Tankpas voor particulieren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 21:10

racoon

mooowwww

Topicstarter
Ik heb via google niet het juiste antwoord kunnen vinden.

Ik mag binnenkort voor minimaal 3 mnd weer aan het werk, toekomstige werkgever wou mij een tankpas aanbieden maar volgens hem kon dit niet omdat ik een privé auto rijd, als hij €0,19 per km vergoed mag hij eind van de maand €520,- betalen, is er geen particuliere tankpas die hij kan aanvragen en dat hun na het tanken elke maand een factuur krijgen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Wat was het probleem bij deze gevonden resultaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bij voorbaat excuses dat ik niet alle zakelijke details heb, maar ik kan uit mijn eigen ervaring het volgende delen.

Ik ben in loondienst geweest bij een bedrijf dat mij een tankpas leverde. Deze pas stond op mijn naam en was van de Shell, dat betekend dus ook alleen tanken bij de Shell met deze pas. Hierop werden de gemaakte kosten bijgehouden en kreeg de werkgever aan het einde van de maand een factuur van.

Volgens mij is het heel eenvoudig maar doet je werkgever moeilijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door Seroczynski op 08-03-2018 16:01 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:04
Sowieso is autorijden meer dan alleen brandstof toch? Ik zou gewoon lekker 0,19€ per kilometer vragen.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:19
Kan hij niet gewoon de €0,19 per kilometer aan je overmaken? Hiervoor kun je tanken, maar waarschijnlijk ook je verzekering en wegenbelasting betalen. En als je een gunstige auto hebt misschien zelfs een deel van het onderhoud.

Zoals Pindakaas zegt is een auto rijden prive iets meer dan alleen brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Topicstarter
The_Ghost16 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:03:
Kan hij niet gewoon de €0,19 per kilometer aan je overmaken? Hiervoor kun je tanken, maar waarschijnlijk ook je verzekering en wegenbelasting betalen. En als je een gunstige auto hebt misschien zelfs een deel van het onderhoud.

Zoals Pindakaas zegt is een auto rijden prive iets meer dan alleen brandstof.
Dat kan wel, alleen ik kan het helaas financieel gezien niet voorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan hij geen voorschot geven op basis van een indicatie van de kilometers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik ben ondernemer en rijd mijn privé auto, maar heb daarvoor ook een tankpas.
De benzine kosten zijn een opname (want privé auto en 0,19 per km declaratie) en dus belast, maar de BTW is wel terugvorderbaar. Scheelt me dus alsnog 21% in de (brandstof)kosten.

Voor je werk kan dit volgens mij ook zo werken lijkt me. Je kunt je afvragen of de 19 cent per km niet voordeliger is dan alleen brandstof. Als je beiden kunt krijgen ben je helemaal spekkoper :+ * NiGeLaToR is spekkoper :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:19
Is openbaar vervoer dan geen betere optie? Want als je geen geld hebt om brandstof te betalen, hoe kun je dan wel de rest van een auto betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wait, whut, dit klopt ook niet helemaal 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door RaZ op 08-03-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
racoon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:04:
[...]

Dat kan wel, alleen ik kan het helaas financieel gezien niet voorschieten.
Een particuliere tankpas zal je ook moeten voorschieten? Want als die op naam van het bedrijf staat is 'ie niet meer particulier. Daarnaast zijn er zat particuliere tankpas dus dat moet je toch kunnen vinden zelf?

Zorg er idd voor dat je niet alleen je benzine vergoedt krijgt, maar ook (deels) de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 11:54
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:07:
De benzine kosten zijn een opname (want privé auto en 0,19 per km declaratie) en dus belast, maar de BTW is wel terugvorderbaar. Scheelt me dus alsnog 21% in de (brandstof)kosten.

Voor je werk kan dit volgens mij ook zo werken lijkt me. Je kunt je afvragen of de 19 cent per km niet voordeliger is dan alleen brandstof. Als je beiden kunt krijgen ben je helemaal spekkoper :+ * NiGeLaToR is spekkoper :+
Volgens mij klopt dat niet.

Het is of BTW aftrekken, dus zakelijke kosten en geen 0,19 cent per km.
Of 0,19 cent per km ontvangen. Niet beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
xares schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:10:
[...]

Volgens mij klopt dat niet.

Het is of BTW aftrekken, dus zakelijke kosten en geen 0,19 cent per km.
Of 0,19 cent per km ontvangen. Niet beide.
Jazeker wel:

https://www.tankpas-aanvr...trek_bij_zakelijk_gebruik

Je moet het alleen doen naar verhouding van zakelijk verreden km's of een correctie toepassen. Werkt alleen met een tankpas, omdat je dan die bekende 'verzamelfactuur' met btw opgaaf op naam van de zaak krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vermoedelijk heeft die baas van jou zijn spullen zo ingericht dat ie dan vanuit de werkkostenregeling zou moeten gaan betalen. En idd, als ie dan over een bepaald bedrag heen gaat mag ie ff 80% belasing dokken.

