Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• MVC
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-12-2022
Hallo allemaal, bedankt voor het aanklikken van mijn topic !

Zoals de titel al aangeeft, krijg ik bij het gebruik van nieuwe generatie smartphones last van pijnlijke/vermoeide ogen. Dit gebeurt me al binnen enkele minuten.
Recent heb ik een Nokia 3 en Motorola G5 geprobeerd maar helaas beide geven me problemen.

Onderstaande toestellen heb ik altijd zonder problemen gebruikt, wat ik mij nu afvraag is waar zit het verschil. Het aantal pixels lijkt me onwaarschijnlijk gezien de HTC hetzelfde aantal heeft als de Nokia 3.

HTC Desire 625 (gelijk aan 626)
Motorola E2

Uiteraard heb ik gespeeld met helderheid van de schermen maar ook dit levert niets op.
Mijn gevoel zegt me dat de pijn veroorzaakt wordt door de glanslaag van de nieuwe schermen maar zeker ben ik hier niet van, gezien mijn voorgaande schermen dit ook hebben.

Iemand een idee waar ik rekening mee zou kan houden bij aanschaf van een nieuwe telefoon ?
Alle suggesties zijn welkom ! Bedankt...

Alle reacties

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-11 11:47
Misschien eens de ogen laten nakijken bij een opticien?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ben je niet onbewust/bewust aan het focussen op pixels? Door de relatief hoge ppi van modernere telefoons (en TV's en monitoren etc), verwachten opticiens tussen nu en 30 jaar een onnatuurlijk hoge groei van het aantal brildragers. Was van de week nog op televisie; er is de afgelopen 5 jaar al een onverwachte stijging te zien bij "nieuwe brildragers" tussen de 5 en 20 jaar oud.

De mens is niet gemaakt voor langdurig schermwerk maar daarentegen is het licht van smartphones ook vaak niet natuurlijk. Er overheerst voornamelijk een blauwe kleur en dat heeft invloed op de rust/werking van je ogen, hersenen en waarnemingszin. Er zijn tools om "blauw" weg te nemen maar daarmee verminder je enigszins ook het contrast/scherpte van het beeld dat je te zien krijgt op een scherm.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:40
Helderheid van de schermen van tegenwoordig?

Laat maar, beter lezen.

[ Voor 23% gewijzigd door FrankoNL op 07-03-2018 22:15 ]

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 20:42

Ale-Gu

'Eel Goe'

Misschien helpt een OLED scherm? Al zie ik dat je oude smartphones dit ook niet hadden.

Ikzelf ben van een Samsung Galaxy S5 naar een Motorola G4 Play (geen upgrade, ik weet het, toestel was stuk en moest snel een nieuwe) gegaan, en ben niet te spreken over het scherm, met name de zwart tinten in het donker.

Bij het zoeken naar een nieuwe smartphone is een OLED scherm voor mij een absolute eis.

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• MVC
MAX3400 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:24:
Ben je niet onbewust/bewust aan het focussen op pixels? Door de relatief hoge ppi van modernere telefoons (en TV's en monitoren etc), verwachten opticiens tussen nu en 30 jaar een onnatuurlijk hoge groei van het aantal brildragers. Was van de week nog op televisie; er is de afgelopen 5 jaar al een onverwachte stijging te zien bij "nieuwe brildragers" tussen de 5 en 20 jaar oud.

De Motorola G5 heeft inderdaad een fors hoger PPI dan de toestellen die ik daarvoor had.
Echter heeft de Nokia 5 zelfs een lager PPI dan de HTC die ik nu probleemloos gebruik.

Toestellen die me geen probleem leveren
294 PPI HTC Desire 625
245 PPI Motorola E2

Probleem toestellen
441 PPI Moto G5
282 PPI Nokia 5

[ Voor 5% gewijzigd door MVC op 07-03-2018 22:50 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:20
Blauwlichtfilter al eens geprobeerd ? Mijn stock android heeft die optie bij de Miravision instellingen.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:00
Dit gevoel krijg ik dus ook wanneer ik naar naar een LG oled scherm kijkt. Het beeld gaat heel vloeiend maar lijkt te "snel" te zijn voor mijn ogen dan krijg ik binnen 5 minuten al last.

