Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:58
In de badkamer wil ik elektrische vloerverwarming gebruiken. Deze wil ik gaan bedienen vanuit mijn domoticasysteem. Ik las dat de vloerverwarming eigenlijk gewoon een weerstandsdraad is die werkt op 230V. Volgens mij is dat hetzelfde als een ouderwetse gloeilamp (alleen dan wat meer vermogen). Is deze draad te schakelen met een Fibaro Relay? Totale vermogen van de verwarming is 600W.
De temperatuursensor van de vloerverwarming moet ik dan uitlezen met een ESP en doorgeven aan het domoticasysteem. Mogelijk ga ik hier een M5Stack voor gebruiken zodat ik de verwarming ook lokaal kan bedienen (en de status kan bekijken).

Beste antwoord (via CodeIT op 08-03-2018 13:13)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 13:46
Je hebt ook van Qubino een module juist voor verwarming. Heeft een eigen sensor en jij stelt gewoon de gewenste temperatuur in.

Alles is terug te redeneren naar 4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Zou er niet iets gedaan worden met de stroom door de draad ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
@CodeIT
ik ken de m5stack nog de fibaro relay niet, dus daar kan ik niet mee helpen.
(maar ziet er op het eerste gezicht zeker niet fout uit.)

elektrische vloerverwarming is erg simpel, gewoon draad, zet daar 230V op en het word warm.
dat kun je echt niet ingewikkeld noemen.

maar let wel op, je wil echt geen te warme vloer, dat word snel oncomfortabel.
daar voor zie je vaak vloerverwarming thermostaten met een extra sensor waar mee je de vloer temperatuur kunt meten.
(je wil ook niet dat de vloer zo warm word dat je tegels los klappen, dus bedenk ook dat je dilatatie voegen wil hebben in je vloer. ;)
het maakt ook uit of je dit gebruikt als hoofdverwarming of als bij verwarming.)

verder, zwave of andere domotica, het kan soms in een loop terecht komen. denk aan stroom uitval en daar na weer stroom op het systeem, dan wil je dat de vloerverwarming altijd uit gaat en niet blijft door lopen in verwarmings-mode. ;)
(programmeer dit in, of design het zo dat het default uit is.)

dus eigenlijk is het allemaal heel simpel, maar denk wel even idioot proef. ;)

(in de WC los ik het op door een gewone vloerverwarmings thermostaat te gebruiken.
die heeft een extra ingang voor eigenlijk een extra sensor, maar die gebruik ik als digitale in, dat kan ook bij sommige modellen. ;)
vond ik iets simpeler ik heb nu dus:
als mijn zonnepanelen leveren >300W, dan thermostaat van WC aan. ;)
dit doe ik als bij verwarming, door dat de vloer best lang duur voordat hij is afgekoeld is het erg prettig op de WC de hele dag door.
(behalve als de vrouw net voor me is geweest. :D ) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 08-03-2018 12:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Weet je zeker dat je elektrische vloerverwarming wil? Dat vreet ontzettend veel stroom volgens mij.

Wat vaak wordt gedaan is de slangen van de vloerverwarming in serie met de radiator in de badkamer, via RTL ventiel op de retour.

Aansluiten via een Fibaro relay lijkt mij geen probleem. Even kijken wat de aansluitwaarde van de vloerverwarming is en kijken of de Fibaro daar rated voor is.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2018 12:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 13:46
Je hebt ook van Qubino een module juist voor verwarming. Heeft een eigen sensor en jij stelt gewoon de gewenste temperatuur in.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
migjes schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:45:
@CodeIT
verder, zwave of andere domotica, het kan soms in een loop terecht komen. denk aan stroom uitval en daar na weer stroom op het systeem, dan wil je dat de vloerverwarming altijd uit gaat en niet blijft door lopen in verwarmings-mode. ;)
(programmeer dit in, of design het zo dat het default uit is.)

dus eigenlijk is het allemaal heel simpel, maar denk wel even idioot proef. ;)

(in de WC los ik het op door een gewone vloerverwarmings thermostaat te gebruiken.
die heeft een extra ingang voor eigenlijk een extra sensor, maar die gebruik ik als digitale in, dat kan ook bij sommige modellen. ;)
vond ik iets simpeler ik heb nu dus:
als mijn zonnepanelen leveren >300W, dan thermostaat van WC aan. ;)
dit doe ik als bij verwarming, door dat de vloer best lang duur voordat hij is afgekoeld is het erg prettig op de WC de hele dag door.
(behalve als de vrouw net voor me is geweest. :D ) )
Het is inderdaad noodzakelijk om de regeling zo te maken dat deze nooit blijft door verwarmen.
De thermostaten die bij vloerverwarming worden geleverd vind ik niet echt mooi in de badkamer. Of ze zijn veel te duur.
ThinkPadd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:48:
Weet je zeker dat je elektrische vloerverwarming wil? Dat vreet ontzettend veel stroom volgens mij.

