Opgelicht via marktplaats, let op betaalverzoek!

Pagina: 1
Acties:
  • 12.893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
hoi allen,

ik wil dit met jullie delen om extra alert te maken op de manier waarop ik ben opgelicht. Had het kunnen voorkomen om net iets beter op te letten. Maar was met 2 dingen tegelijk bezig en dacht dat het wel ok was, sinds de verkoper al 7 jaar actief was op marktplaats.

Ik zag een PS4 game (Monster Hunter World voor 27 euro). Netjes gereageerd. Ik kon het spel kopen, en het zou worden opgestuurd. Verkoper zou een betaalverzoek sturen. Deze werd verstuurd, en die heb ik betaald.

Echter zag ik daarna (volgende keer beter opletten doh) dat deze betaling voor een runescape goldmarket site was.... En de verkoper heeft zich als verkoper en ook zijn advertenties verwijderd.

Ga in elk geval aangifte doen, en heb reeds contact gezocht met de goldseller site... maar ben bang dat het jammer is.

Dus let op als je een betaalverzoek krijgt. Hoe kan je sowieso valideren of deze van marktplaats komt, of vanuit een andere site gegenereerd is? Want nu heb ik nog geeneens bankgegevens van die gast :(.

Al met al valt de schade mee van 27 euro, en heb ik er weer iets van geleerd. Maar of ik uberhaupt nog via marktplaats durf te kopen op deze manier? :(.

Groetjes,

Species

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Die betaalverzoeken gaan via Marktplaats zelf, dus zijn rekeningnummer moet ergens bekend zijn bij Marktplaats.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je Tweakers vaker bezoekt; recentelijk eenzelfde topic maar dan een betaalverzoek wat rechtstreeks naar de Playstation-store ging ofzo.

En zoals je tussen de regels door al post; jij hebt niet opgelet "waar" het geld heen ging en dus heb je een betaling gedaan aan iemand anders dan de verkoper.

Vind het vervelend voor jou en gelukkig is het "maar" 27 Euro maar in de tijd dat op GoT elke dag wel posts over oplichting / fraude / rare betalingen staan, alsmede "klik weg, hang op, bel je bank" reclames, dat men wel iets beter uitkijkt hoe er betaald wordt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeciesXX
Je hebt helemaal gelijk, ik had beter moeten opletten. Vooral niet haasten en 2 dingen tegelijk willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AW_Bos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:46:
Die betaalverzoeken gaan via Marktplaats zelf, dus zijn rekeningnummer moet ergens bekend zijn bij Marktplaats.
Beetje phising maakt die verzoeken toch vrij simpel na, het is per saldo ook gewoon maar een link.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
Ik stond er ook niet bij stil dat het inderdaad gewoon een url is.

Wat is volgens jullie de meest veilige betaal methode voor marktplaats? Naast ophalen en cash natuurlijk :).
Is paypal in deze dan toch nog veiliger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SpeciesXX schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:21:
Ik stond er ook niet bij stil dat het inderdaad gewoon een url is.

Wat is volgens jullie de meest veilige betaal methode voor marktplaats? Naast ophalen en cash natuurlijk :).
Is paypal in deze dan toch nog veiliger?
Elke oplossing heeft z'n nadelen, het is meer de overlapping van diverse methodes om de kans zo klein mogelijk te maken. PayPal moet je bv weer goed opletten of je wel betaald voor product en niet voor dienst/family/gift (proberen ze vaak onder excuus 'minder kosten'), zelfs als je legitiem via marktplaats werkt en ideal gebruikt, heb je nog steeds kans op iemand je gewoon een baksteen toestuurt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:03

MsG

Forumzwerver

SinergyX schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Beetje phising maakt die verzoeken toch vrij simpel na, het is per saldo ook gewoon maar een link.
De app koppelt op een officiële manier terug als er betaald is. Dat fake je niet zomaar. In hoeverre was dit een officiëel betaalverzoek, en niet gewoon een link waarvan jij dacht dat dit het originele betaalverzoek was? Wat screenshots? Nu klinkt het allemaal een beetje vaag.

Overigens zit er 0 voordeel aan het concept betaalverzoek vanuit de koper gezien:

1. het kost extra geld
2. het gaat alsnog niet via een broker, maar gewoon naar de rekening van de verkoper, en zegt dus niks over validiteit van een product oid

Als je de verkoper en het artikel vertrouwd is een normale bankoverschrijving een prima optie.

Vertrouw je de verkoper en of het artikel niet, dan zit daar vooral het probleem. Een optie kan dan zijn om het op te halen.

Vroeger hadden ze ooit eens een broker-service waarbij je als koper echt een week het product mocht gebruiken en dat het geld tussentijds werd vastgehouden bij een externe dienst. Nadeel van dit soort systemen is weer dat de legitieme verkoper hier vaak helemaal niet in mee wil gaan (ik zou dat ook niet willen als verkoper), want je kan net zo goed kopers hebben die je product in die 'testweek' vernaggelen, en dan zit de verkoper weer met de gebakken peren, immers die ellende had je allemaal niet gehad als je niet gebruik had gemaakt van zo'n koper-minded tussendienst.

[ Voor 51% gewijzigd door MsG op 08-03-2018 12:44 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04 10:06

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Je bedoelingen zijn goed, maar ervaringen topics doen we niet op GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.