PCM i.p.v. bitstream/passthrough

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-05 15:41
Beste,

Ik zit met een issue waarvan ik de oplossing helaas niet kan vinden, wellicht dat de experts op Tweakers mij uitkomst kunnen bieden.

Korte introductie:
Ik heb onlangs geïnvesteerd in mijn 'home cinema' setup, waaronder een nieuwe TV en versterker waardoor ik van 1080p naar 4K ga en dus 'futureproof' ben voorlopig.

Wat is het probleem?
Het is een flinke investering en wil natuurlijk logischerwijs het meeste uit de setup halen. Zowel visueel als audio-technisch. Op het laatste gebied kom ik er niet echt uit en heerst er onzekerheid bij mij. Ook omdat ik niet heel erg audio-technisch ben helaas. Ik zal hieronder voor jullie beeld een korte sommatie van mijn huidige setup plaatsen:

SETUP:
  • TV: Sony KD75XE9005
  • RECEIVER: Onkyo TX-NR474
  • SPEAKERS: Harmann Kardon (HKTS 20) 5.1
  • OVERIG APPARATUUR: PS4, NVIDIA SHIELD, Ziggo Horizon box
PS4/SHIELD/ZIGGO -> Receiver -> TV (ARC)

... Zoals in de handleiding van de Onkyo weergegeven staat is het de bedoeling dat je al je sources op 'bitstream/passthrough' zet zodat Onkyo zelf het geluid kan 'decoden' en naar de speakers toe kan sturen.

Helaas krijg ik bij zowel de TV, als de Shield 'PCM' op de display van de Onkyo te zien. Dit betekent (hier op Tweakers gelezen) niet zozeer dat de kwaliteit slechter hoeft te zijn, daar de source het signaal 'decode' en rechtstreeks naar de Onkyo stuurt, en die weer naar de speakers zonder zelf aan het signaal te zitten (of zie ik dit verkeerd?). Ironisch genoeg krijg ik bij de (door menigeen gehate) Horizon box (cq. mediabox) van Ziggo wel een Dolby symbooltje te zien in de versterker.

Nu kijk ik regelmatig Netflix, YouTube of Twitch via de Shield en het geluid is overduidelijk slechter dan bijvoorbeeld de Horizon Box, of zelfs de Netflix app op de Smart TV zelf.

Handleiding Onkyo erbij; zet de source op 'bitstream'. Nergens te vinden op zowel de Shield als bijvoorbeeld de TV. Meest ideale zou zijn dat ik op de versterker precies kan zien wat voor signaal hij binnen krijgt (Dolby Digital of Dolby Atmos, etc) i.p.v. PCM. Output van de shield staat op HDMI/4K, upmix naar 5.1 staat aan en CEC staat aan op zowel de Onkyo als de Shield. Bij de TV ook; externe audio ingesteld. Terwijl de audio op de TV (stukken) beter klinkt, staat er ook P.C.M. op de reciever.

Voor mij is dit een beetje verwarrend, want ik weet nou niet wat ik voor audio format doorkrijg op de receiver, en dus ook niet of ik mijn speakers vol benuttig. PCM kan dan toch van alles zijn of zie ik dit verkeerd?

Alvast bedankt, ik begrijp dat mijn verhaal wellicht verwarrend over kan komen daar ik het zelf ook niet helemaal snap.

Note: Ik heb expliciet met 4K/Dolby materiaal geëxperimenteerd op Netflix, en het 5.1 icoontje staat er ook bij de titel.

M.V.G.
Nick

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PCM kan inderdaad van alles zijn, versterker krijgt geluidsstream door "as is" en voert het dus rauw door. Zegt verder weinig over of dit dan bijv. 2.0 is, 5.1 etc. etc., de decodering vindt inderdaad plaats bij het versturende apparaat. Over kwaliteit kun je dus ook weinig zeggen, maar om zeker te weten wat je versterker binnenkrijgt kun je bij Onkyo's op de "display" knop drukken op je AB. Op je TV zie je dan waar het ding mee bezig is als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Thanks! Ik ga dit 'ns proberen straks.

Edit: ik krijg zowel van de Horizon Box als de Nvidia Shield het volgende signaal op de versterker binnen:
  • Input: PCM 2.0 - 48 KHz
  • Output: TV Logic 5.1
Is dit ideaal, of zou het PCM 5.1 moeten zijn? Zie ik hier een instelling in de TV/Receiver/Shield over het hoofd?

Dan ligt het denk ik aan mijn receiver settings, want het geluid is zeker niet ideaal op dit moment, en zou ik hem opnieuw moeten configureren.

