nanke schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:32:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik had nog niet eerder van IGMP gehoord, maar dit moet er zeker op zitten weet ik nu.
Die PoE injectors: kan ook, maar netter lijkt me voeding vanaf de switch (zo is het toch bedoeld). Maar misschien kan ik zo wel op de kosten voor de switch besparen.
De eerste twee reacties zijn me volledig duidelijk.
Het is me niet duidelijk waarom ik een AP beneden zou moeten hebben. De WIFI van de experiabox lijkt goed te werken op de begane grond...
Als je het alleen maar te doen is om "lijkt goed te werken" kun je net zo goed geen UniFi nemen en een paar KPN WiFi Versterkers neerzetten die meer performance voor minder geld leveren
Waar je kaf van koren scheidt is:
- auto channel select over meerdere devices heen. Elk apparaat kiest normaliter zelf wat het het beste kanaal vindt. Maar als het dat solo doet is er geen garantie dat de ene AP en andere ernaast niet exact hetzelfde kanaal kiezen, waardoor ze elkaar gaan storen. Nog erger is in de 2.4GHz overlappende kanalen (je kunt beter vol bovenop een ander netwerk zitten dan half overlappen ermee). Om dat in goede banen te leiden heb je centraal management nodig. Dat biedt UniFi. KPN biedt dat niet. Dat ga je sowieso nooit krijgen tussen AP's van twee verschillende merken (KPN en Ubiquiti).
- roaming tussen AP's. In dit geval: als je trap op en af loopt. Idealiter wil je dat je client verbindt met de AP met het beste signaal op een bepaalde plek. Maar als je het niet exact goed instelt ziet je client de twee AP's als verschillende netwerken waardoor het vast blijft houden aan de eerste totdat signaal helemaal wegvalt ipv te kiezen voor een betere. Zo kan het gebeuren dat je op zolder pal naast je AP staat, maar je telefoon of laptop is nog met 1 a 2Mbps verbonden met de AP beneden. Een van de belangrijkste redenen dat mensen zo blij zijn met UniFi spul is dat de hiervoor relevante instellingen (SSID, PSK, security en encryption) automatisch exact hetzelfde ingesteld worden op alle UniFi APs op een locatie, zodat je client wel ziet dat de APs samen een netwerk vormen en dus optimaal roamen. Dat kun je handmatig doen, maar NOFI - als je niet op de hoogte bent van de relevantie hiervan ga je dat waarschijnlijk ook niet goed doen (niet geholpen door het feit dat instellingen tussen verschillende vendors soms andere namen hebben, of zelfs dat instellingen goed lijken maar in praktijk niet goed uitgevoerd worden).
IMHO provider onafhankelijk: inderdaad wil ik de mogelijkheid hebben om over 2 jaar over te stappen op bijv. Ziggo. Maar zou mijn netwerk dan niet meer werken?
Ook hier: je zou vast internettoegang hebben, maar:
- je bent tevreden met de WiFi van de Experiabox v10 (terecht, het is een goed product - zelfde WiFi componenten als een Asus RT-AC68U of Netgear R7000). Maar kun je ervan uitgaan dat wat je van de andere provider krijgt even goed is? Ziggo's Connectboxen zijn qua WiFi vergelijkbaar met de v10, dus dat zit goed, maar pakweg de modemouters van Tele2 zijn qua WiFi een stuk minder. En niemand weet wat de providers over 2 jaar exact voor apparatuur gaan hebben.
- als je overstap van DSL naar kabel overweegt kan het zijn dat de modem op andere plek moet komen te staan (overigens zelden het geval in nieuwbouw, maar doe geen aannames). Bij WiFi is locatie alles - liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde. Als de locatie van de kabelmodem slechter is dan die van de DSL modem zit je met de gebakken peren.
- op IP-niveau werken providers vaak met verschillende subnetten. Om weer jouw Ziggo-voorbeeld te pakken: je Experiabox werkt nu met subnet 192.168.2.0/24. Ziggo Connectboxen werken met 192.168.178.0/24. Als je vaste IP-adressen ingesteld hebt zijn ze na overstap niet meer bereikbaar en moet je gaan rommelen en herconfigureren om dat te herstellen.
IMHO wil je - zeker als je het bij nieuwbouw gelijk goed aanpakt - zelf verantwoordelijkheid nemen voor WiFi en routering binnenhuis. Dat levert stabiliteit en gemak op, en maakt dat je doodeenvoudig van provider kunt wisselen zonder ook maar iets aan je eigen spullen anders te hoeven inrichten