Persoonsgegevens op de envelop ? BSN etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:00
Onlangs ontving ik een brief van een zorginstelling waar naar mijn idee toch wel wat meer gegevens dan normaal op de envelop stonden. Namelijk:

Volledige naam
Straat, huisnr, postcode, woonplaats
telefoonnr
geboortedatum
BSN (duidelijk aangegeven door 'BSN:' ervoor)

Ik keek hier zelf een beetje van op. Mijn vraag aan jullie, is dit normaal ? Hoe meld ik netjes dat dit me niet de bedoeling lijkt ? Valt hier nog bij een andere instantie te klagen of iets dergelijks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Lijkt me niet helemaal de bedoeling nee. De AP heeft een tipformulier hiervoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2018 21:07 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 896479

Wormaap schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:01:
Lijkt me niet helemaal de bedoeling nee. De AP heeft een [url=“https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons”]tipformulier[/] hiervoor. [http://xn--https-hw3b//autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons%E2%80%9D] ???
En nu met werkende link; https://www.autoriteitper...-persoonsgegevens/tip-ons

Wellicht ook even contact opnemen met die zorginstelling, de Autoriteit Persoonsgegevens negeert meldingen dikwijls. (zelf ondervonden)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 896479 op 06-03-2018 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:18
BastiaanCM schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:59:
Hoe meld ik netjes dat dit me niet de bedoeling lijkt ?
Via de telefoon, email of webcare. Een klaagbrief met een baksteen door de ruit gooien raad ik ten zeerste af.

Dat lijkt me ook een logische eerste stap voordat je hier om advies komt vragen of de AP verzoekt om ze aan de hoogste boom op te knopen voor een potentiéel (zeer slordig) foutje.

En het kan ook geen kwaad om even toe te lichten wat je met 'op de envelop' bedoelt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die fout maakt, dat het een-en-ander onbedoeld zichtbaar is door het venster van een envelop wél..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:41
En wellicht ook even contact opnemen met die zorginstelling
Kan je meteen vragen waarom ze überhaupt het BSN vastleggen,
https://www.salarisnet.nl...rken-avg-hoe-zit-precies/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Thralas schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:07:
Dat lijkt me ook een logische eerste stap voordat je hier om advies komt vragen of de AP verzoekt om ze aan de hoogste boom op te knopen voor een potentiéel (zeer slordig) foutje.

En het kan ook geen kwaad om even toe te lichten wat je met 'op de envelop' bedoelt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die fout maakt, dat het een-en-ander onbedoeld zichtbaar is door het venster van een envelop wél..
Mijn advies was gebaseerd op de stelling dat het op de envelop geprint is. Als de gegevens inderdaad achter het venster zichtbaar zijn is dat onhandig en vervelend. Als een organisatie een BSN op een envelop print verdient dat directe melding bij de AP, al is het maar zodat er druk achter het uitzoeken wat er mis is gegaan zit. Verwachten dat een organisatie die zo met privacy omgaat het ineens beter gaat doen na een klacht van één particulier is niet reëel.
offtopic:
Suf Apple, de double quotes in het toetsenbord zijn ineens standaard open- en sluitquotes geworden...

[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Oeps...

[ Voor 97% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-04 19:33

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou het inderdaad melden. Dit mag gewoon niet! Dit is een datalek in mijn ogen want de postbode kan je BSN nummer inzien. Ik zou het zeker melden bij het AP. Ook al doen ze er misschien niks mee.

Tenzij het venstertje niet goed zat per ongeluk. Maar als het verkeerd is gedrukt. DAnzal je vast niet de enige zijn. En dan is het een datalek.

[ Voor 27% gewijzigd door TheDudez op 06-03-2018 21:20 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
Bushie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:11:
[...]

Kan je meteen vragen waarom ze überhaupt het BSN vastleggen,
https://www.salarisnet.nl...rken-avg-hoe-zit-precies/
Dit dus. Ze mogen voor enkele gevallen het vastleggen in financiële systemen, maar mag zéker niet daar buiten gebruikt of getoond worden. Bij ons (overheid) wordt daar steeds strenger op gelet. Lijkt me dat dat niet anders is bij andere bedrijven.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het gaat om een zorginstelling (aldus TS), het gebruik van het BSN is in de wet vastgelegd: http://wetten.overheid.nl/BWBR0023864/2018-01-01

Neemt niet weg dat het niet thuishoort op de envelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:00
Dank voor jullie berichten. Binnenkort maar even klagen :)
Thralas schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:07:
[...]
Ter verduidelijking: Uiteraard bedoel ik op de envelop als ik 'op' zeg; een geprinte sticker op de envelop geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:00
Oef dat is wel een hele stomme fout zeg.
Een kwaadwillende heeft in 1x alle informatie die hij nodig heeft.
Melding bij AP is zeker op zijn plaats. Naast natuurlijk een melding bij de zorginstelling zelf.
Ik zou daar ook bij vermelden dat je dit ook meldt bij AP, want dit zijn fouten die echt niet kunnen.
Anders wordt het ergens in een laatje gegooid als het tegen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:28
Zelfs als dit een fout zou zijn van de nieuwe stagiair, kan dat het helemaal niet goedpraten. Voor het uitprinten van adresstickers voor enveloppen heb je maar een beperkte hoeveelheid gegevens nodig en je zou dus nooit meer moeten kunnen uitprinten dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:44
Gaat het om een zorgverlener? Deze zijn namelijk wettelijk verplicht je BSN-nummer op een factuur o.i.d. te zetten.

