Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 16:04
Hoi,

Ik ben op zoek naar een game systeem voor een vriendin. Mijn doel is een systeem waar je 'aardig' Full HD kan gamen, maar die makkelijk uitbreidbaar moet zijn wanneer de eisen hoger worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk World of Warcraft. Ook nog Heroes of the Storm. Verder zijn er concreet nu geen andere games in beeld, maar het is wel de bedoeling dat spellen van een paar jaar oud grotendeels mogelijk zijn, al dan niet met teruggeschroefde settings. Het liefst ook nog nieuwe games. Kortom, hoe meer er speelbaar is, hoe beter! WoW en HotS zal sowieso wel gaan verwacht ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie tabel. De 2400G zorgt ervoor dat er per direct licht op te gamen is. Een betere GPU zou later bijgeprikt kunnen worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil mogelijk voor dit beperkte budget ;)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Voornamelijk een mening over mijn bedachte configuratie. Is dit een handige configuratie die met elkaar gaat werken? Zijn er betere alternatieven voor deze componenten? Vooral qua moederbord heb ik maar wat gekozen en weet ik niet waar ik op moet letten (behalve de video uit aansluiting naar aanleiding van het Tweakers artikel). En qua voeding? Dikker, kleiner?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 155,25€ 155,25
1ASRock AB350M-HDV€ 63,95€ 63,95
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 80,95€ 80,95
1be quiet! System Power B8 450W€ 42,57€ 42,57
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 77,79€ 77,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Eigenlijk zou ik sowieso voor ander geheugen gaan. Zeker als je voor een chip met GPU gaat. En dan kom je al gauw op pricewatch: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
Thanks, dat lijkt me geen probleem. Ik zou wel liever voor één bankje gaan, zodat het goedkoper is om naar 16GB te gaan, indien nodig.

Kan je ook uitleggen waarom dit beter is en/of mijn keuze niet goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinF
Oh, omdat het moederbord "maar" 2 bankjes kan, bedoel je?
Is er een reden dat je voor het micro ATX bordje bent gegaan? Anders kan je namelijk ook richting de pricewatch: MSI B350 PC Mate , iets meer geheugen opties. Is gewoon ATX ipv micro ATX en maar ietsje duurder.
Wil je wel per se micro ATX dan kom je op zoiets uit: pricewatch: ASRock AB350M Pro4
Als je overigens die €10 van het duurdere moederbord ergens op wil besparen, kies dan deze voeding bijvoorbeeld pricewatch: Corsair VS450

Of je moet in een keer naar de 16GB gaan, maar dat kost wel direct zo'n €100 extra

Sorry, had ik beter kunnen toelichten inderdaad. Ik koos dit omdat je met dual channel en hogere snelheid namelijk meer performance uit die chip krijgt waardoor zowel CPU als GPU prestaties toe nemen.
Deze pagina licht dat toe: https://www.pcper.com/rev...peed-Performance-Analysis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-06 13:00
claudior schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:15:
Thanks, dat lijkt me geen probleem. Ik zou wel liever voor één bankje gaan, zodat het goedkoper is om naar 16GB te gaan, indien nodig.

Kan je ook uitleggen waarom dit beter is en/of mijn keuze niet goed is?
Die ryzen CPU's willen graag sneller geheugen als je de cpu gaat gebruiken als videokaart. Dit heeft relatief veel invloed op performance en is prijs/prestatie gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• claudior
Is er een reden dat je voor het micro ATX bordje bent gegaan?
Ja, dit was één van de goedkopere, maar inderdaad, ik kan beter voor een ATX gaan.
Als je overigens die €10 van het duurdere moederbord ergens op wil besparen, kies dan deze voeding bijvoorbeeld pricewatch: Corsair VS450
Doe ik.
Sorry, had ik beter kunnen toelichten inderdaad. Ik koos dit omdat je met dual channel en hogere snelheid namelijk meer performance uit die chip krijgt waardoor zowel CPU als GPU prestaties toe nemen.
Deze pagina licht dat toe: https://www.pcper.com/rev...peed-Performance-Analysis
Ah, duidelijk, blij dat ik de configuratie nog even hier postte! Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 07:24
er zijn ook gewoon mATX borden met 4 geheugensloten, die zijn een stuk goedkoper! categorie: Moederborden
Dan kan je ook voor een compacte mATX kast kiezen ipv zo´n ouderwets monster van 40liter categorie: Behuizingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
RobinF schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:29:

Dat is een slechte besparing, die voeding is niet bedoeld voor moderne nieuwe PC's. Daarnaast wil hij ongetwijfeld een tijdje met de voeding doen en in de toekomst ook nog een videokaart toevoegen.

Daarnaast heb je voor maar een dik tientje meer al iets veel beters met bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
-The_Mask- schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:42:
[...]