Op telefoons nog geen ervaring hiermee gehad.

• MAX3400

MAX3400

Zackito schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:54:
Dit gevoel krijg ik dus ook wanneer ik naar naar een LG oled scherm kijkt.
Aangezien LG meerdere schermen maakt en in verschillende maten, neem ik aan dat je het over een smarthpone hebt? Je post-history laat niet geheel duidelijk zien over welke apparaten met OLED jouw ervaring gaat :)

Het grappige is, maar dat is ook een stuk persoonlijke voorkeur; mijn LG OLED TV (half jaar oud) heb ik laten calibreren en aan het eind van die sessie, bleek blauw alsnog "te overheersend" op basis van meetresultaten. Sowieso vind ik blauw een rotkleur (denk aan politie-auto's in een volledig donkere nacht op een high-speed chase; echt scherp/netjes wordt het nooit op TV) dus uiteindelijk dat ook nog laten wegfilteren door degene die de calibratie uitvoerde. Wij kijken thuis echt met plezier naar de TV, zowel van gekochte UHD-films als "gewoon" HD TV-zenders van KPN.

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

MEN-O schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:01:
Blauwlichtfilter al eens geprobeerd ? Mijn stock android heeft die optie bij de Miravision instellingen.
Dit, vaak is dit een van de eerste oorzaken. Kijk of je een blauw licht filter op je telefoon ingebouwd hebt (ik verwacht het wel), download anders een app om te testen.

Ook je helderheid verlagen kan goed helpen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Door de relatief hoge ppi van modernere telefoons (en TV's en monitoren etc), verwachten opticiens tussen nu en 30 jaar een onnatuurlijk hoge groei van het aantal brildragers.
China’s myopia epidemic: why a simple solution is being ignored.
Sommige theorieën gaan ook over hoeveelheid van licht. Binnen is het uiteraard donkerder.

Terug op de smartphone, het kan zijn dat je problemen hebt met de frequentie van het dimmen achtergrondverlichting. Sommige mensen kunnen ook niet lang naar LED LCD panelen kijken tenzij deze DC backlight dimming hebben, in plaats van PWM.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 08-03-2018 08:30 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-11 16:21
Wat al eerder aangehaald is: zet je nachtfilter altijd aan (dat het scherm dus een beetje gelig wordt). Dit is echt VEEL beter voor je ogen, blauw licht zorgt voor beschadiging van je netvlies en bij goede opticiens wordt er tegenwoordig ook naar gekeken.

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Heeft dit misschien te maken met PWM zoals @jeroen3 al noemt?

PWM of Pulse Width Modulation laat het scherm "flikkeren" op zeer hoge frequentie om op die manier het scherm dimmer te laten lijken. De pixels branden dan dus even hard, maar staan minder lang aan.

Ben er zelf ook een beetje gevoelig voor, krijg snel druk achter de ogen, het helpt bij mij om de brightness altijd boven de 30 procent te houden of even door te bijten. Soms gaat het namelijk tijden goed.

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-11 21:16
Zelf word ik van LCD schermen na verloop van tijd ook gek. Probeer is een telefoon met een OLED scherm, ik heb er in ieder geval totaal geen last meer van.

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is jouw definitie van 'pijnlijke ogen'? Bedoel je branderig? Misschien voelt het alsof er iets in zit dat een beetje brand, zoals zeep? Misschien knipper je niet genoeg, je zou eens kunnen proberen om bewust te blijven knipperen.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dit heeft te maken met de achteruitgang van je ogen, de de grote van de letters, en de afstand daartoe. Ik heb het zelf recent ook weer nu ik een 4k laptop gebruik met 12 inch formaat. Ga eens naar een opticien. Probeer eens grotere lettertypen en andere afstanden tot het scherm. Je kunt de scaling anders zetten op het toestel. Ik wed dat je binnen twee dagen geen last meer hebt.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-11 12:20

RoamingZombie

Watching the sheeple...

