Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaymondo
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-02-2024
Hi Tweakers,

Ik heb al even zitten struinen op het internet maar kom nergens mijn situatie tegen. Daarom probeer ik via deze weg achter de antwoorden te komen. Het probleem is als volgt -> Leaseauto van de zaak maar alle kosten zijn voor mij. Ik zal het uitleggen:

Voor de leaseauto kreeg ik een woonwerk vergoeding van €350 euro. Deze werd netto bij m'n salaris opgeteld. 0,19 cent per kilometer. Toen reed ik een Renault Clio (Diesel). €100 wegenbelasting + €180 euro afschrijving & onderhoud + €100 allrisk. Totaal= €580,- (Inclusief bezine).

Nu heb ik een leaseauto gekregen (Zonder tankpas). En wordt mijn €350 euro woon werk vergoeding ingehouden. De leaseauto is een Opel Corsa met een cataloguswaarde van 18990 euro. Netto moet ik dus 145 euro bijtelling betalen. Totaal: €495,- Met benzine erbij en daarbij ben ik even uitgegaan van 1/16 dus 100km*5/16=31 liter benzine per week. 31*€1,64 = 50 euro(dus maal 4 = €200). Kom ik per maand netto op een bedrag van €695 euro uit.

Kan iemand mij vertellen of deze lease regeling normaal is? Want volgens mij klopt dit niet helemaal.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 03:49
Nee, dit is zeker niet de norm in de markt. Hoe normaliter een leaseregeling werkt:

* je krijgt een leasebudget. Alleen als je auto kiest met tarief hoger dan leasebudget dan is het meerdere voor jou als eigen bijdrage
* als je auto ook prive gebruikt dan betaal je bijtelling aan belastingdienst. Bijtelling wordt door werkgever ingehouden
* brandstofkosten zijn voor rekening werkgever. Er zijn regelinen waarbij een werknemer een max aantal prive km's mag maken. Daarboven zijn kosten voor jou

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@TS: Let even op bij je belasting aangifte van deze lease auto. De eigen bijdrage (350 euro) mag je direct aftrekken van je bijtelling. Effectief zou je dan dus GEEN bijtelling hoeven te betalen aangezien je eigen bijdrage al hoger is dan de bijtelling. Scheelt je in ieder geval al 145 euro in de maand.

Wel is deze leaseregeling behoorlijk krom. Je werkgever wentelt alle kosten voor deze auto op jou af. Je bent waarschijnlijk goedkoper uit met een prive lease contract. Kan je je reiskostenvergoeding gewoon laten doorlopen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:21
Bijtelling heeft je werkgever niks mee te maken, die moet je uit de vergelijking halen om te kijken of de lease regeling klopt. Voor je privé vergelijk is hij wel interessant!

Een lease auto zonder tankpas wil meestal zeggen dat je niet naar klanten hoeft en alleen woon-werkverkeer hebt. Als je hem ook mee naar klanten neemt zou de benzine normaliter vergoed worden.

En verder is een lease auto in veel gevallen netto niet voordeliger dan een kilometer vergoeding. Je betaald bijtelling en een hogere afschrijving (want nieuw). Die afschrijving zit gewoon in het lease tarief verwerkt.

En je 350 euro kilometervergoeding is nu leasebudget geworden, ook normaal. Ik snap het probleem dan ook niet helemaal. Hooguit als je regelmatig naar klanten moet dat het vreemd is dat de benzinekosten privé zijn.

Een auto van de zaak is een vorm van arbeidsbeloning en wordt door de overheid zo ook belast via de bijtelling. Een kilometervergoeding is dat: een vergoeding van je reiskosten. Dat is tot op zekere hoogte belastingvrij.

Wiens idee wat het om voor een lease auto te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
redfoxert schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:31:
@TS: Let even op bij je belasting aangifte van deze lease auto. De eigen bijdrage (350 euro) mag je direct aftrekken van je bijtelling. Effectief zou je dan dus GEEN bijtelling hoeven te betalen aangezien je eigen bijdrage al hoger is dan de bijtelling. Scheelt je in ieder geval al 145 euro in de maand.

Wel is deze leaseregeling behoorlijk krom. Je werkgever wentelt alle kosten voor deze auto op jou af. Je bent waarschijnlijk goedkoper uit met een prive lease contract. Kan je je reiskostenvergoeding gewoon laten doorlopen.
Die 350 euro is geen eigen bijdrage, dat is het ontbreken van een kilometervergoeding, daarvoor in de plaats krijgt hij een auto. Er zal volledige bijtelling betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaymondo
Hi @pirke,

Ik heb dan direct nog een vraag. Want de benzine die ik nu tank om naar mijn werk te komen, die kan ik toch wel van de bijtelling afhalen? En hoe houd je dan bij wat je voor prive tankt en woon werk verkeer? Het was tevens mijn idee om naar een leasauto te gaan. Omdat ik anders teveel geld verloor op mijn Clio per jaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Rhaymondo op 09-03-2018 01:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:34:
[...]

Die 350 euro is geen eigen bijdrage, dat is het ontbreken van een kilometervergoeding, daarvoor in de plaats krijgt hij een auto. Er zal volledige bijtelling betaald moeten worden.
Zo las ik het niet, maar nu je het zegt heb je inderdaad gelijk. Als de 350 euro reiskosten vergoeding door het verstrekken van een leaseauto vervalt is dat niet meer dan normaal. Staat los van het feit dat een eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken kan worden :)

Maar in dat geval moet de TS ook zijn berekening even herzien. Die 350 euro "minder salaris" is nooit salaris geweest maar een netto reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Rhaymondo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:36:
Hi @pirke,

Ik heb dan direct nog een vraag. Want de benzine die ik nu tank om naar mijn werk te komen, die kan ik toch wel van de bijtelling afhalen?
Dat weet ik niet, maar je vraag hint al dat je hem niet gebruikt om naar klanten te gaan of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaymondo
@pirke Nee totaal niet. Alleen om van huis naar werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Hi @pirke,

Ik heb dan direct nog een vraag. Want de benzine die ik nu tank om naar mijn werk te komen, die kan ik toch wel van de bijtelling afhalen? En hoe houd je dan bij wat je voor prive tankt en woon werk verkeer? Het was tevens mijn idee om naar een leasauto te gaan. Omdat ik anders teveel geld verloor op mijn Clio per jaar.
Nee, dat is geen eigen bijdrage! Dat je een leaseauto ter beschikking krijgt betekent niet automatisch dat je er een tankpas bij krijgt. Als je een kilometer administratie bij gaat houden hoef je ook geen bijtelling te betalen. Je mag dan ook niet meer dan 500km per jaar prive rijden met de auto. Brandstofkosten vallen volledig buiten het belastingstelsel.

