Electrische deken defect

Pagina: 1
Acties:
  • 10.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Volgens mijn moeder werkte de deken perfect, toen had ze hem verplaatst en daarna ging hij niet meer aan. En nu kijk ik of er nog een manier is dat ding aan de praat te krijgen.

Wat heb ik al gecontroleerd:
- 230v OK
- switch OK
- fuses (2x) OK
- alle niet SMD cap's OK (gedesoldeerd en doorgemeten)
- alle diode's OK (gedesoldeerd en doorgemeten)

Maar helaas tot op heden nog geen geluk. Helaas staat er op de chip geen nummer dus een datasheet is wat lastig. BIj de pins waarvan ik DENK dat het de power pin is (die waar C1 aanvast zit) meet ik tov de ground ~0.5v. Nou verwacht ik dat een chip meestal op een ~3.3v werken maar 100% zeker ben ik niet dat dit de goede pin is.

Wie o wie heeft er een suggestie? Foto's zijn hier te vinden:

deken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DHHhuh96BOsDexySSOweCMtK/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sv3RwmEimj8EhKgFiSu22bwr/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uNpHoU5RkS1dS9K8O5HuhtT5/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qlP5b3qOFqlF0Emw4Ua2RAo6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bqSViQte4vZ2U7shNSHb3akb/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e9EQizBtKsIR6PMwtLe1BXo9/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7WcBvdHnQ2nLUG5ro0fRJEYz/thumb.jpg

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Er zal een temperatuursensor of beveiliging in de deken zitten. Controleer deze eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Ja dat is 1 van de fuses (de witte) en die is OK

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Is er niets (kapot) getrokken bij de deken ?
Heb je al gekeken naar een nieuwe schakelmodule ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:07
Is er niet een spoortje onderbroken in de weerstandsfolie/draad die in de deken zit? Misschien checkt de controller daarop.

Met dit soort dingen zou ik overigens gewoon een nieuwe kopen, die deken slijt waardoor kans op draadbreukjes groter wordt in de loop der jaren. En om je moeder nou te elektrocuteren is ook weer zo wat.

Heeft hij trouwens (voordat hij verplaatst werd) continu aangesloten gezeten? Die gele X2 condensatoren willen ook nog wel eens falen (zoek maar eens op 'X2 senseo'). Wellicht zijn die brak geworden en kan de controller nu niet 'opstarten' omdat de ingangsspanning te laag is.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Hackus schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:30:
Is er niets (kapot) getrokken bij de deken ?
Heb je al gekeken naar een nieuwe schakelmodule ?
Er is geen (visuele) schade te zien. Ik zou eens de weerstand kunnen meten tussen de verschillende connecties (4) om te kijken of er daar verschil in zit). Een nieuwe module heb ik eens naar gekeken maar kan dit type niet vinden en degene die ik zie tja dan kan je net zo goed een nieuwe deken kopen.
ThinkPadd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:32:
Is er niet een spoortje onderbroken in de weerstandsfolie/draad die in de deken zit? Misschien checkt de controller daarop.

Met dit soort dingen zou ik overigens gewoon een nieuwe kopen, die deken slijt waardoor kans op draadbreukjes groter wordt in de loop der jaren. En om je moeder nou te elektrocuteren is ook weer zo wat.

Heeft hij trouwens (voordat hij verplaatst werd) continu aangesloten gezeten? Die gele X2 condensatoren willen ook nog wel eens falen (zoek maar eens op 'X2 senseo'). Wellicht zijn die brak geworden en kan de controller nu niet 'opstarten' omdat de ingangsspanning te laag is.
Tja nieuw kopen is trouwens ook inmiddels al gedaan maar het is ook een beetje de uitdaging om zoiets weer werkend te krijgen natuurlijk :)

De X2 caps heb ik ook doorgemeten en de capaciteit komt (nagenoeg) overeen met wat er op het label staat.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mwah, bij spul waar je onder slaapt ga ik echt niet meer mee klooien, hoe simpel het ook lijkt. Brand of elektrocutie... ik word al misselijk als ik er over denk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:26
sebastius schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 01:04:
Mwah, bij spul waar je onder slaapt ga ik echt niet meer mee klooien, hoe simpel het ook lijkt. Brand of elektrocutie... ik word al misselijk als ik er over denk..
Pyjama en 2 waterkruiken = win

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mag ik even een waarschuwend geluid laten horen?