Maar wat is er mis met een creditcard? Kun jij mee tanken en andere dingen doen, wordt een maand later afgerekend en tegen die tijd heb jij de bonnetjes al gedeclareerd en je geld terug :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Jazeker wel:

https://www.tankpas-aanvr...trek_bij_zakelijk_gebruik

Je moet het alleen doen naar verhouding van zakelijk verreden km's of een correctie toepassen. Werkt alleen met een tankpas, omdat je dan die bekende 'verzamelfactuur' met btw opgaaf op naam van de zaak krijgt.
Moet je natuurlijk wel ZZP'er zijn en niet in loondienst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb als particulier een tankpas van de lokale brandstofboer. Krijg nog korting ook. Ik weet dat meerdere tankstations dat hier hebben. Geld wordt volgens mij 1x per maand afgeschreven.
Wellicht kun je in de buurt ook eens rondvragen bij pomphouders. Volgens mij is dan het ‘probleem’ opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RocketKoen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:45:
[...]

Moet je natuurlijk wel ZZP'er zijn en niet in loondienst.
Ja das eigenlijk ook precies wat ik zei een stukje daarboven:
NiGeLaToR schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:07:
<knip>
M'n punt is dat een werkgever hier misschien ook wat mee kan als deze een medewerker een tankpas geeft. Maar inderdaad, die situatie is niet precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Cheesy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:49:
Ik heb als particulier een tankpas van de lokale brandstofboer. Krijg nog korting ook. Ik weet dat meerdere tankstations dat hier hebben. Geld wordt volgens mij 1x per maand afgeschreven.
Wellicht kun je in de buurt ook eens rondvragen bij pomphouders. Volgens mij is dan het ‘probleem’ opgelost.
Dat lijkt me inderdaad wel een optie, mijn geval is het altijd elke zondag, alleen kunnen wij kosten direct indienen, heb je meestal maar 1 week overlapping. In extreme geval kan je nog met je creditcard betalen, dan weet je zeker dat het pas bij volgende incasso-overzicht wordt meegenomen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:22

CeesKees

I rest my Kees

racoon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:58:
Ik heb via google niet het juiste antwoord kunnen vinden.

Ik mag binnenkort voor minimaal 3 mnd weer aan het werk, toekomstige werkgever wou mij een tankpas aanbieden maar volgens hem kon dit niet omdat ik een privé auto rijd, als hij €0,19 per km vergoed mag hij eind van de maand €520,- betalen, is er geen particuliere tankpas die hij kan aanvragen en dat hun na het tanken elke maand een factuur krijgen?
Kun je niet gewoon een permanent voorschot krijgen?

Dat je werkgever je een keer 500€ voorschiet, jij de km declaraties indient, deze ook gewoon maandelijks uitgekeerd krijgt en op einde dienstverband met de laatste declaratie wordt het voorschot verrekend.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Topicstarter
CeesKees schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:34:
[...]

Kun je niet gewoon een permanent voorschot krijgen?

Dat je werkgever je een keer 500€ voorschiet, jij de km declaraties indient, deze ook gewoon maandelijks uitgekeerd krijgt en op einde dienstverband met de laatste declaratie wordt het voorschot verrekend.
Helaas is een voorschot niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Vraag even waar je tankt of ze een tank pas hebben of dat je op rekening kan tanken.

Een tankpas is meestal niet bedoeld als credit, maar als verzamelfactuur, voor een makelijke boekhouding voor zakelijk gebruik, dus ik ga er vanuit dat het voor particulieren niet kan of direct wordt afgeschreven.

Als je het niet kan betalen en geen voorschot krijgt (je kan ook vragen om een voorschot van je salaris) dan betaal het met creditcard (check wanneer je dat moet betalen) of het leen geld met een korte durende lening.

No offfense maar als je 500 niet kan voorschieten, dan zit je wel erg krap.... Als je salaris hebt gehad, kan je dan de volgende maand wel voorschieten, of moet je het dan weer herhalen

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Topicstarter
jeanj schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 21:15:
Vraag even waar je tankt of ze een tank pas hebben of dat je op rekening kan tanken.

Een tankpas is meestal niet bedoeld als credit, maar als verzamelfactuur, voor een makelijke boekhouding voor zakelijk gebruik, dus ik ga er vanuit dat het voor particulieren niet kan of direct wordt afgeschreven.

