Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-09 21:42
Mijn vraag/probleem
Deze computer is eigenlijk altijd van mijn broer geweest en die gebruikte het puur voor Office en Youtube. Laatst hebben we geruild en als ik ga gamen, valt deze dan uit.

Het gebeurd eigenlijk alleen bij Overwatch, maar het is toch erg vreemd. Bij BF1 etc. gebeurd dit allemaal niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om een Acer Predator G3-605 I9914 NL uitvoering:
Intel Core i7-4770
2 x 4gb ddr3 1600mhz (die zaten er al in sinds aankoop)
120gb ssd toshiba m.2 sata
2TB HDD
GTX 760 1,5GB
PSU 550 watt 500 watt

Wat ik al gevonden heb
De Corsair Utility Engine(voor mijn corsair strafe rgb keyboard) was eerst een grote oorzaker omdat deze mogelijk Overwatch kon laten crashen. Op advies van Blizzard deze verwijderd en toen zat ik tijdelijk zonder crashes. Het gejuich was helaas kort. De dag erna begon de pc te freezen met yellow/black screen wanneer ik in een overwatch-potje zit. Audio loopt na een aantal secondes ook vast en de gehele PC gaat erna ook gelijk vastlopen.

Wat ik al geprobeerd heb
- Clean Windows 10 installatie + nieuwste updates tot nu toe (9 maart 1:49, inmiddels ook al 3 keer clean install WIndows 10 gedaan)
- Drivers up-to-date
- Verschillende soorten ram geprobeerd
- Computer ook uitgestoft (viel qua hoeveelheid stof wel mee)
- Alle kabels binnen de pc losgehaald, in andere poorten(voor zover mogelijk) geprobeerd, maar ook allemaal zonder succes

Wie kan er mij uit deze nood helpen? _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:47
Wat voor voeding zit er in die pc? Wat zijn de temperaturen van de processor en videokaart?

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 09-03-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
Zit een 550watt 80plus gold in, die meegeleverd was.

Onder heavy load, lopen de temps op tot 70 graden max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:15
Welke voeding precies? Merk en type is essentieel, een brakke voeding kan namelijk heel veel problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Valt uit als in niet eens een BSOD? Dan is inderdaad de voeding hoogstwaarschijnlijk de dader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
70 graden lijkt prima. Merk en type van de voeding is wel van belang. "80plus gold" zegt niks over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Voeding is inderdaad van belang, 550watt 80 plus gold kan ook een Sweex of MS-Tech zijn die nog niet de helft van de opgegeven specificaties haalt.

Een geel/zwart flikkerend scherm kan wijzen op videokaart temperaturen/crashende videodriver
Vastlopen of uitval van gehele pc kan cpu temperatuur of voeding issue's zijn, meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Normaal zit er een FSP500-50AAGA in volgens mij. Die lijkt bij die PC meegeleverd te zijn en zou zonder problemen het systeem van stroom moeten voorzien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G1zIFfY.jpg?1
Dus dan zou je denken dat die eerder kapot moet zijn.

Echter geef je aan dat je voeding een 550 watt voeding is. Wellicht is het dan niet de originele?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
JTShadowt schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 02:00:
Mijn vraag/probleem
Deze computer is eigenlijk altijd van mijn broer geweest en die gebruikte het puur voor Office en Youtube. Laatst hebben we geruild en als ik ga gamen, valt deze dan uit.

Het gebeurd eigenlijk alleen bij Overwatch, maar het is toch erg vreemd. Bij BF1 etc. gebeurd dit allemaal niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om een Acer Predator G3-605 I9914 NL uitvoering:
Intel Core i7-4770
2 x 4gb ddr3 1600mhz (die zaten er al in sinds aankoop)
120gb ssd toshiba m.2 sata
2TB HDD
GTX 760 1,5GB
PSU 550 Watt

Wat ik al gevonden heb
De Corsair Utility Engine(voor mijn corsair strafe rgb keyboard) was eerst een grote oorzaker omdat deze mogelijk Overwatch kon laten crashen. Op advies van Blizzard deze verwijderd en toen zat ik tijdelijk zonder crashes. Het gejuich was helaas kort. De dag erna begon de pc te freezen met yellow/black screen wanneer ik in een overwatch-potje zit. Audio loopt na een aantal secondes ook vast en de gehele PC gaat erna ook gelijk vastlopen.

Wat ik al geprobeerd heb
- Clean Windows 10 installatie + nieuwste updates tot nu toe (9 maart 1:49, inmiddels ook al 3 keer clean install WIndows 10 gedaan)
- Drivers up-to-date
- Verschillende soorten ram geprobeerd
- Computer ook uitgestoft (viel qua hoeveelheid stof wel mee)
- Alle kabels binnen de pc losgehaald, in andere poorten(voor zover mogelijk) geprobeerd, maar ook allemaal zonder succes

Wie kan er mij uit deze nood helpen? _/-\o_
Probeer je gpu eens een downclock te geven, overwatch is de enige game die bij mij al meerdere GPU's heeft laten crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
Fleximex schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:44:
Normaal zit er een FSP500-50AAGA in volgens mij. Die lijkt bij die PC meegeleverd te zijn en zou zonder problemen het systeem van stroom moeten voorzien:
[afbeelding]
Dus dan zou je denken dat die eerder kapot moet zijn.