Week of 2 geleden, ik zou naar bed, elektrische deken aan, nog ff Netflix aflevering kijken. Op een gegeven moment ruik ik wat branderigs, ik heb een gaskachel (for all practical purposes een 1-kamer-woning, dus bed staat in een min of meer afgescheiden deel van de woonkamer), had daar wat in de buurt neer gelegd, dus ik bed uit, en weggelegd.

Kom ik bij het bed aan, zie ik rook en vlammen uit m'n bed komen. Elektrische deken doorgefikt.

Gelukkig was de schade minimaal, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik al in slaap was gevallen. Ik geloof dat er landelijk ook minimaal 10 branden per jaar zijn, veroorzaakt door elektrische dekens.

En ja, een paar dagen ervoor had ik de deken nog in m'n handen gehad, en was er nergens schade te zien.

Kleine waarschuwing dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 16-03-2018 21:49 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Topicstarter
Oe dat is wel een grote schrik ja. Hier is ook al een nieuwe gekocht hoor inmiddels!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:47

Yucon

*broem*

Ardana schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:48:
Mag ik even een waarschuwend geluid laten horen?

Week of 2 geleden, ik zou naar bed, elektrische deken aan, nog ff Netflix aflevering kijken. Op een gegeven moment ruik ik wat branderigs, ik heb een gaskachel (for all practical purposes een 1-kamer-woning, dus bed staat in een min of meer afgescheiden deel van de woonkamer), had daar wat in de buurt neer gelegd, dus ik bed uit, en weggelegd.

Kom ik bij het bed aan, zie ik rook en vlammen uit m'n bed komen. Elektrische deken doorgefikt.

Gelukkig was de schade minimaal, maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik al in slaap was gevallen. Ik geloof dat er landelijk ook minimaal 10 branden per jaar zijn, veroorzaakt door elektrische dekens.

En ja, een paar dagen ervoor had ik de deken nog in m'n handen gehad, en was er nergens schade te zien.

Kleine waarschuwing dus.
Geen waarschuwing, maar dus ook helemaal geen aanleiding? Was het een oud ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yucon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:53:
[...]
Geen waarschuwing, maar dus ook helemaal geen aanleiding? Was het een oud ding?
Hij was een jaar of 6-8 oud, goedkoop ding bij de Blokker vandaan. Wel zeer regelmatig verhuisd: ik slaap gemiddeld 1x per week ergens anders, en een deel van die tijd neem ik m'n elektrische deken ook mee.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• pmvankessel
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-12-2024
Beste,

Mijn elektrische deken van het merk Distinq 160 Watt was defect gegaan. Pas twee jaren oud!

Ik heb met een schroevendraaierset met een klein driehoekje 1,5 mm als bit, de afstandsbediening open geschroefd. Alles leek intact te zijn. Deed de stekker in het stopcontact en toen zag ik kleine blauwe vonkjes in de weerstand. Het was het grootste component.
Ik heb het aangedrukt en getest.
En het werkt nu nog!

Kapje achter erop gezet, schroefjes aangedraaid.

Probleem opgelost!

Succes!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus je maakt een account om dat op dit 6 jaar oud topic te vertellen?

Als er wat vonkt en je lost het op met het aandrukken denk ik niet dat je het werkelijke probleem opgelost hebt. Waarschijnlijk heb je een breuk of een losse soldering en kan je beter de solderingen nakijken of de weerstand vervangen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oud topic, ik laat 'm weer lekker onder de wol verdwijnen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.