Hoe netwerk buiten afmonteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:35
Hallo Mede-tweakers,

Om een fatsoenlijk wifi-signaal in mijn tuin te krijgen ben ik van plan een Ubiquiti UniFi AC Mesh in de tuin op te hangen. Deze wil ik natuurlijk bedraad (met PoE) aansluiten, maar ik wil hem ook in de winter weg kunnen halen. Voor de bekabeling heb ik al een loze gele elektrabuis vanuit mijn meterkast (waar mijn switch staat) door de kruipruimte naar de buitenmuur liggen.

Mijn beeld voor wat ik nog te doen heb:
• Een slagvaste pijp door de fundering naar buiten brengen
• De slagvaste pijp doortrekken tot een muur in de tuin waar hij uitkomt op een nog te plaatsen doos.
• Kabel trekken van de meterkast naar de doos
• Accespoint ophangen en verbinden met de doos

Vragen:
• Moet ik door de slagvaste pijp alsnog netwerkkabel voor buiten gebruiken of is gewone (volledig koperen) netwerkkabel ook goed?
• Wat kan ik het beste gebruiken voor (het afmonteren van de kabel in) de doos in de tuin zodat ik m.b.v. een korte patchkabel het accespoint kan aansluiten op de doos (en dus ’s winters ook weer makkelijk weg kan halen)

Alvast bedankt voor jullie advies!

Beste antwoord (via Birkin op 07-03-2018 21:13)

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-11 23:27
Als het ding in weer en wind hangt zou ik niets met patches ed doen. Gewoon een stekker aan die cat kabel knijpen, access point erop, neem 'ffe aan dat het access point de plug sealt tegen weersinvloeden, en nooit meer aankomen. Met patches buiten heb je altijd gedoe, 100% corrosie kans. Het enige wat werkt is een doos maken/kopen die wind en waterdicht is en daar weer een utp patchdoos in stoppen. Kabeldoorvoeren gebruiken die echt de dunne kabels afsluiten. Wij doen dit soort dingen wel eens met dit soort lasdozen, https://www.sandervunderink.nl/obo-t160-kabeldoos.html is alleen even bedoeld als voorbeeld.

Alle reacties

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 17:20
Waarom wil je dat AP weghalen in de winter?
Als dat gemaakt is voor buiten, dan riskeer je minder door het te laten hangen dan dat er water in je kabel trekt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:09

Pazo

Mroaw?

Ik heb zelf ook een AP in de tuin zitten, maar die hangt wel onder een overkapping (dus wordt niet nat). Er loopt een elektrabuis onder de kruipruimte en door de tuin (ca 50cm onder de grond) naar de overkapping. Ik heb er overigens gewoon een standaard CAT5e kabel doorheen lopen. AP hangt bij mij aan een schroef, dus in de winter stekkertje van de stroomtoevoer en netwerkkabel loshalen en klaar, kan die mee naar binnen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Birkin
Tommie12 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:18:
Waarom wil je dat AP weghalen in de winter?
Als dat gemaakt is voor buiten, dan riskeer je minder door het te laten hangen dan dat er water in je kabel trekt.
Weghalen is misschien niet echt nodig idd, maar ergens een soort van patchpunt in de tuin maken lijkt me wel handig/netjes.

• Birkin
Pazo schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:21:
Ik heb zelf ook een AP in de tuin zitten, maar die hangt wel onder een overkapping (dus wordt niet nat). Er loopt een elektrabuis onder de kruipruimte en door de tuin (ca 50cm onder de grond) naar de overkapping. Ik heb er overigens gewoon een standaard CAT5e kabel doorheen lopen. AP hangt bij mij aan een schroef, dus in de winter stekkertje van de stroomtoevoer en netwerkkabel loshalen en klaar, kan die mee naar binnen.
Ik heb daar geen afdak zitten waaronder ik het accespoint op kan hangen dus de oplossing moet bestand zijn tegen weer en wind. Stroom komt wel mee via de netwerkkabel dus het betreft in mijn geval alleen de netwerkkabel.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik ken legio voorbeelden waar het met gewone Cat5 door de grond prima gaat. Heb zelf Cat5e met PE mantel erin liggen (bijvoorbeeld Belden 1583EPE).

