Cv leidingen bovenlangs, geen warmte in radiatoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19
Beste Tweakers,

ik ben thuis aan het verbouwen om wat meer ruimte te krijgen en daarbij heb ik het briljante idee opgevat om de cv leidingen bovenlangs in mijn plafond weg te werken. Ik heb hiervoor WiCu 15mm gebruikt om 2 radiatoren mee te voeden. Nu lukt het helaas niet om in die nieuwe radiatoren warmte te krijgen. Het water wordt niet rondgepompt in de nieuwe leidingen, terwijl ik de nieuwe radiatoren wel op druk krijg en ontlucht heb (ontluchters leveren alleen water, radiatoren hangen op afschot zodat lucht naar de ontluchters gaat). Zie deze mooie dwarsdoorsnede Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BVsgXuHZ3DP2ccFnyuFXEC0R/thumb.png voor de layout van de verwarming in mijn huis.

Nu vroeg ik mij af of dit een kwestie is van 2 ontluchters plaatsen op het hoogste punt in de aanvoer- en retourleiding of dat er iets fundamentelers aan de hand is.

Beste antwoord (via Stubby op 09-03-2018 07:47)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-10 18:17

A13X

Dude

Stubby schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:49:
Nu vroeg ik mij af of dit een kwestie is van 2 ontluchters plaatsen op het hoogste punt in de aanvoer- en retourleiding of dat er iets fundamentelers aan de hand is.
Ja :) , de lucht in die leidingen verhinderen de doorstroom, even ontluchten en je probleem is opgelost. Leidingen waarin lucht kan vast komen te zitten zoals hier moet je altijd voorzien van een mogelijkheid tot ontluchten.

Awesome

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Ja :) , de lucht in die leidingen verhinderen de doorstroom, even ontluchten en je probleem is opgelost. Leidingen waarin lucht kan vast komen te zitten zoals hier moet je altijd voorzien van een mogelijkheid tot ontluchten.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44
Ja, ontluchtingspunt op het hoogste punt is goed. Wat je kunt proberen voordat je de boel verbouwd is alle radiatoren dicht behalve 1 van de probleemradiatoren, en je CV-ketel (indien mogelijk) tijdelijk op de hoogste pompsnelheid zetten en kijken of je toch de luchtbel kunt doorpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
phYzar schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:21:
Ja, ontluchtingspunt op het hoogste punt is goed. Wat je kunt proberen voordat je de boel verbouwd is alle radiatoren dicht behalve 1 van de probleemradiatoren, en je CV-ketel (indien mogelijk) tijdelijk op de hoogste pompsnelheid zetten en kijken of je toch de luchtbel kunt doorpompen.
Die techniek heb ik inderdaad al meerdere keren gebprobeerd, maar ik heb beneden een convectorbak die ik niet dicht kan zetten waardoor er nog een grote waterstroom naar beneden door kan.

De aftakking van 15mm op een 28 mm is niet het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Wij hebben ongeveer hetzelfde voor een later bijgeplaatste radiator. Bij ons zitten er automatische ontluchters in de leidingen boven het plafond en dat werkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:44
Stubby schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:25:
[...]

Die techniek heb ik inderdaad al meerdere keren gebprobeerd, maar ik heb beneden een convectorbak die ik niet dicht kan zetten waardoor er nog een grote waterstroom naar beneden door kan.

De aftakking kan een probleem zijn als je te weinig warmte doorkrijgt. Maar géén warmte moet haast wel lucht zijn. Een CV pomp is nu eenmaal niet zo sterk, en lucht wil niet graag omlaag stromen in een leiding met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Stubby schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:25:
[...]
Met een temperatuurverschil van 20 graden tussen aanvoer en retour kun je 4kW vermogen door een 15mm buis halen zonder enig probleem. De meeste radiatoren in een huis komen nog niet aan de helft van dat vermogen. (en bij 10 graden verschil de helft van het vermogen door dezelfde buis ;) )

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:24

Exigence

dnkroz

Wat je ook eens zou kunnen proberen is alle overige radiatoren volledig dichtzetten, en je "probleemradiator" volledig open. Vervolgens het ontluchtingsprogramma van je ketel starten of je circulatiepomp tijdelijk op 100% zetten. Wellicht dat je dan net wel de lucht wegdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 11:00
Je moet altijd een high point vent (en low point drain) hebben, en die vent ontbreekt in jouw plaatje.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
Bedankt voor de antwoorden, ik zal binnenkort eens wat ontluchters halen en plaatsen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stubby
Ontluchters geplaatst en inderdaad, de boel wordt nu prima warm :)
Pagina: 1