Wat vaak wordt gedaan is de slangen van de vloerverwarming in serie met de radiator in de badkamer, via RTL ventiel op de retour.

Aansluiten via een Fibaro relay lijkt mij geen probleem. Even kijken wat de aansluitwaarde van de vloerverwarming is en kijken of de Fibaro daar rated voor is.
Ik ga de vloerverwarming alleen gebruiken om de vloer een aangename temperatuur te geven, niet als hoofdverwarming. Er komt ook een handkoekradiator die aangesloten is op het cv circuit. De vloerverwarming laat ik aan gaan x minuten voor de wekker gaat 's ochtends en uitgaan als er gedoucht is. 's avonds moet het ook nog een keer aan, daar moet ik nog een schakelmoment voor verzinnen.
Steefph schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:48:
Goede tip! Even kijken wat voor type temp sensor dat is. Ik wil het liefst de temperatuursensor in de vloer lijmen, ipv te schakelen op basis van de ruimtetemperatuur waar de meegeleverde sensor voor bedoelt lijkt.

Edit: De qubino gebruikt een standaard DS18B20 temperatuur sensor. Dat wordt de oplossing denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

600 Watt is geen probleem voor zo'n Fibaro Relay. De Relay van je link is echter een dubbele. Pak je de enkele, dan gaat hij zelfs tot 2500 Watt.

Maar is een vloer meerdere keren per dag op temperatuur brengen en weer laten afkoelen niet heel erg inefficient? Kun je 'm dan niet beter gewoon op temperatuur houden en de CV wat minder hard laten werken overdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@CodeIT
ik ben het helemaal met @ThinkPad eens.
elektriche vloerverwarming is duur
ongeveer 2 tot 2,5x duurder dan gas.
en zo als je het tot nu toe beschrijft nog wel duurder, want het lijkt er op dat je waarschijnlijk 0m3 gas gaat besparen op deze manier. ;)
een RTL ventiel na een radiator, is zeker een luxere - goedkopere - prettigere oplossing. ;)
dus check die zeker uit.

600W zal zeker snel een aantal uur per dag gaan draaien (duurt wel even voordat de tegels warm zijn.), dus schrik niet dat het snel 2 tot 3kWh of meer per dag kost.
en dit al snel 150 dagen, maakt 150 x 2-3 = 300-450kWh * 0,19€ = 57-85€ per jaar.
na 10 jaar is dat 570-850€.
dan heb je snel terugverdiend door een RTL te gebruiken. ;)

voor mij maakt het niet uit, ik hoef niet te betalen voor eigen opgewekte stroom.
voordeeltje wat niet iedereen heeft. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-03-2018 14:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
@migjes @ThinkPad Jullie hebben gelijk dat elektrisch verwarmen nou niet bepaald efficient is. Ik heb echter het 'probleem' dat de verwarming niet vaak aan gaat. Met normale vloerverwarming waarschijnlijk te weinig om de vloer warm te krijgen. Ook in de zomer kan de vloer koud aanvoelen, maar hoeft de verwarming niet aan.
Ik hoop dat met elektrische vloerverwarming de vloer naar een wat acceptabeler temperatuur kan worden gebracht. Ik dacht zelf aan 2 uurtjes per dag. Komt neer op ongeveer 350 kW per jaar.

Een alternatief kan zijn om de vloer te verwarmen met het extra spiraal uit de warmtepompboiler. Hier heb ik dan wel een pompje voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@CodeIT
mmm, dit is wel een hele vreemde gedachte gang. ;)

een vloer voelt warm of koud aan door de relativiteit van de warmte van je voeten en en de vloer.
je lichaam is 38 graden, de vloer is < 30 graden, dus de vloer voelt koud aan.

als je de vloer >30 graden maakt, blijft die warmte niet in de vloer zitten.
en is je badkamer in de zomer >30graden, als je dan een douche pakt dan schiet de temperatuur al snel naar de 40+ graden en heb je een Turks stoom bad. ;)

ik betwijfel of je dat wel prettig gaat vinden, dit kan wel eens heel oncomfortabel zijn. ;)

(het idee van de warmtepompboiler, die is wel gaaf.
maar pas op niet iedere warmtepompboiler is daar tof voor om te gebruiken, zeker de goedkope modellen vallen dan vies tegen. ;) )

edit:
even meten en dat is weten.
mijn vloer in de huiskamer is nu 26 graden, dankzij een klein warmtepompje (1,4kW).
en voelt dus koud aan de voeten, maar kamer temperatuur is wel 21 graden.
over het algemeen voelt mijn vloer alleen lekker comfortabel (+30 graden) als het buiten vriest. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 09-03-2018 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:35
Ik gebruik deze voor mijn electrische vloerverwarming.
Hier zit een temperatuursensor bij die je in een buis en in de vloer moet verwerken.

https://www.robbshop.nl/h...ermostaat-zwaveplus-zwart

[ Voor 24% gewijzigd door tlpeter op 09-03-2018 12:10 ]

Pagina: 1