Thanks.

[ Voor 142% gewijzigd door subordinate op 09-03-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:28
Dan heb je inderdaad iets verkeerd staan in de mediabox.

Ik ga er van uit dat je van de mediabox met HDMI direct naar de Onkyo gaat.
Op de mediabox moet inderdaad AC3 passtrough aan staan, weet niet zeker of er ook nog iets van HDMI passtrough bij staat.
Bij zenders die netjes 5.1 doorgeven krijg ik ook op mijn display te zien DD5.1(DolbyDigital 5.1), zenders die in stereo uitzenden geven op het display weer PCM 2.0

PCM 5.1 krijg je volgens mij nooit te zien, het kan wel zijn dat dit weergegeven wordt als Multichannel-in of iets dergelijks.

Input: PCM 2.0 - 48 KHz
Output: TV Logic 5.1

Dit houdt in dat de Onkyo een 2.0 signaal binnen krijgt, je hebt diversen mogelijkheden om hier een soort virtueel 5.1 geluid van te maken, Dat heet inderdaad vaak, Logic, ProLogic, etc, maar dit is dus geen echt 5.1 geluid.

[ Voor 26% gewijzigd door Equazor_ op 10-03-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Sowieso moet je upmix naar 5.1 uitzetten op je Shield. Om dat te kunnen doen moet het geluid waarschijnlijk gedecodeerd worden en dan wordt het daarna dus blijkbaar naar PCM gezet. Je wilt eigenlijk altijd het geluid 1-op-1 doorsturen naar je receiver en er geen bewerkingen op doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quanza
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 07:57
Heb je in Netflix wel een 5.1 audio stream gekozen? Via "audio en ondertiteling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Ramon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:19:
Sowieso moet je upmix naar 5.1 uitzetten op je Shield. Om dat te kunnen doen moet het geluid waarschijnlijk gedecodeerd worden en dan wordt het daarna dus blijkbaar naar PCM gezet. Je wilt eigenlijk altijd het geluid 1-op-1 doorsturen naar je receiver en er geen bewerkingen op doen.
Exact, maar op de 1 of andere manier lukt mij dit niet op de Shield

Wat overigens ook raar is, bij de Horizon box heb ik inmiddels dolby digital ingesteld waardoor ik een rood ‘D’tje op mijn versterker zie, waardoor hij dus dolby digital uitzend (eigenlijk ook dus gewoon doorgeeft). Waarom laten deze apparaten dit de versterker niet zelf doen?

Vwb de nvidia shield, ik heb even alle audio instellingen (zijn er best wat) opgesomd;

Volume control -> CEC

USB Audio mode -> keuze uit: high quality stereo, stereo, of surround sound 5.1.. Bij 5.1 krijg ik idd surround maar houdt dus wederom in: PCM 5.1. Stereo opties klinken uiteraard stuk slechter; PCM 2.0

Surround sound -> keuze uit; automatisch (heb ik nu), altijd, of nooit.

Stereo upmix (upmixes to 5.1 PCM). Uit = geen 5.1 cq PCM 2.0

Fixed volume “pass audio control to external devices” -> aan

@Quanza Het 5.1 icoontje in Netflix verschijnt enkel in als ik upmix aan heb.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 14:19
op mijn marantz werkt het wel met de shield het enige dat ik anders heb staan is surround sound nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Het lijkt erop dat ik de boosdoener heb gevonden. Ik heb (wederom) met de settings gekloot en pats, daar was het 5.1 signaal. Helemaal blij dat ik was..

Volgende dag, ging mijn vriendin Netflixen en wat hoor ik daar, wederom stereo.. Ik op onderzoek uit, lijkt dus dat die shield bepaalde instellingen veranderd (lees: uitzet) wanneer hij uitgaat.. Ik ga dit nader in de gaten houden en uitzoeken waarom, en hou jullie op de hoogte. Wellicht dat dit iets met de CEC te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
subordinate schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:21:
Het lijkt erop dat ik de boosdoener heb gevonden. Ik heb (wederom) met de settings gekloot en pats, daar was het 5.1 signaal. Helemaal blij dat ik was..

