HP EliteBook 8760w valt willekeurig uit! Wie weet raad? ;-)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05-2022
Beste mensen,

Ik heb een interessant probleem aan de hand waar ik al een week mee worstel. Het wordt dus hoog tijd voor het Tweakers intellect. d:)b

Het betreft een HP EliteBook 8760w draaiend op Windows 10 Pro versie 1709. De laptop valt geheel willekeurig uit, dus zonder blue screens of vastlopers, maar gewoon pats.. uit!
Na de uitval volgt direct een reboot die meestal tijdens het laden resulteert in nieuwe uitval. Dit proces herhaalt zich een paar keer tot Windows er genoeg van heeft en opstart met recovery opties. Als ik de laptop dan uit- en weer aanzet, start hij vaak weer gewoon op. Dan kan het uren of dagen goed gaan en draait de laptop stabiel en snel.

Wat heb ik al gedaan om dit probleem op te lossen: O-)

- netvoeding gewisseld
- RAM geheugen vernieuwd
- Windows DISM RestoreHealth, alles goed
- Windows SFC en RAM check, alles goed
- HP hardware diagnose gedraaid, alles goed
- Intel CPU testing tools, alles goed
- Furmark CPU en GPU Burner laten draaien
- geen uitval bij stresstest en goede temperaturen
- nieuwe hdd met oud goed image
- nieuwe hdd met ge-update image
- ander sata slot van het moederbord
- originele HP drivers voor Windows 8.1 x64
- met group policy update video driver voorkomen
- ander goed werkend moederbord geplaatst B)

Na het monteren van het moederbord en het plaatsen van de accu startte de laptop 2x vanzelf om direct weer uit te vallen. De laptop lag nog omgedraaid op tafel met het scherm dicht. Na openen van het scherm startte hij niet op met de power button. Dus de netvoeding aangesloten en daarna startte hij direct en snel op. Alles werkte perfekt gedurende enkele uren en ik werd al lichtelijk lyrisch, totdat opeens pats.. reboot.. |:(

Ik heb toen besloten om een clean install van Windows 10 Pro versie 1709 te doen. Dit lukte prima, maar na het ophalen van diverse updates viel hij na de reboot, tijdens de installatie van de updates, weer opeens uit!

Niet te geloven.. hoe kan dit bestaan? Wat is hier aan de hand? 8)7 Zit ik in Banana Split?
Wat zie ik over het hoofd of doe ik verkeerd?

Wie van jullie slimmeriken heeft de gouden tip? Alvast veel dank voor jullie reacties! _/-\o_

Groeten,
Paul

Beste antwoord (via fazerpaul1970 op 23-03-2018 16:10)

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Kortsluiting met beeldscherm?

8760w is toch een laptop met een losse videokaart?
Wel moederbord vervangen maar videochip niet?

Heb je al geprobeerd om zonder accu op te starten.
Want...."Na het monteren van het moederbord en het plaatsen van de accu startte de laptop 2x vanzelf om direct weer uit te vallen."

[ Voor 106% gewijzigd door MedionAkoya op 08-03-2018 16:37 ]

Trein?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Want...."Na het monteren van het moederbord en het plaatsen van de accu startte de laptop 2x vanzelf om direct weer uit te vallen."

[ Voor 106% gewijzigd door MedionAkoya op 08-03-2018 16:37 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Linux al geprobeerd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
MedionAkoya schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:32:

Klopt, er zit een losse nVidia kaart in. Daar heb ik even aan gedacht, maar alle hardware testen en een burn-in test geven 0 problemen aan. Zou een slechte kaart het systeem doen uitvallen of vastlopen?

Vergeten te vermelden inderdaad.. ook zonder accu komt de uitval voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Nee.. nog niet, goed idee! Maar de laptop is van een vriend en die wil graag met Windows 10 werken.

Als de laptop nieuw werd geleverd met Windows 7, 8 en 8.1, dan zou deze toch ook met Windows 10 goed behoren te draaien? Of is dit een zakelijk model dat specifieke software en drivers nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45
Klopt, maar je kan met een linux omgeving uitsluiten dat het aan een driver of zo ligt. Zit de laptop adapter aangesloten op randaarde?
fazerpaul1970 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:52:
[...]

Nee.. nog niet, goed idee! Maar de laptop is van een vriend en die wil graag met Windows 10 werken.

Als de laptop nieuw werd geleverd met Windows 7, 8 en 8.1, dan zou deze toch ook met Windows 10 goed behoren te draaien? Of is dit een zakelijk model dat specifieke software en drivers nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
De netadapter zit inderdaad aangesloten op een stopcontact met randaarde.

Ik heb minimale ervaring met Linux Mint, maar zou denken dat Linux toch ook drivers nodig heeft voor communicatie met alle hardware. Of bedoel je dat ik dan kan uitsluiten dat het aan een video driver in Windows ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Ik heb zojuist gebeld met HP Support voor de zakelijke markt. Je moet daar flink wat moeite voor doen, anders kom je niet eens binnen in hun paleis. Ik heb met een service tag van het werk een HP engineer aan de lijn gekregen. Hij gaf als eerste aan dat de garantie verlopen was, maar wilde me gelukkig toch te woord staan.

Hij denkt (ook) dat het probleem software gerelateerd is, omdat tijdens het booten, na uitval, ook crashes plaatsvinden. Windows Update installeert automatisch driver updates en twee keer per jaar een upgrade. Het kan dus het geval zijn dat de laatste software niet goed is voor deze hardware.

