Windows 7 32 bit backup fout 0x80780119

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bledismauw
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 10:36
De PC van m'n ouders heeft last van willekeurig afsluiten van de gehele PC.
Om deze reden ben ik ingeschakeld om een back-up/systeemkopie te maken.
Wanneer ik dit wil doen op de externe HDD (NTFS geformateerd) krijg ik de volgende fout 0x80780119.
Als ik hierop google krijg ik de volgende oplossing: https://www.partitionwiza...kup-not-enough-space.html of https://answers.microsoft...bc-4cc3-b054-d3d56b60eeff. Als ik deze links mag geloven betreft het in dit geval dat de USN journal files de boosdoener zijn.
Het klopt dat de System Reserved partition minder dan 50mb opslag ter beschikking heeft en kennelijk dus geen back-up mogelijk is. Tot nu toe is alles helder.
Maar wanneer ik de stappen wil volgen om dit te verwijderen lukt dit niet. Zoals het voorbeeld voorschrijft in de eerste link dien ik de System Reserved partition een letter te geven. De voorgestelde E en F staan er bij mij niet tussen en heb er maar K van gemaakt. Dan dien ik de volgende stappen uit te voeren in CMD (als admin):
"fsutil usn query journal K:".
"fsutil usn deletejournal /N /D K:".

Hierbij gaat het dus fout en krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5jo6l0f.jpg

Ik hoop dat er voldoende informatie is om tot een oplossing te komen.

Hierbij nog de informatie vanuit schijfbeheer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bQNgA1v.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 16:42
De foutmelding doet mij geloven dat journaling niet aanstaat en dat je daardoor het logboek ook niet kan verwijderen.

Wat voor een output krijg je als je het volgende uitvoerd?
code:
1
fsutil usn queryjournal K:

Hoe probeer je verder een backup te maken? Als je bestanden wil backuppen kan je de K: schijf weglaten, hier staan geen persoonlijke bestanden op.
Als je een volledige copie wilt hebben kan je gewoon een image van de schijf maken en zou de grote van de partitie niet uit mogen maken en zou je normaal ook geen foutmelding mogen krijgen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bledismauw
Axewi schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:43:
De foutmelding doet mij geloven dat journaling niet aanstaat en dat je daardoor het logboek ook niet kan verwijderen.

Wat voor een output krijg je als je het volgende uitvoerd?
code:
1
fsutil usn queryjournal K:

Hoe probeer je verder een backup te maken? Als je bestanden wil backuppen kan je de K: schijf weglaten, hier staan geen persoonlijke bestanden op.
Als je een volledige copie wilt hebben kan je gewoon een image van de schijf maken en zou de grote van de partitie niet uit mogen maken en zou je normaal ook geen foutmelding mogen krijgen.
Op dit moment zit ik niet meer op locatie maar zal het vanmiddag nog eens proberen. Het idee was inderdaad om een systeemkopie te maken in Windows zelf maar nu je het zegt, clonen is ook een optie. De belangrijke dingen zoals foto's en documenten staan al in de cloud maar het lijkt mij tevens handig om de rest veilig te stellen. Zoals je misschien wel hebt geraden heb ik niet al te veel kennis over dit onderwerp maar zitten er nog (grote) verschillen tussen een image maken op de externe HDD of via Windows een systeemkopie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Bledismauw schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:53:
[...]

Op dit moment zit ik niet meer op locatie maar zal het vanmiddag nog eens proberen. Het idee was inderdaad om een systeemkopie te maken in Windows zelf maar nu je het zegt, clonen is ook een optie. De belangrijke dingen zoals foto's en documenten staan al in de cloud maar het lijkt mij tevens handig om de rest veilig te stellen. Zoals je misschien wel hebt geraden heb ik niet al te veel kennis over dit onderwerp maar zitten er nog (grote) verschillen tussen een image maken op de externe HDD of via Windows een systeemkopie maken?
Op zich zitten er niet zoveel verschillen in. Een windows systeemkopie kan je terugzetten via windows herstellen via het herstelmenu op de dvd\usb of via het ingebouwde herstelmenu.
Een image van de HDD zal je terug moeten zetten via het programma waarmee je de image gemaakt hebt.