Als je het niet kan betalen en geen voorschot krijgt (je kan ook vragen om een voorschot van je salaris) dan betaal het met creditcard (check wanneer je dat moet betalen) of het leen geld met een korte durende lening.

No offfense maar als je 500 niet kan voorschieten, dan zit je wel erg krap.... Als je salaris hebt gehad, kan je dan de volgende maand wel voorschieten, of moet je het dan weer herhalen
Ik zit inderdaad erg krap met een uitkering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
racoon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 07:30:
[...]

Ik zit inderdaad erg krap met een uitkering
Daar hoef je je niet voor te verantwoorden hoor :)

Maar goed, je toekomstige werkgever kan jouw gewoon een mobiliteitsbudget toekennen. De werkgever kan dit zo berekenen dat het netto uitkomt op jouw aantal kilometers die je gaat rijden en dus zou declareren.

Het komt er wel bij als brutosalaris, maar vooraf gewoon een proforma salarisstrook vragen.

Blijft de werkgever moeilijk doen, terwijl ze zelf aangeven dat ze jouw een tankpas wilden aanbieden, kan je aan het UWV vragen voor advies, gezien je nu een uitkering hebt mag vervoer niet jouw mogelijkheid om te werken in de weg staan. Had je dit al gedaan?

https://www.uwv.nl/partic...n-vergoeding-vervoer.aspx (Als voorbeeld dat zulke dingen er echt zijn, dit is dan voor speciaal vervoer, maar je begeleider kan je wel verder helpen)

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 11-03-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
19ct per km? Ik weet niet hoe oud je auto is maar daar kom je dus echt niet van rond.
Onderhoud, afschrijving, slijtage en brandstof.

Ik kreeg 39cent per km van mijn werkgever, dat was redelijk.
(Betreft SAAB 93 2.2TiD 2003)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

racoon schreef op zondag 11 maart 2018 @ 07:30:
[...]Ik zit inderdaad erg krap met een uitkering
Het issue is hier dan niet zozeer die tankpas, maar het niet kunnen betalen van de reiskosten.
Ik kan niet in je financiën kijken, maar hopelijk heb je een goed inzicht in je (toekomstige) inkomsten en uitgaven. Op basis daarvan kun je kijken wat je maandelijks overhoud op basis van je nieuwe baan (gefeliciteerd btw, ik ga er iig vanuit dat je er blij mee bent ;))
Als dit een redelijk bedrag is, dan kun je overwegen om dit bedrag bij familie of vrienden te lenen. Hierbij kun je dan duidelijk maken dat je dit terug kunt betalen op basis van je toekomstig overschot. Bespreek ook de situatie als je onverhoopt over twee maanden toch weer op straat zou staan.

Heb je geen overschot, dan gaat er sowieso iets fout. Woonkosten zijn tegenwoordig een bitch, maar zelfs dan zou er nog ruimte moeten zijn. Bekijk zelf ook kritisch waar je eventueel kunt besparen. Misschien heb je dat al wel gedaan, maar nogmaals, ik ken je situatie niet, dus ik kan alleen maar algemene tips geven. Besparen is heel vaak meer een kwestie van dingen op te durven geven, dan het wel of niet meer kunnen besparen.

Stap iig niet in de valkuil om tekorten met schulden op te vangen, als je al weet dat je die schulden niet terug kunt betalen. Dan stap je op een glijdende schaal waar het moeilijk uitkomen is. Hierboven werd de creditcard genoemd, maar naast dat je vaak al kosten moet maken om het ding te hebben, zijn de rentes op het bedrag dat je einde maand niet terug kunt betalen, belachelijk hoog. Denk aan 12% minimaal. Daarom ben ik, ondanks het risico op geruzie over het geld, toch voorstander om dit eerst met je omgeving te proberen op te lossen, MITS je zeker weet dat je het met de huidige omstandigheden wel weer terug kunt betalen.

Andere mogelijkheden die ik hier al (deels) genoemd zag:
- Voorschot van je nieuwe werkgever. Heb je jouw situatie al uitgelegd en dit voorstel voorgelegd?
- UWV. Ik zit er vraagtekens bij, maar vragen kan altijd of zij iets kunnen betekenen.
- Gemeente! Die geven onder voorwaarden ook leningen van 500-4000. Let op, vraag wel expliciet naar het rentepercentage, sommige gemeentes vragen hier ook schandalige rentes voor, vooral als je bedenkt dat het voor de financieel zwakkeren in de samenleving is.
- Uiterste redmiddel: rood staan / creditcard bij de bank. maar los dit altijd zo snel mogelijk af. Prioriteit 1, 2 en 3. dan heel lang niks en dan pas weer andere dingen.