Ik ga nu eerst een clean install doen van Windows 10 Pro versie 1607 en dan instellen dat deze niet wordt vervangen door nieuwere versies. De laptop heeft immers perfekt gewerkt met deze eerdere versie.
Bovendien biedt deze versie Long-Term Support, wat op zijn minst lekker klinkt. ;-)

Voor wie het interesseert.. ik hou je op de hoogte!

https://www.microsoft.com...ws-10/release-information

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arwindezeeuw
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 07:00
fazerpaul1970 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:50:
Ik ga nu eerst een clean install doen van Windows 10 Pro versie 1607 en dan instellen dat deze niet wordt vervangen door nieuwere versies. De laptop heeft immers perfekt gewerkt met deze eerdere versie.
Bovendien biedt deze versie Long-Term Support, wat op zijn minst lekker klinkt. ;-)

Voor wie het interesseert.. ik hou je op de hoogte!

https://www.microsoft.com...ws-10/release-information
Helaas gaat de Long-Term support alleen op voor de Windows 10 Enterprise versie, en niet voor de Windows 10 Professional versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Dat Windows Pro niet de Long Term Support krijgt wist ik inderdaad niet, de term Pro is dus eigenlijk de Ultimate versie van Windows 7 zogezegd?

Gisteren heb ik het oude image uit de tijd van versie 1607 terug gezet en ingesteld dat upgrades maximaal worden uitgesteld. Dit betekent dat ze gedurende 180 dagen niet worden uitgevoerd. Maar omdat deze periode geruime tijd verstreken is, heeft Windows na enkele uren versie 1709 geïnstalleerd.

Met versie 1607 heeft de laptop steeds keurig gedraaid en dat deed hij ook weer met het oude image. Na upgrade naar versie 1709 begon de uitval weer.. precies op het moment dat ik hier wilde typen dat het probleem opgelost leek te zijn, aaargh!!

Enkele dagen geleden heb ik tijdens een clean install van versie 1709 Redstone 3 ook uitval gehad. Nu begin ik te denken dat deze versie de uitval veroorzaakt en heb ik 2 prangende vragen:

1) Kan dit het geval zijn en wat is dan de oorzaak van de uitval? Wat doet deze versie van Windows dan anders dan 1607?
2) Hoe kan het bestaan dat met versie 1709 de laptop toch uren perfekt kan draaien en dan opeens uitvalt?

Ik heb inmiddels Windows 10 Enterprise 1607 LTSB geïnstalleerd in de hoop dat deze niet wordt geupgrade en de laptop hiermee goed blijft werken. Zo niet, dan komt er gewoon good old Windows 7 op!

Wie kan mij op bovenstaande vragen een goed antwoord geven? Veel dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Standard OS edition will have automatic OS upgrades when new features roll out and LTSB will not.

Hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Goed nieuws!

LSTB is meant to be used in ultra stable environments where there is no need for minor updates to be pushed into a system.

To quote them a bit "The LTSB servicing option is designed for device types and scenarios where the key attribute is for features or functionality to never change. "

No worries about compatibility being broken by an update or any such issues.

Updates like the Anniversary Update of Windows 10 LTSB etc wont be pushed. They will get security and bugfix updates through Windows Update, that’s it.If a new version of Windows 10 LTSB with new features comes, you’ll have to download new Windows 10 LTSB installation media and install or upgrade from the media. It wont be automatically updated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
UPDATE!

De Windows 10 versie 1607 LTSB draaide weliswaar goed, maar heeft toch wel beperkingen voor de thuis gebruiker. Zo zit er bijvoorbeeld geen Windows Store in en en geen standaard apps. Ik heb toen besloten om terug te vallen op Windows 7, want Windows 8 en 8.1 vind ik niks.

Nu bleek dat na de installatie de laptop binnen een half uur toch weer uitviel, wtf! Dus met het originele OS Windows 7 en alle drivers van de HP support site nog steeds problemen. Met Windows 10 LTSB dagenlang geen uitval gehad..

Na een afkoelperiode (van mezelf :+) toch maar besloten de videokaart uit te bouwen en te vervangen.
Hiermee is het probleem nu eindelijk OPGELOST, hoera! *O* Windows 10 Pro versie 1709 draait nu perfekt.

Een professionele nVidia Quadro 3000m kaart kan dus ook stuk gaan. 8)7

Fijn weekend allemaal!

[ Voor 98% gewijzigd door fazerpaul1970 op 23-03-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassinet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05-2019
ik heb hetzelfede probleem ik heb heel veel dingen gedaan om het te maken, ik wil geen nieuwe computer/laptop kopen dus ik vraag hier voor advies. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederick2016
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-02-2023
Ik ben ook aan het zoeken naar oplossingen voor soortgelijk probleem.
Mijn laptop begon eerst soort van vast te open, daarna begon schermuitval totdat hij net al jij zegt plets helemaal uitviel.
Opstarten wilde hij soms helemaal niet meer.
Met koude reboot zoals HP boekje zei af en toe wel.

Nu weet ik ondertussen dat het OF de ATI videokaart is, of het moederbord stuk.
is het de laptop nog waard m deze te laten repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerpaul1970
Als je het zelf kunt maken en onderdelen goedkoop kunt krijgen, zou ik hem zeker nog repareren.
Kijk eens op AliExpress, Marktplaats en dat soort sites voor goede gebruikte onderdelen.
Pagina: 1