Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 19:36
Beste Tweakers,

Ik woon sinds kort in een nieuwbouwwoning en wil het WIFI netwerk aanleggen. Uitgangspunten:
Goed netwerk, betaalbaar, redelijk makkelijk te beheren
Ik heb al veel op het forum gelezen en kom uit op het volgende voorstel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UXwsf7v.png
  • Netwerkkabels liggen al vanaf meterkast naar alle kamers, maar de meeste worden toch voorlopig niet gebruikt verwacht ik.
  • Alles van 1 merk voor eenvoudige configuratie
  • Voeding van de AP's via POE switch in meterkast.
  • Een 5 poorts switch lijkt me voldoende.
  • iTV's en pc direct op experiabox, andere op switch
Is dit een goede oplossing? Ik hoor graag of ik iets over het hoofd zie.

Beste antwoord (via nanke op 08-03-2018 20:39)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nanke schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:32:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik had nog niet eerder van IGMP gehoord, maar dit moet er zeker op zitten weet ik nu.
Die PoE injectors: kan ook, maar netter lijkt me voeding vanaf de switch (zo is het toch bedoeld). Maar misschien kan ik zo wel op de kosten voor de switch besparen.
De eerste twee reacties zijn me volledig duidelijk.

Het is me niet duidelijk waarom ik een AP beneden zou moeten hebben. De WIFI van de experiabox lijkt goed te werken op de begane grond...
Als je het alleen maar te doen is om "lijkt goed te werken" kun je net zo goed geen UniFi nemen en een paar KPN WiFi Versterkers neerzetten die meer performance voor minder geld leveren :o

Waar je kaf van koren scheidt is:
- auto channel select over meerdere devices heen. Elk apparaat kiest normaliter zelf wat het het beste kanaal vindt. Maar als het dat solo doet is er geen garantie dat de ene AP en andere ernaast niet exact hetzelfde kanaal kiezen, waardoor ze elkaar gaan storen. Nog erger is in de 2.4GHz overlappende kanalen (je kunt beter vol bovenop een ander netwerk zitten dan half overlappen ermee). Om dat in goede banen te leiden heb je centraal management nodig. Dat biedt UniFi. KPN biedt dat niet. Dat ga je sowieso nooit krijgen tussen AP's van twee verschillende merken (KPN en Ubiquiti).
- roaming tussen AP's. In dit geval: als je trap op en af loopt. Idealiter wil je dat je client verbindt met de AP met het beste signaal op een bepaalde plek. Maar als je het niet exact goed instelt ziet je client de twee AP's als verschillende netwerken waardoor het vast blijft houden aan de eerste totdat signaal helemaal wegvalt ipv te kiezen voor een betere. Zo kan het gebeuren dat je op zolder pal naast je AP staat, maar je telefoon of laptop is nog met 1 a 2Mbps verbonden met de AP beneden. Een van de belangrijkste redenen dat mensen zo blij zijn met UniFi spul is dat de hiervoor relevante instellingen (SSID, PSK, security en encryption) automatisch exact hetzelfde ingesteld worden op alle UniFi APs op een locatie, zodat je client wel ziet dat de APs samen een netwerk vormen en dus optimaal roamen. Dat kun je handmatig doen, maar NOFI - als je niet op de hoogte bent van de relevantie hiervan ga je dat waarschijnlijk ook niet goed doen (niet geholpen door het feit dat instellingen tussen verschillende vendors soms andere namen hebben, of zelfs dat instellingen goed lijken maar in praktijk niet goed uitgevoerd worden).
IMHO provider onafhankelijk: inderdaad wil ik de mogelijkheid hebben om over 2 jaar over te stappen op bijv. Ziggo. Maar zou mijn netwerk dan niet meer werken?
Ook hier: je zou vast internettoegang hebben, maar:
- je bent tevreden met de WiFi van de Experiabox v10 (terecht, het is een goed product - zelfde WiFi componenten als een Asus RT-AC68U of Netgear R7000). Maar kun je ervan uitgaan dat wat je van de andere provider krijgt even goed is? Ziggo's Connectboxen zijn qua WiFi vergelijkbaar met de v10, dus dat zit goed, maar pakweg de modemouters van Tele2 zijn qua WiFi een stuk minder. En niemand weet wat de providers over 2 jaar exact voor apparatuur gaan hebben.
- als je overstap van DSL naar kabel overweegt kan het zijn dat de modem op andere plek moet komen te staan (overigens zelden het geval in nieuwbouw, maar doe geen aannames). Bij WiFi is locatie alles - liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde. Als de locatie van de kabelmodem slechter is dan die van de DSL modem zit je met de gebakken peren.
- op IP-niveau werken providers vaak met verschillende subnetten. Om weer jouw Ziggo-voorbeeld te pakken: je Experiabox werkt nu met subnet 192.168.2.0/24. Ziggo Connectboxen werken met 192.168.178.0/24. Als je vaste IP-adressen ingesteld hebt zijn ze na overstap niet meer bereikbaar en moet je gaan rommelen en herconfigureren om dat te herstellen.