Dat is een slechte besparing, die voeding is niet bedoeld voor moderne nieuwe PC's. Daarnaast wil hij ongetwijfeld een tijdje met de voeding doen en in de toekomst ook nog een videokaart toevoegen.

Daarnaast heb je voor maar een dik tientje meer al iets veel beters met bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W.
Ik vind ook voedingen moeilijk om te kiezen, want de enige factoren waar ik een beetje op let is het wattage en of het modulair is. De reviews van dit ding zijn goed.

Waarom zou deze niet goed zijn voor moderne PC's? Het wattage kan het probleem niet zijn, want je suggereert een voeding met minder power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
De VS is kwalitatief iets minder. Verder was mijn opmerking eigenlijk bedoeld als je per se die €10 extra kosten op ergens wilde besparen vanwege harde bestedingslimieten.

Anders is de voeding die @-The_Mask- noemt of pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 400W een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Maar is dan wel weer semi modulair, mocht dat een meerwaarde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Voegt bij zulke voedingen weinig toe. Je houdt maar iets van één of twee kabels over die prima weg te werken in elke normale ATX of mATX behuizing.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
Even goed om te vermelden: Het onderstaande is inmiddels besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 155,25€ 155,25
1MSI B350 PC Mate€ 79,94€ 79,94
1Sharkoon VS4-V USB 3.0€ 29,78€ 29,78
1Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8€ 111,67€ 111,67
1Corsair VS450€ 34,50€ 34,50
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 77,79€ 77,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,93

Met dus de controversiele voeding. Ik had het al besteld voor de discussie. Ik kan het natuurlijk terugsturen, maar ik schat in dat het goed genoeg gaat zijn. Bedankt allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:45
@claudior Heb jij alles al draaien? Bevalt dit systeem? Zelf zit ik aan een zelfde configuratie te denken, maar twijfel nog een beetje. Zou graag je ervaring horen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• claudior
Nou, hij draait, maar ik kan er niet meer over vertellen dat hij WoW beter draait dan op de laptop die de eigenaresse eerst gebruikte ;) Ook lekker stil, vind ze.

Net nog even langs geweest, want de netwerkkabel werd niet herkend. Maar, toen ik er was deed ie het gewoon weer. En net kreeg ik een BSOD pic toegestuurd. Even aanzien, maar ik ga er niet van uit dat het structurele problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
stiest schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:32:
@claudior Zelf zit ik aan een zelfde configuratie te denken, maar twijfel nog een beetje.
Neem dan wel een betere voeding en behuizing want dat is in deze setup ver beneden een minimaal kwaliteitsniveau. Voor weinig meer is er veel beter te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• claudior
De kast vond ik echt prima voor het geld. Laat zich aardig kabelmanagen. Zou hem zelf niet nemen, want hij ziet er zo goedkoop uit als dat hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
En nu weer een crash, nu gekleurde horizontale lijnen op het scherm.

Dus nu al:
- Falende netwerkpoort
- BSOD
- Crash

Lijkt toch niet goed. Is het aannemelijk dat dit wordt veroorzaakt door de Mickey Mouse voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
claudior schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:08:
En nu weer een crash, nu gekleurde horizontale lijnen op het scherm.

Dus nu al:
- Falende netwerkpoort
- BSOD
- Crash

Lijkt toch niet goed. Is het aannemelijk dat dit wordt veroorzaakt door de Mickey Mouse voeding?
Zou kunnen. Zijn alle drivers en bios up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
Bios is up-to-date, nieuwste radeon drivers. Nog niet gekeken naar mobo drivers, maar dat zou ik kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Laatst online: 11-06 18:47
Msi heeft zijn Raven Ridge software totaal niet op orde momenteel. Grote kans dat daar het probleem zit. Check ook je RAM snelheden in de BIOS even.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• claudior
Oh, RAM staat nog op 2400mhz. Ik zal dat fixen en de mobo drivers updaten. Als het dan aanhoudt, bel ik Azerty voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gompie016
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-03-2024
@claudior Lag het aan de voeding? Want ik wil het liefst niet een pc die er constant uitvliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudior
@Gompie016 Drivers denk ik. Je las al over mijn stresstesten in jouw topic ;) Dat doe ik omdat ik volgens mij de drivers nu goed heb. Driversupport is niet zo goed. Wat tips:

- Update het bios (of laat het door de winkel doen).
- Dan de nieuwste chipset drivers downloaden. Deze bevatten blijkbaar ook een GPU driver die niet lekker is.
- Dan de Radeon drivers downloaden - niet autodetect doen. Die overschrijven de brakke GPU driver.
- Dan de realtek hd audio drivers zelf downloaden en installeren.

Volgens mij zijn mijn problemen daarmee opgelost. Maar, misschien dat het een ander probleem is, wat niet met stresstesten naar voren komt. Ik geef de PC voor het weekend terug, dus als je een weekje wacht, laat ik je weten of er tijdens 'normaal' gebruik problemen zijn opgedoken.
Pagina: 1