Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk performance in elkaar gezakt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sinds een week of 2 valt de performance van het gehele netwerk weg op het moment dat ik ons kantoor aansluit. Afgelopen 3 jaar is vrijwel niks aan de situatie gewijzigd.

Algemeen:
  • Glasvezel + interactieve TV van KPN (500/500)
  • Glas komt in de meterkast binnen en vanaf hier gaat een kabel naar het 'CV' hok.
  • Alle kabels zijn CAT6
De huidige situatie is als volgt:
  • Vanaf het Experia modem (v9) gaan 3 kabels naar een patch panel (Woonkamer, Kantoor, Slaapkamer).
  • Op de 4de kabel uit de Experia box is een NAS aangesloten.
  • In de woonkamer staat een Netgear switch met ondersteuning voor IGMP. Hierop staat een Unifi LR, Raspberry, PS4, Philips bridge, iTV.
  • In de slaapkamer direct in de iTV
  • In kantoor staat normaal een wifi router welke gebruikt wordt als switch. Tijdelijk heb ik deze afgekoppeld en vervangen door 1 PC.
Oude situatie:
  • Vanaf het Experia modem (v9) gaan 2 kabels naar een patch panel (Woonkamer, Slaapkamer).
  • Op de 3de kabel uit de Experia box is een NAS aangesloten.
  • Op de 4de kabel uit de Experia box was een TP-Link(SG105) switch aangesloten. Hierop stond de Philips Bridge en Kantoor.
  • In de woonkamer stond een wifi router met hierop Raspberry, PS4, en iTV.
  • In de slaapkamer direct in de iTV
  • In kantoor stond een wifi router met hierop verschillende pc's
De eerste symptomen begonnen 2 weken terug. Onze iTV in de woonkamer ging haperen en stotteren, omwisselen met iTV van de slaapkamer loste het ook niet op. Wanneer ik de kabel uit de toenmalige wifi router haalde en direct in de iTV plugde werkte deze wel (achteraf bleek deze nog wel elke ~10s even te haperen). Mijn (te) snelle conclusie, wifi router kapot.

Zoals bovenstaand hebben we een huidige en nieuwe situatie. Met de oude situatie ben ik begonnen en de huidige is nu. Wellicht niet heel interessant om de oude situatie te weten, maar dit maakt wel duidelijk wat ik zelf al heb geprobeerd. Voorheen hadden we 3 verschillende wifi's, gezien ik er vanuit ging dat de woonkamer wifi router kapot was heb ik besloten dit ook gelijk aan te pakken. Losse switch (GS108E) + Unifi LR besteld. De Unifi was sterker dan ik had verwacht, dus aan 1 hebben we nu genoeg voor het hele huis.

Probleem was hiermee helaas nog niet verholpen. Na wat op internet te zoeken bedacht ik me dat de TP-Link in het CV hok wel eens de boosdoener kon zijn. Ondanks dat deze op een andere poort was aangesloten gooide deze wellicht toch alle iTV pakketjes over het netwerk (geen IGMP snooping). Bridge naar woonkamer verplaatst en slaapkamer direct aangesloten op de Experia. Nog steeds problemen.

Na verder testen kwam ik erachter dat wanneer ik het kantoor aansloot de problemen begonnen. Uiteindelijk de wifi router van kantoor omgewisseld met de oude van de woonkamer. Nog steeds problemen. Zelfs wanneer ik alleen de wifi router of 1 PC direct op de outlet aansluit gaat mijn iTV in de woonkamer al haperen.
Als ik een bestand kopieer van mijn PC in kantoor naar de NAS en tegelijkertijd op mijn telefoon via de wifi (woonkamer) een Ziggo speedtest uitvoer stopt het kopiëren (0bytes/s) tot de speedtest klaar is. Als ik op mijn PC in kantoor een bestand download (deze gaat dan 15MB/s, harder wil die niet meer) verliest mijn telefoon zijn verbinding met de wifi in de woonkamer.