IMHO wil je - zeker als je het bij nieuwbouw gelijk goed aanpakt - zelf verantwoordelijkheid nemen voor WiFi en routering binnenhuis. Dat levert stabiliteit en gemak op, en maakt dat je doodeenvoudig van provider kunt wisselen zonder ook maar iets aan je eigen spullen anders te hoeven inrichten :)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Gaat niet werken. De Toughswitch doet Niet echt Lekker aan IGMP wat je nodig hebt voor IPTV.

Zou eerder dan kijken naar een Edgeswitch 8 port wel wat duurder maar wel IGMP.
Of Netgear die web managed versies doen ook IGMP en hebben ook versies met PoE (enkel 48v) dus zorg dat je de nieuwe UAP’s hebt van Ubiquiti met de Blauwe sticker dat ze 24v en 48v ondersteunen. Anders gaat dat ook niet werken.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburg.013
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:12
De Unifi APs worden standaard geleverd met PoE injector, die PoE switch hoef je daar niet speciaal voor aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg ook dat je liever op alle verdiepingen één AP hebt. Dus óók beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:20:
Zorg ook dat je liever op alle verdiepingen één AP hebt. Dus óók beneden.
Idd, vooral als je roept:
Alles van 1 merk voor eenvoudige configuratie
Het gaat om meer dan alleen configuratie. Binnen UniFi roamen apparaten behoorlijk goed. Tussen UniFi en Experiabox is dat nog maar de vraag. Deels mis je functionaliteiten (Ubiquiti's proprietary 802.11r-variant) en deels loop je risico dingen als security of encryption anders in te stellen waardoor je clients het niet als één netwerk zien. Bovendien wil je IMHO provider-onafhankelijk zijn. Als je morgen besluit KPN weg te doen en een andere provider te nemen, wil je niet je hele binnenhuisnetwerk overhoop moeten halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke

Ik had nog niet eerder van IGMP gehoord maar zo te lezen is dit zeker iets om rekening mee te houden.
Geldt dit probleem ook als de iTV's direct op de experiabox zijn aangesloten en niet op de switch?

Die PoE injectors: kan ook, maar netter lijkt me voeding vanaf de switch (zo is het toch bedoeld). Maar misschien kan ik zo wel op de kosten voor de switch besparen.

Het is me niet duidelijk waarom ik een AP beneden zou moeten hebben. De WIFI van de experiabox lijkt goed te werken op de begane grond...

IMHO provider onafhankelijk: inderdaad wil ik de mogelijkheid hebben om over 2 jaar over te stappen op bijv. Ziggo. Maar zou mijn netwerk dan niet meer werken?

[ Voor 16% gewijzigd door nanke op 07-03-2018 23:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nanke schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:32:

Ik had nog niet eerder van IGMP gehoord, maar dit moet er zeker op zitten weet ik nu.
De eerste twee reacties zijn me volledig duidelijk.

Als je het alleen maar te doen is om "lijkt goed te werken" kun je net zo goed geen UniFi nemen en een paar KPN WiFi Versterkers neerzetten die meer performance voor minder geld leveren :o