De mens is niet gemaakt voor langdurig schermwerk maar daarentegen is het licht van smartphones ook vaak niet natuurlijk. Er overheerst voornamelijk een blauwe kleur en dat heeft invloed op de rust/werking van je ogen, hersenen en waarnemingszin. Er zijn tools om "blauw" weg te nemen maar daarmee verminder je enigszins ook het contrast/scherpte van het beeld dat je te zien krijgt op een scherm.
Ik geloof er niets van dat ogen meer slijten door een beeldscherm. Kijken is kijken, input (licht) wat op je netvlies valt en vervolgens wordt omgezet in de visuele cortex naar beeld. De bron van de input maakt niets uit. Of het licht nu afkomstig is van een monitor of van het natuurlijke licht. Je kan er vermoeide ogen van krijgen en hoofdpijn, ze slijten echt niet harder.

https://www.news-medical....ter-damage-your-eyes.aspx

Ninety percent of everything is crap.

• MAX3400

MAX3400

RoamingZombie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Ik geloof er niets van dat ogen meer slijten door een beeldscherm.
Dat kan en ik zeg ook nergens dat ze slijten; ik zeg alleen dat opticiens in NL deze uitspraak hebben gedaan bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/22...efoon-en-naar-buiten.html

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

MAX3400 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:19:
[...]

Dat kan en ik zeg ook nergens dat ze slijten; ik zeg alleen dat opticiens in NL deze uitspraak hebben gedaan bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/22...efoon-en-naar-buiten.html
Gelukkig zei ik ook niet dat jij het verkeerd had want ik had wel door waar de informatie vandaan kwam. Maar jij komt wel met dat artikel dus ga ik er wel een beetje vanuit dat je het er mee eens was ;)

• Blubber
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:18:
[...]

Ik geloof er niets van dat ogen meer slijten door een beeldscherm. Kijken is kijken, input (licht) wat op je netvlies valt en vervolgens wordt omgezet in de visuele cortex naar beeld. De bron van de input maakt niets uit. Of het licht nu afkomstig is van een monitor of van het natuurlijke licht. Je kan er vermoeide ogen van krijgen en hoofdpijn, ze slijten echt niet harder.

https://www.news-medical....ter-damage-your-eyes.aspx
De hypothese was ook niet dat je ogen slijten, maar dat als je vaak en lang achter elkaar accommodeerd (vooral in ruimtes met relatief weinig licht) dat je ogen zich daar op aanpassen. Je wordt myopisch (bijziend), wat een logische aanpassing is. Als je myopisch bent verbruik je minder energie met dichtbij kijken.

Dit probleem was voor zover ik weet eerst beschreven bij chinese kinderen die langdurig binnen zitten te lezen. Het heeft niets met schermen te maken. Dit geldt dus enkel als je ogen nog in ontwikkeling zijn.

Zie bijvoorbeeld http://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2125070 maar als je op Google Scholar zoekt op 'myopia children reading' dan vind je nog veel meer. Nogmaals, dit heeft dus niets met schermen of slijtage te maken.

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Blubber schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:36:
[...]

De hypothese was ook niet dat je ogen slijten, maar dat als je vaak en lang achter elkaar accommodeerd (vooral in ruimtes met relatief weinig licht) dat je ogen zich daar op aanpassen. Je wordt myopisch (bijziend), wat een logische aanpassing is. Als je myopisch bent verbruik je minder energie met dichtbij kijken.

Dit probleem was voor zover ik weet eerst beschreven bij chinese kinderen die langdurig binnen zitten te lezen. Het heeft niets met schermen te maken. Dit geldt dus enkel als je ogen nog in ontwikkeling zijn.

Zie bijvoorbeeld http://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2125070 maar als je op Google Scholar zoekt op 'myopia children reading' dan vind je nog veel meer. Nogmaals, dit heeft dus niets met schermen of slijtage te maken.
That makes sense. Dan had ik de context niet goed begrepen. Het verklaart in ieder geval mijn ogen (-5,5) alleen heeft dat te maken met het lezen van extreem veel boeken in het schemer/nachtlicht in mijn jeugd.

• Blubber
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:40:
[...]

That makes sense. Dan had ik de context niet goed begrepen. Het verklaart in ieder geval mijn ogen (-5,5) alleen heeft dat te maken met het lezen van extreem veel boeken in het schemer/nachtlicht in mijn jeugd.
Nou ja, of het een verklaring is weet ik niet, een correlatie is immers geen causaal verband. Maar het zou er maar zo mee te maken kunnen hebben.