'Uw zorgverlener en uw zorgverzekeraar zijn wettelijk verplicht om uw burgerservicenummer (BSN) te gebruiken bij het uitwisselen van uw gegevens. Het versturen van een factuur door uw zorgverlener aan uw zorgverzekeraar valt hier ook onder. Op die manier kan zeker gesteld worden dat de factuur voor uw behandeling is.'

Zie ook: onderaan bij ' Gebruik BSN in de zorg'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:28
Brainscrewer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:06:
Gaat het om een zorgverlener? Deze zijn namelijk wettelijk verplicht je BSN-nummer op een factuur o.i.d. te zetten.

'Uw zorgverlener en uw zorgverzekeraar zijn wettelijk verplicht om uw burgerservicenummer (BSN) te gebruiken bij het uitwisselen van uw gegevens. Het versturen van een factuur door uw zorgverlener aan uw zorgverzekeraar valt hier ook onder. Op die manier kan zeker gesteld worden dat de factuur voor uw behandeling is.'

Zie ook: onderaan bij ' Gebruik BSN in de zorg'
Op je factuur is iets heel anders dan op de enveloppe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Brainscrewer schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:06:

[...]
Het gaat hier om de buitenkant van de enveloppe, dus voor iedereen zichtbaar die de enveloppe kan zien ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 14:44
Room42 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:10:
[...]

Het gaat hier om de buitenkant van de enveloppe, dus voor iedereen zichtbaar die de enveloppe kan zien ;)
celshof schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Op je factuur is iets heel anders dan op de enveloppe.
My bad! Jullie hebben helemaal gelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:10
Dit kan toch haast niet?

Heb je een foto (uiteraard geblurred) van de envelop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:51
Dit lijkt mij een foutje van een medewerker, die een sticker bedoeld voor op het dossier op de enveloppe geplakt heeft, want "dat is lekker makkelijk, daar komen er toch automatisch een paar van uit de Dymo rollen".
Neemt niet weg dat het een datalek is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
pelt schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:14:
Dit kan toch haast niet?

Heb je een foto (uiteraard geblurred) van de envelop?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6lFaqKb.png

:+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 15:14
Zomaar een vraagje (niet zomaar dus ;) ): wat is eigenlijk precies het risico?

[ Voor 16% gewijzigd door bszz op 07-03-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:28:
Met een BSN+NAW is het heel makkelijk Identiteitsdiefstal te plegen. En daar heb je in het ergste geval de rest van je leven last van!

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 07-03-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:07
Identiteitsfraude? :+

Met een BSN nummer kan je heel ver komen. Vooral als het samen gaat met een adres en naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 16:43
.... en een telefoonnummer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 21:12
corporalnl schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:30:
[...]

Met een BSN nummer kan je heel ver komen. Vooral als het samen gaat met een adres en naam.
Vergeet niet dat ook nog eens de geboortedatum op de adressticker stond. Dit wordt vaak gevraagd ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56

Rmg

Je kan een digid aanmaken, heb je alleen bsn en geb. datum nodig.

Vervolgens kan je toeslagen gaan aanvragen onder naam van diegene en die dan op je eigen rekening laten uitbetalen. Je moet dan ook nog voor de brievenbus van diegene gaan liggen om de digid aanmeld code en de belastingdienst brief over de wijziging van het rekeningnummer onderscheppen. Maar als je toch al de postbode bent.. tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

[...]

Weet je waar het BTW-nummer van een eenmanszaak uit is opgebouwd? En dat BTW nummer kun je niet echt gemakkelijk geheim houden. Neemt niet weg dat ik vind dat altijd het minimum aantal persoonsgegevens dient te worden gevraagd en gebruikt door alle instellingen die hier mee te maken hebben. Bij een webbestelling een geboortedatum vragen vind ik dus ook ergerlijk. Als men wil controleren of je bijvoorbeeld ouder dan 18 bent kan volstaan worden met de vraag "Bent u ouder dan 18?" Het probleem van een BSN nummer op een envelop wordt echter groter gemaakt dan het volgens mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
bszz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:51:
[...]

[...]

Weet je waar het BTW-nummer van een eenmanszaak uit is opgebouwd? En dat BTW nummer kun je niet echt gemakkelijk geheim houden. Neemt niet weg dat ik vind dat altijd het minimum aantal persoonsgegevens dient te worden gevraagd en gebruikt door alle instellingen die hier mee te maken hebben. Bij een webbestelling een geboortedatum vragen vind ik dus ook ergerlijk. Als men wil controleren of je bijvoorbeeld ouder dan 18 bent kan volstaan worden met de vraag "Bent u ouder dan 18?" Het probleem van een BSN nummer op een envelop wordt echter groter gemaakt dan het volgens mij is.
Met alle gegevens die op de envelop stond kan je iemands leven verpesten. Stel iemand heeft al jou gegevens, dus naam, adres, geboorte datum en BSN.

hij/zij kan mensen oplichten met jou gegevens. En dan komen ze naar jou toe inclusief de politie. Dan mag jij bewijzen dat jij dat niet bent. Voordat de dader opgepakt is, kan dit jaren duren en zit jij continu in de problemen.

