Vraag

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19-09 09:46

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Topicstarter
Beste Tweakers,

ten eerste, ik wist niet zeker of dit het juiste sub-forum is, het leek me de beste match na CSL (waar specifiek gemeld wordt geen probleemvragen over desktops te posten). Het probleem doet zich ook voor bij een ander OS. Mocht het in het verkeerde sub-forum staan, mijn excuses.

Probleem/symptomen:
Zoals de titel doet vermoeden: sinds assemblage (april 2017) loopt mijn zelfbouw PC zeer onregelmatig vast. Het beeld bevriest en input van muis en toetsenbord worden niet meer geregistreerd. De ene keer loopt hij na 10 minuten vast, de andere keer na enkele uren. Enige oplossing is een hard reset (power knop lang ingedrukt houden). Daarna start hij zonder probleem op, met als enige melding in de event viewer de unexpected shutdown.

Deze symptomen vinden niet plaats onder hoge load, de temperaturen zijn normaal (~30°C). Als ik het systeem belast is de maximum temperatuur 60°C. Het is wel zo dat het systeem probleemloos loopt als ik geen browser open (Chrome, Edge, Firefox), maar met een browser open loopt hij vroeg of laat vast. En laat nou net browsen de voornaamste taak voor deze PC zijn. Zonder browser of na een clean boot liep het systeem makkelijk 10 dagen zonder vastloper. Het probleem doet zich voor op zowel wired als wired netwerken, verschillende netwerken en op verschillende locaties (ik las ergens op GoT over PC problemen door "verkeerde" stroom uit een bepaald stopcontact).

Hardware (huidig):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 160,80€ 160,80
1ASRock H270M-ITX/ac€ 100,95€ 100,95
1Cooler Master Elite 110€ 39,55€ 39,55
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 210,75€ 210,75
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Logitech MK270 (Qwerty US)€ 28,95€ 28,95
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 94,42€ 94,42
1Corsair CX450M€ 48,50€ 48,50
1Samsung 960 EVO 250GB€ 110,75€ 110,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,38

Dit alles draait op Windows 10 64bit.

Wat ik al geprobeerd heb:
Ik ga jullie natuurlijk niet lastig vallen zonder zelf al van alles geprobeerd te hebben, inclusief de Hangen troubleshooter.
ActieWaarom
Bedraad muis en toetsenbord aangelsoten.In eerste instantie dacht ik dat de wireless combo connectie verloor. Dit bleek niet het probleem. Later zag ik pas dat de up-time counter ook stil stond.
Alle mogelijke drivers geupdate, via zowel ASRock en Intel chipset/Intel graphics, danwel via Windows apparaatbeheer..Een verouderde/brakke driver kan problemen geven, maar bij alle drivers bleef het probleem bestaan. Ik verdacht op een gegeven moment vooral de netwerk devices (vanwege het vastlopen tijdens browsen)
Verschillende BIOS versies geprobeerd.Misschien verbeterde CPU ondersteuning of bugs aangepakt, de verschillende versies gaven geen verschil.
C-states/powersaving in BIOS uitgezet.Gelezen dat de powersaving features problemen kunnen geven. Geen oplossing.
Dit 18 stappen plan doorlopenWellicht dat hier de oplossing tussen zat, maar helaas...
Microsoft Edge/Firefox i.p.v. ChromeMisschien ligt het aan de brwoser, maar met alle browsers komen de freezes voor.
Ubuntu geïnstalleerd.Misschien is W10 het probleem, maar dit bleek ook niet het probleem.
Memtest86+ draaien en ook het complete geheugen vervangen voor een setje Kingston Valueram. Toch maar eens kijken naar hardware. Het geheugen als eerste verdachte, maar Memtest gaf geen errors en met 1 of 2 bankjes was er ook geen verschil.
Voeding vervangen voor een nieuwe en voor een andere.Na bovenstaande leek mij de voeding een goede verdachte. Zowel een nieuwe als een andere geprobeerd, maar de voeding bleek ook niet de veroorzaker.
Moederbord vervangen, was origineel een MSI B250i Pro.Misschien een brak mobo of slechte chipset/CPU combinatie, maar dit was ook niet de oplossing.
Intel Processor Diagnostic tool gedraaid.Hmmm, iets met de processor dan? De stresstest 12 uur lang gedraaid, geen enkel probleem. Max CPU temp 59 graden, normaal iets boven de 30.
Samsung Magician test en SMART status gechecked.Misschien de SSD dan? Geen fouten/problemen gevonden.
Samsung drivers geupdate.Ook geen oplossing. De firmware nog niet vervangen, ik lees over veel problemen met laatste firmware. Bovendien overbodig gezien de volgende actie:
De M2 SSD dan? Vervangen door een oude 64GB Crucial SSD die ik nog had liggen.Helaas nog steeds vastlopers.
Ander stopcontact/locatie/netwerk.Geen verschil.
Systeem geheel opnieuw geassembleerd en geïnstalleerd.Ook na een stuk of 10 eigen assemblages kan ik een foutje maken. Het probleem blijft bestaan :(