Als jouw werkgever je geen tankpas geeft is dat zijn goed recht. Je zult dan zelf de brandstof moeten bekostigen.

Effectief kost die auto je 195 euro netto per maand (bijtelling+brandstof) voor werk. Dat was in je oude situatie toch al een heel stuk meer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 00:10

Ard_

Powered by ARDlon

pirke schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:34:
[...]

Die 350 euro is wel een eigen bijdrage. Deze 350 euro staan apart als 'eigen bijdrage privé' op jouw loonstrook vermeld als het goed is (netto). Daarnaast zal er als 'tegenrekening' een post 'Fiscale bijtelling auto vd zaak' o.i.d. staan met het daadwerkelijke bruto bedrag (22%) op jouw loonstrook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ik denk dat die een gevalletje is wat je beter eerst zelf door had kunnen rekenen. Een nieuwe auto rijden is altijd duurder dan een jong gebruikte, ook als lease auto, en helemaal als je een nette kilometervergoeding krijgt. Je gaat van 230 euro netto per maand voor een gebruikte auto naar 345 euro per maand voor een nieuwe auto. Dat is een prima deal als je graag een nieuwe auto wilt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ard_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:45:
[...]

Die 350 euro is wel een eigen bijdrage. Deze 350 euro staan apart als 'eigen bijdrage privé' op jouw loonstrook vermeld als het goed is. Daarnaast zal er als 'tegenrekening' een post 'Fiscale bijtelling auto vd zaak' o.i.d. staan met het daadwerkelijke bruto bedrag (22%) op jouw loonstrook.
Die 350 is een reiskostenvergoeding, die krijgt nu ook maar dan in de vorm van leasebudget. Daar zit geen eigen bijdrage bij, gewoon dezelfde vergoeding in een andere vorm en anders belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard_
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 00:10

Ard_

Powered by ARDlon

pirke schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:47:
[...]

Die 350 is een reiskostenvergoeding, die krijgt nu ook maar dan in de vorm van leasebudget. Daar zit geen eigen bijdrage bij, gewoon dezelfde vergoeding in een andere vorm en anders belast.
Dat is maar helemaal afhankelijk van hoe dat op zijn loonstrook vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaymondo
@Ard_ Exact zoals @pirke verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hij zegt zelf: Voor de leaseauto kreeg ik een woonwerk vergoeding van €350 euro. Deze werd netto bij m'n salaris opgeteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Ard_ schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:45:
[...]

Die 350 euro is wel een eigen bijdrage. Deze 350 euro staan apart als 'eigen bijdrage privé' op jouw loonstrook vermeld als het goed is (netto). Daarnaast zal er als 'tegenrekening' een post 'Fiscale bijtelling auto vd zaak' o.i.d. staan met het daadwerkelijke bruto bedrag (22%) op jouw loonstrook.
Nope, dat was netto woonwerkvergoeding. Die vervalt zodra de werkgever een ander vervoersmiddel ter beschikking stelt. Dat maakt het geen onderdeel van het salaris en dus ook geen eigen bijdrage.

Werkgever van de TS kan ook de kosten voor het gebruik van OV vergoeden, 100%. Dat maakt het nog altijd geen salaris.

De kosten die TS nu heeft zijn zijn bijtelling en de brandstofkosten (195 euro) terwijl hij met het aanhouden van zijn Clio een kostenpost had van 580 euro per maand. Ik denk alleen dat hij had gehoopt die 400 euro verschil netto in zijn broekzak kon steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaymondo
@redfoxert Nou ik had eigenlijk gehoopt. Dat het me wel iets van voordeel zou opleveren. Maar de kosten nu zijn dus bijtelling 145 euro. Benzine 200 euro. En de 350 euro die ik normaal als reiskostenvergoeding zou krijgen. Ik wilde niet magisch ineens 400 euro in mijn broekzak steken. Maar ik wilde er wel op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Je hebt de keuze gemaakt om voor netto 115 euro per maand een nieuwe auto te gaan rijden ipv je oude wagen. Zo simpel zit het.

Met het verschil dat je die auto ook op vrije dagen tegen het huidige maandbedrag mag rijden, terwijl je oude auto geen kilometervergoeding opleverde als je niet werkte die dag. Als je veel vakantie hebt kan dat ook nog positief uitpakken ;) (aannemende dat de vergoeding gebaseerd was op echt gemaakte kilometers)

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 09-03-2018 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Rhaymondo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:53:
@redfoxert Nou ik had eigenlijk gehoopt. Dat het me wel iets van voordeel zou opleveren. Maar de kosten nu zijn dus bijtelling 145 euro. Benzine 200 euro. En de 350 euro die ik normaal als reiskostenvergoeding zou krijgen. Ik wilde niet magisch ineens 400 euro in mijn broekzak steken. Maar ik wilde er wel op vooruit gaan.
Hoe denk je dat je werkgever zich dat had voorgesteld? 350 euro reiskostenvergoeding EN een lease contract ophoesten, voor hetzelfde vervoer? Dubbel betalen voor dezelfde werkgever. Denk dat die zich wel twee keer bedenkt :)

Reken het hele verhaal nog eens goed door, je kosten en baten op een rijtje zetten in beide gevallen. Ik denk dat je je er met die lease auto alsnog het beste vanaf maakt aangezien je ook geen onverwachte uitgaven meer hebt. Alle onderhoud valt in het leasecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaymondo
Hi @redfoxert, Ja ik denk dat ik het allemaal nog eens rustig in een excel moet zetten. Om het even helder te krijgen. Ik denk ook dat ik met een leaseauto uiteindelijk voordeliger af ben. In paniek ben ik wel al naar m'n werkgever toegestapt en die ging erover "nadenken" of ik een tankpas zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Rhaymondo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 02:05:
Hi @redfoxert, Ja ik denk dat ik het allemaal nog eens rustig in een excel moet zetten. Om het even helder te krijgen. Ik denk ook dat ik met een leaseauto uiteindelijk voordeliger af ben. In paniek ben ik wel al naar m'n werkgever toegestapt en die ging erover "nadenken" of ik een tankpas zou krijgen.
Als je die tankpas ook nog krijgt om de brandstofkosten te dekken moet je niet raar opkijken dat hij dan ook een maximum aan eigen kilometers gaat stellen. Dat wordt dan dus ook nog opletten waar je naartoe rijdt. Uiteraard kan je daar nog omheen door je prive kilometers zelf te bekostigen.

