Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederborden.. te veel keuze.. brein-overload

Pagina: 1
Acties:

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 20:56
Laat me beginnen te zeggen dat dit niet een vraag is om aanschaf advies :P

Ik probeer me (i.v.m. een toekomstige aanschaf) wat te verdiepen in de huidige high end gaming systemen. Qua videokaart en processor aanbod heb ik al een aardig idee wat het minimaal moet worden, maar ik vind het erg lastig waar ik op moet letten bij moederborden.

Wat ik met name erg ingewikkeld vind, is het aantal verschillende uitvoeringen en benamingen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Z270 dan zie ik dat deze wordt aangeboden door:
MSI, ASUS ROG, ASUS Prime, ASUS Strix, Gigabite, Asrock Fatal1ty etc.
Vervolgens heb je dan weer verschillende types:
Z270-A, Z270 SLI Plus, Z270F Gaming, Z270 Gaming Pro Carbon etc..
En dat dan alleen al voor de Z270 :/

Aan de diversiteit van de prijzen te zien, zijn ze, behalve de benaming, ook echt heel verschillend.

Kan iemand me vertellen waar ik het beste kan beginnen om een beetje wegwijs te worden in dit woud van opties en benamingen?

Ik denk niet dat ik uiteindelijk zelf een systeem ga bouwen, maar ik zou wel graag iets meer achtergrond kennis hebben om een eventuele aanbieding goed te kunnen beoordelen.

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
Aller eerst zou ik kijken naar het SOCKET. Welk type CPU wil je, welke socket heeft die cpu en welk moederbord heeft dit socket.

Dan zou ik kijken naar wat je plannen zijn:
  • grote of een kleine kast; kleine kast uATX of ITX moederbord, normale of grote ATX
  • Aantal videokaarten (SLI/crossfire?) Dit heeft invloed op hoeveel pci-e gleufjes je nodig gaat hebben
  • Benodigd IO achterin; ben je van plan om geluid via een optische kabel aan te sluiten? Hoeveel USB poorten heb je nodig?
  • M.2 slot nodig? Als je weet hoeveel hdd's/ssd's je wil gaan aansluiten weet je ook ongeveer hoeveel sata aansluitingen je nodig hebt
Ik zou helemaal niet kijken naar de naamgeving.. dit is echt niks zeggend. Specs vertellen het hele verhaal.

Als ik jou was zou ik dus naar pricewatch gaan en daat gewoon aanvinken wat je nodig hebt.

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-11 15:18
Bloedvat schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:18:

Kan iemand me vertellen waar ik het beste kan beginnen om een beetje wegwijs te worden in dit woud van opties en benamingen?
Google? Zijn echt tal van handleidingen hoe je het juiste moederbord moet kiezen. Heb je hier zelf al naar gezocht?

Probeer de volgende dingen duidelijk te hebben:

-Hoe lang moet het systeem mee gaan?
-Waar ga ik het systeem nog meer voor gebruiken?
-Welke opties wil ik hebben om het systeem te upgraden in de toekomst?
-Hoe groot mag het systeem zijn?

Dit zijn hele algemene vragen, maar als je aan de hand daarvan wat handleidingen door neemt komt je al een heel eind.

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 08-03-2018 09:27 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Zoveel borden, zoveel verschillen ;)

Op vrijwel elk component kan er een verschil zijn. Bijvoorbeeld:

- Meer m.2 sloten voor PCIe SSD's
- Betere koeling voor de VRM's die de stroomvoorziening van de processor verzorgen
- Algemeen betere VRM's voor zwaardere overkloks
- Dikkere printplaat
- Betere onboard geluidskaart
- Betere netwerkkaart
- Meer flikkerlichtjes (of RGB zoals de liefhebbers het noemen)
- Betere ondersteuning voor waterkoelers
- Wi-Fi en bluetooth
- Merknaam/bekendheid

Etc.
Heren, dit is geen aankoopadvies, maar een algemene vraag ;)

[ Voor 23% gewijzigd door nelizmastr op 08-03-2018 09:28 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ze zijn inderdaad verschillend (zie ook deze vergelijk-lijst: https://tweakers.net/pric...335;704095;698709;698759/). Dit zit 'm in het aantal aansluitingen voor oa de M2 schijven, het aantal PCI-e slots en de ondersteuning voor nVidia/AMD en of er bijv led verlichting nodig is.

Elk bord is op zich prima, maar in het beginne wil je weten waarmee je gaat bouwen. CPU / Socket, type videokaart etc. Daarbij speelt budget een rol ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Nat-Water
  • Laatst online: 22:47
Dan heb je inderdaad alleen nog maar de Z270, wat nog een oud platform is ook ;)
Op de namen is niet altijd een pijl te trekken. Maar laten we beginnen bij het makkelijkste: Z270: de chipset van Intel gen 6-7 processoren, bedoeld voor overklokken. Als het Z270M is, is het een 'klein (mATX)' moederbord, normaal Z270 is ATX.

Verder verschillen vaak de onderlinge aansluitingen, kleuren, etc. Gewoon vergelijken tegenover wat je nodig hebt. De Pro Carbon is bijvoorbeeld Carbonkleurig: zwart. De Arctic is.. precies, wit.

