Spotweb wil instellingen (poortnummer) niet opslaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 09:39
Hopelijk kan iemand mij helpen met onderstaande.

Ik heb recent met veel pijn en moeite mijn spotweb weer geinstalleerd gekregen op een nieuwe pc. Alles werkt, behalve het belangrijkste. Spots ophalen. Dit heeft volgens mij te maken met het poortnummer in Spotweb settings. Die staat op 53, en daar lukt het me niet mee om dingen op te halen. Het rare is dat als ik deze wijzig (ik wil graag 119) dat hij terugspringt naar het hoofdscherm. Als ik vervolgens weer in settings kijk is er niets opgeslagen w.b. poortnummer.

Wat ik al geprobeerd heb: opnieuw installeren, rechten nakijken in database (phpMyAdmin) en geprobeerd de settings via php aan te passen (maar daar is mijn kennis niet toereikend voor). Ik lees ook dingen over een ownsettings.php, maar die is niet aanwezig.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:52
Bedoel je het poortnummer van je usenetserver, of het poortnummer waarop je (lokaal) spotweb benadert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Het poortnummer van de usenet-server!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik meteen voor SSL gaan, mits je NNTP server dat aanbiedt/ondersteund.
poort 563

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Ja maar ook als ik dat aanpas dan slaat hij het poortnummer niet op, dat is een beetje het probleem. Poortnummer blijft dan op 53 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je kan het hier ook aanpassen:

C:\ProgramData\Spotnet\servers.xml

code:
1
2
3
<Spotnet>
  <Server Type="Headers" Server="server.nl" Username="user" Password="WW" Port="119" SSL="0" Connections="2" />
</Spotnet>

[ Voor 3% gewijzigd door RoytjuhV op 08-03-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de Spotweb settings inderdaad op de hier boven aangegeven locatie staan (ProgramData), zul je Spotweb als admin moeten openen om schrijf rechten te hebben in desbetreffende dir.
Wellicht dat ie het daarom niet opslaat als je niet als admin opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
RoytjuhV schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 10:54:
Je kan het hier ook aanpassen:

C:\ProgramData\Spotnet\servers.xml

code:
1
2
3
<Spotnet>
  <Server Type="Headers" Server="server.nl" Username="user" Password="WW" Port="119" SSL="0" Connections="2" />
</Spotnet>
Thanks, maar ik gebruik Spotweb. Daar werkt het net weer anders.
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:11:
Als de Spotweb settings inderdaad op de hier boven aangegeven locatie staan (ProgramData), zul je Spotweb als admin moeten openen om schrijf rechten te hebben in desbetreffende dir.
Wellicht dat ie het daarom niet opslaat als je niet als admin opent.
Je kunt gewoon in Spotweb zelf de instellingen (poort) aanpassen. Hij heeft alle rechten, heb ik meermaals nagekeken.

[ Voor 37% gewijzigd door brainovic op 08-03-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-08 17:22

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

brainovic schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:12:
[...]

Interessant want als ik snel zoek op Spotweb, wordt er in de releasenotes verwezen naar SpotWeb - Webbased Spotnet - deel 2 en naar http://www.spot-net.nl/forums/viewforum.php?f=31 maar zo te zien heb je je daar niet gemeld met je issue? Dan kom ik echt nog sneller uit op Senaxx in "SpotWeb - Webbased Spotnet - deel 2" waar een PHP file staat gepost met het portnummer.

PHP-file veranderen, mogelijk even de http-instance opnieuw starten en klaar?

/edit: desnoods even een grep uitvoeren op je www-dir op zoek naar een term als "['nntp_hdr']['port']" of "[port]'?

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 08-03-2018 11:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt gewoon in Spotweb zelf de instellingen (poort) aanpassen. Hij heeft alle rechten, heb ik meermaals nagekeken.
Heb je al eens getest om te starten als admin en dan aanpassingen te doen in de settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TagForce
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 08:20
[...]

[...]

Heeft de user waaronder de webserver draait wel de rechten om bestanden in de spotweb map aan te passen?

Het klinkt namelijk als een rechtenprobleem waardoor de settings niet op disk terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
TagForce schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:21:
[...]