Mocht je die tankpas krijgen, al is het maar voor woon-werk verkeer dan heb je veel meer aan die lease auto, imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:02
Dag Ts en mede tweakers,

Eens een onderwerp wat mij beter ligt als finance prof ;)

als je zoekt naar voordeel dan moet je dat denk ik zoeken in de vergoeding voor de tankpas. Als de werkgever de brandstof niet wil vergoeden dan is dat wel onvoordelig nu. Wel rij je nu nieuwer dan voorheen en loop je minder risico mbt reparaties en schade etc.

Een mogelijkheid is nog om een deel loon uit te ruilen. Minder brutoloon tegen tankpas (maandelijks voorschot en dan 1 of 2 keer per jaar een afrekening). Levert je minimaal een korting van 21% op, namelijk de btw. Voordeel is groter namelijk ook dat je geen sociale lasten ‘betaald’ over het stukje uitruil. Tegenhanger is dan wel een lager loon als je zonder werk zit en grondslag voor pensioenopbouw omdat je hier ook niet voor betaald.

Mocht je hier over nadenken laat de werkgever dan even een proforma opstellen want de werkgeverslasten nemen ook af en het is wel zo fair dat dit ten goede komt aan jou en niet in de zak van de werkgever.

Uitruil moet trouwens niet zichtbaar zijn op de strook daar zie je dan alleen het ‘nieuwe’ brutoloon.

Is bovenstaande iets te extreem voor je dan is er ook nog een andere mogelijkheid, namelijk een tankpas van de zaak waarbij de tankkosten als eigen bijdrage worden ingehouden (wel even juist laten formuleren). Dit verminderd je bijtelling want eigen bijdrage maar verminderd ook je brandstofkosten want je betaald de btw niet en dat zijn geen kosten voor je werkgever (als er zo goed als uitsluitend btw belaste prestaties worden geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:23
Ik had ooit een tankpas die gelimiteerd was in bedrag/maand. Dit zou een concessie kunnen zijn naar je werkgever als hij zich zorgen maakt over te veel privé km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:33

Yucon

*broem*

Hoe is deze hele constructie tot stand gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:14

Croga

The Unreasonable Man

Dino111 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 04:23:
Is bovenstaande iets te extreem voor je dan is er ook nog een andere mogelijkheid, namelijk een tankpas van de zaak waarbij de tankkosten als eigen bijdrage worden ingehouden (wel even juist laten formuleren). Dit verminderd je bijtelling want eigen bijdrage maar verminderd ook je brandstofkosten want je betaald de btw niet en dat zijn geen kosten voor je werkgever (als er zo goed als uitsluitend btw belaste prestaties worden geleverd)
Zelfs al gebruikt TS geen tankpas dan mag hij alsnog alle brandstof kosten aftrekken van de eigen bijdrage. ALLE kosten die TS maakt om de auto te kunnen rijden zijn aftrekbaar van die eigen bijdrage. Ook, bijvoorbeeld, sproeier vloeistof en wasstraat.

Een tankpas zou hem dus de BTW opleveren. Nogsteeds een aardig korting maar zelfs het simpelweg aftrekken van benzine kosten zou de kosten van de lease auto al onder die van zijn privé auto brengen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 13:27
Geen tankpas hoeft niet te zeggen dat je de tankbonnetjes niet kan declareren. Heb je dit al besproken met je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe zit het met reparatiekosten/apk, etc. Zit dat in het leasecontract?

En uit interesse een andere invalshoek: hoe zag en ziet het kostenplaatje er voor de werkgever uit?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 06:50:
[...]

Zelfs al gebruikt TS geen tankpas dan mag hij alsnog alle brandstof kosten aftrekken van de eigen bijdrage. ALLE kosten die TS maakt om de auto te kunnen rijden zijn aftrekbaar van die eigen bijdrage. Ook, bijvoorbeeld, sproeier vloeistof en wasstraat.

Een tankpas zou hem dus de BTW opleveren. Nogsteeds een aardig korting maar zelfs het simpelweg aftrekken van benzine kosten zou de kosten van de lease auto al onder die van zijn privé auto brengen....
Dit klopt niet helemaal!

Je mag alle PRIVEkosten die je maakt voor het rijden van deze auto aftrekken van je bruto bijtelling, hier betaal je dus geen loonbelasting over. Zakelijke kosten (bv brandstof voor woon-werk) mogen niet als eigen bijdrage gerekend worden. https://www.belastingdien...e_regeling/eigen_bijdrage

Daarnaast moet de werkgever deze kosten volgens mij verrekenen met je bruto bijtelling in het kalenderjaar dat deze kosten zijn gemaakt. Je mag deze kosten niet als aftrekpost meenemen bij je belastingaangifte. (Kan geen bron vinden, dus weet dit niet 100% zeker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 06:50:
[...]

Dexs schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:42:
[...]

Dit klopt niet helemaal!

Je mag alle PRIVEkosten die je maakt voor het rijden van deze auto aftrekken van je bruto bijtelling, hier betaal je dus geen loonbelasting over. Zakelijke kosten (bv brandstof voor woon-werk) mogen niet als eigen bijdrage gerekend worden. https://www.belastingdien...e_regeling/eigen_bijdrage

Daarnaast moet de werkgever deze kosten volgens mij verrekenen met je bruto bijtelling in het kalenderjaar dat deze kosten zijn gemaakt. Je mag deze kosten niet als aftrekpost meenemen bij je belastingaangifte. (Kan geen bron vinden, dus weet dit niet 100% zeker)
Dit is correct. Ik had tot 2 jaar geleden een leaseauto met tankpas die alleen voor NL geldig was, dus de brandstofkosten op vakantie waren voor eigen rekening. Die bonnetjes mochten we declareren bij onze werkgever, niet dat die ze uitbetaalde maar ze werden wel verrekend met de inhouding van de bijtelling op het salaris.

TS had dus 580/mnd aan kosten, met een vergoeding van 350 = netto kosten van 230/mnd.
Nu heeft hij 200 aan brandstofkosten en 145/mnd aan bijtelling. Daarmee zijn de netto kosten dus 345/mnd. Zonder tankpas is hij dus 115/mnd nadeliger uit met deze nieuwe regeling.

