Toon posts:

4K UHD Mediaspeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik schaf binnenkort een nieuwe TV aan, de LGOLED65C7V en een Dolby Atmos soundbar. Nou wil ik film kijken naar een hoger niveau tillen, dus is de TV en audio check. Echter ben ik nog op zoek naar een mediaspeler met geheugen én discoptie. Mijn vraag is of dat bestaat en zo ja, welke jullie mij aanraden.

Groet,
T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:10

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat is je budget? Wat wil je doen met de mediaspeler en hoe ga je hem aansluiten? Direct op de tv? Of direct op de soundbar? Bij direct op de tv wil je natuurlijk aansluiten met HDMI 2.x en heb je een HDMI ARC verbinding naar de je soundbar nodig vanaf de tv om HD audio te kunnen horen. Bij direct aansluiten op de soundbar (wederom HDMI) wil je wel dat je soundbar 4k kan doorgeven, als je ook een UHD televisie gaat kopen.

Daarnaast, waar moet hij op draaien? Android? iOS? Merkspecifiek zoals bij HDI Dune, Popcorn Hour, WD Mede8er of AC Ryan? Windows? LibreElec?

Met welke software wil je je media gaan afspelen? Kodi? Plex? Emby?

Waarschijnlijk de makkelijkste optie, met de meeste keuze aan apps is Android i.c.m. Kodi. Kijk daarom eens in dit topic op het Kodi forum en bepaal aan de hand van de wensen en eisen die je hebt welke mediaspeler daar het beste bij past: START HERE - Pick the Right Kodi Box

Onder de € 100 is de WeTek Hub een heel goede. Veel mensen zijn ook tevreden over de Eminent EM7680. Voor iets meer geld, koop je bijv. de Minix Neo U9-H. Vaak wordt er gesproken over de Nvidia Shield, maar dan ga je direct richting de € 200.

V.w.b. interne en externe opslag; veel mediaspelers hebben al een paar GB ingebouwd en kunnen worden uitgebreid met SD-kaartjes of USB-sticks. Als je perse een HDD wilt, wordt je keuze echt extreem beperkt. Vaak kunnen ze wel weer overweg met externe HDD's.

Wederom; kijk eens in het genoemde topic en bekijk per use case welke mediaspelers genoemd worden. Er zijn er waarschijnlijk maar een paar die alles kunnen wat je wilt, dus zo kan je de keuze beperken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-09 22:44
Installeer Plex op een pc of nas.

Plex app op je tv en je kunt alles bekijken wat je wil. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Blommie01 op 08-03-2018 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:38:
Ik schaf binnenkort een nieuwe TV aan, de LGOLED65C7V en een Dolby Atmos soundbar. Nou wil ik film kijken naar een hoger niveau tillen, dus is de TV en audio check. Echter ben ik nog op zoek naar een mediaspeler met geheugen én discoptie. Mijn vraag is of dat bestaat en zo ja, welke jullie mij aanraden.
Vanwege het ontbreken van eigen inzet in dit topic, zou een slotje het meest passend zijn. Aangezien er toch mensen zijn die de moeite hebben genomen, laat ik het voor nu nog even zo. Wel krijgt het een verhuizing naar Consumentenelektronica Aankoopadvies. Daarnaast verwijs ik je even naar Het algemeen beleid #topicplaatsen zodat je kan lezen hoe een goed topic-start er uit ziet
Groet,
T
Dit doen we niet op het forum. Check ook Het algemeen beleid #groeten nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Jorgen.

Dank voor je bericht. Ik ben nog echt een rookie op dit gebied besef ik me nu, maar gelukkig weet ik wel wat ik wil. En dat is namelijk het maximale uit elke film proberen te halen. Ik download over het algemeen mkv bestanden maar binnenkort dus bestanden met dolby atmos audio en 4k beeld.

Hoe ik het aansluit maakt voor mij niet veel uit, kan met een HDMI 2.x of niet....zolang het beeld maar stabiel blijft en er gelikt uitziet. Dus direct op de tv geniet mijn voorkeur en het liefst ook direct op de soundbar. Weet alleen niet of mediaspelers 2 uitgangen hebben voor beeld en voor audio?

