Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd: configuratie nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views

• jrtweakers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-11 00:32
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
HTPC voor naast de 4k tv te zetten voor het afspelen van films/series via VLC player en streamen van media, youtube etc.

Oude systeem (oude PC) start niet meer op. Dus tijd voor een nieuwe

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 500-600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
n.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
500 GB SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeuren voor merken wel redelijke kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kleur zwart, lage energiekosten.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Een budget HTPC voor een 4k tv die minimaal 5 jaar mee kan gaan en lage energiekosten heeft. Daarnaast zoek ik nog advies over welke OS.

[ Voor 4% gewijzigd door jrtweakers op 07-03-2018 23:17 . Reden: extra info ]

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:43
Enig voorwerk wordt wel gewaardeerd hier!

Maar om eens een schot voor de boeg te geven:
Ik heb onderstaande build een kleine maand geleden aangeschaft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 65,95€ 65,95
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,50€ 73,50
1ASRock DeskMini 110€ 129,05€ 129,05
1Crucial CT2K4G4SFS824A€ 85,04€ 85,04
1Intel 600p 256GB€ 98,53€ 98,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,07

Deze PC wordt ingezet als SambaServer(NAS) en HTPC en draait Kodi op Ubuntu Desktop 17.10
Werkt als de tierelier! :+

Films (blueray rips) afspelen (op Full HD) doet deze met 2 vingers in de neus.

Ik hem 'm tijdens de configuratie tijdelijk aan de TV van de kids gehangen, dit is een 4k TV; en deze werd zonder problemen herkend en op 4k weergegeven. (Dan worden de lettertjes wel heel erg klein! :9 )
Dus ik ga er vanuit dat er dan ook films op 4k kunnen worden afgespeeld, al hangt deze dus nu aan een Full HD TV.

Voordeel van Kodi op Ubuntu is dat je geen licentiekosten hebt en is eenvoudig in te stellen dat er default met Kodi wordt opgestart.

Bediening is gewoon via Yatse (Android App) mogelijk, al heb ik er nu onderstaand Kb/touchpad aanhangen:
product: Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard

Dit is dan weer net iets handiger.

Arriving Somewhere but not here....

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:41:

Dus ik ga er vanuit dat er dan ook films op 4k kunnen worden afgespeeld, al hangt deze dus nu aan een Full HD TV.
Nope; het moederbord in de Asrock ondersteunt ook Skylake CPU's en in die context is de chipset nooit ontworpen om alle 4K weer te geven. Als ik snel Google, kan de Asrock maximaal 2160p24 (dus waarschijnlijk HDMI1.4) aan terwijl je tegenwoordig voor 4K/HDR al op 2160p60 moet zitten op HDMI2.0.

Als het dan toch klein, lean & mean moet zijn: een Intel NUC7i5, 2x 4GB SODIMM en een SSD komt ook op ongeveer 500 Euro uit maar die kan zonder problemen (en zeker sinds Windows 10 Fall Update en VLC 3.0 release) 2160p60 eruit gooien met HDR etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC7i5BNH€ 333,10€ 333,10
1Crucial CT2K4G4SFS8213€ 89,99€ 89,99
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 123,95€ 123,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,04

[ Voor 48% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2018 08:14 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Joop_Klepzeiker
Een NUC is natuurlijk ook een oplossing, maar zag net bij de Reviews van de door jou genoemde NUC dat deze alleen Windows wil draaien, dus dan krijg je de licentiekosten erbij, maar belangrijker is dat deze dus ook geen 4K fatsoenlijk kan draaien, zie de reviews: |:(
pricewatch: Intel NUC NUC7i5BNH

Nu komt Asrock met een opvolger van de deskmini:
nieuws: ASRock kondigt Z370-variant van DeskMini-barebone met mxm-videokaarte...

Weet alleen niet wanneer deze uitkomt en wat de prijzen zullen worden, maar lijkt zo op het eerste gezicht ook een interessante optie!

En Gigabyte komt ook met iets nieuws wat een prima oplossing zou kunnen zijn:
nieuws: Gigabyte introduceert Brix-barebones met Kaby Lake-R-quadcores

Dus misschien nog een ff wachten......

Even nog offtopic:
4K video klinkt wel allemaal leuk, maar dan heb je het al snel over bestanden van 20 tot 50 Gb per film. Tikt lekker aan als je hier het een en ander van wilt bewaren!

Dat is mij veel te gortig, dus vandaar dat ik zelf voor dit systeempje heb gekozen.

En heel veel materiaal wat ik kijk is helemaal niet in 4k beschikbaar. (o.a. Eigen homevideo's, [oude] DVD rips, en muziekvideo's). Dus een FullHD systeem is voor mij goed genoeg.
Tenslotte gebruik ik Kodi ook veel om muziek te luisteren; mijn complete CD collectie staat er ook op en daar heb je ook geen 4k voor nodig :+

[ Voor 34% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 08-03-2018 09:08 . Reden: Aanvullende info ]

• MAX3400

MAX3400

@Joop_Klepzeiker meerdere mensen op GoT inclusief mezelf, spelen zonder problemen 2160p60 af met de genoemde NUC; sowieso is het aantal bijdragen aan reviews soms summier dus daar zou ik niet te hard aan tillen. Het grootste euvel van de NUC is wel dat Kodi zelfstandig (huidige versie 17.6) inderdaad er iets lastiger mee omgaat maar dat komt omdat Kodi geen HDR en andere specifieke metadata snapt/doorstuurt.