Enige vraag is nog: die 200/mnd in de nieuwe situatie, hoeveel privé-kilometers zitten daarin. Die zijn immers te verrekenen met de bijtelling waardoor die 115/mnd lager kunnen worden?

[ Voor 30% gewijzigd door Icephase op 09-03-2018 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
Hi @pirke,

Je zou die benzine als een eigen bijdrage kunnen zien, maar dan moet de salarisadministratie hem wel als zodanig verwerken.

Jij declareert de brandstof, zij vergoeden de declaratie en doen een (even hoge) salarisinhouding wegens privéebruik van de leaseauto. Die is aftrekbaar van de fiscale bijtelling, waardoor onder de streep je brandstofkosten “uit brutoloon” in plaats van uit nettoloon komen.

Zonder meewerking van je werkgever is dit niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Icephase schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:42:

[...]

Enige vraag is nog: die 200/mnd in de nieuwe situatie, hoeveel privé-kilometers zitten daarin. Die zijn immers te verrekenen met de bijtelling waardoor die 115145/mnd lager kunnen worden?
€145 netto bijtelling
40,5% belasting (ik ga er even vanuit dat TS minder dan 65k per jaar verdient)
€358 bruto bijtelling

Zelfs als TS alle kosten mag aftrekken komt zijn netto bijtelling niet op €0. De vraag is dus wat de zekerheid (onderhoud, vervangend vervoer, etc) en het comfort van een nieuwe auto je waard is.
t_captain schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:54:
[...]

Je zou die benzine als een eigen bijdrage kunnen zien, maar dan moet de salarisadministratie hem wel als zodanig verwerken.
Nogmaals: dit mag alleen voor privekosten, niet voor werkgerelateerde kosten. Dat veel werkgevers deze kosten desondanks toch als eigen bijdrage verrekenen maakt het niet correct! Je loopt het risico op een boete + naheffing op de te veel verrekende eigen bijdrage als de belastingdienst hier achter komt.

[ Voor 30% gewijzigd door Dexs op 09-03-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Dexs schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:42:
Je mag alle PRIVEkosten die je maakt voor het rijden van deze auto aftrekken van je bruto bijtelling
Gelukkig is woon-werk verkeer, voor zover dat primair naar één adres is, gewoon privé kilometers en de brandstof kosten dus gewoon privé kosten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:01:
[...]

Gelukkig is woon-werk verkeer, voor zover dat primair naar één adres is, gewoon privé kilometers en de brandstof kosten dus gewoon privé kosten.....
Dat wist ik niet, dan klopt bovenstaand betoog niet. Excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mijn benzine op vakantie en tolbonnetjes worden ook gewoon van de bijtelling af gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

[...]

Even ter correctie:

https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
Hier staat dat het reizen van huis naar een bedrijfslocatie als woon-werkverkeer wordt gezien. Reizen van huis naar een klant of bouwplaats bijvoorbeeld, wordt niet als woon-werkverkeer beschouwd.

https://www.belastingdien...e_regeling/eigen_bijdrage
Hier staat dat eigen bijdrage alleen met de bijtelling kunnen worden verrekend als het privégebruik betrof.

https://www.belastingdien...ver/auto_van_de_werkgever
Hier staat (in het gele blok) tenslotte dat -helaas voor TS- woon-werkverkeer als zakelijk gebruik wordt gezien. Dus kan TS het woon-werkverkeer niet laten verrekenen met de bijtelling.
Dexs schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:04:
[...]

Dat wist ik niet, dan klopt bovenstaand betoog niet. Excuus!
Verontschuldig je maar niet, je had gewoon gelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 09-03-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Toen ik in de detachering zat hadden de meeste bedrijven een regeling zoals deze (bedrag als voorbeeld):

Lease auto 700 bruto p/m + tankpas

Of:

Salaris + 700 bruto p/m (waarvan een deel netto uitgekeerd)

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 09-03-2018 10:15 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik vind je berekening raar. Is het niet als volgt?

Oude situatie:
Kosten: 200 brandstof, 280 autobezit
Opbrengst: 350
Totaal: 130 euro kosten

Nieuwe situatie:
Kosten: 145 bijtelling, 200 brandstof
Opbrengst: 0
Totaal: 345 kosten

Das is redelijk veel geld om een iets nieuwere auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dexs schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:57:
[...]
Nogmaals: dit mag alleen voor privekosten, niet voor werkgerelateerde kosten. Dat veel werkgevers deze kosten desondanks toch als eigen bijdrage verrekenen maakt het niet correct! Je loopt het risico op een boete + naheffing op de te veel verrekende eigen bijdrage als de belastingdienst hier achter komt.
Formeel:

* leaseauto bestaat uit zakelijk (1) en prive (2) deel
* (1) eigen bijdrage aan het zakelijk deel zou door de werkgever netto te vergoeden zijn (denk aan het declareren van zelf gekochte bedrijfsmiddelen).
* (2) eigen bijdrage aan het prive deel ==> eigen bijdrage privegebruik. aftrekbaar van de bijtelling, voor zover deze niet negatief zou worden

Nummer 1 biedt iets ruimere mogelijkheden (volledig aftrekbaar) dan nummer 2 (aftrekbaar tot aan bijtelling) Voor het administratieve gemak hebben veel werkgevers een deal met de belastinginspecteur dat alle eigen bijdragen als "eigen bijdrage privegebruik" worden geteld.

Er zit formeel geen koppeling tussen de benzinebon en de eigen bijdrage. Alleen het bedrag komt toevallig overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:57
Brandstofkosten is toch aftrekbaar als je deze zelf moet betalen?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Valandil schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:22:
Daar is toch die 0.19cent netto kilometervergoeding voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Icephase schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:01:
https://www.belastingdien...ver/auto_van_de_werkgever
Hier staat (in het gele blok) tenslotte dat -helaas voor TS- woon-werkverkeer als zakelijk gebruik wordt gezien. Dus kan TS het woon-werkverkeer niet laten verrekenen met de bijtelling.
I stand corrected.

Het is prettig dat dat zo'n beetje iedere 2 jaar weer verandert :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

MBvB schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:18:
Ik vind je berekening raar. Is het niet als volgt?