Heeft de user waaronder de webserver draait wel de rechten om bestanden in de spotweb map aan te passen?

Het klinkt namelijk als een rechtenprobleem waardoor de settings niet op disk terecht komen.
Ja ook dat heb ik al gecheckt. Neem aan dat het dan om de rechten in de database (PHPmyAdmin) gaat. Het draait op mijn Windows PC met xampp...de user heeft daar alle rechten.

Blijft mysterieus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zeker; je houdt vooral vol dat het niet werkt (sinds je startpost) maar niet of bepaalde aangedragen suggesties enig resultaat/houvast bieden om verder te troubleshooten. Spotweb (web-based) verlangt settings in een bestand of in de database.

Zoals ik eerder aangaf; allicht is een zoekopdracht op "port" best een goed idee. Elke random (goede) text-editor kan dat; zoeken op een term in een bepaalde directory/directories ongeacht het type file. Je zegt dat je XAMPP op Windows draait; ongetwijfeld kan je met Windows Explorer en bijvoorbeeld Notepadd++ even op zoek naar de term "port" in je installatie.

Andersom, maar dat is puur een handigheidje; volgens mij kan je XAMP (of anderszins vergelijkbare stack) naast je bestaande stack draaien. Doe de installatie van Spotweb nogmaals en kijk eens goed naar wat er gevraagd/gezegd wordt bij bepaalde opties. Niet dat je deze installatie hierna moet gebruiken maar mogelijk heb je wat over he thoofd gezien of heb je in een andere stack toch net iets meer permissies om wel de aanpassing te doen uit je startpost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
MAX3400 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Zeker; je houdt vooral vol dat het niet werkt (sinds je startpost) maar niet of bepaalde aangedragen suggesties enig resultaat/houvast bieden om verder te troubleshooten. Spotweb (web-based) verlangt settings in een bestand of in de database.

Zoals ik eerder aangaf; allicht is een zoekopdracht op "port" best een goed idee. Elke random (goede) text-editor kan dat; zoeken op een term in een bepaalde directory/directories ongeacht het type file. Je zegt dat je XAMPP op Windows draait; ongetwijfeld kan je met Windows Explorer en bijvoorbeeld Notepadd++ even op zoek naar de term "port" in je installatie.

Andersom, maar dat is puur een handigheidje; volgens mij kan je XAMP (of anderszins vergelijkbare stack) naast je bestaande stack draaien. Doe de installatie van Spotweb nogmaals en kijk eens goed naar wat er gevraagd/gezegd wordt bij bepaalde opties. Niet dat je deze installatie hierna moet gebruiken maar mogelijk heb je wat over he thoofd gezien of heb je in een andere stack toch net iets meer permissies om wel de aanpassing te doen uit je startpost :)
Dank voor je uitgebreide reactie. Het is zeker niet mijn bedoeling om stug vol te houden dat het simpelweg niet werkt hoor! Alleen de meeste aangedragen zaken heb ik al geprobeerd. Maar misschien had ik dat wat duidelijker moeten vermelden.

Zo ook het zoeken naar port in een settings-file (settings.php), maar daar kan ik dus niets aanpassen. Tevens heb ik Spotweb al eens opnieuw geinstalleerd met een kritische blik op alle instellingen. Suggestie van een tweede XAMPP vind ik wel een goede, maar ik ben dan bang dat beide databases door elkaar gaan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-08 11:52
De usenet settings staan als sind heel lang geleden in je database tabel / settings
name : 'nntp_nzb'
Value :

code:
1
2
3
a: 6: {
    s: 4: "host";s: 18: "news.supernews.com";s: 4: "user";s: 18: "xxxxx@yyyyyy.com";s: 4: "pass";s: 8: "pppppppp";s: 3: "enc";s: 3: "ssl";s: 4: "port";s: 3: "563";s: 5: "buggy";b: 0;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
mesa57 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:44:
De usenet settings staan als sind heel lang geleden in je database tabel / settings
name : 'nntp_nzb'
Value :

code:
1
2
3
a: 6: {
    s: 4: "host";s: 18: "news.supernews.com";s: 4: "user";s: 18: "xxxxx@yyyyyy.com";s: 4: "pass";s: 8: "pppppppp";s: 3: "enc";s: 3: "ssl";s: 4: "port";s: 3: "563";s: 5: "buggy";b: 0;
}
Ok waar vind ik deze precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
In phpmyadmin je spotweb database openen en dan in tabel 'settings'.
Overigens moet je installatie wel redelijk corrupt zijn, anders werkt het gewoon.
Op wat voor manier (stappen) heb je eigenlijk spotweb geïnstalleerd en waarop ?