Volgende dag, ging mijn vriendin Netflixen en wat hoor ik daar, wederom stereo.. Ik op onderzoek uit, lijkt dus dat die shield bepaalde instellingen veranderd (lees: uitzet) wanneer hij uitgaat.. Ik ga dit nader in de gaten houden en uitzoeken waarom, en hou jullie op de hoogte. Wellicht dat dit iets met de CEC te maken heb.
Jouw audio instellingen staan goed. Surround automatisch en geen stereo upmix naar 5.1. Met die upmix krijg je een soort van all channel stereo, dus hetzelfde geluid uit al je speakers en geen echt 5.1.
Voor zover ik weet heeft de Shield geen instellingen voor audio passthrough. Bij Kodi en Plex regel je dat in de software. Helaas heeft Netflix geen dergelijke instellingen.

Ik heb ook een Shield en problemen met de 4K weergave in Netflix. Met audio heb ik geen probleem. Netjes een Dolby Digital + signaal bij films en series (behalve bij La casa del papel...... die weigert 5.1). Gaat jouw Shield uit of in sleepmode? Ik ben al meer dan een maand aan het mailen met de nvidia customer care (fantastische service trouwens!) en het blijkt dat mijn Shield als ie uit sleepmode komt heel vaak een signaal mist dat mijn tv 4K compatible is. Hierdoor geeft Netflix op de Shield geen 4K tags meer weer. Zodra ik de Shield een restart geef heb ik altijd weer 4K materiaal op Netflix. Bij nvidia is mijn issue doorgezet naar de engineers voor een mogelijke toekomstige update.

Wellicht is jouw probleem hetzelfde. De Shield krijgt mogelijk geen signaal dat jouw receiver surround materiaal kan decoden, waardoor Netflix geen 5.1 tag laat zien en alleen maar stereo uitzendt.

Zou jij je Shield eens willen restarten en kijken of het dan wel werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 12-03-2018 09:42 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Ben op dit moment niet thuis, maar ik kan je wel vertellen dat ik hem, tijdens het tweaken ge-restart heb. Met het video signaal heb ik (vooralsnog) geen issues. Wat jij heb is idd isschien wel gelieerd aan mijn issue (restart, signaal issues e.d.). Het kan zijn dat ik 1 'setup' niet geprobeerd heb.

Jouw feedback in deze is heel nuttig want nu weet ik dus dat, doordat hij aan settings rommelt zodra je hem restart, bepaalde setups wellicht niet geprobeerd heb/over het hoofd gezien heb.

Vwb de service kan ik idd bevestigen dat deze goed op orde is. Een vriend van mij zijn Shield was ineens compleet gestorven waarbij hij samen met customer services dergelijke manieren heb geprobeerd, waarna de conclusie was dat hij een nieuwe moest, de kapotte werd netjes opgehaald (voor research bij Nvidia) en kreeg keurig een nieuwe na tonen faktuur.

Ik vermoed dat ik de upmix weer aan heb gedaan (wat dus multichannel 5.1 PCM geeft) waardoor het dan wel 5.1 is, maar geen surround surround zeg maar, zoals jij omschreef. Ik ga rommelen en hou jullie posted.

Mijn vermoedens zijn gericht op CEC en/of fixed volume daar ik zeker weet dat deze 'plots' uitstonden gisteren.

EDIT: Toelichting, de Shield was niet herstart maar simpelweg in 'sleep mode' gegaan. Dit gebeurd (d.m.v. CEC) als ik mijn TV uitzet. Dan gaat de versterker en de shield ook direct uit.

[ Voor 12% gewijzigd door subordinate op 12-03-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
subordinate schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:19:
EDIT: Toelichting, de Shield was niet herstart maar simpelweg in 'sleep mode' gegaan. Dit gebeurd (d.m.v. CEC) als ik mijn TV uitzet. Dan gaat de versterker en de shield ook direct uit.
De Shield gaat altijd in sleepmode. De echte 'off-knop' zit weggemoffeld in de instellingen in de optie "over" (of info).

De Shield heeft een heel agressieve (of gewoonweg irritante) CEC. Ik had CEC aanstaan, zodat de shield tv en receiver tegelijk aan/uit gingen. Als ik tv ging kijken dat moest de Shield tijdens het tv kijken ook laten weten dat ie het nog deed. Ding ging soms doodleuk aan, alsof het een klein kind was die aandacht nodig had :) dat resulteerde in een switch naar de mediaplayer poort van de receiver, heel irritant. Ook als ik de boel opstartte en koos voor game/tv dan switchte de receiver ook nog een paar x naar mediaplayer. Werd je echt niet goed van.

CEC op alle apparaten uitgezet en een Harmony companion + hub gekocht om alles met 1 AB aan te sturen.