Oude situatie:
Opbrengst: 350
Totaal: 130 euro kosten

Nieuwe situatie:
Kosten: 145 bijtelling, 200 brandstof
Opbrengst: 0
Totaal: 345 kosten

Das is redelijk veel geld om een iets nieuwere auto te rijden.
Je mist de wegbelasting of verzekering bij oud (+100). Ook is het onderhoud+afschrijving wel erg laag. Dit lijkt mij alleen regulier onderhoud te zijn, zonder banden+grote reparaties, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

|sWORDs| schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:27:
[...]

Je mist de wegbelasting of verzekering bij oud (+100). Ook is het onderhoud+afschrijving wel erg laag. Dit lijkt mij alleen regulier onderhoud te zijn, zonder banden+grote reparaties, etc.
TS heeft het over €380 per maand waarvan 100 wegenbelasting (dat is dus een behoorlijk zware auto), 100 verzekering en 80 "onderhoud". Volgens mij is dat vrij nauwkeurig; ik heb in ieder geval nog nooit meer dan €1000 in een jaar uitgegeven aan banden, reparaties, beurten en dat alles bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:29:
[...]

TS heeft het over €380 per maand waarvan 100 wegenbelasting (dat is dus een behoorlijk zware auto), 100 verzekering en 80 "onderhoud".
[...]
MBvB schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:18:
[...]

Oude situatie:
[...]
€100 wegenbelasting +
€100 allrisk +
€180 euro afschrijving & onderhoud
Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:29:
[...]

80 "onderhoud". Volgens mij is dat vrij nauwkeurig; ik heb in ieder geval nog nooit meer dan €1000 in een jaar uitgegeven aan banden, reparaties, beurten en dat alles bij elkaar.
Met wat voor auto zijn we aan het vergelijken als je minder dan 1200 afschrijving per jaar hebt bij 25-30K KM/j? En zodra je het over dat soort bedragen aan afschrijving hebt gaat het onderhoud omhoog. Schokbrekers, koppelingsplaten, versnellingsbakken, etc.

De auto zit in de all risk en zal dus niet ouder dan 8 jaar zijn. Het is een diesel en zal dus wel 30K per jaar of meer gereden hebben. Is de auto 3 tot 4 jaar oud dan zou het kunnen: 140 afschrijving en 45 onderhoud, maar vlak daarna (5-6) komen de eerste grotere kosten, distributieriem en waterpomp, accu, banden, etc. Bij 8 ben je weer aan de beurt met de koppelingsplaten en weer distributieriem en waterpomp, accu, banden, mogelijk einddemper etc.

[ Voor 65% gewijzigd door |sWORDs| op 09-03-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

[...]

Je hebt zeker nooit een leaseauto gehad? Woon-werkverkeer is namelijk niet privé. Als je op zaterdag naar de bouwmarkt gaat of bij je schoonmoeder op de thee dat is privé. Maar om op je werk te komen is voor een bedrijf zakelijk. Je krijgt er toch ook reiskosten voor als je dat met je eigen auto doet?

@Rhaymondo Dit is geen normale situatie. Bijna iedereen die ooit een leaseauto heeft gehad voelt aan dat er hier iets niet klopt. Een leaseauto is een secundaire arbeidsvoorwaarde, het is een soort loon dat je krijgt. Daarom betaal je ook belasting over de bijtelling.

Maar.. als je het op een rijtje zet dan wordt het wel anders.

Voorheen had je € 580 kosten -/- € 350 vergoeding is € 230 euro netto kosten.
Nu heb je een leaseauto die je € 145 bijtelling kost, je betaalt € 200 eigen bijdrage voor woon werk verkeer (=niet privé) dus per saldo kost de auto je dus niets. (Een onkostenvergoeding die je niet krijgt kun je niet zo maar bij netto kosten optellen.)

Wat staat er in de voorwaarden over privé gebruik? Mag je privé met de auto rijden?
Want als je ook privé gaat rijden dan moet je ook meer tanken (dus meer kosten voor jou.) en maak je meer km's. Ik denk dat je baas daar niet blij van gaat worden en wellicht de naheffing bij einde contract wel eens bij jou neer kan gaan leggen. Of denk ik dan te negatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 15:28
IQM schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:40:
[...]
Je hebt zeker nooit een leaseauto gehad? Woon-werkverkeer is namelijk niet privé. Als je op zaterdag naar de bouwmarkt gaat of bij je schoonmoeder op de thee dat is privé. Maar om op je werk te komen is voor een bedrijf zakelijk. Je krijgt er toch ook reiskosten voor als je dat met je eigen auto doet?
Woon-werk is privé voor de inkomstenbelasting/loonheffingen. En daar hebben we het hier inderdaad over.

Echter, waardoor de verwarring misschien ontstaat: de werkgever moet ook een correctie op de afgetrokken BTW doen n.a.v. het privé-gebruik. Daar zie je als medewerker echter helemaal niks van. Maar de BTW-wetgeving behandelt woon-werkverkeer dus als privégebruik.
In theorie kan een medewerker dus binnen de 500 km privé op jaarbasis blijven (en aantonen) en dus geen bijtelling betalen en tóch moet de werkgever een BTW-correctie voor privégebruik doorvoeren.
[...]
Wat staat er in de voorwaarden over privé gebruik? Mag je privé met de auto rijden?
Want als je ook privé gaat rijden dan moet je ook meer tanken (dus meer kosten voor jou.) en maak je meer km's. Ik denk dat je baas daar niet blij van gaat worden en wellicht de naheffing bij einde contract wel eens bij jou neer kan gaan leggen. Of denk ik dan te negatief?
Als je niet privé mag/wilt rijden met de lease-auto kun je ook een km-administratie gaan bijhouden (daar zijn ook apps voor) en zo geen bijtelling krijgen. Scheelt weer een slok op een borrel.

[ Voor 25% gewijzigd door Patrick_6369 op 09-03-2018 10:52 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
w00ps, had pagina 2 niet gezien / gelezen. veel is daar al ter sprake gekomen
Rhaymondo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:11:
Hi Tweakers,

Ik heb al even zitten struinen op het internet maar kom nergens mijn situatie tegen. Daarom probeer ik via deze weg achter de antwoorden te komen. Het probleem is als volgt -> Leaseauto van de zaak maar alle kosten zijn voor mij. Ik zal het uitleggen:

Voor de leaseauto kreeg ik een woonwerk vergoeding van €350 euro. Deze werd netto bij m'n salaris opgeteld. 0,19 cent per kilometer. Toen reed ik een Renault Clio (Diesel). €100 wegenbelasting + €180 euro afschrijving & onderhoud + €100 allrisk. Totaal= €580,- (Inclusief bezine).