Ik denk dat ik alles benoemd heb, mocht er nog iets binnenschieten dan vul ik het aan. Mijn lijst met ideeën is uitgeput en vandaar dat ik jullie nu inschakel :)

De vraag:

Zoals de tabel laat zien is de enige relevante hardware die ik niet vervangen heb de CPU. Maar de kans dat een CPU dit probleem veroorzaakt lijkt me extreem klein. Wat het troubleshooten heel lastig maakt, is dat de freezes zeer willekeurig plaatsvinden en het dus erg lastig aan een actie/process te koppelen is. Misschien zie ik iets over het hoofd? Hopelijk hebben jullie een gouden tip!

Reeds geprobeerde tips van Tweakers:
  • hardware acceleratie in browser uitschakelen (tip van @Ramon ) Het probleem blijft bestaan, lijkt zelfs sneller vast te lopen.
  • double check dat de EVO in ACHI mode draait Check, double check.
  • testen of het probleem ook voorkomt met Spotify/Netflix (n.a.v. @jan99999 ) Ook met de Netflix app loopt het systeem vast.
  • SSD testen met HD tune (pro) (n.a.v. @tweakduke ) Geeft geen problemen aan, maar ook geen temps.
  • nagaan n.a.v. een event log of er een probleem is, zie deze post Leidt terug naar de unexpected shutdown t.g.v. de harde reset.
  • losse videokaart inbouwen, iGPU uitschakelen (n.a.v. @Ramon) - GPU ingebouwd, iGPU uit, laatste AMD driver geïnstalleerd. Nu maar duimen... Dit lijkt stabiel te werken! Systeem draait nu ruim 2 3 5 dagen stabiel, waar hij voorheen binnen enkele uren vastliep. Blijft voorlopig even draaien terwijl er een definitieve oplossing bedacht wordt. Fingers crossed.
  • iGPU iets meer voltage geven of underclocken 2d/3d clocks met Intel® Extreme Tuning Utility (n.a.v. @ToFast )
  • 25-03-2018 - CPU is door de webshop omgeruild en de PC draait weer. Nu duurtesten.
  • 04-04-2018 - PC draait nu al ruim 10 dagen stabiel zonder enig probleem. Het lijkt er dus op dat de CPU echt het probleem was.
Edit: ik zie net dat er gisteren een nieuwe BIOS beschikbaar gekomen is, die ga ik ASAP proberen. Ook geen oplossing ;(

[Voor 4% gewijzigd door SayWhatAgain! op 04-04-2018 20:02. Reden: Update troubleshooting status]

Beste antwoord (via SayWhatAgain! op 04-04-2018 20:04)

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:58

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Als je aangeeft dat de pc stabiel loopt met een andere GPU ben je er toch? Je hebt verder alles vervangen, getest en uitgesloten. Dus tja RMA die CPU en zorgen dat je een goede krijgt. :)

Complimenten voor je TS. d:)b

Tweakers Discord

Alle reacties

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Hmm, niemand een idee?

Ik heb de nieuwe BIOS geprobeerd (2.40), maar ook met deze BIOS loopt hij na een tijd vast. Ik zou haast zeggen dat het alleen nog de CPU kan zijn, maar het zou wel heel bijzonder zijn als die alleen met zo iets specifieks een probleem heeft...

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:49
Goede topicstart!

Het eerste wat me te binnen schiet is het uitschakelen van hardware acceleratie in de browser. In Firefox kan dat bijvoorbeeld zo: http://techdows.com/2017/...ardware-acceleration.html

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:43:
Goede topicstart!

Het eerste wat me te binnen schiet is het uitschakelen van hardware acceleratie in de browser. In Firefox kan dat bijvoorbeeld zo: http://techdows.com/2017/...ardware-acceleration.html
Dank! Goede tip, daar heb ik dus nog helemaal niet aan gedacht! Ga ik gelijk proberen als ik vanavond weer thuis ben.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:07
In ubuntu zou je kunnen proberen, firefox met firejail draaien, dus in een sandbox.

Weet je zeker dat het niet door een website komt die iets met je pc doet, test diverse wensites.
Reset firefox(google hier op), geen plugind/addons installeren, dan testen.
Misschien ook testen met alleen noscript (addon)geïnstalleerd, dan kunnen scripten niet veel doen op je pc.