• MVC
Eduardboon schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:30:
Heeft dit misschien te maken met PWM zoals @jeroen3 al noemt?

PWM of Pulse Width Modulation laat het scherm "flikkeren" op zeer hoge frequentie om op die manier het scherm dimmer te laten lijken. De pixels branden dan dus even hard, maar staan minder lang aan.

Ben er zelf ook een beetje gevoelig voor, krijg snel druk achter de ogen, het helpt bij mij om de brightness altijd boven de 30 procent te houden of even door te bijten. Soms gaat het namelijk tijden goed.
Hetzelfde heb ik me ook afgevraagd, echter blijkt het dat de Nokia 5 geen gebruik maakt van PWM. Bij dat toestel krijg ik ook last van druk achter de ogen en vermoeide ogen.
Blubber schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:02:
Wat is jouw definitie van 'pijnlijke ogen'? Bedoel je branderig? Misschien voelt het alsof er iets in zit dat een beetje brand, zoals zeep? Misschien knipper je niet genoeg, je zou eens kunnen proberen om bewust te blijven knipperen.
Laten we zeggen dat ik niet genoeg knipper, dan zou ik toch ook last van mijn ogen moeten krijgen bij de Moto E2 en HTC Desire 625 die ik nu gebruik ?

[ Voor 24% gewijzigd door MVC op 08-03-2018 15:07 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:02
OverSoft schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:24:
Wat al eerder aangehaald is: zet je nachtfilter altijd aan (dat het scherm dus een beetje gelig wordt). Dit is echt VEEL beter voor je ogen, blauw licht zorgt voor beschadiging van je netvlies en bij goede opticiens wordt er tegenwoordig ook naar gekeken.
Dit dus. Ik heb zowel op mijn laptop als mijn tablet de nachtmodus altijd aan staan op een lage stand zodat het wat rustiger wordt voor de ogen. Dat blauwige koude beeld vinden mijn ogen niet prettig.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kennisje van mij heeft er ook last van, ze draagt nu een zonnebril, ook bij TV kijken http://www.eyesense.nl/beeldschermbril.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
OverSoft schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:24:
Heerlijk zo'n halve waarheid. Ja blauw licht van schermpjes kan schadelijk zijn. Maar buiten ontvang je heel veel meer blauw licht dan zo'n schermpje geeft. Dus als je niet buiten al altijd met een zonnebril loopt dan is zo'n schermpje niet zo'n bedreiging voor je. Ik ben bang dat TS verder naar de echte oorzaak moet zoeken.

• OverSoft
mashell schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:43:
[...]

Heerlijk zo'n halve waarheid. Ja blauw licht van schermpjes kan schadelijk zijn. Maar buiten ontvang je heel veel meer blauw licht dan zo'n schermpje geeft. Dus als je niet buiten al altijd met een zonnebril loopt dan is zo'n schermpje niet zo'n bedreiging voor je. Ik ben bang dat TS verder naar de echte oorzaak moet zoeken.
De hoeveelheid blauw licht die je ogen binnen krijgen is VEEL hoger als je de hele dag op je schermpje zit te kijken (idem voor monitoren / tv's) omdat je die simpelweg veel meer ziet dan de paar uurtjes buiten licht...
Blauw licht schade door computer / telefoon gebruik is echt een groeiende epidemie over de hele wereld.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
OverSoft schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:19:
[...]

De hoeveelheid blauw licht die je ogen binnen krijgen is VEEL hoger als je de hele dag op je schermpje zit te kijken (idem voor monitoren / tv's) omdat je die simpelweg veel meer ziet dan de paar uurtjes buiten licht...
Blauw licht schade door computer / telefoon gebruik is echt een groeiende epidemie over de hele wereld.
In het artikel waar ik naar link staat:
Maar het is belangrijk om te onthouden dat we op een normale, bewolkte dag door een uurtje buiten te zijn onze ogen aan tot 30 keer méér blauw licht blootstellen dan wanneer we een uurtje binnen achter het computerscherm zitten.
Elkaar bang gaan lopen maken over de fysieke schadelijke effecten van blauw licht is onterecht. Blauw licht is heel normaal. Zo normaal dat we er op ingesteld zijn en die schermpjes ons uit de slaap kunnen houden. Het is zeker niet schadeloos en minder schermpjes kijken is alleen maar goed (de maatschappij zou er ook weer socialer van worden) maar het is niet erg waarschijnlijk de oorzaak waarom TS oogpijn krijgt van zijn nieuwe smartphone.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:00
MAX3400 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:00:
[...]