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 08-03-2018 09:28 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:05
Je zou ook nog eens bij de Best Buy Guides kunnen kijken van de laatste maanden - inclusief bijbehorende topics waarin onder andere gediscussieerd wordt over de keuze van het moederbord ook;

reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2018
reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2018
reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2017

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-11 21:03
nelizmastr schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:26:
Zoveel borden, zoveel verschillen ;)

Op vrijwel elk component kan er een verschil zijn. Bijvoorbeeld:

- Meer m.2 sloten voor PCIe SSD's
- Betere koeling voor de VRM's die de stroomvoorziening van de processor verzorgen
- Algemeen betere VRM's voor zwaardere overkloks
- Dikkere printplaat
- Betere onboard geluidskaart
- Betere netwerkkaart
- Meer flikkerlichtjes (of RGB zoals de liefhebbers het noemen)
- Betere ondersteuning voor waterkoelers
- Wi-Fi en bluetooth
- Merknaam/bekendheid

Etc.

[...]

[...]

Ik geef toch ook antwoord op de vraag? mijn antwoord is letterlijk: kijk niet naar de naamgeving maar naar de specs.. het verschil tussen jouw en mijn antwoord is dat jouw antwoord iets uitgebreider is dan die van mij 8)7

Mijn antwoord als "gezwam" wegzetten is echt onzin..

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

kanvua schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:31:
[...]

Ik geef toch ook antwoord op de vraag? mijn antwoord is letterlijk: kijk niet naar de naamgeving maar naar de specs.. het verschil tussen jouw en mijn antwoord is dat jouw antwoord iets uitgebreider is dan die van mij 8)7

Mijn antwoord als "gezwam" wegzetten is echt onzin..
Een heel verhaal quoten kort ik in als bla of zwam, gaat niet om de inhoud, dus calm your tits :+

Iets met overzicht enzo.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Panini
  • Laatst online: 27-11 15:18
nelizmastr schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:26:

Klopt, en hij vroeg toch:
Bloedvat schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:18:

Antwoord: bedenken welke opties je belangrijk vindt en handleidingen op Google lezen. :)
Zie niet echt wat daar in zit wat een aankoopadvies is.

TS moet zelf gewoon wat meer moeite erin stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Panini op 08-03-2018 09:43 ]

• Bloedvat
Wow, zo snel zoveel reacties!

Geloof me Panini als ik zeg dat ik (uiteraard) ook al heb zitten google'en. Ik hoopte vooral om hier een antwoord te krijgen waar ik het beste kan starten met Google'en. (ik heb zo'n moederbord-keuze-handleiding nog niet gevonden, maar zal er eens gerichter naar zoeken)

Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten wiens antwoord het beste aansluit op mijn vraag ;)

Maar ik heb hiermee al heel wat nuttige informatie gekregen!
Vooral het feit dat die benamingen (Carbon, Arctic, Titanium etc.) totaal niks te maken hebben met prestaties maar enkel met uiterlijk maakt filteren al een stuk gemakkelijker.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:37

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je zou de pricewatch kunnen afgaan, filters instellen van wat je minstens op de moederbord wil hebben en zien wat er uit komt. Dan kan je ook o.a. zien of je favoriete PC winkel die borden heeft waar je interesse in hebt. (Ik doe dat normaliter wel als ik onderdelen koop voor een heel systeem, zoveel mogelijk bij dezelfde winkel, dan is die winkel mijn filter voor veel onderdelen, dus ook o.a. de moederbord. Het helpt, want er is inderdaad teveel keus. :) ).

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Er dit is waarom DAA beleid bestaat. ;)

Maar voor een high-end CPU voor een game PC moet je in ieder geval niet meer bij Z270 zijn. Je moet geen quadcore CPU's meer kopen. Maar de vraag met moederborden is een erg lastige die veel mensen verkeerd oplossen. Of ze kopen veel te duur, of juist te goedkoop. Te duur is zonde als je geen gebruik maakt van de features. Te goedkoop en dan gaan overclocken kan heel goed eindigen in het voortijdig overlijden van je moederbord.

Je moet dus weten wat je wil.
-Welke CPU wil je?
-Ga je overclocken?
-Formaat van je kast? Dus ATX of heb je een kleine kast en heb je mATX of zelfs ITX nodig.

Dat zijn eigenlijk de belangrijkste overwegingen. Vervolgens zijn er nog kleine dingen. Wil je extra aansluitingen voor ventilatoren op je moederbord zodat deze worden aangestuurd door je moederbord en stil draaien? Wil je meerdere videokaarten draaien hoewel ik dat niemand aan zou raden? Wil je een goede audiochip zoals een ALC1220 of is dit niet nodig omdat je alleen goedkope speakers gebruikt en geen dure headset? Zo kan ik nog wel wat kleine dingen bedenken. Negeer in ieder geval alle namen zoals "Gaming, Titanium etc". Zegt meestal niks of wijst juist op overhypte rotzooi. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-03-2018 10:19 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Bloedvat
Tnx allemaal, ik ben goed op weg geholpen! _/-\o_

Moderator, plaats maar een slotje op deze thread, want ik krijg de indruk dat mijn berichtje niet volledig aan alle forum eisen voldoet, of op de verkeerde plek staat, of dat ik te weinig vooronderzoek heb gedaan (niet vervelend bedoeld) :P
Pagina: 1