Nu heb ik een leaseauto gekregen (Zonder tankpas). En wordt mijn €350 euro woon werk vergoeding ingehouden. De leaseauto is een Opel Corsa met een cataloguswaarde van 18990 euro. Netto moet ik dus 145 euro bijtelling betalen. Totaal: €495,- Met benzine erbij en daarbij ben ik even uitgegaan van 1/16 dus 100km*5/16=31 liter benzine per week. 31*€1,64 = 50 euro(dus maal 4 = €200). Kom ik per maand netto op een bedrag van €695 euro uit.

Kan iemand mij vertellen of deze lease regeling normaal is? Want volgens mij klopt dit niet helemaal.

Thanks!
Misschien handig om even in een duidelijk overzicht aan te geven hoeveel kilometers je rijdt...
Want als ik je OP doorneem en dat op een rijtje zet, kom ik uit op het volgende:
* 350 euro (netto) km vergoeding per maand, opgebouwd uit 0,19 euro / km (omgerekend: je rijdt ongeveer 1.842 km / maand).
* je betaalt 100 euro wegenbelasting per maand
* je rekent 180 euro afschrijving & onderhoud per maand
* je betaald 100 euro all risk verzekering per maand
* totaal betaal 580 euro (incl. brandstof) -> omgerekend: je betaald (580-100-180-100) 200 euro brandstof per maand

* Met andere woorden: Je betaald (580 - 350) 230 euro zelf om van en naar je werk te rijden.

Nu heb je een lease auto gekregen en vervalt je netto km vergoeding (logisch, want je hebt een vervoersmiddel ter beschikking gekregen). Hierdoor vervallen ook jouw eigen vaste kosten (wegenbelasting, afschrijving & onderhoud en all risk verzekering).
Aangezien jouw vaste kosten 380 euro waren en je km vergoeding van 350 euro is komen te vervallen, "win" je nu 30 euro per maand.

Maar van die 30 euro, moet je nog wel de bijtelling (voor privé gebruik) betalen. Die is 145 euro. Daarnaast houd je ook nog de brandstofkosten (200 euro) en ben je van diesel naar benzine gegaan... Onder aan de streep kost je dit dus (30-145-200) 315 euro per maand. Waar je met een eigen auto dus eerst 230 euro kwijt was in de maand, ben je nu 315 euro kwijt.
Het enige is dan wel: je hebt geen (onverwachtse) kosten voor onderhoud o.i.d. Dit "risico" koop je dus in principe af voor 85 euro in de maand.

Een ander nadeel wat je wellicht over het hoofd hebt gezien, hoe veel km rijd jij privé rond met de auto? Je betaalt namelijk zelf de brandstofkosten, maar een benzine auto is per km over het algemeen duurder dan een diesel auto (op brandstofkosten per km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

BastaRhymez schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:55:
w00ps, had pagina 2 niet gezien / gelezen. veel is daar al ter sprake gekomen

[...]

Een ander nadeel wat je wellicht over het hoofd hebt gezien, hoe veel km rijd jij privé rond met de auto? Je betaalt namelijk zelf de brandstofkosten, maar een benzine auto is per km over het algemeen duurder dan een diesel auto (op brandstofkosten per km).
Ik ging uit van een diesel lease auto, gezien het brandstof bedrag nog steeds 200 euro is.
Ik zie nu echter dat die allemaal boven de 20K zitten, dus het zal toch van diesel->benzine zijn. Kan me niet voorstellen dat de brandstofkosten dan gelijk blijven.
Ook lijkt het alsof de 200 euro niet klopt, of er wordt heel veel privé gereden, of de Clio diesel rijdt 1 op 16 (bij 8K per jaar privé, 1 op 12 bij geen privé kilometers).

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 09-03-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb van 1998 tot 2017 alleen maar lease autos gereden. En toen de regel van 500km privé per jaar geïntroduceerd werd, werd woon-werk verkeer naar een vaste locatie als "privé" aangemerkt. Blijkbaar is dat ondertussen weer verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 16:00
Ik zet het even op een rijtje:

Woon-werk vergoedingLeaseauto
Inkomsten (vergoeding)€350,-Inkomsten€0,-
Uitgaven (Belasting, afschrijving, onderhoud, verzekering, brandstof)€580,-Uitgaven (Bijtelling, brandstof)€345,-
Netto kosten:€230,-Netto kosten:€345,-

Als ik het goed begreep heb je 200 euro per maand aan brandstofkosten? Anders moet je hem aanpassen. Vergeet ook je vakantie(dagen) niet, waarop je dus ook geen brandstof verbruikt.

Voor die 230 euro had je in de oude situatie dus je privé-auto, die je zelf ook op vakanties mocht gebruiken en voor privé-ritjes. Voor de 345 euro heb je dus een nieuwe auto die je óók privé mag gebruiken (anders zou je bijtelling namelijk 0 zijn). Wellicht is deze ook zuiniger, waardoor je op je privé-km verdient? Met andere woorden: voor 115 euro méér per maand (of minder, zie vakanties) rijd je in een nieuwe auto, is het onderhoud geregeld, maar bouw je geen schadevrije jaren bij je verzekering op. Keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:10:
[...]

Ik heb van 1998 tot 2017 alleen maar lease autos gereden. En toen de regel van 500km privé per jaar geïntroduceerd werd, werd woon-werk verkeer naar een vaste locatie als "privé" aangemerkt. Blijkbaar is dat ondertussen weer verandert.
Nee dat klopt niet hoor. Woon- werkverkeer is altijd zakelijk geweest. Anders had zowat niemand een 'verklaring geen privégebruik auto' kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind dit een wat karige leaseconstructie. De belangrijkste reden dat ik een leaseauto rij is de tankpas die ik ook privé mag gebruiken. Daar betaal ik uiteraard wel bijtelling en eigen bijdrage voor. Dat ik dan aldoor een nieuwe auto rij is een leuke bijkomstigheid.

Als je in jouw geval bijtelling en eigen bijdrage betaalt én ook nog eens zelf de brandstofkosten dan zou ik eerder neigen naar een eigen tweedehands auto. Kun je bijv. al een ruimere auto nemen dan een corsa en is goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 00:22

kazz1980

Goh... Ik hier?

theturtle schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:41:
Ik zet het even op een rijtje:

Met andere woorden: voor 115 euro méér per maand (of minder, zie vakanties) rijd je in een nieuwe auto, is het onderhoud geregeld, maar bouw je geen schadevrije jaren bij je verzekering op. Keuzes, keuzes.
Dat dus...
Het is weliswaar redelijk gangbaar dat je bij een lease auto van de zaak ook een tankpas krijgt... Maar goed - dat is hier niet het geval.

