Upgrade speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin90
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-03-2021
Goedenavond!

Bij deze wil ik jullie advies vragen. Enkele jaren geleden mijn eerste receiver en speakers gekocht. Een Onkyo TX-NR509 samen met het welbekende instapsetje van Jamo, de S426. De Onkyo is wegens defect vervangen door een Denon AVR X2400H, een licht upgrade dus. Nu zijn de speakers aan de beurt. De speakers die ik nu wil aanschaffen, is wel een aanschaf voor langere termijn. Daarom vraag ik graag advies uit meerdere hoeken om mijn budget goed te besteden.

Ik zoek een?
Stuk voor stuk wil ik mijn huidige 5.1 (de sub is van Energy, destijds los erbij gekocht) set vervangen, te beginnen met de zuilen.

Wat is je budget?
€ 750,- is eigenlijk wat ik maximaal voor een setje van twee zuilen wil geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral muziek maar ook films, series en tv. Muziek telt voor mij het zwaarst.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben al bij een HiFi zaak geweest voor advies. Daar werd, op basis van mijn versterker en budget, aangeraden om voor Dali Zensor 5 of Monitor Audio Bronze 5 te gaan. Uiteraard heb ik deze speakers beluisterd en had een duidelijke voorkeur voor de Bronze 5.

Welke vragen heb je hier nog over?
Met het budget wat ik heb, heb ik ook gekeken naar tweedehands opties. Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik weet of een speaker past bij mij receiver of dat de receiver toch te zwak is? Zo zag ik op MP een setje Monitor Audio Silver 6. Een klasse hoger dan de Bronze die ik heb beluisterd (en daarmee beter zou ik denken?) maar kan mijn versterker dit wel trekken? Of zit hij met bijvoorbeeld de Bronze 5 al op de max van zijn kunnen?

Zijn er speakers (tweedehands of nieuw) die jullie zouden verkiezen boven de Bronze 5?

Beste antwoord (via Robbin90 op 09-03-2018 06:58)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zolang je geen heel obscure en exotische merken/apparatuur gebruikt, hoef je bij het combineren van speakers met versterkers en/of receivers niet naar Watt en Ohm te kijken. Simpel gezegd, past alles op alles.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zolang je geen heel obscure en exotische merken/apparatuur gebruikt, hoef je bij het combineren van speakers met versterkers en/of receivers niet naar Watt en Ohm te kijken. Simpel gezegd, past alles op alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin90
Oké, helder. Dus als ik voor zoiets als de MA Silver 6 ga dan is dat geen overkill icm de receiver die ik nu heb?

Edit: de CM8 van B&W (boven budget maar stond ook in luisterkamer) zou volgens de zaak waar ik ben geweest niet tot zijn recht komen namelijk op de Denon AVR X2400.

[ Voor 42% gewijzigd door Robbin90 op 07-03-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is audiofiel geklets. ;) Speakers koop je op gehoor. Hoe hij klinkt met jouw muziek. Dat kan per merk enorm verschillen. Versterkers en receivers koop je op basis van de door jou benodigde functies en aansluitingen.

[ Voor 77% gewijzigd door Jorgen op 07-03-2018 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luisteren in jouw ruimte thuis, op jouw audiosysteem.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Jorgen schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:09:
Nouja misschien toch een beetje wel. Tannoy is nou niet bepaald een obscuur merk, maar die hebben wel gangbare speakers die best lastig aan te sturen zijn. Zo zijn er wel meer gangbare merken en speakers.

Eerst hingen die aan een goedkope Onkyo, maar nadat die de geest gaf heb ik er een 3x zo dure Yamaha achter gehangen en ik moet zeggen dat verschil dat hoor je toch wel. Dus alles past wel op alles, maar mogelijk haal je niet alles uit je speakers wat erin zit. Dat wou ik eigenlijk zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door vosss op 08-03-2018 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@vosss Hoe weet je dat je het hoort? Is het misschien ook gewoon een kwestie van power en dus meer volume, waardoor het lekkerder lijkt te klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:12
Jorgen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:47:
@vosss Hoe weet je dat je het hoort? Is het misschien ook gewoon een kwestie van power en dus meer volume, waardoor het lekkerder lijkt te klinken
Nee ik hoor dat en ja ze hebben aan beide versterkers gehangen. Kwestie van power ongetwijfeld, maar dat resulteert vooral in meer body en controle zegmaar en niet zo zeer in meer volume. Ook als het volume gelijk is hoor je duidelijk verschil. Dan moet je uiteraard wel luisteren, maar zelfs mijn vriendin hoort het verschil duidelijk en die geeft geen zak om hoe geluid klinkt. Die kan prima een hele avond de tv speakers aan hebben staan terwijl er muziek op tv is en de Tannoy's en subwoofer uit hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ah body en controle zegmaar.. Daar gaan we :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
vosss schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:50:
..zelfs mijn vriendin hoort het verschil duidelijk en die geeft geen zak om hoe geluid klinkt.
Dat argument vind ik altijd klinken alsof mevrouw maar gewoon instemt met 'dat het echt anders klinkt' om van die constante vragen zoals "hoor je dat hoe anders dit klinkt met deze super dure versterker?!" of "ja toch?! Dit klinkt toch totaal anders?!" en "Echt zoveel beter dan de oude versterker, zo sprankelend opeens, dat hoor je ook toch1!!?! " van meneer af te zijn :F.
Je argument verliest gelijk zijn waarde omdat je vriendin geen zak geeft om hoe geluid klinkt.. Ik bedoel, dan kan ik er toch niet op vertrouwen dat ze weet waar ze het over heeft? :p

Ik loop hier rechtstreeks in de val of niet? :')

On topic: Beste tip voor TS blijft denk ik gewoon om ergens te gaan luisteren naar de verschillende speakers die je op het oog hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door MonkeyJohn op 08-03-2018 02:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbin90
Bedankt voor alle reacties! Geeft me toch een meer nuchtere blik bij de zoektocht en aanschaf van de nieuwe speakers.

Ik weet genoeg 😊
Pagina: 1