Netwerk-apparatuur beschermen in tuinhuis (vocht + temp.)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 09:33
Binnenkort gaan we onze tuin aanpakken en ga dan (naat alle waarschijnlijkheid) een fiber vanuit mijn meterkast naar het nieuwe tuinhuis leggen. Deze fiber, ca 20 a 25 meter, komt in de grond in een mantelbuis te liggen.
Aan beide zijden komt een TP-Link MC220L media converter.

In het tuinhuis wordt vervolgens nog een PoE-switch (waarschijnlijk Netgear GSS108EPP) + een AP geplaats.

Aangezien zowel de media converter als de switch niet tegen 'vrieskou' en veel vocht kunnen, ben ik op zoek naar een betaalbare oplossing hiervoor.

Heeft wellicht iemand ervaring met het beschermen van apparatuur in een (mogelijk) koude en vochtige omgeving ?
Ik heb al het nodig gegoogled en gezocht op GoT, maar kom niet veel verder dan een patch-kastje of zo (welke het doel niet volledig dekt en erg prijzig is).

Thanx!

[ Voor 2% gewijzigd door BSDforMe op 07-03-2018 23:00 . Reden: AP vergeten voor tuinhuis ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:17
Je kan ook deze gebruiken in het tuinhuis: https://www.ubnt.com/accessories/fiber-poe-accessory/

Zelf al meerdere keren toegepast :)
Media converter en poe ineen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
Kijk...dat is al een eind in de juiste richting. Dank hiervoor! Maar...heb wel een switch en AP ...redt het niet met 1 rj45.....of moet 2 x fiber doen aangezien ik alleen een lan-connectie nodig heb voor een AP en een camera. (en heel wellicht nog een lan poort om een willekeurig device in te prikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:17
Hmm.. Je zou dan kunnen combineren met deze:
https://store.ubnt.com/products/nanoswitch

Die geeft 24v passive poe.

Volgens mij kan de Ubiquiti AP AC Lite en LR op 24v draaien, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36
Als het puur om een AP gaat waarom dan met media converters, fiber en een extra switch aan de gang? Waarom niet gewoon direct een outdoor AP met PoE in/aan het tuinhuisje en een CAT 6A of 7 kabel door die buis trekken?

edit:
Kijk anders naar een junction box of kastje van Rittal ofzo. Heb je minimaal IP54 als je de kabels door wartels naar binnen brengt en als je het kastje zo klein mogelijk houdt zal het met de kou ook wel mee vallen omdat je switch en media converter het kastje opwarmen.

[ Voor 39% gewijzigd door MewBie op 07-03-2018 23:57 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
waarom zou je niet kiezen voor meerdere utp kabels ?
wat gaat daar dan draaien, paar ip camera'tjes en wifi accespointje ?
ik zou lekker 4x utp leggen en de switch binnen in je meterkast hangen

maar als je perse voor deze opstelling wil gaan , in hoeverre is het "waterdicht" ... regent het daar quasi binnen of is het bv een poolhouse waar de vochtigheidsgraad enorm is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ijske schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:53:
waarom zou je niet kiezen voor meerdere utp kabels ?
Ik denk dat de reden galvanisch scheiden is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een mikrotik in het tuinhuisje hangen wel een met SFP heb je je glas je POE en je netwerkaansluitingen ineen. Voor relatief weinig geld. Als je deze in een kunststof behuizing plaatst zal hij zich waarschijnlijk warm genoeg houden. Wel continu aan houden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Zolang het "warm" is in de kast waar apparatuur staat, dan kan er geen vocht bij komen. Dus zorg voor een constante warmte bron.

In de straatkasten (schakelkasten, CAI etc...) worden "kastkachels" gebruikt. Dat zijn kleine DIN formaat kacheltjes met bv. 100 of 20W. Met een eigen geïntegreerde thermostaat. Die houden de kast warm, en zodoende de vocht weg.

of een vorstbeveiliging kachel eronder zetten. Warmte stijgt op, en verwarmt je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18
Een stalen brievenbus op z'n kop ophangen en daar de apparatuur in plaatsen, misschien dan nog met een gatzaag een gat erin maken zodat je een mantelbuis met de fiber aan kunt voeren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier wat leuke apparatuur.