Waar je kaf van koren scheidt is:
- auto channel select over meerdere devices heen. Elk apparaat kiest normaliter zelf wat het het beste kanaal vindt. Maar als het dat solo doet is er geen garantie dat de ene AP en andere ernaast niet exact hetzelfde kanaal kiezen, waardoor ze elkaar gaan storen. Nog erger is in de 2.4GHz overlappende kanalen (je kunt beter vol bovenop een ander netwerk zitten dan half overlappen ermee). Om dat in goede banen te leiden heb je centraal management nodig. Dat biedt UniFi. KPN biedt dat niet. Dat ga je sowieso nooit krijgen tussen AP's van twee verschillende merken (KPN en Ubiquiti).
- roaming tussen AP's. In dit geval: als je trap op en af loopt. Idealiter wil je dat je client verbindt met de AP met het beste signaal op een bepaalde plek. Maar als je het niet exact goed instelt ziet je client de twee AP's als verschillende netwerken waardoor het vast blijft houden aan de eerste totdat signaal helemaal wegvalt ipv te kiezen voor een betere. Zo kan het gebeuren dat je op zolder pal naast je AP staat, maar je telefoon of laptop is nog met 1 a 2Mbps verbonden met de AP beneden. Een van de belangrijkste redenen dat mensen zo blij zijn met UniFi spul is dat de hiervoor relevante instellingen (SSID, PSK, security en encryption) automatisch exact hetzelfde ingesteld worden op alle UniFi APs op een locatie, zodat je client wel ziet dat de APs samen een netwerk vormen en dus optimaal roamen. Dat kun je handmatig doen, maar NOFI - als je niet op de hoogte bent van de relevantie hiervan ga je dat waarschijnlijk ook niet goed doen (niet geholpen door het feit dat instellingen tussen verschillende vendors soms andere namen hebben, of zelfs dat instellingen goed lijken maar in praktijk niet goed uitgevoerd worden).
Ook hier: je zou vast internettoegang hebben, maar:
- je bent tevreden met de WiFi van de Experiabox v10 (terecht, het is een goed product - zelfde WiFi componenten als een Asus RT-AC68U of Netgear R7000). Maar kun je ervan uitgaan dat wat je van de andere provider krijgt even goed is? Ziggo's Connectboxen zijn qua WiFi vergelijkbaar met de v10, dus dat zit goed, maar pakweg de modemouters van Tele2 zijn qua WiFi een stuk minder. En niemand weet wat de providers over 2 jaar exact voor apparatuur gaan hebben.
- als je overstap van DSL naar kabel overweegt kan het zijn dat de modem op andere plek moet komen te staan (overigens zelden het geval in nieuwbouw, maar doe geen aannames). Bij WiFi is locatie alles - liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een fantastische op de verkeerde. Als de locatie van de kabelmodem slechter is dan die van de DSL modem zit je met de gebakken peren.
- op IP-niveau werken providers vaak met verschillende subnetten. Om weer jouw Ziggo-voorbeeld te pakken: je Experiabox werkt nu met subnet 192.168.2.0/24. Ziggo Connectboxen werken met 192.168.178.0/24. Als je vaste IP-adressen ingesteld hebt zijn ze na overstap niet meer bereikbaar en moet je gaan rommelen en herconfigureren om dat te herstellen.

IMHO wil je - zeker als je het bij nieuwbouw gelijk goed aanpakt - zelf verantwoordelijkheid nemen voor WiFi en routering binnenhuis. Dat levert stabiliteit en gemak op, en maakt dat je doodeenvoudig van provider kunt wisselen zonder ook maar iets aan je eigen spullen anders te hoeven inrichten :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En helemaal als je de AP's op "dynamic DHCP" lat staan (dus GEEN vaste IP adressen, maar door de modem / router uit laten delen) heb je helemaal geen probleem. Je kan dat ook beter doen, want het kan zijn dat je nieuwe provider een andere IP reeks gebruikt (zie opmerking van dion_b hierboven), over de ranges van Ziggo en KPN.
Op zich geen probleem, ware het niet dat Ziggo bij sommige abonnementen en regio's aan JOUW DHCP scope gaat rommelen (op afstand).

Daarom is het handiger om geen vaste IP adressen te geven aan de AP's. De controller vindt ze toch wel. En éénmaal ingesteld, werkt het. Met wat voor IP adres dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Bedankt voor jullie aanvullingen.
dion_b schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:50:
[...]

Dit heeft me even aan het denken gezet. Laat ik de Ubiquite eis vallen dan kan ik dus ook kiezen voor een goedkope optie met de genoemde nadelen:

Goedkoop netwerk
Switch Netgear GS108Ev3 : 45 euro
2x KPN versterker : 2 x 49 euro
Totaal : 143 euro

Ubiquiti netwerk
Edgeswitch ES-8 : 190 euro
3x Acces point AP-AC-LITE : 3 x 79 euro
Totaal : 427 euro

Maar heeft dit goedkope netwerk "meer performance" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Definieer "performance". Wat verwacht jij van de WiFi? Dat er op jouw iPhone 300 Mbps uit komt? Lukt niet. iPhone processor is te zwak. Voor dat ene kleine schermpje heb je aan 2-3 Mbps genoeg. Youtube merkt dat jij met een mobiel appraat verbindt, en zal daarom met een lagere bitrate gaan streamen.

Eerst moet je de URS opstellen (User Requirement Specifications). je kan bv roepen: "ik heb iets nodig nodig om van A naar B te komen, en er zijn wat bergpasjes onderweg".

Oplossing: Een auto....

