Mijn computer reboot elke 3 seconden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-08-2024
Goedenavond Tweakers

Mijn vraag
Sinds een paar dagen kreeg ik de melding dat het beeldstuurprogramma was gestopt met werken en was hersteld, heel vervelend tijdens games en dergelijke.
Opnieuw windows geïnstalleerd, windows 10, werd wel eens tijd. Drivers er weer op en kreeg vervolgens hetzelfde probleem.

Beetje gegoogled en kwam op een pagina van microsoft waarop ze aan raadde om het volgende te doen: STAP 3: https://support.microsoft...overed-error-in-windows-7

Een paar paar spelletjes gespeeld zonder die melding te krijgen en vervolgens naar beneden gegaan om te gaan eten. Computer aan laten staan terwijl ik beneden was.

Nou kom ik boven, staat hij plots uit. Als ik m op probeer te starten gaat er 3 seconden het lampje van mijn HDD aan, draaien er wat fans en valt hij uit, start vanzelf direct weer op en herhaalt hit oneindig.

Omdat ik naar mijn idee aan mijn kaart heb zitten rommellen met die actie hierboven heb ik deze er uit gehaald om te kijken of hij nu in elk geval op zou starten, het antwoord is nee.

Iemand een tip? Instellingen veranderen is geen optie, kom gewoon nergens in.

Met vriendelijke groet, Daniël

Relevante software en hardware die ik gebruik

CPU I5 4460
GPU R9 290
RAM 8gb crucial ballistix
PSU Seasonic 620W 80plus Bronze

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de PC na 3 seconden uitvalt is er hardwarematig iets niet goed. Wat dit precies is kan je alleen weten als je 1 voor 1 onderdelen gaat uitsluiten. Begin eens met 1 voor 1 de RAM modules er uit te halen. Verder ook alles loskoppelen wat niet nodig is om beeld te geven. Werkt dat niet is het tijd om te testen met een andere voeding. Werkt dat niet kom je snel op het moederbord uit. Het is puur uitsluiten welk onderdeel het probleem veroozaakt en dat kan alleen door onderdelen te gaan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
Alles er uit gehaald, een voor een. Niks loste het op.
Maaaaarrr, het werkt weer na het resetten van de CMOS.

Waardoor het komt en of het opnieuw zal gebeuren, geen idee.
Time will tell.

Bedankt voor je reactie in elk geval (;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Nu de PC het weer doet is het tijd om wat testen te draaien. Bijvoorbeeld een tijdje Furmark draaien en kijken of dat goed gaat en wat de temps doen. Verder iets als LinX met geheugen op ALL is ook een goede manier om de CPU, Mobo en RAM te testen. Mogelijk zit er toch ergens iets niet goed en heb je morgen hetzelfde probleem. Even een backup maken voordat je dit doet kan natuurlijk nooit kwaad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
Heb echter nog steeds de melding dat de display drivers gestopt zijn en hersteld.
Scherm gaat een paar seconden uit en bepaalde applicaties als chrome werken niet meer lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
Oudere drivers geïnstalleerd, nogsteelds hetzelfde. Soms moet ik de melding dat de displaydrivers zijn herstart wel 5 keer wegklikken omdat het zo vaak en snel achter elkaar gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik verdenk je PSU.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

S12 ll w620 is al jaar of 8 oud. Heb je een nieuwere voeding om te testen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-09 21:51
Voor je alles eruit haalt, wat psu betreft..., je kan je kaart ook in een powersave mode draaien, en eens kijken of het dan ook gebeurd, dan weet je dat je moet sleutelen
MSI afterburner kan je veel mee bekijken en of hij te warm wordt enz.

Maar als eerste kan je de win 10 energie beheers functie eens op gebalanceerd of energiebesparing zetten in energiebeheer. als je dan kan werken dan zou het idd de psu kunnen zijn.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou eerst een andere GPU proberen. Denk dat de kans dat die defect is en niet de voeding groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PilatuS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:02:
[...]

Ik zou eerst een andere GPU proberen. Denk dat de kans dat die defect is en niet de voeding groter is.
Die kan ie zo verwijderen en via moederbord een scherm aansluiten. Zoiets probeer je als eerste

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

PilatuS schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:02:
Alles er uit gehaald, een voor een. Niks loste het op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Beter lezen :P

Zijn PC doet het inmiddels weer, alleen nu crashed de displaydriver steeds.
Hackus schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:17:
[...]

Die kan ie zo verwijderen en via moederbord een scherm aansluiten. Zoiets probeer je als eerste
Klopt :) Ik vermoed alleen dat dit prima zal werken. Dan weet je nog niet of het de voeding of videokaart is.

Los van dat, met de problemen die hij had en nu heeft. Hele dikke kans dat het de GPU is. Van geen beeld geven en rebooten zonder post naar een constant crashende displaydriver. Dat moet eigenlijk wel gewoon de GPU zijn. Idle trekt een GPU bijna niets, dus dat het dan door de voeding komt lijkt mij sterkt.

