Toon posts:

Opslag- en werkstation voor videoproductiebedrijf NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Wegens het recent starten van een videoproductie bedrijf ben ik op zoek naar een backup- en werksysteem. We willen een systeem dat automatisch een back-up maakt van de dagen dat we werken aan onze projecten én snel genoeg is om video te kunnen verwerken.
We zoeken een systeem met minimaal 12TB effectief opslaggeheugen (dit is richting toekomst voldoende).
We zouden graag op een snelle manier toegang willen hebben tot de data zodat we er direct vanaf kunnen werken met 2 personen tegelijk. Graag hoor ik of dit überhaupt aan te raden is, ik kan me voorstellen dat het wellicht ook conflicten kan opleveren.

Op dit moment werken we (2 personen) lokaal op 2 eigen macbooks aan projecten.
We maken op dit moment back-ups op één losse externe harde schijf van 5TB (Seagate) en kopieren projecten van en naar onze macbooks om ermee te kunnen monteren.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal €2000,- euro uitgeven aan het systeem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
We zijn nu aan het kijken naar een NAS syteem. Ik heb gelezen op internet dat Synology of Qnap de meeste betrouwbare merken zijn om te gebruiken in "videoland". Er wordt ook veel gesproken over de verbinding over ethernet en dat deze het snelste is om i.c.m. een NAS te gebruiken.

NAS die we tot nu toe gezien hebben:
https://tweakers.net/pric...y-diskstation-ds918+.html
i.c.m. 4x 6TB harde schijven in RAID 10 opstelling. (veiligste en snelste volgens synology site)
in verschillende batches gekocht zodat dat ook weer minder conflicten oplevert.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Beide hebben we de volgende macbook pro:
- MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015)
- 2,8 GHz Intel Core i7
- 16 GB 1600 MHz DDR3
- AMD Radeon R9 M370X 2 GB, Intel Iris Pro 1536 MB
- 2.5GHz - 512GB PCIe-based flash storage
- Externe 4K monitor Samsung U32H85x

Internet op onze locatie is op dit moment KPN glasvezel 100Mbit/s (down en up)
(Het liefst willen we dit zo houden omdat een hogere snelheid structureel extra kosten met zich meebrengt.)
Maar mocht het een vereiste zijn dan kunnen we dit ophogen.

We willen het systeem in een naast gelegen (aparte) ruimte van onze werkplek installeren. Ik heb ook vernomen dat het aan te raden is om een off-site backup te maken maar dat betekent ook dat je 12TB extra opslag nodig hebt om af en toe een off site backup te maken. Graag ook een oplossing om dit het makkelijkste in te richten.

- Welk NAS systeem is aan te raden?
- Welke schijven zijn aan te raden?

Tot slot staan we natuurlijk open voor andere inzichten of oplossingen die met dat budget kunnen of aan te raden zijn. :) Alvast bedankt!

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd wat ook meespeelt is wat voor soort projecten, files en data het om gaat. Bijv, zwaar compressed materiaal zoals h264 of hevc is niet zo zwaar voor de opslag en de verbinding er naartoe (10 streams natuurlijk wel weer); gebruik je bijvoorbeeld RED of Arriraw of andersoortige formaten (tussenformaat als cineform ofzo, of losse frames) die veel meer data per seconde van je opslag eisen dan loop je sneller tegen problemen aan. (wat voor footage etc is het dus?)

Iig, op een standaard NASje met standaard 1Gbit ethernet in een standaard omgeving haal je maximaal ongeveer 100MB per seconde sequentiele datadoorvoer, voor moderne video kan dat een issue worden; dan is 10Gbit ethernet een oplossing maar dat is niet iets wat de macbooks of de door jouw genoemde NAS ondersteunen, dan moet je een duurdere NAS halen, een duurdere switch en retedure thunderbolt naar 10GBE adapters voor de macbooks.

Die SSD's in jullie macbooks doen veel meer dan 100MB per sec en zijn niet representatief dus als je overgaat naar werken op een NAS.

Als test kun je even proberen te werken direct op jullie USB schijf; of regel een usb schijf die ongeveer rond de 100MB per seconde sequentieel doet (of een NAS natuurlijk), dan heb je een beter idee of je erg achteruit gaat.

Je kunt ook gewoon die NAS'en halen en dan werken zoals nu door data naar de macbook te copy'en..

specs

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52
Kom een beetje uit de media/creatie, in onze studio lopen we voornamelijk tegen het probleem aan dat bepaalde software het niet toestaat om bestanden 'shared' te benaderen. Zodra je ze vanaf een netwerk locatie probeert in te lezen krijg je al de melding dat dit niet ondersteund wordt. Middels een truukje kan het wel maar werkt niet altijd even logisch voor de editors. Dat kan dus misschien een aandachtspuntje zijn.

Verder werken we inderdaad op minimaal 10Gbit maar enkele systemen hebben soms een dubbele verbinding. Velen werken tegenwoordig met een iSCSI volume. Voordeel is dat deze direct schaalt met het aantal netwerk verbindingen (mpio) en door de snapshot mogelijkheden is het erg makkelijk terug te keren naar vorige versies e.d.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Aangenomen dat jullie bij elkaar in de buurt zitten (volgens mij is TB3 max 2m o.i.d.). Kan je niet een thunderbolt 3 disk array kopen? dan heb je een supersnelle 'scratch disk'. Volgens mij zijn ze er ook wel i.c.m. ethernet zodat je die weer off-site naar een NAS kan laten backuppen.

Ik betwijfel alleen of je het met 2k gaat redden dan..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik denk dat het beste in mijn siuatie is om de bestanden toch over te kopieren van NAS naar macbook en aan het einde van de dag weer terug naar de NAS.

Daarbij kiezen we denk ik voor een off-site NAS die als extra backup gaat dienen.

Zijn er nog suggesties voor synology of QNAP systemen die aan te raden zijn voor bovenstaande situatie? Ik zoek er eentje met 6 schijfingangen...