Dan is dit het rekensommetje. Je bent dus inderdaad meer geld kwijt, maar in ruil daarvoor is alles geregeld qua onderhoud, schade, etc én rijd je een nieuwe (wellicht zuinigere) auto. Lijkt me niet een heel gekke deal! Maar echt heel aantrekkelijk is de regeling ook weer niet... (voor mij is ook de brandstofpas juist dé reden om voor een lease-auto van de zaak te kiezen...).
Inderdaad is het wel een aandachtspuntje dat een lease-auto veelal de pest is voor je schadevrije jaren... (ken wel mensen die na langere periode leasen zelfs negatieve schadevrije jaren hadden bij later afsluiten van een verzekering op weer een eigen auto!!)

[ Voor 7% gewijzigd door kazz1980 op 09-03-2018 12:08 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Schadevrije jaren kun je gewoonlijk wel meenemen na de lease:
schadevrije jaren lease

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQM
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Croga schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:10:
Dit principe is nooit anders geweest. In 1999 kreeg ik mijn eerste leaseauto en daar heb ik alleen zakelijk mee gereden. Ik hield keurig een km administratie bij en heb daar geen bijtelling voor betaald. De auto werd gebruikt om vanaf huis naar mijn werk te rijden. Ik was toen gedetacheerd maar zat ook wel eens op kantoor.

Op de website van de Belastingdienst staat het ook letterlijk:
Alle kilometers die u niet voor uw werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Icephase schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:48:
[...]

Nee dat klopt niet hoor. Woon- werkverkeer is altijd zakelijk geweest. Anders had zowat niemand een 'verklaring geen privégebruik auto' kunnen krijgen.
http://www.trackjackeurop...rkverkeer-prive-zakelijk/

Het voorstel is er geweest. Blijkbaar heeft dat het toch niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 16:00
PcDealer schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:13:
schadevrije jaren lease
Dank, dat was toen ik leasde (1997-2001) niet mogelijk. Fijn dat dat nu wel kan! (Zou trouwens ook interessant zijn om dat andersom ook te kunnen - zou toch tot een lager leasetarief moeten kunnen leiden. Maar is vast te ingewikkeld en niet lonend voor de leasemaatschappijen die de verzekeringskosten toch omslaan naar alle gebruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

theturtle schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Dank, dat was toen ik leasde (1997-2001) niet mogelijk. Fijn dat dat nu wel kan! (Zou trouwens ook interessant zijn om dat andersom ook te kunnen - zou toch tot een lager leasetarief moeten kunnen leiden. Maar is vast te ingewikkeld en niet lonend voor de leasemaatschappijen die de verzekeringskosten toch omslaan naar alle gebruikers).
Bij privatelease dat ik tegenkwam, was het invullen van schadevrije jaren mogelijk en verschilde daarmee het leasebedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Hi Tweakers,

Ik heb al even zitten struinen op het internet maar kom nergens mijn situatie tegen. Daarom probeer ik via deze weg achter de antwoorden te komen. Het probleem is als volgt -> Leaseauto van de zaak maar alle kosten zijn voor mij.
Rhaymondo schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 01:40:
Alleen om van huis naar werk te gaan.
Het was tevens mijn idee om naar een leasauto te gaan. Omdat ik anders teveel geld verloor op mijn Clio per jaar.
Als ik het dus goed begrijp, ben je zelf naar je werkgever gegaan en gevraagd of hij voor een leaseauto kon zorgen, omdat jij niet je privéauto wilde gebruiken voor woon-werkverkeer? En omdat het blijkbaar een aardige werkgever is, heeft hij dit voor je geregeld. Goede werkgever natuurlijk, alleen is het dan vreemd dat je nu komt klagen dat die leaseauto je meer geld kost dan voor je oude wagen. of zie ik dit nu verkeerd?

En waarom zou een werkgever verplicht moeten worden om de hogere kosten, waar jij eigenlijk zelf om hebt gevraagd, voor je te gaan vergoeden? Ik denk dat je beter af was geweest door gewoon in je Clio te blijven rijden, of wellicht iets met private lease te gaan doen en op die manier wel de reiskosten vergoed te krijgen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

theturtle schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Kon toen ook, ik heb dat in 2000 gedaan, moest je een verzoek naar de lease maatschappij sturen tot een verklaring en deze versturen naar je verzekeringsmaatschappij, die schreven het dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Om de "echte" netto bijtelling te bereken, zou ik de berekening op de volgende site ff uitvoeren:
https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

De "gevolgen heffingskorting" kan ook nog redelijk wat euro's schelen in de maand.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Valandil schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:22:
Nee, aftrekken van eigen bijdrage privegebruik van de fiscale bijtelling gebeurt in de sfeer van de loonbelasting (dus door de werkgever). Bij de aangifte inkomstenbelasting is hier geen aftrekpost meer voor.

Daarom is het beter om een tankpas te hebben die als eigen bijdrage wordt doorbelast.
Viper® schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:25:
[...]

Daar is toch die 0.19cent netto kilometervergoeding voor.
Nee, die kun je als werkgever alleen belastingvrij uitkeren aan een werknemer die met eigen vervoer reist. Niet bovenop een auto van de zaak. (kan wel, maar dan is de vergoeding bovenmatig enwordt met een eindheffing belast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Nee, aftrekken van eigen bijdrage privegebruik van de fiscale bijtelling gebeurt in de sfeer van de loonbelasting (dus door de werkgever). Bij de aangifte inkomstenbelasting is hier geen aftrekpost meer voor.

Daarom is het beter om een tankpas te hebben die als eigen bijdrage wordt doorbelast.
[...]

Nee, die kun je als werkgever alleen belastingvrij uitkeren aan een werknemer die met eigen vervoer reist. Niet bovenop een auto van de zaak. (kan wel, maar dan is de vergoeding bovenmatig enwordt met een eindheffing belast).
Ik was in de war en dacht dat hij de kosten voor de privé auto zakelijk bedoelde. Dan zit alles in die 19 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-04 12:18
PcDealer schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:13:
schadevrije jaren lease
Dat heb ik nooit gered met het inleveren van een leaseauto. Allerlei kleine krasjes of deukjes die je normaal niet zou laten repareren door de verzekering worden bij retour wel als schades gemeld |:(

Naja...dan nog kan het uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

descon schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:27:
[...]