Nou kan dat natuurlijk met een Lada, maar ook met een Jeep. Die Lada komt er wel, alleen wat langzamer. De jeep heeft daar minder problemen mee.

Welke kies je? De Lada of de Jeep?

Nou, kiezen is nu lastig, omdat je maar één eis hebt gesteld. Té weinig om een goede beslissing nemen.

Met WiFi idem dito. Stel je eisen op, en pas als je die hebt, kan je aan apparatuur gaan beginnen. Bedrading is nooit overkil, is altijd handig om te hebben. Misschien niet nu, maar later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

nanke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:15:
Ja hoor, veel meer 8)7

Wat is je definitie van "meer performance"? Hoeveel clients gaan verbinding maken met het netwerk? Hoeveel 2.4G en hoeveel 5G devices? Hoe snel is je internet verbinding? Welke bandbreedte heb je nodig?

En verder helemaal eens met @Verwijderd :P

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 08-03-2018 20:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:25:
Dat er op jouw iPhone 300 Mbps uit komt? Lukt niet.
lukt wel.. ik heb een iPhoneX al op 381mbps kunnen speedtesten, mijn sony xperia zx premium blijft op 330mbps hangen

dit even terzijde want totaal nutteloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Misschien kan dion_b uitleggen wat hij met meer performance bedoelt?

Ik heb geen URS opgesteld. :X .. Ik heb een 100 Mbps internetverbinding en wil graag goede dekking in het hele huis, zonder storingen. En laag stroomverbruik.
Max. 10 clients.

[ Voor 3% gewijzigd door nanke op 08-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
nanke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:36:

Ik heb geen URS opgesteld. :X .. Ik heb een 100 Mbps internetverbinding en wil graag goede dekking in het hele huis, zonder storingen. En laag stroomverbruik.
Max. 10 clients.
veel mensen verwachten dat wifi alle wensen kan invullen , probeer zo weinig mogelijk dingen op wifi te zetten zodat je wifi de enkele apparaten zoals je ipad maximaal kan bedienen..
dingen zoals een ps4 op wifi zetten is zowiezo falen vind ik.
qua stroom valt dat allemaal flink mee ... en anders kan je toch niet zonder ;) (offtopic, dlink green ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nanke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:36:
Netto throughput (Mbps) onder ideale omstandigheden en ontvangstgevoeligheid (RSSI) onder alle omstandigheden.

De KPN WiFi Versterker heeft dezelfde 3x3 MIMO WiFi-componenten als de Experiabox v10, maar is 'dom'.
De UniFi UAP AC Lite heeft 2x2 MIMO, dus 2/3 van max performance van de v10, maar is 'slim' in dat je alles daarvandaan kunt beheren.
Stroomverbruik en WiFi is een interssant onderwerp waar je je behoorlijk in kunt verdiepen. Naast onvermijdelijke standby-gebruik van een apparaat gaat het er bovenal om hoe lang er uitgezonden moet worden. Dezelfde hoeveelheid data heeft minder zendtijd nodig bij betere verbinding, dus stroomverbruik (en trouwens hoeveelheid RF-straling in de lucht) minimaliseer je door zo goed mogelijke dekking in huis te hebben. In theorie zou je met 3x3 MIMO minder zendtijd nodig hebben dan met 2x2 MIMO want 50% hogere throughput - maar dan moeten je clients het wel aankunnen en aangezien clients met meer dan 2x2 uitermate zeldzaam zijn zal dat in praktijk niet op gaan. Wel kosten die drie radio's van de KPN WiFi Versterker meer stroom om standby te blijven, dus grote kans dat dat zelfs meer kost - maar het is gerommel in de marge op de totaalprijs.
Max. 10 clients.
Je negeert nog steeds het belang van roaming. Is dat bewust? Want dat is de toegevoegde waarde van UniFi tov drie losse 'domme' KPN apparaten.
nanke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:15:
Bedankt voor jullie aanvullingen.

[...]

