Stabiliteitsproblemen Asus desktop - andere BIOS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Beetje lastig om een titel te kiezen maar ik zit hier met een Asus desktop die destijds als cm6650 door het leven ging. Om precies te zijn deze.

Zoals bij wel meer oude systemen is het updaten naar Windows 10 niet altijd even succesvol. In dit systeem is vorig jaar november nog een SSD schijf bijgeplaatst waar nu het OS op staat maar het systeem kampt met diverse vastlopers, met name bij het updaten naar de Fall Creators update, een bron van problemen van wel meer oudere systemen, zo valt te lezen in diverse artikelen.

Ik probeer de bron van de instabiliteit te achterhalen en vraag mij af of het updaten van het BIOS mogelijk soelaas biedt. Helaas is voor dit model slechts een laatste BIOS update beschikbaar uit 2011 en dat schiet dus niet echt op.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • is mijn verwachting dat een nieuwere BIOS versie voor een betere stabiliteit kan zorgen terecht, of zit ik helemaal verkeerd met mijn gedachte?
  • is het mogelijk om van een ander moederbord een BIOS image te nemen en die te gebruiken?
Dit laatste klinkt misschien vreemd maar bij een desktop systeem gaat het voor wat betreft het moederbord vaak om een aangepast, specifiek voor dat model uitgebracht bord. Dit zijn dan vaak borden die ook op de markt zijn gebracht voor systeembouwers, echter dan met aangepaste functionaliteit en mogelijk een andere naam. Wellicht is het BIOS van de soortgenoot nieuwer en biedt dit een betere stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:17
Heb je al een keer Windows opnieuw geinstalleerd in plaats van een geupgrade installatie?
Ik ben geen expert, maar verwacht weinig van een bios upgrade, en al helemaal niets van proberen een bios van een ander moederbord in je systeem te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Ja, dat is al gebeurt maar dat kan ik zeker nogmaals proberen. Ik verwacht daar overigens niet veel van (het nogmaals opnieuw installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Laatste bios is van begin 2012:
Version 1601 2012/01/03
P8H67-M-PRO(CM6650) BIOS 1601
Improve system stability.
https://www.asus.com/us/supportonly/CM6650/HelpDesk_BIOS/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Klopt, die staat er op maar die is eigenlijk van 2011 (hij is op 3 januari 2012 beschikbaar gemaakt maar is gebouwd in 2011). 2012 is overigens ook al bijzonder oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Voor het mb (P8H67-M-PRO) zijn er wel nieuwere versies.
https://www.asus.com/nl/M...P8H67M_PRO/HelpDesk_BIOS/

Kan natuurlijk niet zeggen i.v.m. o.a. de revision of deze op jouw moederbord gaan werken.
Pagina: 1