Dat heb ik nooit gered met het inleveren van een leaseauto. Allerlei kleine krasjes of deukjes die je normaal niet zou laten repareren door de verzekering worden bij retour wel als schades gemeld |:(

Naja...dan nog kan het uit :+
Lees de leasevoorwaarden door om te weten welke schades ook als schade officieel als schade wordt aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 10:41
Dit is een heel interressant topic! Ik zit zelf in de situatie waarbij ik zo veel naar klanten moet, ik dit sinds een maand niet meer met mijn eigen auto doe, ook al krijg ik daar extra km vergoeding voor.

In verband met de redelijk dure (zelf betaalde auto) a 30.000€, haal ik het simpelweg niet met afschrijving/onderhoud/benzine. Dus ik heb gezegd dat ik niet meer met mijn eigen auto naar de klanten toe rij en graag een auto zou willen hebben. Ik krijg zelf nu ook 300€ netto vergoeding + extra km's (a ongeveer 100€ per maand).

Ik ben dan ook inderdaad wel benieuwd wat er gebeurd als ik stel een leasebudget ipv de netto vergoeding van 500€ zou krijgen + tankpas. Volgens mij ben ik dan aanzienlijk goedkoper uit.

Al met al, ik blijf volgen :).

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

bryanvan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:24:
In verband met de redelijk dure (zelf betaalde auto) a 30.000€, haal ik het simpelweg niet met afschrijving/onderhoud/benzine. Dus ik heb gezegd dat ik niet meer met mijn eigen auto naar de klanten toe rij en graag een auto zou willen hebben.
Waarom rij je met je eigen auto naar klanten? Heeft de werkgever geen bedrijfswagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bryanvan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 10:41
PcDealer schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:05:
[...]

Waarom rij je met je eigen auto naar klanten? Heeft de werkgever geen bedrijfswagen?
Dat is zo gegroeid, werd alleen steeds meer. Er is een "pool" auto. Maar hier zitten voor mij best wat nadelen voor wat betreft tijd/beschikbaarheid voor mij aan dus dat is vrij onwerkbaar aan het worden.

PSN: bryanlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

bryanvan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:24:
Dit is een heel interressant topic! Ik zit zelf in de situatie waarbij ik zo veel naar klanten moet, ik dit sinds een maand niet meer met mijn eigen auto doe, ook al krijg ik daar extra km vergoeding voor.

In verband met de redelijk dure (zelf betaalde auto) a 30.000€, haal ik het simpelweg niet met afschrijving/onderhoud/benzine. Dus ik heb gezegd dat ik niet meer met mijn eigen auto naar de klanten toe rij en graag een auto zou willen hebben. Ik krijg zelf nu ook 300€ netto vergoeding + extra km's (a ongeveer 100€ per maand).

Ik ben dan ook inderdaad wel benieuwd wat er gebeurd als ik stel een leasebudget ipv de netto vergoeding van 500€ zou krijgen + tankpas. Volgens mij ben ik dan aanzienlijk goedkoper uit.

Al met al, ik blijf volgen :).
Met een auto van 40K (diesel) en een bruto vergoeding van 900 plus netto 19ct/km (30K zakelijk) draaide ik quite, zelfs inclusief (7K) privé kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

900 bruto is wat anders dan 300 netto ;) Daarnaast moet je zelf alles regelen omtrent je auto terwijl je de meeste kilometers voor de zaak maakt. Moet je maar net zin in hebben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:16

FreakNL

Well do ya punk?

Rare leaseconstructie, zo zonder tankpas. Had je beter moeten regelen, vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JT schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:28:
900 bruto is wat anders dan 300 netto ;) Daarnaast moet je zelf alles regelen omtrent je auto terwijl je de meeste kilometers voor de zaak maakt. Moet je maar net zin in hebben.
Dat is in verhouding maar 75 netto meer, dat valt wel mee dus, daarnaast heeft ie het eerst over 300 + 100, en later over 500 netto.

[ Voor 9% gewijzigd door |sWORDs| op 10-03-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
PcDealer schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:17:
[...]

Lees de leasevoorwaarden door om te weten welke schades ook als schade officieel als schade wordt aangemerkt.
Die richtlijnen werden keurig netjes gevolgd.Alleen als ze je 4 jaar oude auto onder een bouwlamp zetten vinden ze altijd wel wat -O-
FreakNL schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:20:
Rare leaseconstructie, zo zonder tankpas. Had je beter moeten regelen, vooraf.
De tankpas is juist het grootste component wat leasen interessant maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door descon op 10-03-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

descon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:43:
Die richtlijnen werden keurig netjes gevolgd.Alleen als ze je 4 jaar oude auto onder een bouwlamp zetten vinden ze altijd wel wat -O-
Werd steenslag ook in rekening gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hi Tweakers,

Voor de leaseauto kreeg ik een woonwerk vergoeding van €350 euro. Deze werd netto bij m'n salaris opgeteld. 0,19 cent per kilometer.
Bedoel je 19 cent, 0,19 euro of echt 0,19 cent? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
PcDealer schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:00:
[...]

Werd steenslag ook in rekening gebracht?
Nope

[ Voor 21% gewijzigd door descon op 10-03-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

|sWORDs| schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:41:
[...]

Dat is in verhouding maar 75 netto meer, dat valt wel mee dus, daarnaast heeft ie het eerst over 300 + 100, en later over 500 netto.
Ik kom uit op 900 * 0.58 (42% belasting) = 522 euro, dat is 222 euro meer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JT schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 20:27:
[...]

Ik kom uit op 900 * 0.58 (42% belasting) = 522 euro, dat is 222 euro meer.
900*0.48*30/40

Maar even andersom, een Golf diesel van 30K met 30K per jaar kost de eerste vier jaar 720 per maand. 720 - 475 (19ct) = 245. Van de 55 euro die je over hebt kun je best de privé kilometers (8-12K/jaar) betalen. Alleen met weinig zakelijk kilometers of een lening (al kun je die ook tegen de bijtelling wegstrepen) kom je niet uit, maar dan zou je wat langer door kunnen rijden.

[ Voor 48% gewijzigd door |sWORDs| op 10-03-2018 23:22 ]

Pagina: 1