Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Best Buy AMD maart start niet op

Pagina: 1
Acties:

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Afgelopen maandag op stel en sprong een AMD "best buy maart"-systeem gekocht, de onderdelen zijn dinsdag geleverd:
  • AMD Ryzen 3 2200G Boxed
  • Gigabyte GA-A320M-S2H (rev 1.0)
  • Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
  • Thermaltake Versa H15 Closed
  • be quiet! System Power 9 400W
  • WD 500 Gb harde schijf (*)
(*) Die laatste hoort niet bij de best buy, maar ik heb de SSD niet genomen.

Ik weet dat ik waarschijnlijk de bios update zelf nog moet doen, en dat dat niet kan met de Ryzen 3 2200G.

Omdat hier nog een losse Athlon X4 950 boxed lag -en die volgens deze site vanaf de eerste versie ondersteund worden, heb ik die erin geplaatst.Wel met de boxed koeler van de Ryzen 2200. Deze past.

Verder is alles aangesloten op de fan in de kast na (die is 3pins, en het moederbord heeft alleen 2 4-pins aansluitingen (SYS en CPU). De CPU fan is dus wel aangesloten, de ventilator achter in de kast niet.

Maar hij start niet op. Wel gaat de power-led branden (blauw), en knippert een enkele keer de tweede led van de HD. Er is echter geen startup beep (geen idee of dat kan, ik kan geen buzzer op het moederbord ontdekken), en er is geen beeld. Verder stopt de CPU ventilator na een seconde of 5, waarna deze opnieuw gaat draaien. Vanaf dat moment blijft deze draaien.

Beeld is geprobeerd via VGA en HDMI aansluitingen op moederbord.
Opvallend is wel dat mijn monitor "merkt" dat de PC aanstaat: als deze uitstaat komt in beeld dat er geen signaal is, en dat de monitor met enkele minuten in de slaapstand gaat, als de PC aangezet wordt heb ik gewoon een leeg zwart scherm.
Ook is opstarten geprobeerd zonder geheugen, met 1 slot in gebruik, en daarbij de banken afgewisseld om kapot geheugen uit te sluiten.
Ook zijn alle USB stekkers van het moederbord afgehaald, maar dat hielp ook niet. De CPU is twee keer opnieuw bevestigd.

Volgens mij hebben deze moederborden geen leds meer ter indicatie wat er aan de hand is, en omdat ik helemaal geen beeld heb, tast ik in het duister. En de handleiding van gigabyte heeft geen sectie troubleshooting.

Het leuke is dat je alles aan losse componenten koopt, en nu niet weet op welk onderdeel er iets mis is (of dat ik zelf iets stoms doe). Ik kan drie dingen bedenken:
  • Verkeerde combi (geheugen + cpu + mobo
  • Defect aan moederbord
  • Defect aan voeding
Iemand enig idee?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
De 950 heeft geen iGPU dus daarom heb je geen beeld. Wil je daarmee je bios updaten heb je dus ook nog een videokaart nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door br00ky op 07-03-2018 22:04 ]

• TomsDiner
br00ky schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:03:
De 950 heeft geen iGPU dus daarom heb je geen beeld. Wil je daarmee je bios updaten heb je dus ook nog een videokaart nodig.
Hmm. Gigabyte zet bij de specs van het moederbord:
Onboard Graphics
Integrated Graphics Processor:

1 x D-Sub port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
* The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@24 Hz
* Support for HDMI 1.4 version.

Maximum shared memory of 2 GB

* Actual support may vary by CPU.
Mag ik daar niet uit lezen dat het mobo een integrated Graphic processor heeft?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TomsDiner schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:13:
[...]

[...]

Wat heeft dat met je processor te maken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47

br00ky

Moderator Harde Waren
[...]

[...]

Nope.

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 07-03-2018 23:17 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
[...]

[...]

Nee, dat heeft geen enkel AM4 moederbord. De IGP moet in je processor zitten, en in het geval van de Athlon X4 950 zit hij daar dus sowieso niet in ;)

Wat gebeurt er precies met je Ryzen 3 2200G erin? Dan loop je (begrijp ik) tegen het bios update probleem op?

Ik denk dat je even contact op moet nemen met je shop en het verhaal uitleggen. Heb ook eens iets gelezen over contact opnemen met AMD, dat zij hier ook iets voor hebben...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Ik moet zeggen dat het er niet echt duidelijk staat (maar helaas is het wel zo):
Integrated Graphics Processor:

1 x D-Sub port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
1 x DVI-D port, supporting a maximum resolution of 1920x1200@60 Hz
* The DVI-D port does not support D-Sub connection by adapter.
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160@24 Hz
* Support for HDMI 1.4 version.

Maximum shared memory of 2 GB

* Actual support may vary by CPU.
Nu is het net alsof dit alleen voor de stukjes over de DVI-D en HDMI geldt.

Wat was er mis met een 1) 2) etc...

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Nav @Richh
Short Term Processor Loan "Boot Kit"

AMD will offer affected and qualified users (as described below) a AMD AM4 A-series processor including thermal solution for short term use ("boot kit") to perform the BIOS update on their motherboard.

This short-term processor loan or boot kit is offered through AMD warranty services and is available only for qualified users that have made a valid purchase of a Ryzen processor with Radeon Vega graphics and are affected by this specific boot up issue.