Er zal wel iets tijdsdruk opstaan, dus ga al je mogelijkheden direct al af. Als je dan ergens nee vangt, kom je niet direct in tijdsnood.

Sorry voor het offtopic gaan, maar ik denk dat je beter de oorzaak aan kunt pakken dan een pleistertje plakken ;) En dat je uiteindelijk met die 0,19 per kilometer beter af bent dan een tankpas van de baas (tenzij je een zuipschuit van een auto hebt, maar ik hoop toch echt dat je wel 9 kilometer uit een liter haalt, anders heb je een ander bespaardoel op de langere termijn ;))

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

racoon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Helaas is een voorschot niet mogelijk
"niet mogelijk" betekent in dit geval "de werkgever wil het niet". Hoewel ik eigenlijk vind dat je dit zelf als buffer op moet kunnen vangen is dat kennelijk niet het geval. Het is dan wel erg makkelijk dat de werkgever er jouw probleem van maakt. En dat vervolgens ook nog bij jou laat liggen als blijkt dat je er niet uit komt.

Is dat laatste ook duidelijk bij de werkgever?

Het is al genoemd, maar stap in ieder geval niet in de valkuil die tankpas heet. Als je blijkbaar geen buffer hebt kun je met zoveel km echt niet ook nog eens het onderhoud voor je eigen rekening gaan nemen. Je brandstof niet zelf hoeven te betalen is dan een schijnoplossing die alleen op de korte termijn werkt, en op de lange termijn voor meer problemen zorgt

[ Voor 26% gewijzigd door Yucon op 11-03-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:04
Met hierboven, beter 19ct de km dan alleen de tankkosten vergoed (waarvan werkgever de BTW ook nog eens af kan trekken). Als ze je graag willen hebben dan moet er ook wel wat mogelijk zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Betaal je tankkosten met een eigen tankkaart of kredietkaart, dan komt de rekening wat later. Soms moet je helaas wat creatief zijn.

Had ooit ook een kredietkaart van het bedrijf voor reiskosten enzo. Deze moest ik zelf betalen, maar door dat de rekening telkens 3 maanden vertraagd was had ik tijd genoeg om de kosten in te geven en uitbetaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Sakesushi schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:55:
19ct per km? Ik weet niet hoe oud je auto is maar daar kom je dus echt niet van rond.
Onderhoud, afschrijving, slijtage en brandstof.

(Betreft SAAB 93 2.2TiD 2003)
Dat is niet wettelijk, 19 cent is wettelijk. En vergoeding is altijd achter, dus ja voorschieten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:03
Wat is er voor die periode van 3 maanden afgesproken met betrekking tot de reiskosten?
Je hebt het over 520 euro, maar je hoeft zelf niet die 19 cent per kilometer voor te schieten.

Uitgaand van die 520 euro, ga ik er vanuit dat je 125km per dag moet rijden ongeveer?
Dat zou voor de eerste maand dan 2750 km zijn. (22 dagen)
Als je auto 1 op 15 rijdt, heb je het over ongeveer 180 liter. Dan heb je het bij een prijs van 1,65 per liter nog "maar" over 300 euro voor die eerste maand.
En dan zie je dus ook meteen waarom die 19 cent per kilometer aantrekkelijker is..dat lever je ruim 200 euro per maand meer op!

Je moet dus ergens 300 euro vandaan zien te halen?
Kun je je nieuwe werkgever niet voorstellen dit voor te schieten en in die 3 maanden te verrekenen met de reiskosten vergoeding?

Dus elke maand: 520 euro reiskostenvergoeding, maar 420 betalen.
Dan heb je het na die 3 maanden terugbetaald, en je hebt de tweede maand direct genoeg om voor die maand weer te kunnen tanken.

Overigens vind ik 520 euro reiskostenvergoeding flink. Bij veel werkgevers zit er een maximum op dat een stuk lager ligt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sakesushi schreef op zondag 11 maart 2018 @ 09:55:
sugarlee89 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:28:
Dat is niet wettelijk, 19 cent is wettelijk.
Dit is onjuist.

Het is verplicht als dit opgenomen is in het CAO, of in de bedrijfsregeling, of als je zelf een regeling hebt getroffen (duh).

Die 19 cent waar jij het over hebt mag belastingvrij uitgekeerd worden. Alles daarboven wordt gezien als loon, en daarom belast.

Maar misschien heb je 'redelijk' als 'wettelijk' gelezen in de post van Sakesushi?

[ Voor 23% gewijzigd door Cheesy op 12-03-2018 08:25 ]

Pagina: 1