Dit heeft me even aan het denken gezet. Laat ik de Ubiquite eis vallen dan kan ik dus ook kiezen voor een goedkope optie met de genoemde nadelen:

Goedkoop netwerk
Switch Netgear GS108Ev3 : 45 euro
2x KPN versterker : 2 x 49 euro
Totaal : 143 euro

Ubiquiti netwerk
Edgeswitch ES-8 : 190 euro
3x Acces point AP-AC-LITE : 3 x 79 euro
Totaal : 427 euro
Dit is natuurlijk je reinste appels-met-peren vergelijking. Die ES-8 is nergens voor nodig en verdubbelt de prijs van deze oplossing. Wees eerlijk en vergelijk 3x EUR 74 voor de UniFi AP's vs 2x EUR 49 voor de KPN 'versterkers'. Het scheelt dus EUR 124, niet EUR 274 :o
Ja, to 50% meer dan de UniFi dingen. Maar kans is groot dat het minder prettig werkt. Als je je blind wilt staren op rauwe performance, prima, maar dat is bij WiFi zelden een goed idee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
dion_b schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 21:02:
[...]
Je negeert nog steeds het belang van roaming. Is dat bewust? Want dat is de toegevoegde waarde van UniFi tov drie losse 'domme' KPN apparaten.
Ik schreef "een goedkope optie met de genoemde nadelen", dus ik negeer het niet. Ik kijk of dit de meerprijs waard is.

Die ES-8 heb ik erin gezet op advies van djakaa. Ik ga dan uit van het idee "alles van een merk" werkt goed met elkaar samen.

Werkt de goedkope netgear die ik heb uitgezocht goed samen met de Ubiquiti AP LITE's?
Ik begrijp wel dat de netgear geen POE heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door nanke op 08-03-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoeveel was jij van plan in de switches te gaan configureren dan? Als je allemaal ingewikkelde VLANs en QoS instellingen wilde doen voldoen de KPN apparaten sowieso niet. Als ik het zo lees ben je gewone consument die helemaal niets op L2(.5) gaat configureren. Dan maakt het geen biet uit of je niets gaat configureren binnen dezelfde omgeving of niets gaat configureren in verschillende omgevingen 8)7

En nee, geen PoE. Die heb je ook niet nodig aangezien de UAP AC Lites geleverd worden met adapter (net als de KPN WiFi-Versterkers). Wederom, vergelijk geen appels met peren. Als je per se PoE vanaf centrale switch wilt vallen de KPN-apparaten af. Wil je dat niet per se dan is er geen enkele reden om de kosten daarvoor wel bij UniFi te rekenen. Bepaal gewoon wat je eisen zijn en vergelijk de alternatieven op basis daarvan. Ga niet de ene oplossing beoordelen op minimale consumenteneisen en de andere oplossing op redelijk mid-rangs SOHO eisen.
Komt bij dat de keuze voor die overdreven dure ES-8 sowieso onzinnig is, al wil je UniFi en PoE heb je nog altijd de US-8 voor de helft van de prijs ervan, en GbE met 802.3af PoE heb je al voor EUR 60, oftewel een meerprijs van EUR 15 tov de non-PoE switches die je hebt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Ik ben inderdaad consument. Ik ga geen ingewikkelde zaken configureren.

Dat in die kleine lettertjes is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan niet terugvinden of de US-8 geschikt is voor iTV.

En wat is de GbE met 802.3af PoE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Ik heb nu deze switch gevonden met IGMP en POE : Netgear ProSafe GS108PE PoE, 86 euro.
Is dit een goede keus denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:25
Als ik me niet vergis heeft die AC-lite een andere voltage Poe dan de meeste switches leveren . Ik zou er even op letten voor je een accespoint grilt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nanke schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:00:
Ik ben inderdaad consument. Ik ga geen ingewikkelde zaken configureren.
Dan ga je niets configureren in de switch en is er dus geen enkele reden om een (duurdere) UniFi switch te nemen,
Dat in die kleine lettertjes is mij niet helemaal duidelijk. Ik kan niet terugvinden of de US-8 geschikt is voor iTV.
Goede reden dus om voor een goedkopere Netgear PoE switch te gaan als je per se PoE wilt. Kan me trouwens niet voorstellen dat zo'n ding IGMP niet goed doet, maar van de Netgear GS108PE weten we het wel zeker.
En wat is de GbE met 802.3af PoE?
Gigabit Ethernet met 802.3af PoE, de PoE standaard die je nodig hebt voor de UAP AC Lites.
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 00:58:
Als ik me niet vergis heeft die AC-lite een andere voltage Poe dan de meeste switches leveren . Ik zou er even op letten voor je een accespoint grilt :P
De eerste release van de UAP AC Lite werkte alleen met 24V passieve PoE. Alles dat sinds begin vorig jaar verkocht wordt is een nieuwe revisie met gewone 802.3af support. Overigens ga je met 802.3af/at nooit iets grillen want er wordt pas na een geslaagde PoE handshake spanning op de lijn gezet. Grillen gebeurt enkel met passieve oplossingen - goede reden om die nooit te gebruiken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Dat stelt ook weer gerust. Bedankt voor alle reacties, alles is nu duidelijk.
Pagina: 1