaande papieren.
Ík wel, jij kennelijk niet! in de eerste regel van de openings post staat " ...... of ik een papieren formulier kan digitaliseren ..... ". wil je het nóg duidelijker hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PetervdM schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:55:
[...]
Ík wel, jij kennelijk niet! in de eerste regel van de openings post staat " ...... of ik een papieren formulier kan digitaliseren ..... ". wil je het nóg duidelijker hebben?
Heb je ook de tweede paragraaf gelezen?
Ik heb meerdere opties aangeboden zoals bijvoorbeeld het formulier nabouwen als web interface wat vervolgens gekoppeld is aan een database. Of een interactieve excel-sheet die ook weer gekoppeld is aan een sql database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
orf schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:02:
[...]

We weten helemaal niets van het datamodel en jij adviseert JSON of XML in combinatie met een relationele database. Straks komt er ook nog iemand met een no-sql oplossing.
Over NoSQL gesproken: JSON is NoSQL op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel een bedrijf waar je zoiets kan doen, heet MoreApp. Die hebben een soort platform waar je op je pc formulieren kan maken, en dan kan invullen op telefoon of iPad, ook offline. Ze hebben meerdere keuzes zoals urenregistraties of inspectieformulieren.

Zij kunnen ook data exporteren en importeren van databases zoals Excel en je eigen email maken als je dat formulier verstuurt, maar je hebt ook een betaalde versie waar je meer mee kan. Ik vind het echt heel handig, er is ook een gratis versie die je gewoon kan gebruiken. Ik zou als ik jou was gewoon even die site van hun checken, https://www.moreapp.com/nl/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:09:
Zoiets ja. Ik ben vergeten te melden dat het gaat om een formulier met meetwaarden met verschillende meetmomenten. Veel horizontaal dus.
Niet echt een contactformulier waar je verticaal wat tekst moet invullen.
Ik zou 't toch gewoon eens proberen. Je krijgt die info gewoon in een google sheets (bijvoorbeeld) dus voor een snel prototype is dit prima. En voor een uiteindelijke oplossing is iets meer info over de requirements wel handig, bijvoorbeeld over hoeveel data het gaat. Er is nogal een verschil tussen 100 records per maand of een miljoen.

Dit zou je nog met MS Access kunnen doen, met een koppeling naar een externe DB i.p.v. de locale database.
PetervdM schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:55:
[...]
Misschien moet je ff de hele post lezen en begrijpen voor je gaat roeptoeteren.
Ofyles2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:33:
Over NoSQL gesproken: JSON is NoSQL op zich.
Alles behalve SQL is NoSQL als je op die toer gaat. Waar het om gaat is dat je zonder inhoudelijke kennis te hebben mensen een verkeerde kant op aan 't duwen bent. Gooi er dan voor 't gemak ook nog even MongoDB tegenaan.

[ Voor 75% gewijzigd door Hydra op 13-03-2018 16:23 ]

https://niels.nu

Pagina: 1