• Birkin
Erwin schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:28:
Ik ken legio voorbeelden waar het met gewone Cat5 door de grond prima gaat. Heb zelf Cat5e met PE mantel erin liggen (bijvoorbeeld Belden 1583EPE).
Als je 'door de grond' zegt, bedoel je dan zonder buis? Ik wil het namelijk wel 'goed' oplossen zodat ik alleen een nieuwe kabel hoef te trekken (en dus niet hoef te graven) als hij in de toekomst kapot gaat.

Acties:
  • Beste antwoord

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-11 23:27
Als het ding in weer en wind hangt zou ik niets met patches ed doen. Gewoon een stekker aan die cat kabel knijpen, access point erop, neem 'ffe aan dat het access point de plug sealt tegen weersinvloeden, en nooit meer aankomen. Met patches buiten heb je altijd gedoe, 100% corrosie kans. Het enige wat werkt is een doos maken/kopen die wind en waterdicht is en daar weer een utp patchdoos in stoppen. Kabeldoorvoeren gebruiken die echt de dunne kabels afsluiten. Wij doen dit soort dingen wel eens met dit soort lasdozen, https://www.sandervunderink.nl/obo-t160-kabeldoos.html is alleen even bedoeld als voorbeeld.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Birkin schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:31:
[...]

Als je 'door de grond' zegt, bedoel je dan zonder buis? Ik wil het namelijk wel 'goed' oplossen zodat ik alleen een nieuwe kabel hoef te trekken (en dus niet hoef te graven) als hij in de toekomst kapot gaat.
Kaal in de grond, indien je de mogelijkheid hebt is in een buis leggen natuurlijk nog mooier.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:36
Mijn ervaring is dat je buiten zeker een "outdoor" kabel moet gebruiken.
Een gewone CAT 5(e) kabel werkt wel, maar de kabel wordt sneller hard/bros in het zonlicht waardoor de kans op scheuren ontstaat. Vervolgens loopt er water in je kabel en zegt of de POE adapter of je accespoint een keer BOEM (spreek uit ervaring).

De outdoor kabel die wij veel buiten gebruiken bij Campings etc. is:

https://www.netwerkkabels...abel-100-meter-vaste-kern

Hem in een mantel buis leggen hoeft niet, maar de kans dat je er dan met een schop dwars door heen gaat is dan kleiner.

• ijske
  • Laatst online: 15:49

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Buiten altijd een outdoor kabel gebruiken. Veel indoor kabels zijn gemaakt van biologisch afbreekbare materialen (bioplastic), dit gaat na verloop van tijd dus gewoon kapot. Een PVC pijp met een outdoor kabel is een prima oplossing. Je kan de aansluitingen van de PVC pijp goed verlijmen om te voorkomen dat er troep of vocht in kan komen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:22
@Birkin Gaat het puur en alleen om een AP of wil je ook een patchpunt toevoegen i.v.m. bv. het IPTV kunnen aansluiten/kijken buiten?

Zo ja, dan kan je kijken evt. naar wat @ijske aangaf of b.v. deze zoeken: http://www.busch-jaeger-c...e=1007821&produkt=1007822
+ toebehoren

Als je alles netjes door (slagvaste) buis e.d. gaat heen werken zou ik zorgen dat alles netjes en goed verlijmd is, en kan je er gewoon met normale UTP kabel doorheen (als je die nog hebt liggen), als je toch apart moet aanschaffen zou ik wel overwegen om outdoor utp te gebruiken.
Zorg ook dat het uiteinde v/d buis (waar je AP aan/op komt) netjes op afschot ligt of b.v. de kop een stuk is omgebogen met een buigveer, zodat er geen water de buis in kan lopen. (je kunt het mogelijk ook anders dicht maken b.v. met iets als kit).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1