Aangezien LG meerdere schermen maakt en in verschillende maten, neem ik aan dat je het over een smarthpone hebt? Je post-history laat niet geheel duidelijk zien over welke apparaten met OLED jouw ervaring gaat :)

Het grappige is, maar dat is ook een stuk persoonlijke voorkeur; mijn LG OLED TV (half jaar oud) heb ik laten calibreren en aan het eind van die sessie, bleek blauw alsnog "te overheersend" op basis van meetresultaten. Sowieso vind ik blauw een rotkleur (denk aan politie-auto's in een volledig donkere nacht op een high-speed chase; echt scherp/netjes wordt het nooit op TV) dus uiteindelijk dat ook nog laten wegfilteren door degene die de calibratie uitvoerde. Wij kijken thuis echt met plezier naar de TV, zowel van gekochte UHD-films als "gewoon" HD TV-zenders van KPN.
Excuus ik was nog niet helemaal wakker ;)
Het gaat in dit geval over een LG OLED55B7 TV. Het lijkt wel alsof er frames toegevoegd worden waardoor het beeld soepeler afspeelt. Het beeld lijkt te snel te zijn voor mijn ogen en moet ook echt geconcentreerd kijken.

• OverSoft
Zackito schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Excuus ik was nog niet helemaal wakker ;)
Het gaat in dit geval over een LG OLED55B7 TV. Het lijkt wel alsof er frames toegevoegd worden waardoor het beeld soepeler afspeelt. Het beeld lijkt te snel te zijn voor mijn ogen en moet ook echt geconcentreerd kijken.
Dat is een instelling (ik geloof Trumotion) en dat is de eerste instelling die UIT ging toen wij onze OLED TV opgehangen hebben. Dat is niet inherent aan OLED.

Verwijderd

Het zou best kunnen dat je Nokia 3 een pwm scherm heeft. Waarschijnlijk zijn er verschillende schermen in de Nokia 3 telefoons gestopt? Dit gebeurt wel vaker bij telefoonfabrikanten. Ik kan maar 1 review vinden die het getest heeft bij (1) Nokia 3, hierbij werd geen pwm geconstateerd. Misschien iets voor tweakers.net om het (ook) te testen? :)

Ikzelf zou geen snel flikkerende zaklamp in mijn gezicht willen hebben. Ik merk ik het wel. Een zware impact op mijn concentratie vermogen. (een hoge aanslag op mijn filteringssysteem)

Ik vraag mij af of die flikkerende schermen niet de aansturing van de pupil (dillatie) in de war brengen(fel licht die heel snel aan en uit gaat...) Onbewust filteren wij zoveel, ik kan bijv. crt monitoren zien trilllen vanuit mijn ooghoeken en het verschil merken met high frequency gaming monitoren qua smooth gaming experience. Toch kan niet iedereen de vinger er op leggen en dat komt door onze machtige filtersysteem...(Brein)

Aangezien pupil dillatie mede het overbrengen van emoties regelt en nerds daar minder goed in zijn doordat ze (een hoge kans) uren achter elkaar pwm schermen gebruiken en daardoor hun pupil dillatie systeem niet meer goed werkt waardoor ze naast emoties overbrengen via de ogen ook niet goed tegen zonlicht kunnen en ze zichzelf op een donkere zolder verstoppen ... Tja... Dat komt omdat scherm fabrikanten pwm gebruiken... vanwege kostenbesparing! :+ Pak je harken en scheppen wij gaan protesteren! :+ :+

Je zou een Sony kunnen uitproberen. :) Daar hoor ik goede geluiden over qua rustige schermen. Hieronder een link waar ze schermen testen op pulse-width modulation (PWM)
https://www.notebookcheck...ts-with-PWM.163979.0.html

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2018 02:15 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 03-12-2021 11:55 ]

Pagina: 1