Waarop het draait maakt voor mij niks uit, zolang het maar gebruiksvriendelijk is. Hoe ik het nu doe is alsvolgt...ik heb een popcorn a-400, die is verbonden met het netwerk en via filezilla log ik in daarop en zet ik de gedownloade films over op de harde schijf die in de mediaspeler zit. NMT zet het in de movie wall en klaar. In principe heb ik geen moeite hiermee maar het kon dus makkelijk met Plex. Ik heb de app op mijn tv standaard zitten en als mijn laptop aanstaat kan ik dus de media via mijn tv benaderen. Maar ik zie toch een groot verschil qua beeld. vanaf de mediaspeler is het beter. En ik vraag me af of Plex als standaard app via de tv, zonder enige moeite dolby atmos en 4k beeld kan streamen. Ik denk het niet. daarnaast wil ik zo min mogelijk media op mijn laptop hebben vanwege een beperkte geheugen, het liefst op de harde schijf van mijn mediaspeler. Of de HDD extern of intern is maakt mij niks uit. Budget is max 300 EUR.
Jorgen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 00:59:
Wat is je budget? Wat wil je doen met de mediaspeler en hoe ga je hem aansluiten? Direct op de tv? Of direct op de soundbar? Bij direct op de tv wil je natuurlijk aansluiten met HDMI 2.x en heb je een HDMI ARC verbinding naar de je soundbar nodig vanaf de tv om HD audio te kunnen horen. Bij direct aansluiten op de soundbar (wederom HDMI) wil je wel dat je soundbar 4k kan doorgeven, als je ook een UHD televisie gaat kopen.

Daarnaast, waar moet hij op draaien? Android? iOS? Merkspecifiek zoals bij HDI Dune, Popcorn Hour, WD Mede8er of AC Ryan? Windows? LibreElec?

Met welke software wil je je media gaan afspelen? Kodi? Plex? Emby?

Waarschijnlijk de makkelijkste optie, met de meeste keuze aan apps is Android i.c.m. Kodi. Kijk daarom eens in dit topic op het Kodi forum en bepaal aan de hand van de wensen en eisen die je hebt welke mediaspeler daar het beste bij past: START HERE - Pick the Right Kodi Box

Onder de € 100 is de WeTek Hub een heel goede. Veel mensen zijn ook tevreden over de Eminent EM7680. Voor iets meer geld, koop je bijv. de Minix Neo U9-H. Vaak wordt er gesproken over de Nvidia Shield, maar dan ga je direct richting de € 200.

V.w.b. interne en externe opslag; veel mediaspelers hebben al een paar GB ingebouwd en kunnen worden uitgebreid met SD-kaartjes of USB-sticks. Als je perse een HDD wilt, wordt je keuze echt extreem beperkt. Vaak kunnen ze wel weer overweg met externe HDD's.

Wederom; kijk eens in het genoemde topic en bekijk per use case welke mediaspelers genoemd worden. Er zijn er waarschijnlijk maar een paar die alles kunnen wat je wilt, dus zo kan je de keuze beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ben je je er van bewust dat Dolby Atmos met een soundbar altijd minder goed klinkt, dan met losse speakers?

In jouw situatie zijn dan de MInix U9-H of de Shield denk ik de beste keuze. Lees in elk geval genoemd topic eens door om te kijken waar jezelf op uitkomt. Mediaspelers met dual HDMI zijn er weinig in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Blommie,

Dat kan idd ook, echter vraag ik me af of de kwaliteit wel optimaal zal zijn. Overigens wil ik niet altijd mijn laptop aan hoeven te zetten als ik een film wil kijken.
Blommie01 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 06:53:
Installeer Plex op een pc of nas.

Plex app op je tv en je kunt alles bekijken wat je wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar ben ik me wel van bewust. Daarnaast twijfel ik nog over de K950 van Samsung met achtergrond speakers maar qua prijs is die veel duurder dan de LG SJ9 wat perfect past bij mijn TV.

Ok dank voor je advies, waardeer het enorm. Als ik het goed begrijp heb je dus voor optimale beeld en geluidservaring een mediaspeler nodig en daarop moet je een software draaien zoals Kodi of Plex? Een tv app van Plex is qua beeld en audio niet optimaal?
Jorgen schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:00:
Ben je je er van bewust dat Dolby Atmos met een soundbar altijd minder goed klinkt, dan met losse speakers?