Speedtest actief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/azulFyr1NvjHcJgZoVDauNeU/full.png

Geen activiteit/Speedtest afgerond (normaal ging deze 60-80MB/s)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x6znX1VaMhZ25DsWgHx8LtmX/full.png

Als ik mijn kantoor kabel uit de Experia heb gehaald en hier alleen een wifi router heb aangekoppeld, zonder apparatuur. Wanneer ik deze kabel in de Experia doet gaat mijn NAS direct uit slaapstand en gaat ook niet meer terug. Deze ziet dus gelijk activiteit op het netwerk, zonder dat er echt iets aan hangt.

Het enige dat ik mij nog kan bedenken is dat de Experia box defect is, maar geen idee of ik dit ergens kan controleren. Nogmaals, tot 2 weken geleden was er niks aan de hand. En de situatie is voor zover ik mij kan bedenken niet gewijzigd. Behalve de Philips Hue lampen, welke ~4maanden geleden erbij zijn gekomen.

Het was een iets langer verhaal dan ik wilde, maar als je zover bent gekomen, bedankt voor het lezen! Mocht je nog ideeën hebben, alvast bedankt!

Alle reacties

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 20:11
Kun je het eens testen met een pc direct op de experiqbox bekabeld aan te sluiten, en verder niets aan te sluiten op de experiabox?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Komt me gedeeltelijk bekend voor en ondanks je lange startpost, wil ik toch het volgende vragen te controleren.

- firmware van alle switches. Controleer versie alsmede release-notes!
- firmware van routers / AP's. Controleer versie alsmede release-notes!
- contact gehad met KPN om eventueel je EB "door te meten" / controleren?

Dit gezegd hebbende; heb je grofweg de afgelopen 4 maanden zelf al updates aan firmwares gedaan? Links/rechts lopen goochelen met port-settings, WiFi-bandbreedtes, etc etc?

Ohja, welke switch heb je nu? Daadwerkelijk GS108E of GS108Ev3?

En echt als laatste open deur: controleer ajb of niet toevallig 1 apparaat een static IP heeft (al dan niet bewust ingesteld) maar conflicteert met een DHCP-reservation naar een ander apparaat. Dus niet dat je ooit je NAS op 192.168.2.14 had ingesteld in de NAS maar dat in je DHCP-leases op je router hetzelfde IP al 2x is uitgegeven aan een TV-decoder ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2018 22:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:57
Lijkt me ook iets van 2 DHCP servers in conflict.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Black Eagle
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Vanavond hele avond bezig geweest en geen steek verder. Alles werkt met een laptop direct aangesloten op experia box. Zet ik er 1 switch bij (zonder apparatuur) gaat het goed, komt er een 2de bij zakt de hele performance in elkaar. Was zelfs zo erg dat wanneer ik alleen mijn laptop en de NAS aansloot op de switch het hele internet weg viel.

Uiteindelijk toch maar de KPN helpdesk gebeld voor een nieuw modem. Hij wilde nog 1 ding proberen wat ik zelf niet had gedaan, factory reset van het modem.

Had er zelf weinig vertrouwen in, maar ondertussen alles aangesloten en nog geen problemen ondervonden _/-\o_.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Black Eagle schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:40:

Had er zelf weinig vertrouwen in, maar ondertussen alles aangesloten en nog geen problemen ondervonden _/-\o_.
d:)b Hopelijk blijft het zo en anders inderdaad nieuw modem vragen.

Neemt niet weg; controleer nog wel even de zaken die ik eerder benoemde; mogelijk kom je alsnog dingetjes tegen die je nog had moeten optimaliseren/updaten ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Black Eagle
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:46:
[...]

d:)b Hopelijk blijft het zo en anders inderdaad nieuw modem vragen.

Neemt niet weg; controleer nog wel even de zaken die ik eerder benoemde; mogelijk kom je alsnog dingetjes tegen die je nog had moeten optimaliseren/updaten ;)
Inderdaad niet meer in mijn post gezet, deze heb ik voor de zekerheid nog gecontroleerd. Switch is inderdaad de v3 versie en was reeds voorzien van de laatste firmware. De router (X7 AC1200) was nog voorzien van versie 1.7, deze geüpdatet naar 1.8, maar changelog had geen noemenswaardige wijzigingen.
Pagina: 1