[ Voor 21% gewijzigd door mesa57 op 09-03-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
mesa57 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 10:27:
In phpmyadmin je spotweb database openen en dan in tabel 'settings'.
Overigens moet je installatie wel redelijk corrupt zijn, anders werkt het gewoon.
Op wat voor manier (stappen) heb je eigenlijk spotweb geïnstalleerd en waarop ?
Via een handleiding met installatie xampp en daarna spotweb. Ging allemaal vrij simpel. Overigens lijkt het retrieven wel te werken nu, waarmee de noodzaak om het poortnummer te wijzigen enigszins afneemt. Maar het is nog steeds raar dat het niet kan!

Ook bij opnieuw installeren waarbij ik alles scherp in de gaten heb gehouden geen resultaat. Het vreemde is ook dat ik in de settings ook geen serverinstellingen kan vinden. Of ik doe iets verkeerd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

brainovic schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:19:
[...]

Of ik doe iets verkeerd....
Geen idee; je laatste post was "Ok waar vind ik deze precies?" en dat was 4 dagen geleden.

Ben je in phpmyadmin geweest? Heb je de correcte table gevonden? Heb je een (wildcard-)query uitgevoerd op "port" en/of je records bekeken van de betreffende table?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
In het weekend gelukkig weer wat tijd gehad om te stoeien. Ik heb de table 'settings' kunnen vinden en daar staat het volgende in:

a:6:{s:4:"host";s:17:"news.cheapnews.eu";s:4:"user";s:9:"xxxxxx";s:4:"pass";s:6:"xxxxxx";s:3:"enc";b:0;s:4:"port";s:3:"119";s:5:"buggy";b:0;}

Ben ik nou gek of staat de poort hier wel op 119? Terwijl hij in de settings van spotweb 53 aan geeft?
Feit is wel dat alles, op wat kleine kinderziektes na, lijkt te werken (ophalen van spots etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Daar staat idd 119.
Plaats eens een screenprint, en welke browser (versie) gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
mesa57 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:23:
Daar staat idd 119.
Plaats eens een screenprint, en welke browser (versie) gebruik je ?
Waar wil je een screenprint van? Van de spotweb-instellingen in de browser (Chrome)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ja inderdaad. Voer je chrome uit op een mac of PC (versie graag) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
mesa57 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:29:
Ja inderdaad. Voer je chrome uit op een mac of PC (versie graag) ?
Ik gebruik Spotweb op een Windows 10-PC, met Chrome (Version 65).

Hier een screen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a8y7chUSqEEXYQfq0OZT7dAZ/thumb.png

Thanks voor de hulp trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ik zal vanavond eens testen in dezelfde opstelling. W10-creator met de laatste updates neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Windows 10 Pro N, versie 1709

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er wel een reallyownsettings.php? Daar kunnen instellingen ook mee overschreven worden.
De instellingen worden trouwens in de database opgeslagen, je kan dus bijvoorbeeld met PHPMyAdmin of DBeaver of HeidiSQL even kijken wat de instellingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Hij had de database al bekeken (zie bericht hierboven). En daar staat poort 119.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Vreemd, als ik met W10/1709 chrome test dan zie ik niet zo'n raar symbooltje in het port veld:

Afbeeldingslocatie: https://content.screencast.com/users/mesa57/folders/Jing/media/7f1c99a1-32c0-4958-a250-1d6ac4922bc4/2018-03-22_2000.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
mesa57 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:01:
Vreemd, als ik met W10/1709 chrome test dan zie ik niet zo'n raar symbooltje in het port veld:

[afbeelding]
Oh dat is waarschijnlijk van een plugin. Heeft geen invloed op het resultaat overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Kun je een keer testen met IE ?
Pagina: 1