Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:48
Ik heb op dit moment een Smart-TV, een PS4, een Apple TV 4, en een PS4. Deze zijn allemaal aangesloten op mijn Yamaha YSO-2200. Het klinkt allemaal prima naar wens, maar als ik via m'n Mac, iPad of iPhone via Airplay muziek wil streamen, dan kan dat niet via de speakers lopen terwijl de TV uit is… zowel de speaker als de TV heeft ARC, maar dat is toch niet zo'n vanzelfsprekende techniek als dat ik had gedacht :)

Nu ben ik voorzichtig een beetje aan het kijken naar een setje 2-weg speakers, maar ik raak gelijk de draad een beetje kwijt. Ik wil namelijk wel m'n PS4 en Apple TV 4 op deze speakers aan kunnen sluiten, maar kwam er achter dat ik dan een versterker of receiver nodig heb (actieve speakers met interne versterker hebben niet de benodigde HDMI aansluitingen voor zover ik kan zien).

Mijn vraag
Heb ik aan een versterker genoeg, als ik de Apple TV 4 en PS4 daarop aansluit, en dus het beeldsignaal via de versterker naar de TV laat sturen? Of is dat iets waar je een receiver voor nodig hebt? Ik hoop namelijk m'n vrouw over te halen om de Yamaha YSP-2200 te vervangen voor een piepklein versterkertje met 2 speakers… surround is wat minder belangrijk (denk ik), maar ik wil niet teveel en te groot :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nog niets "gebruikt", omdat ik een beetje de draad kwijt ben met wat ik nodig heb i.c.m. wat ik er mee wil doen en met de apparaten die ik heb :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb via Google de verschillen tussen een receiver en versterker opgezocht, maar dat verwarde me een beetje omdat men dan ook over voor- en eindversterkers praat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
ARC is niets meer als het terugvoeren van een audiostream over HDMI door een apparaat heeb (je smarttv)

Zoals ik thuis mijn setup heb is geluid van PS via ARC naar de receiver (verschil receiver en versterker: een receiver heeft ingebouwde signaalafhandeling zoals een tuner en/of DAC , een versterker verhoogt een ingangssignaal naar een set aangesloten luidsprekers, zonder hier iets mee te doen zoals omzetten).
Voor radio gebruik ik een settop box van Humax die via optisch is aangesloten op de receiver en dus zonder de TV aan dan zijn audio digitaal de receiver inpompt. Verder heb ik dan nog een mediaplayer over een optische ingang van de receiver lopen voor afspelen flac bestanden maar ook verbonden op HDMI om films te kunnen kijken.

Enige scenario waar ik dus ECHT de TV aan moet hebben voor geluid is tijdens het gamen, de PS zit op de ARC aansluiting en vanuit de TV loopt dan weer een optische kabel naar de receiver. Staat de TV op standby is de stream vanuit de PS dus onderbroken en heb je daar geen geluid meer van.

Wil je het deftig doen en je hebt een groot budget, sluit je je digitale bronnen op een DAC aan, die sluit je op een voorversterker aan waar je meerdere analoge aansluitingen op kunt afvangen en die gaat dan door naar een eindversterker (of als je echt geld hebt, per kanaal een trap).

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"