In jouw situatie zijn dan de MInix U9-H of de Shield denk ik de beste keuze. Lees in elk geval genoemd topic eens door om te kijken waar jezelf op uitkomt. Mediaspelers met dual HDMI zijn er weinig in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat kan ook best, lijkt me. Ik heb zelf geen ervaring met Plex. Ervaringen daarover kun je het best stellen in het Plex topic of het LG oled topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ben overtuigd door mijn collega om een nVidia Shield 4k mediaspeler te kopen :)
Denk dat ik maar eens ga sparen ervoor.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 21:41

Grudgie

PSN: Grudgie7

Kan uit ervaring spreken dat je heel veel plezier gaat hebben aan een Nvidia shield. Heb hem zelf ook en vind het een geweldig apparaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:54
Heb de shield nu een week in gebruik en dit is toch wel de beste speler is wat ik ooit in mijn bezit heb gehad! Ook de doorvoer van Dolby Atmos werkt vlekkeloos en beeld kwaliteit van 4K60fps gaat zonder haperingen..

Al met al een speler waar je ZEKER plezier van gaat hebben!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Van wat ik uit het door mij gelinkte topic begrijp heeft de Shield wel problemen met het afspelen/doorgeven van High res audio en het switchen tussen color spaces wanneer je wisselt tussen 1080p en 2160p materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 08:26
Jorgen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:49:
Van wat ik uit het door mij gelinkte topic begrijp heeft de Shield wel problemen met het afspelen/doorgeven van High res audio en het switchen tussen color spaces wanneer je wisselt tussen 1080p en 2160p materiaal.
Doet een apple tv dit wel goed?

Ik ben in de markt voor een mediaspeler en twijfel tussen de shield en ATV4K. Vooral voor gebruik van Plex. Wil wel optimaal gebruik maken van HD audio..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
Jorgen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:49:
Niks van te merken, DTS-MA, TrueHD en Dolby atmos worden allemaal netjes doorgegeven aan de Receiver..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

josstie85 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:37:
[...]

Doet een apple tv dit wel goed?

Ik ben in de markt voor een mediaspeler en twijfel tussen de shield en ATV4K. Vooral voor gebruik van Plex. Wil wel optimaal gebruik maken van HD audio..
Elke mediaspeler heeft zijn eigen voors en tegens. Geen enkele is perfect. Al met al staan de Minix Neo U9-H en de Nvidia Shield TV (2017) bekend als de 2 beste mediaspelers die je kunt kopen. De Minix draait op Android, de Shield op Android TV. Het voordeel van Apple is dat je er iTunes op hebt, met een eigen 4k filmaanbod. Het voordeel van mediaspelermerken met hun eigen OS (Dune HDI; WD Mede8er, AC Ryan PlayOn en PopcornHour) is dat het net als bij Apple helemaal geoptimaliseerd en gefinetuned is. Qua mogelijkheden zit je het beste bij Android.
BTFD schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:44:
[...]

Niks van te merken, DTS-MA, TrueHD en Dolby atmos worden allemaal netjes doorgegeven aan de Receiver..
Ik heb zelf géén ervaring met de Shield en wat ik erover lees is overwegend positief, maar de kritiek die ik noemde is wel iets wat iemand mee moet nemen in zijn keuze.Gelukkig ervaar jij dus enkel de positieve kant. Heb jij ook geen problemen met het schakelen tussen 1080p / 2160p al dan niet met HDR?

Ik raad in elk geval iedereen aan om goed het genoemde Kodi-mediaspeler-topic door te lezen, omdat de schrijver daarvan (wrxtasy) erg veel kennis van zaken heeft en er veel nuttige links en tips in staan. Met de aanschaf van de Minix of de Shield doe je bij beide uiteindelijk niks fout. Zolang je maar accepteert dat er altijd plussen en minnen zijn, bij iedere mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
Jorgen schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:00:
Heb jij ook geen problemen met het schakelen tussen 1080p / 2160p al dan niet met HDR?
Heb zelf nog geen HDR tv enkel 4K, dus hier kan ik niks over zeggen.
Echter merk ik geen problemen bij het schakelen tussen verschillende resoluties.

Gisteren onderstaande video afgespeeld op de shield en verliep zonder haperingen met DTS-MA doorvoer..
Was een BDMV folder en hier werken zelfs de ondertitelingen van! Hulde voor deze speler _/-\o_
BBC Earth - Planet Earth II

Video : HEVC/2160p,10 bit HDR.MKV
Compressie: geen
Audio : DTS MA 5.1 : Engels

Pagina: 1