Als je puur een switch nodig hebt (managed), mét SFP (waar je glas in kan doen):

https://mikrotik.com/product/RB260GS

Een wat duurdere apparaat, maar dan heb je ook meteen WiFi erbij (802.11 ac):

https://mikrotik.com/product/RB962UiGS-5HacT2HnT

En met 5 Gigabit poorten uit, kan je ook wel vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:04
afhankelijk van hoe groot het spulletje is/moet zijn kan je b.v. ook kijken naar een dergelijke kast:
https://www.sandervunderink.nl/obo-t350-kabeldoos.html
(of een behuizing via Aliexpress), daar netjes wartels e.d. in (of voor je uitgaande poorten zelfs nog iets met Neutrik Ethercon gaan spelen).

Maar als de afstand niet al te gek is tussen tuinhuisje en huis (en je verder niet op een grote open vlakte woont) zou ik gewoon enkele ethernet kabels naar je tuinhuisje leggen, waarvan 1 rechtstreeks op een PoE accespoint (outdoor) aangesloten wordt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou juist GEEN wartels gebruiken, helemaal niet als het niet buiten hangt. Er zit namelijk vocht in de behuizing, en deze kan condenseren, als er geen ontluchting is. Je kan wel wartels gebruiken voor stevigheid en mooi, maar laat één gat open zodat er lucht door heen kan. Er zijn zelfs professionele wartels te koop, waar een ontluchting is ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:04
@Anoniem: 203842 Dergelijke wartels bedoel ik ook ;) had ik mogelijk moeten verduidelijken..
We gebruiken op het werk allemaal "overdruk" wartels, kan wel vocht uit maar niets naar binnen (mits goed gemonteerd natuurlijk). Komt omdat ik in een vrij warme en vochtige omgeving werk.. Als het daar een dag droog is staat de productie stil :P

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Er behulpzaam, en ga eens kijken wat ik met de voorgestelde opties kan.
Reden voor fiber is overigens inderdaad de galvanische scheiding, en de werking van natuurlijke outdoorfactoren op koper.

Zowel de MikroTik als de Ubiquiti zijn leuke speeltjes.....ben alleen meestal voor standaardisering, waardoor ik liever Netgear devices neem (momenteel al 2 managed Netgear switches draaien).
Ben dus een beetje huiverig voor de combi van Netgear met een ander merk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Als je het in een patchkast(je) monteert, zou de warmte die de apparaten genereren niet al genoeg zijn om de boel condensvrij te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:56
Waarom de MC220L?

De MC200CM kost ongeveer net zoveel, en je hoeft geen SFP's meer te kopen.

Maar ik ben t eens met de overige suggesties hierboven: Neem gewoon een switch oid met een SFP erin. Kun je ook makkelijker debuggen als er iets is.De genoemde HAP AC is een prima optie. alleen een SFP'tje erin, maar die kosten tegenwoordig ook niks meer.

Wat voor kabel ga je leggen? Tip: Leg er meteen 2. Kabeltjes kosten niet zoveel en het scheelt later weer klooien, liever in 1x trekken. Neem wel minimaal OM3 (turqoise) en laat je niet het antieke OM1 (oranje) aansmeren. Voor 1Gbit boeit dat niet zo, maar voor 10Gbit ben je al wat beperkter kwa lengte. In jouw geval ook geen probleem, maar voor 1 euro meer heb je gewoon een toekomstvaste oplossing, zelfs voor 40G enz.

Kwa standarisatie: Daar zijn juist standaarden voor. Heb je ook een Netgear netwerkkaart, een Netgear modem enz?
Je kan uiteraard gewoon alles door elkaar gebruiken, zolang de apparatuur maar aan de specs voldoet. Enige beperking zijn SFP's, die wil men om wille van support en eurotjes nog wel eens dichtspijkeren. Maar met Netgear, Mikrotik en TPLink heb je daar niets mee te maken.

Warmte/temperatuur: Wat is dat voor tuinhuis? Komt die in de winter < 0 graden? Een enigszins geisoleerd tuinhuisje wordt echt niet zo vochtig / koud binnen. Zeker als er ook dingen als waterleidingen en koelkast enz in komen, dan kun je nieteens die ruimte laten bevriezen... (ja, 1x)

Je kan t ook gewoon in de winter ff afkoppelen. als t zo koud wordt ga je daar toch niet zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2018 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
ThinkPadd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:12:
Als je het in een patchkast(je) monteert, zou de warmte die de apparaten genereren niet al genoeg zijn om de boel condensvrij te houden?
Apparaten worden steeds zuiniger, of het lekker warm blijft weet ik niet. Je kunt altijd schakelkastverwarming plaatsen.
Pagina: 1