Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
Ik heb een zeer raar probleem! Ik heb recentelijk voor familie een aantal Mac's van SSD's en waar mogelijk werkgeheugen voorzien. Onder andere een Mac Mini 2014. Deze gedroeg zich vooraf al vrij traag, trager dan andere 2014 modellen, en na het plaatsen van een SSD is dit niet beter geworden. (Ik hoor dit pas achteraf) Ik heb voor de zekerheid al de Sata kabel vervangen, dit lost echter niks op.

Apple Hardware check, zegt ook niks.
Geekbench geeft hem een single core score van 794. Mijn mac mini 2012 met i7 doet 3200+ met geekbench.

Hebben jullie een idee wat hier aan de hand is? Binnen het bedrijf van mijn oom doen andere Mac Mini's 2014 (exact zelfde specs) Het gewoon veel een veel sneller, en het is ook spontaan van een op andere moment. Ik lees veel over de sata kabel, maar dat is het dus niet.

Iemand nog een idee?

Uiteraard schone installatie gedaan en TRIM ge-enabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Och shit. Verkeerde forum, moet naar Macs & Software. Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Ik neem aan dat je nvram, pram en smc resets waarschijnlijk al hebt gereset. Over die sata kabel heb ik in het verleden ook veel gelezen, maar dat leek me sowieso altijd al een vreemd probleem. Ik heb persoonlijk nog nooit een sata kabel gehad die plots stopte met werken althans.

Je kunt proberen de EFI up te daten.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201518

Verder is de mac nooit gerepareerd geweest ofzo? Bij macbooks zie je dit probleem ook regelmatig als de bios chip verkeerd is vervangen na een defect bijvoorbeeld. Door de beveiliging wordt het systeem dan ook ontzettend traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Schopje naar macs en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
thanks
zynex schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:07:
Ik neem aan dat je nvram, pram en smc resets waarschijnlijk al hebt gereset. Over die sata kabel heb ik in het verleden ook veel gelezen, maar dat leek me sowieso altijd al een vreemd probleem. Ik heb persoonlijk nog nooit een sata kabel gehad die plots stopte met werken althans.

Je kunt proberen de EFI up te daten.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201518

Verder is de mac nooit gerepareerd geweest ofzo? Bij macbooks zie je dit probleem ook regelmatig als de bios chip verkeerd is vervangen na een defect bijvoorbeeld. Door de beveiliging wordt het systeem dan ook ontzettend traag.
Nope hij is na aankoop aan het werk gegaan samen met 3 anderen, allen exact zelfde specs. Nooit iets aan de hand, geen reparaties helemaal niks. Ik heb bij allen de Hdd geupgrade naar ssd en allen doen het goed, op deze na. Bij deze is het probleem ervoor al geconstateerd. Ik heb zelf overigens nog nooit een kapotte sata kabel gehad dus snap er zelf vrij weinig van.

Ik ga even kijken hoever ik kan update etc. heb verder nvram, pram en smc al gedaan uiteraard. Ik ben er een beetje "baffled van"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Die lage single core score wijst erop dat de CPU niet op de juiste snelheid loopt. Als de standaard resets niet werken dan zou je het kunnen zoeken in temperaturen of de stroomvoorziening op het logic board.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Is er data overgezet van de oude schijven naar de SSD's? Als dat zo is dan kan het zijn dat je het probleem (software issue) mee heb gekopieerd naar de nieuwe schijf.
Heb je al met activity monitor gekeken naar de processen die draaien?

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Alpha-sphere schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:34:
Is er data overgezet van de oude schijven naar de SSD's? Als dat zo is dan kan het zijn dat je het probleem (software issue) mee heb gekopieerd naar de nieuwe schijf.
Heb je al met activity monitor gekeken naar de processen die draaien?
Complete cleane install twee maal gedaan. Na de sata Cable replacement weer een schone installatie gedaan.

Ben er eigenlijk nog niet helemaal achter wat er nou aan de hand is. Ik schroef hem zo nog een keer uitelkaar om te kijken of er visuele schade op het moeder bord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:53
ik gok zomaar eens dat dit de CPU is die gewoon niet goed gekoeld wordt.
gezien je geekbench scores ook zo heerlijk hoog zijn (sarcasme) en uit persoonlijke ervaringen met deze metalen broodtrommels.

Eg: Mijn Mac Mini klokt terug na ongeveer 5 minuten hoge load omdat ie anders knoepertje heet wordt.

Mijn advies is dus ook, omdraaien en open knallen. Heatstink dr af, schoonmaken, nieuwe pasta dr op en gieren met die banden.

(Neem aan dat dit nog wel kan bij de 2014 modellen? )
Pagina: 1