Werken andere software die via internet iets doen wel?

Internet via andere weg aansluiten.

Andere netwerkkaart proberen, bijv een usb naar netwerkkaart is een handige verloop.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:07:
In ubuntu zou je kunnen proberen, firefox met firejail draaien, dus in een sandbox.

Weet je zeker dat het niet door een website komt die iets met je pc doet, test diverse wensites.
Reset firefox(google hier op), geen plugind/addons installeren, dan testen.
Misschien ook testen met alleen noscript (addon)geïnstalleerd, dan kunnen scripten niet veel doen op je pc.

Werken andere software die via internet iets doen wel?

Internet via andere weg aansluiten.

Andere netwerkkaart proberen, bijv een usb naar netwerkkaart is een handige verloop.
Bedankt voor je input!
Het probleem kwam al voor bij regulier browsen op verschillende websites. Daarna heb ik bij wijze van test steeds een 24/7 treinkanaal van Youtube opgezet, omdat het soms 10 minuten duurt voor hij vastloopt en soms meerdere uren. Daar kan ik dan niet continu bijzitten.
Het gebeurt ook bij een compleet nieuwe installatie van Windows/Ubuntu en net geïnstalleerde browsers. Ook getest op meerdere netwerken, meerdere locaties en zowel wired als wireless. De 2 gebruikte moederborden hebben verschillende netwerkadapters, dus dat lijkt me dan ook niet het probleem. Andere computers op de geprobeerde netwerken en locaties hebben geen enkel probleem.

Edit: de enige overige software die internet gebruikt is Windows update, dat werkt prima. Ik kan nog wel eens kijken met Spotify of Netflix.

[Voor 4% gewijzigd door SayWhatAgain! op 09-03-2018 12:47]

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Kun je in de event viewer niks terugvinden waarom die vastloopt?

Wellicht kun je de SSD ook testen met HD tune pro. Daar heb ik ook eens wel fouten mee gevonden, terwijl de smart status goed was.

Tweakers Discord

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
tweakduke schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:57:
Kun je in de event viewer niks terugvinden waarom die vastloopt?

Wellicht kun je de SSD ook testen met HD tune pro. Daar heb ik ook eens wel fouten mee gevonden, terwijl de smart status goed was.
De enige kritische melding in de event viewer is die van het incorrect afsluiten (harde reset). Verder niks.
Ik zal de SSD ook eens testen met HD tune (pro), maar aangezien ik met een andere SSD dezelfde problemen heb lijkt de kans klein dat het daar in zit.

• EricJH
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18-09 05:29
Kijk eens of BlueScreenView laat zien of er full or mini dumps worden gemaakt bij de freeze.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Update:
@EricJH BlueScreenView laat geen errors zien. Wel viel me op dat de eventlog het volgende aangaf op moment van vastlopen:
Waar zo te zien op het moment van harde reset (06:42) een log wordt weggeschreven over iets dat om 03:11 plaats vond. Dat komt redelijk overeen met de tijd dat het systeem vastgelopen moet zijn. Ik moet nog uitzoeken of ik iets kan vinden aan de hand van deze melding.
@Ramon Helaas lijkt de pc alleen maar sneller vast te lopen met HW acceleratie in Chrome uitgeschakeld.
@tweakduke HD Tune Pro (5.70) geeft geen bijzonderheden aan, maar ook bijvoorbeeld geen temperatuur. CrystalDiskInfo geeft 36°C, goede status (100%) en 0 kritieke fouten. Misschien heb ik wel een aanknopingspunt in de eventviewer, zie hierboven.

Momenteel is de PC Top Gear aan het kijken op Netflix (Win10 app). Kijken of hij dan ook vastloopt.

Edit: de eventlog wijst me naar unexpected shutdowns, wat me lijkt te kloppen i.v.m. harde reset. Volgens mij niet iets waar ik verder wat mee kan.
Edit 2: ook met de Netflix app loopt het systeem vast. Ik zit er hard over te denken om toch maar een andere CPU te gaan proberen.

[Voor 15% gewijzigd door SayWhatAgain! op 10-03-2018 10:32]

• Ramon
Misschien kan je voordat je de CPU gaat vervangen eerst een losse videokaart proberen? Die heb je al voor weinig en is een minder ingrijpende operatie. Wel de iGPU van je intel chip uitzetten dan.