Voordeel is dat je met een image de partities eventueel kan resizen als je er een kleinere SSD inzet, ik weet niet of dat kan\goed gaat als je een systeemkopie via Windows maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bledismauw
Axewi schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Op zich zitten er niet zoveel verschillen in. Een windows systeemkopie kan je terugzetten via windows herstellen via het herstelmenu op de dvd\usb of via het ingebouwde herstelmenu.
Een image van de HDD zal je terug moeten zetten via het programma waarmee je de image gemaakt hebt.

Voordeel is dat je met een image de partities eventueel kan resizen als je er een kleinere SSD inzet, ik weet niet of dat kan\goed gaat als je een systeemkopie via Windows maakt.
Oke dan zijn de verschillen voor mij duidelijk, hartstikke bedankt. De systeemkopie gaat voor mij de voorkeur naar uit. Ik heb nog even de code die je in de eerste post stelde door getelefoneerd en hierbij een foto van de uitkomst: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dJjrVl5.png

Kan je hierover wat meer informatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Bledismauw schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:26:
[...]

Oke dan zijn de verschillen voor mij duidelijk, hartstikke bedankt. De systeemkopie gaat voor mij de voorkeur naar uit. Ik heb nog even de code die je in de eerste post stelde door getelefoneerd en hierbij een foto van de uitkomst: [afbeelding]

Kan je hierover wat meer informatie geven?
Er is dus een logboek en de huidige grote is ongeveer 26mb, Microsoft geeft aan dat rond de 30mb resulteerd in een backup die niet lukt.

Het is dus goed mogelijk dat dit je probleem is.

Kan je het volgende eens proberen in een Admin commandprompt (openen als administrator)?
2e alleen uitvoeren als de eerste lukt.
code:
1
2
fsutil usn deletejournal /D k:
fsutil usn createjournal m=1000 a=100 k:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bledismauw
Axewi schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:38:
[...]

Er is dus een logboek en de huidige grote is ongeveer 26mb, Microsoft geeft aan dat rond de 30mb resulteerd in een backup die niet lukt.

Het is dus goed mogelijk dat dit je probleem is.

Kan je het volgende eens proberen in een Admin commandprompt (openen als administrator)?
2e alleen uitvoeren als de eerste lukt.
code:
1
2
fsutil usn deletejournal /D k:
fsutil usn createjournal m=1000 a=100 k:
Inmiddels bovenstaande code geprobeerd, de eerste maal sprong het 1 regel naar beneden zonder iets van een melding af te geven. De tweede maal krijg ik wederom dit:
Fout: Het volumewijzigingslogboek is niet actief.

Nu kan ik hierop uitmaken dat er niks verwijderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
Bledismauw schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:30:
[...]

Inmiddels bovenstaande code geprobeerd, de eerste maal sprong het 1 regel naar beneden zonder iets van een melding af te geven. De tweede maal krijg ik wederom dit:
Fout: Het volumewijzigingslogboek is niet actief.

Nu kan ik hierop uitmaken dat er niks verwijderd is?
Het eerste commando verwijderd het journal, de 2e maakt een nieuwe aan maar dan kleiner om dit in de toekomst te voorkomen.

Wel vreemd dat je nu bij de 2e deze melding krijgt, klopt de schijfletter nog wel met het commando? In princiepe is het niet erg dat je nu geen nieuwe kan aanmaken, windows maakt er zelf weer één aan zodra het nodig is.

Hoeveel ruimte heeft die system reserved nu vrij na het verwijderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Axewi op 07-03-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bledismauw
Axewi schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:36:
[...]

Het eerste commando verwijderd het journal, de 2e maakt een nieuwe aan maar dan kleiner om dit in de toekomst te voorkomen.

Wel vreemd dat je nu bij de 2e deze melding krijgt, klopt de schijfletter nog wel met het commando? In princiepe is het niet erg dat je nu geen nieuwe kan aanmaken, windows maakt er zelf weer één aan zodra het nodig is.

Hoeveel ruimte heeft die system reserved nu vrij na het verwijderen?
De schijfletter is hetzelfde gebleven (K).
Er is helaas qua grootte niks gewijzigd zoals je hier kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i7YX9V2.png

Ik ga een image maken van het geheel zodat het veilig staat. Erg bedankt voor het meedenken en als je nog een ander idee hebt dan hoor ik het graag!
Pagina: 1