This service is free of charge with the following condition:

Once you have submitted your claim for a processor loan boot kit, AMD will require a picture of your Ryzen with Radeon Vega graphics processor, that clearly shows the model number and unique serial number as well as a copy of the purchase invoice to authorize the request. Additionally, a summary or copy of communication with the motherboard manufacturer is requested to indicate why support from the Original Design Manufacturer (ODM) is not suitable.

Once the RMA request is approved, the AMD AM4 A-series processor will be sent with pre-paid return shipping. The processor is expected to be returned within 10 business days of receipt. It is not necessary to return the provided thermal solution.

To obtain the boot kit, please carefully follow these instructions:

Go to the AMD online warranty claims page: https://support.amd.com/en-us/warranty/rma
Fill in your full contact and product details (Ryzen with Radeon Vega graphics processor model number and serial number)
In the Problem Description field enter "Boot kit Required" (without quotes)

NOTE: The product must be a valid AMD processor with authentic OPN and serial number.

Once the claim is received and approved, confirmation details and boot kit instructions will be provided in a follow up email
https://support.amd.com/e...en-AM4-System-Bootup.aspx

Wear Sunscreen!

• TomsDiner
Richh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:18:
[...]

Nee, dat heeft geen enkel AM4 moederbord. De IGP moet in je processor zitten, en in het geval van de Athlon X4 950 zit hij daar dus sowieso niet in ;)

Wat gebeurt er precies met je Ryzen 3 2200G erin? Dan loop je (begrijp ik) tegen het bios update probleem op?

Ik denk dat je even contact op moet nemen met je shop en het verhaal uitleggen. Heb ook eens iets gelezen over contact opnemen met AMD, dat zij hier ook iets voor hebben...
Klopt. Je kunt een "leenprocessor" krijgen voor een dag of wat, maar deze computer vervangt een omgevallen bak (thermal pasta verkruimeld: CPU te heet. In de CD of DVD la lag nog een rescue disk van Windows Millenium...) En moet dus liever vandaag dan morgen weer werken. Een videokaart tover ik wel ergens vandaag, gaan we morgen proberen.

Weet niet wat er met de Ryzen erin gebeurt. Bij het bestellen hadden we haast, dus eerst alles bij leverancier 1 besteld, maar voor de betaling kwam een mededeling dat niet alle onderdelen leverbaar waren. Daarna alles bij leverancier 2 besteld, maar vergeten te vermelden dat ze het mobo wel mochten updaten.

Maar goed, er ligt hier een gloednieuwe X4, dus ik dacht dat het daar wel mee kon. We gaan morgen er eens een grafische kaart in zetten.

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-11 12:05
je kan 3 pins fans gewoon in 4 pins fans headers stoppen.

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb dit moederbord ook gekocht-CD-ROM-LAND Breda, bij mij werkte de F knoppen niet, wat bleek de F1-First release(8-11-2017) was geinstalleerd,
ik heb ander M.2 geinstalleerd waar W10 en Intel opstond, opstarten, daarna systeemherstel, daarna Geavanceerde opstartopties, met usb, daarna moet je 2 bestanden installeren: 1e APP Center, 2e @BIOS (AMD AM4 series), nu werkt alles.

Aanvulling: (Note) Please install APP Center first before install this utility.
https://www.gigabyte.com/...20M-S2H-rev-1x#support-dl

Ik heb het met de A12-9800E gedaan

[ Voor 23% gewijzigd door brommer1 op 08-03-2018 17:37 ]

• TomsDiner
En het werkt!

Dus als je een Ryzen 2200 wil gebruiken op zo'n GA-A320M-S2H, kun je zelf alleen de update doen als de voor de upgrade geplaatste CPU zelf ook een videokaart heeft. En dat heeft de X4 niet.

Het bijplaatsen van een hele oude ATI videokaart loste het probleem gelijk op.

En voor wie het zelf moet doen: de bios upgrade is een fluitje van een cent. Helaas had ik gelezen dat er 3 manieren van upgraden zijn, en dat degene onder Windows de beste zou zijn. Echter installeer je Windows dan met de "tijdelijke" processor. Ik zou adviseren om de bestanden van de upgrade (een zip die je download van Gigabyte) gewoon op een memory stick te plaatsen, en in het bios op zoek te gaan naar "Q-flash" terwijl de memory stick geplaatst is. De leukerds hebben deze optie alleen wel verstopt. Er staat een rood driehoekje onderaan in beeld, wat een tweede menu opent. In het hoofdmenu bovenaan kun je het niet vinden.

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Na al dat gedoe, vraag ik me af of ik niet beter bij mijn oude systeem had moeten blijven.
R3 1200 + NV GT1030, bewaar dat setje goed.

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 11:28
Ik heb nu hetzelfde probleem. Alleen heb ik geen compatible CPU, hier in huis heb ik een FX8350 en een A85600K en die passen niet volgens gigabyte

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

cdwave schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 18:53:
Ik heb nu hetzelfde probleem. Alleen heb ik geen compatible CPU, hier in huis heb ik een FX8350 en een A85600K en die passen niet volgens gigabyte
Nee goh, dat zijn FM2 en AM3+ procs. AM4 is compleet anders. Je zal via AMD een boot kit moeten aanvragen of een AM4 A6 processor kopen (via WKOA kan je die overigens ook gelijk weer retourneren zonder opgaaf van reden, wel netjes openmaken).

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1