Voor NetFlix 4K, VLC 4K, YT 4K en andere zaken, voldoet de NUC wel inderdaad maar je hebt gelijk dat er licentiekosten bij zitten. Sowieso voor NetFlix 4K is er geen ondersteuning (lijkt het) op non-Windows 10 dus mocht de topicstarter NetFlix kijken, zijn de licentiekosten voor Windows 10 een "verplichting".

Eventueel, maar daar ben ik niet in thuis; zou een Ryzen 2200G op een m-ITX een optie zijn. Helaas zijn levertijden en prijzen hier ook wat onbekend :)

/edit: @Joop_Klepzeiker het artikel wat je linkt naar de Kaby Lake Brix; lees ook even de comments... En dat geldt ook voor @jrtweakers want er staan inderdaad wat voor- en nadelen en alternatieven genoemd :)

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2018 09:09 ]

• Joop_Klepzeiker
MAX3400 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:06:
/edit: @Joop_Klepzeiker het artikel wat je linkt naar de Kaby Lake Brix; lees ook even de comments :)
Gelezen!
Weer een reden erbij dat ik me tot FullHD beperk! :+

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Wat ik me ten eerste afvraag. Waarom zijn lage energiekosten een eis/wens? Ga je de HTPC 24/7 aan laten staan voor bijvoorbeeld server taken? Een laag verbruik is leuk voor een iets stiller systeem (hoewel dit totaal niet met elkaar in verband staat), maar wanneer een HTPC gemiddeld maar 2 á 3 uur per dag aan staat ga je dit veel minder terugzien op de energienota (grove berekening: 3 uur per dag, 25 cent per jaar per Watt extra, 10 Watt zuiniger gaat je dus 2,5 euro "opleveren).

Iets anders waar ik in je vraag niet veel over terugzie is de vormgeving van de behuizing, geluidsniveau van het systeem, bediening van het systeem (afstandsbediening, draadloos toetsenbord) enz enz. Ik zou nog even goed nakijken wat je wil. 4K is ook een breed begrip namelijk, netflix 4K, H264, H265 enz enz. Over het algemeen denk ik dat je met een recente Intel CPU of Ryzen 220G wel tevreden gaat zijn, maar om een echt goed advies te kunnen geven zou je toch echt iets meer info moeten geven. Of iets zoals dit pricewatch: ASRock J3455-ITX

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 08-03-2018 16:25 ]

• Skyline7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-04-2024
Niet vergeten, dit jaar komen de 8th gen nucs uit met het dubbele aantal cores!

• MAX3400

MAX3400

Skyline7 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:11:
Niet vergeten, dit jaar komen de 8th gen nucs uit met het dubbele aantal cores!
:? Heb ik wat gemist of is het aantal cores absoluuut niet interessant bij video-decoding met hardware-support? De Kaby Lake i3-7100 staat echt met 2 vingers in de neus op Windows 10 HEVC/H265 content te decoderen. Totale systeembelasting (Windows Task Manager) minder dan 15%. Hoezo heb ik dan nog 2 cores en/of 4 threads nodig in Gen8?

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Wat is er mis met de huidige pc? Misschien kun je voor een paar tientjes die pc opknappen en gebruiken tot de prijzen wat gezakt zijn.
Natuurlijk zitten er altijd nieuwe dingen aan te komen, maar met de nieuwe Intel chipsets in april en de aankondiging van de j5005 bordjes is een HTPC over een tijdje leuk te doen

• Skyline7
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-04-2024
MAX3400 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:16:
[...]

:? Heb ik wat gemist of is het aantal cores absoluuut niet interessant bij video-decoding met hardware-support? De Kaby Lake i3-7100 staat echt met 2 vingers in de neus op Windows 10 HEVC/H265 content te decoderen. Totale systeembelasting (Windows Task Manager) minder dan 15%. Hoezo heb ik dan nog 2 cores en/of 4 threads nodig in Gen8?
Nou, niemand weet wat de toekomst ons brengt. O-)

• MAX3400

MAX3400

Skyline7 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:15:
[...]

Nou, niemand weet wat de toekomst ons brengt. O-)
Dat kan ik je wel vertellen; globaal gezien stijgt de bandbreedte van internet niet zo snel als de bandbreedte van "videomakers" en HDMI2.1 is dus af & geaccepteerd tot een maximale bandbreedte van 48Gbps.

Compressie, voorheen DivX, later H264 en nu H265 zijn allemaal CPU-based decompression en hierbij ook geholpen door GPU's. VP9, de laatste codec van Google, kan 2160p60 laten zien op een 4K Chromebook (dus zonder zware CPU). En er wordt zelfs al getest met 4380p120 zonder dat hje daar enige "last" van hebt op je hardware.

Oftewel, mijn vraag blijft staan: waarom een CPU aanschaffen met meer power / cores / threads voor steeds minder zware codec-decoding?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.