Zet CEC maar eens uit op de Shield en kijk wat dat met je probleem doet. Doe eens een restart en kijk of je probleem is opgelost. Zou zo maar eens in het straatje van mijn probleem kunnen zitten. Anders ook de nvidia customer care mailen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 12-03-2018 10:52 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Haha, hier heb ik idd ook last van, misschien moet ik ook maar eens aan zo'n hub/AB denken idd. Ik heb ook bijv dat als ik de TV uitzet -> versterker gaat uit (... 3 seconden later...) versterker gaat weer aan -> tv gaat ook weer aan. Had ik niet met de vorige versterker.

Vwb de CEC uit, deze stond uit toen ik stereo weer 'terug' had gisteren. Ik ga (hoop vanavond nog) weer verschillende instellingen proberen. Toch raar dat die uit knop zo verstopt zit en dat je 'normaal' alleen of sleep of restart krijgt te zien. Alsof dat ding je data probeert te monitoren ofzo.

Edit UPDATE: Oké, wellicht niet de uitkomst die (in ieder geval ik) men verwacht had n.a.v. dit topic. Maar het zit dus als volgt.

Upmix to 5.1 (PCM 5.1) = dus 'geforceerd' stereo over al je speakers (maar men wil natuurlijk Dolby Digital (+) en beter).

Het probleem is; met Netflix wil ik geen upmix (daar Netflix het DD+ signaal vanzelf 'onaangetast' door moet sturen naar mijn receiver).

Waar ben ik gisteren achtergekomen?
Tijdens het kijken naar twitch (dit is écht een basale kale app, weinig instellingsmogelijkheden op de Android Twitch app van de Shield) krijg je stereomeuk door je speakers, met upmix 5.1 aan klinkt dit dus een stuk beter. En Twitch heeft logischerwijs geen DD+ want livestreams. (correct me if I'm wrong)

Moet ik dan elke keer upmix 5.1 (PCM 5.1) uitzetten op de Shield, zodra ik bijv. Netflix (DD+) wil gaan kijken? Dit is wat ik dus dacht. Wat blijkt, ik krijg dus 'gewoon' Dolby Digital + op mijn receiver mét Upmix to 5.1 aan. Sterker nog; als ik upmix uitzet, krijg ik PCM 2.0.

Dus TL;DR; Upmix to 5.1 on = PCM 5.1 in apps zonder DD+ (i.p.v. PCM 2.0), apps mét DD+ (Netflix o.a.) = netjes DD+ signaal vanaf mijn receiver. Upmix to 5.1 off = overal PCM 2.0, zo lijkt.

Ik niet begrijp.. Maar het werkt iig wel, en dat is al heel mooi. Hoop dat dit helpt, ben dit issue enorm vaak tegengekomen op allerlei fora. (Voornamelijk Shield forum zelf). Ook lijkt het, zoals @Hulleman heeft aangekaart, dat de Shield soms met je instellingen/signalen loopt te spelen (al dan niet na een restart, of uit hebben gestaan). Het lijkt op het eerste gezicht iets met het CEC te maken te hebben, maar ik kan hier nog geen duidelijke oorzaak van aanwijzen helaas.

[ Voor 64% gewijzigd door subordinate op 14-03-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Vreemd. Ik weet zeker dat mijn shield als volgt is ingesteld:
- surround sound auto
- HDMI 5.1 audio off
In zowel kodi, plex als netflix ontvangt de receiver gewoon bitstream signalen. Bij YouTube is het pcm 2.0.
In kodi en plex heb ik aangegeven dat sprake moet zijn van passthrough van DD/DTS en hd varianten hiervan. Netflix lijkt dat standaard te doen. Waarom bij jou dan HDMI 5.1 audio in de Shield aan moet staan 8)7

Anyway, het werkt. Kun je bij stereomateriaal altijd op de receiver nog naar de stereo stand schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
@Hulleman Ik zal eens een keer Plex/Kodi proberen binnekort, kijken wat die doet met de shield upmix aan. Wellicht dat deze idd (i.c.m. bitstream/passthrough) niet met de upmix tegelijk aan kunnen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1084369

Bij Netflix maakt het ook uit van welke bron Netflix wordt afgespeeld.
Veel android players hebben niet de rechten om 5.1 door te geven.

Zelf gebruik ik diverse stream media. De Ps4 en de Chromecast geven wel digitaal geluid door (dts dd etc).
Als ik de netflix app open op mijn minix neo9 en van hieruit afspeel geeft deze 2.0 door.
Mijn minix staat goed ingesteld (via kodi films afspelen geeft versterker onkyo 838 wel dts etc door).

Dit ter info
Pagina: 1