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Ramon schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 11:08:
Misschien kan je voordat je de CPU gaat vervangen eerst een losse videokaart proberen? Die heb je al voor weinig en is een minder ingrijpende operatie. Wel de iGPU van je intel chip uitzetten dan.
Ik kan even kijken of ik de HD7850 van m'n andere PC er in kan zetten, moet ik ook de voeding overzetten want ik heb de modulaire kabels niet hier :F Hopelijk past dat qua afmetingen...
Als het dan wel werkt kan ik er vrij zeker van zijn dat er iets mis is met de iGPU.

Edit: ken net, maar HD7850 ingebouwd (+laatste Radeon drivers geïnstalleerd en iGPU uit in BIOS). Nu maar afwachten.

[Voor 9% gewijzigd door SayWhatAgain! op 10-03-2018 13:20]

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Kleine update:
met enige voorzichtigheid durf ik te zeggen dat de PC nu stabiel blijft met de HD7850 geïnstalleerd. Hij draait nu ruim 2 dagen zonder probleem, waar hij voorheen zeker binnen enkele uren vastliep.
Vraag is nu wat ik het beste kan doen als definitieve oplossing (dat is niet de HD7850 er in laten zitten). De CPU RMA'en, is er werkelijk een defect aan de iGPU (en hoe toon je dat aan bij de leverancier)? Een simpele losse GPU (1030 oid) kopen, maar dan een mogelijk semi-defecte CPU houden?

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-09 11:36
SayWhatAgain! schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:37:
Kleine update:
met enige voorzichtigheid durf ik te zeggen dat de PC nu stabiel blijft met de HD7850 geïnstalleerd. Hij draait nu ruim 2 dagen zonder probleem, waar hij voorheen zeker binnen enkele uren vastliep.
Vraag is nu wat ik het beste kan doen als definitieve oplossing (dat is niet de HD7850 er in laten zitten). De CPU RMA'en, is er werkelijk een defect aan de iGPU (en hoe toon je dat aan bij de leverancier)? Een simpele losse GPU (1030 oid) kopen, maar dan een mogelijk semi-defecte CPU houden?
Misschien kan je de igpu iets meer voltage geven of underclocken 2d/3d clocks. Wellicht dat deze dan stabiel is. Als dat helpt, de cpu aanmelden voor RMA. Kan met Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU) ingesteld worden (of misschien ook via bios)

• stier
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Voeding?

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:53:
[...]

Misschien kan je de igpu iets meer voltage geven of underclocken 2d/3d clocks. Wellicht dat deze dan stabiel is. Als dat helpt, de cpu aanmelden voor RMA. Kan met Intel® Extreme Tuning Utility (Intel® XTU) ingesteld worden (of misschien ook via bios)
Top! Ga ik deze week even mee prutsen.
Bedankt voor je input, maar heb je de TS gelezen? ;)

[Voor 17% gewijzigd door SayWhatAgain! op 12-03-2018 17:57]

• Ramon
Je zou een herproduceerbare testcase moeten vinden waar hij crashed en dan zou je daarmee naar de winkel kunnen gaan.

FurMark, 3D Mark ofzo, al weet ik natuurlijk niet of daarmee het probleem naar boven komt.

[Voor 28% gewijzigd door Ramon op 12-03-2018 18:35]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Als je aangeeft dat de pc stabiel loopt met een andere GPU ben je er toch? Je hebt verder alles vervangen, getest en uitgesloten. Dus tja RMA die CPU en zorgen dat je een goede krijgt. :)

Tweakers Discord

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
tweakduke schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:27:

Ja, dat is ook wel weer zo. Een CPU zou toch zonder aanpassingen normaal moeten werken. De gemiddelde consument gaat niet met voltages en frequenties lopen klooien :P
Het is voor mij alleen zo onwaarschijnlijk dat een CPU, en eigenlijk dan alleen de iGPU, defect is. Echt nog nooit meegemaakt. Dan wil ik zo zeker mogelijk vaststellen dat dat het probleem is.

Bedankt voor je compliment :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Kleine update: de webshop heeft de CPU omgeruild ondanks dat ze geen probleem konden vinden. Vandaag de PC weer geassembleerd en nu maar weer 24/7 Youtuben. Hopelijk is dit dan toch het probleem geweest, uiteraard zal ik het resultaat hier posten. Fingers crossed...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SayWhatAgain!

SayWhatAgain!

Topicstarter
Update: PC draait nu al ruim 10 dagen zonder enig probleem. Dan zat er schijnbaar toch iets niet goed in de vorige CPU, raar maar waar...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op woensdag 4 april 2018 @ 20:03:
Update: PC draait nu al ruim 10 dagen zonder enig probleem. Dan zat er schijnbaar toch iets niet goed in de vorige CPU, raar maar waar...
Fijn dat je nog even meld dat het opgelost is :) en ook mijn complimenten mbt de OP.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee