Hulp bij her aansluiten IP camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
Mijn vraag

Hoi, ik heb uit China een IPcamera gekocht om buiten aan te sluiten. Echter zat er een groot blok aan het einde.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3YmB7CL.png

Ik vond het zonde om zo'n groot gat in de muur te boren en heb het weggesneden. Dat ging niet helemaal goed, dus heb ik de kabel afgesneden.

Daaruit kwamen
2x rood (12v)
2x zwart (aarde)
Ethernet:
groen
wit groen
blauw
wit blauw
bruin
en paars
Nu heb ik met een punch tool de kabels aan een blokje gepunscht, maar ik heb geen idee wat ik met de paarse kabel moet. Ik heb hem getest als oranje en wit bruin, maar er is geen netwerkconnectie op te zetten.

Ik heb gegoogled, maar kom niet verder dan pagina's met paarse ethernetkabels.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CBA3bdY.png

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Normaal laat je dat blok er ook gewoon aan zitten en trek je een utp-kabeltje naar buiten.
Op dat utp-kabeltje komt ook je spanning te staan, dat noemen ze POE (power over ethernet).
Dat geheel werk je buiten netjes weg en klaar is Kees dopert3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
M!chel schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:58:
Op dat utp-kabeltje komt ook je spanning te staan, dat noemen ze POE (power over ethernet).
Helaas heb ik zelf geen POE en om dat wel te krijgen zou meer kosten dan de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Hoe goedkoop is jouw camera dan?
Een poe injector heb je al voor nog geen 3 tientjes.

https://www.megekko.nl/pr...401b3577d2958cf29fe8f936d

Als je camera goedkoper is zou ik lekker een nieuwe camera kopen (het blok laten zitten! :P ) en niet moeilijk gaan doen met losse draadjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

349686

Topicstarter
M!chel schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:16:
Hoe goedkoop is jouw camera dan?
Net geen 3 tientjes. Maar het idee dat er een ethernetkabel naar buiten gaat die op mijn vaste netwerk ziet vind ik ook geen fijne gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat lost de echte tweaker natuurlijk op met een isolated VLAN of ISE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je kunt toch bij het blok dat je afgesneden hebt meten waar welke draadje moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
FreakNL schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:23:
Dat lost de echte tweaker natuurlijk op met een isolated VLAN of ISE ;)
Klopt, maar hij slaat weer op op mijn Synology en die moet ook weer op het andere netwerk benaderbaar zijn.

En domoticz moet foto's doorsturen als er wordt aangebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
hcQd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:24:
Je kunt toch bij het blok dat je afgesneden hebt meten waar welke draadje moet?
Dat blok is een ethernetblok. De kabels waren gesoldeerd, maar helaas heb ik die losgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Dan moet je ader voor ader gaan doormeten. Of is die kabel aan de andere kant gesealed in de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
349686 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:22:
[...]

Net geen 3 tientjes. Maar het idee dat er een ethernetkabel naar buiten gaat die op mijn vaste netwerk ziet vind ik ook geen fijne gedachte.
Je moet er ook geen bordje bij zetten: Sluit hier uw laptop aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
Anoniem: 203842 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:19:
Dan moet je ader voor ader gaan doormeten. Of is die kabel aan de andere kant gesealed in de camera?
Ja, die zit vast in de camera. Daar kom ik ook niet bij.
Het is in ieder geval voor een deel een UTP kabel, alleen blijft de paarse over. Als ik het originele blokje goed bekijk, dan loopt de paarse kabel langs het indicatorlampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05 20:33
Je had de kabels e.d. ook kunnen wegwerken in een kabeldoos (https://www.gamma.nl/asso...artels-voor-m20/p/B410376). Zo heb ik dat hier gedaan met de camera wat bij de voordeur hangt. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
BlazeMuis schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:18:
Je had de kabels e.d. ook kunnen wegwerken in een kabeldoos (https://www.gamma.nl/asso...artels-voor-m20/p/B410376). Zo heb ik dat hier gedaan met de camera wat bij de voordeur hangt. Werkt perfect.
Klopt, maar ik had gekozen om heb door te snijden. Zodat de kabel in huis is en ik ook binnen een extra blok op de kabel kan zetten zodat hij ook niet van de muur kan worden geschroefd.

Daarbij is deze camera nu nog een experiment. Als het lukt, dan koop ik er meerdere die allemaal met een 6 mm gat mijn huis ingaan om daar in een powerline adapter te gaan.