[ Voor 60% gewijzigd door PilatuS op 08-03-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PilatuS dat is ook zo ja, half gare voeding kan nog wel graphics van Intel trekken maar idd, kan ook de R9 zijn. Altijd vervelend met ouder spul en niets nieuwer om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:54:
@PilatuS dat is ook zo ja, half gare voeding kan nog wel graphics van Intel trekken maar idd, kan ook de R9 zijn. Altijd vervelend met ouder spul en niets nieuwer om te testen.
Ik zou het knap van de voeding vinden als ie wel de PC kan laten booten waarbij de CPU flink stroom trekt, maar niet idle in Windows 15W van de GPU aan kan. Het is mogelijk, maar die kans lijkt mij klein :) Als idle stabiel zou zijn en de PC zou uitvallen tijdens gamen zonder crash, maar dus echt een spontane reboot, dan is de voeding een grote kans, maar niet bij dit probleem denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
@Mel33 Probeer al een half uurtje mijn GPU op powersaving mode te zetten, maar kan die optie niet vinden.
Filmpjes op youtube laten bij anderen die optie zien binnen de Radeon Settings, bij mij staat een optie "chill mode" geen idee of dat hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@DanielAmsterdam Ik denk dat het de chill modus idd kan zijn, (niet gegoogeld, kan jij wel doen)

Al een half uur dat is wel een vooruitgang, dan heb je de kaart dus al in power save mode, of valt hij nog steeds uit, klopt dit wat ik zeg, en heb je het zelf wel door dat hij nu werkt haha ;)

HaHa, Nee alle gekheid op een stokje, heb je de windows energie instelling kunnen bereiken?

Je kan windows ook booten in een minder zwaar grafische modus. (vga modus geloof ik heet dat)

Al het je niet lukt, met google te zoeken (en missc is het beter in een forum te zoeken ipv een filmpje te kijken) hoe dat dan moet, met de veilige (save) modus, of power save modus dan horen we je wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 10-03-2018 14:32 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
Scherm flikkert alsnog zo nu en dan. Het loopt even vast en het geluid stopt dan ook eventjes. Echter gebeurt dit nu zonder de melding dat de drivers zijn herstart. Chill mode stond aan, heeft geen verschil gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Maar flikkert het beeld nu alleen nog maar, of gaat je pc ook nog uit ?
Zo niet, dan heb ik het vermoeden dat je verkeerde drivers gebruikt. tenminste als het onderstaande klopt

Als je Windows 10 installeert, ga dan in aparaatbeheer eens zoeken naar drivers, dat werkt nu een stuk beter dan w7 het geval was. en gebruik win10 drivers als je ze toch zelf downloaden moet.

En niet geheel onbelangrijk, welk moederbord heb je? zoek daar de win10 drivers van (als je veel vraagtekens hebt in aparaatbeheer bij een schone win10 instal.)

Maar ook de monitorkabel kan het zijn, probeer eens een ander poort, of kabel, of monitor. als je het bovenstaande hebt gedaan. .

En als laatste, als alle temps goed zijn en je zonder 'de vgakaart' hebt getest, (als dat mogelijk is met de onboard videokaart op je moederbord)
.Voordat je dan een andere voeding gaat kopen, wel eerst de vga kaart even in een andere pc testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAmsterdam
Gister een hele dag zware games gespeeld zonder ook maar ergens last van te hebben.
Heb na mijn afgelopen bericht echter niets veranderd, dus waarom het opgelost is weet ik niet.

Vreemd, ik vind het prima en hoop dat het niet meer terug komt. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Zoals ik onze ts lees, en aangezien je hebt gedaan wat wij jou vertelden, heb je door 'gebalanceerd of save(chill) modus' te kiezen, het een en ander doorgevoerd met windows, en je driver optimalisatie, waardoor hij nu stabiel kan draaien.

Lees je even, in het OC'en, in. Als je er meer van wil weten.
Top dat hij draait, en dat je geen nieuwe onderdelen aangeschaft hebt, voordat je onze tips had gevolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:00
Ik denk toch dat de 290 bijna aan zijn einde is.
Een instabiele voeding zorgt niet voor driver meldingen. Dan zal eerder je computer uitvallen.
Het is mogelijk, maar de kans is klein.
De flikkeringen maakt het helemaal duidelijk.

Hij is nu stabieler omdat de kloksnelheden wat verlaagd worden. Kwestie van tijd dat hij op deze kloksnelheden ook instabiel word. Dan kan je misschien in msi afterburner de kloksnelheden nog lager zetten, maar vroeg of laat is het afgelopen.

@Mel33 Verkeerde driver is bijna onmogelijk. De hele R200 lijn is 1 driver. En als je een verkeerde driver probeert te installeren, werkt het gewoon niet, omdat de software eerst controleert wat voor videokaart je hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 20-03-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
WEBGAMING schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:33:

@Mel33 Verkeerde driver is bijna onmogelijk. De hele R200 lijn is 1 driver. En als je een verkeerde driver probeert te installeren, werkt het gewoon niet, omdat de software eerst controleert wat voor videokaart je hebt.
Dit wist ik niet, thanks.(ging mij meer om zijn mbord drivers ook)
WEBGAMING schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:33:
Ik denk toch dat de 290 bijna aan zijn einde is.
Een instabiele voeding zorgt niet voor driver meldingen. Dan zal eerder je computer uitvallen.
Het is mogelijk, maar de kans is klein.
De flikkeringen maakt het helemaal duidelijk.
Een instabiele voeding geeft wel rare fouten, en die komen dan naar voren bij de drivers.

((over de rest van je aanvulling))
Nee maar dan is hij(r9 290) (Als het de psu niet is)) echt stuk, en kan hij later 1 kopen, (kaarten zijn duur op het moment) nu kan hij nog vooruit met wat hij heeft, en alvast een potje sparen.
Dankje voor je aanvulling, je hebt gelijk dat je hem, en mij, er op wijst.

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 20-03-2018 14:52 ]

Pagina: 1