Echter geef je aan dat je voeding een 550 watt voeding is. Wellicht is het dan niet de originele?
Excuses mijn fout, het gaat inderdaad om die voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
een andere voeding is helaas geen optie. Vaak heb je een 24-pins connectie voor de moederbord maar dit systeem heeft een connectie van 12 pins en 2 mini connecties van 12 pins

[ Voor 70% gewijzigd door JTShadowt op 09-03-2018 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
TRAXION schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Probeer je gpu eens een downclock te geven, overwatch is de enige game die bij mij al meerdere GPU's heeft laten crashen.
Ik zat zelf al te denken om een andere gpu voor dit systeem aan te schaffen, maar ik ga dat downclocken inderdaad maar eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
JTShadowt schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:37:
[...]

Ik zat zelf al te denken om een andere gpu voor dit systeem aan te schaffen, maar ik ga dat downclocken inderdaad maar eens proberen!
En geen crashes meer met een down clock? Ik heb zelf een andere variant gehad met een factory oc 970 die begon dan met een klein zwart blokje in het beeld en naarmate je bewoog was je scherm helemaal zwart.
Andere 970 werd het beeld af en toe paars bij beiden was het opgelost door de mem en Corespeed te verlagen met 25mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
JTShadowt schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 17:25:
een andere voeding is helaas geen optie. Vaak heb je een 24-pins connectie voor de moederbord maar dit systeem heeft een connectie van 12 pins en 2 mini connecties van 12 pins
Hoe zit de videokaart op dit moment aangesloten op de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
Allen bedankt voor jullie hulp!

De kaart heeft het zojuist begeven...

Nu met een klein budget, een gpu, psu en nieuwe mobo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

JTShadowt schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:30:
Allen bedankt voor jullie hulp!

De kaart heeft het zojuist begeven...

Nu met een klein budget, een gpu, psu en nieuwe mobo :/
Vooral als je met een klein budget nog wilt gamen raad ik aan om de huidige pc zo te laten. Een 4e generatie I7 met 8GB ram kan nog best wel wat werk verzetten. Koop een 2e hands RX580/RX480/R9 290/GTX1060/GTX970 en je zal nog versteld staan hoeveel werk je pc kan verzetten. Zorg er alleen voor dat je geen videokaart met een reference koeler koopt, vooral met AMD zou ik dat niet doen.

Die voeding is wel al wat op leeftijd maar slecht is hij zeker niet. Die zou ik in eerste instantie ook gewoon lekker houden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door auto660 op 09-03-2018 21:36 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
auto660 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:35:
[...]

Vooral als je met een klein budget nog wilt gamen raad ik aan om de huidige pc zo te laten. Een 4e generatie I7 met 8GB ram kan nog best wel wat werk verzetten. Koop een 2e hands RX580/RX480/R9 290/GTX1060/GTX970 en je zal nog versteld staan hoeveel werk je pc kan verzetten. Zorg er alleen voor dat je geen videokaart met een reference koeler koopt, vooral met AMD zou ik dat niet doen.

Die voeding is wel al wat op leeftijd maar slecht is hij zeker niet. Die zou ik in eerste instantie ook gewoon lekker houden. ;)
voor 275 mag ik het volgende van iemand overnemen:
Gigabyte GA-B85M-HD3
Be Quiet L7 630W.
Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Op zich een OK deal.
Een 970 is momenteel 225 waard, het moederbord misschien 3 tientjes.
Als de voeding 3 jaar oud is kun je die nog een paar jaar gebruiken, indien 7 jaar oud zit die al tegen het eind van zn leven.
Nu met een klein budget, een gpu, psu en nieuwe mobo
Waarom denk je dat je deze 3 onderdelen nodig hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 09-03-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
mitsumark schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:48:
Op zich een OK deal.
Een 970 is momenteel 225 waard, het moederbord misschien 3 tientjes.
Als de voeding 3 jaar oud is kun je die nog een paar jaar gebruiken, indien 6 jaar oud zit die al tegen het eind van zn leven.

[...]

Waarom denk je dat je deze 3 onderdelen nodig hebt?
GPU heb ik nodig voor het gamen en op zich heeft de GTX970 wel een mooie prijs/performance verhouding vergeleken met de huidige 10-serie van Nvidia

PSU had ik de afgelopen tijd erg veel problemen mee. Ik heb meerdere keren in een week dat de computer start en afsluit na 1 of 2 secondes. Las op forums dat PSU probleem was. Aangezien hij dat prijsje gaf, vervang ik die ook maar.

Mobo zie ik inderdaad niet veel nut in, maar werd me aangeraden door m'n vader die er ook maar bij te nemen, want hij gaat ervanuit dat een mobo ook binnenkort mogelijk problemen gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
JTShadowt schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:05:
[...]

GPU heb ik nodig voor het gamen en op zich heeft de GTX970 wel een mooie prijs/performance verhouding vergeleken met de huidige 10-serie van Nvidia

PSU had ik de afgelopen tijd erg veel problemen mee. Ik heb meerdere keren in een week dat de computer start en afsluit na 1 of 2 secondes. Las op forums dat PSU probleem was. Aangezien hij dat prijsje gaf, vervang ik die ook maar.

Mobo zie ik inderdaad niet veel nut in, maar werd me aangeraden door m'n vader die er ook maar bij te nemen, want hij gaat ervanuit dat een mobo ook binnenkort mogelijk problemen gaat krijgen.
Volgens mij gaan moederborden niet zo snel kapot hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTShadowt
Nee precies maar dat is hij wilde :p...

Overigens is het wel handig een andere mobo dan deze, anders zou ik converters moeten halen voor 24pin naar 12pin en nog een aantal van die...
Pagina: 1