Maar als het niet lukt, wordt het jouw optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:10
349686 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:09:
[...]

Helaas heb ik zelf geen POE en om dat wel te krijgen zou meer kosten dan de camera.
Tip voor de volgende keer
https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

Wel even goed opletten dat je voedingsstekker van je camera gelijk is qua aansluiting en diameter van het setje anders gaat het niet passen en schiet het niet op.

Ben je voor nog geen 3 euro klaar en heb je ook PoE. Gebruik deze zelf voor 2 camera's die geen PoE camera aan boord hebben. Dan hoef je alleen maar een netwerkkabel naar buiten te brengen en lasdoosje op de muur waar je dit kabeltje netjes in kan wegwerken en vochtvrij blijft.

Draait nu al ruim 1,5 jaar zonder problemen met 2 camera's.

Sommige camera's hebben ook een een eigen lasdoos waar je de lasdoos op kunt monteren. Dan zie je hem totaal niet zitten. Dit systeem gebruik ik voor bij de voordeur en de doos is zeer compact en je ziet alleen de camera hangen. Betaal je natuurlijk wel voor maar oog wil ook wat >:)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeOO op 09-03-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-05 16:27
349686 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:22:
[...]

en het gebruik van zo’n goedkoop chinees cameraatje vind je geen probleem? dat er 1 iemand de moeite neemt om je kabel af te tappen of de halve hackerswereld kijkt gezellig mee of het ding loopt lekker bitcoins te minen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
vj_slof schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:46:
[...]

en het gebruik van zo’n goedkoop chinees cameraatje vind je geen probleem? dat er 1 iemand de moeite neemt om je kabel af te tappen of de halve hackerswereld kijkt gezellig mee of het ding loopt lekker bitcoins te minen....
Het is een IP camera zonder uitgebreide firmware. Maar Ik vind het inderdaad geen probleem als mensen meekijken. Binnen heb ik dure camera's, al zegt dat natuurlijk ook niks over de veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 21:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

349686 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:15:
[...]
Ja, die zit vast in de camera. Daar kom ik ook niet bij.
Het is in ieder geval voor een deel een UTP kabel, alleen blijft de paarse over. Als ik het originele blokje goed bekijk, dan loopt de paarse kabel langs het indicatorlampje.
Weet je zeker dat hij vast zit in de camera? Want gewoonlijk werkt zo'n goedkope camera met een standaard cameramodule waar de kabel met van die kleine witte stekkertjes op aangesloten is. Met een beetje zoeken kan je gewoon een nieuwe kabel bestellen. En anders zie je op welk pinnetje de paarse draad aangesloten is en in de specificaties van de cameramodule kan je dan opzoeken waar dat pinnetje voor is.

De draden die je niet kunt plaatsen als power of ethernet, zouden best wel eens voor de leds kunnen zijn.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

349686

Topicstarter
aawe mwan schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:34:
[...]

Weet je zeker dat hij vast zit in de camera? Want gewoonlijk werkt zo'n goedkope camera met een standaard cameramodule waar de kabel met van die kleine witte stekkertjes op aangesloten is. Met een beetje zoeken kan je gewoon een nieuwe kabel bestellen. En anders zie je op welk pinnetje de paarse draad aangesloten is en in de specificaties van de cameramodule kan je dan opzoeken waar dat pinnetje voor is.

De draden die je niet kunt plaatsen als power of ethernet, zouden best wel eens voor de leds kunnen zijn.
Dankjewel. Ik heb even gekeken en de kabel zou inderdaad vervangen kunnen worden. Ook blijkt de paarse kabel inderdaad voor LED te zijn.
Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Duur is net zo erg als Chinese rommel, als je het wachtwoord niet veranders.

Zie hier± Veel interessanter dan Youtube of zo....

http://www.insecam.org/en/bycountry/NL/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

349686

Topicstarter
Voor de geïnteresseerden die ook zonder extras we willen werken, het is gelukt.
Het schema is:
Blauw / wit-blauw : DATA
Groen / wit-groen : DATA
Bruin : led
Paars : led
Rood (2x): 12 v
Zwart (2x): Aarde

Deze instellingen horen bij deze camera:
JIENU 1920*1080 CCTV IP Camera 1080 p Outdoor Waterdichte HD Home Security Surveillance Systeem Mini Ipcam p2p Infrarood Cam ONVIF
http://s.aliexpress.com/Z3my6vay
Pagina: 1