Daarnaast kunnen er allerlei leningen, rekeningen en abonnementen geopend worden op jou naam.

Dit zijn kleine voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
corporalnl schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Met alle gegevens die op de envelop stond kan je iemands leven verpesten. Stel iemand heeft al jou gegevens, dus naam, adres, geboorte datum en BSN.

hij/zij kan mensen oplichten met jou gegevens. En dan komen ze naar jou toe inclusief de politie. Dan mag jij bewijzen dat jij dat niet bent. Voordat de dader opgepakt is, kan dit jaren duren en zit jij continu in de problemen.

Daarnaast kunnen er allerlei leningen, rekeningen en abonnementen geopend worden op jou naam.

Dit zijn kleine voorbeelden.
Ja, je kunt er misbruik van maken maar voor een rekening of een lening is identificatie met een BSN, naam en geboortedatum echt niet voldoende. Ik denk dat dat voor de meeste andere zaken die je suggereert geldt. Een huis kopen lukt je met deze gegevens ook niet of bijvoorbeeld een erfenis opeisen. Voor een abonnement is mij nog nooit om een BSN gevraagd. Beetje in perspectief blijven zien. Voor het verpesten van iemands leven is echt meer nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door bszz op 07-03-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:07
Rmg schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Je kan een digid aanmaken, heb je alleen bsn en geb. datum nodig.

Vervolgens kan je toeslagen gaan aanvragen onder naam van diegene en die dan op je eigen rekening laten uitbetalen. Je moet dan ook nog voor de brievenbus van diegene gaan liggen om de digid aanmeld code en de belastingdienst brief over de wijziging van het rekeningnummer onderscheppen. Maar als je toch al de postbode bent.. tjah..
Dat is tegenwoordig gelukkig niet meer mogelijk. Per 1 december 2013 is het 1BRN (1 bankrekeningnummer) in werking getreden waardoor er enkel nog uitbetaald kan worden op een rekeningnummer dat op naam van De aanvrager staat (of de kinderopvang, mits ze een convenant hebben met de belastingdienst).

Dit neemt echter niet weg dat de combinatie van naam/bsn op een envelop zeker een datalek is. Ik zou sowieso de zorginstelling melden dat dit is gebeurd en daarnaast ook de AP tippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:55
bszz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 15:51:
[..]
Weet je waar het BTW-nummer van een eenmanszaak uit is opgebouwd? En dat BTW nummer kun je niet echt gemakkelijk geheim houden.
Dit vind ik een van de meest bizarre dingen als het om privacy wetgeving in Nederland gaat. Van de ene kant wordt er enorm gehamerd op veilige omgang met persoonsgegevens en zeker met het BSN. Dit wordt ook steeds zwaarder aangezet. Geloof me, het gaat lang niet altijd goed, maar hier wordt echt veel moeite in gestopt. En grotendeels ook terecht.
Van de andere kant wordt je BSN zodra je een eenmanszaak hebt gewoon publieke kennis, die je moet weergeven op je correspondentie en je website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
bszz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 16:04:
[...]

Ja, je kunt er misbruik van maken maar voor een rekening of een lening is identificatie met een BSN, naam en geboortedatum echt niet voldoende. Ik denk dat dat voor de meeste andere zaken die je suggereert geldt. Een huis kopen lukt je met deze gegevens ook niet of bijvoorbeeld een erfenis opeisen. Voor een abonnement is mij nog nooit om een BSN gevraagd. Beetje in perspectief blijven zien. Voor het verpesten van iemands leven is echt meer nodig.
Ik heb het niet alleen over BSN maar alle gegevens gecombineerd.
Lening kan je heel makkelijk online afsluiten.

Maar zou zeggen zet al je gegevens online incl BSN als je het zo vertrouwd.

Daarnaast nooit gehoord van de Ron Kowsolee zaak? ( meest bekende zaak in NL )

+ https://www.rtlnieuws.nl/...elijk-als-iemand-zich-als

[ Voor 9% gewijzigd door corporalnl op 07-03-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
corporalnl schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:23:
[...]

Ik heb het niet alleen over BSN maar alle gegevens gecombineerd.

Maar zou zeggen zet al je gegevens online incl BSN als je het zo vertrouwd.

[...]
Nee, het BSN mag wettelijk niet eens op de envelop staan en afhankelijk van de inhoud van de envelop mogelijk ook daar niet eens. Alleen slaan de voorbeelden van mogelijk misbruik de plank redelijk mis.
Daarnaast nooit gehoord van de Ron Kowsolee zaak? ( meest bekende zaak in NL )

+ https://www.rtlnieuws.nl/...elijk-als-iemand-zich-als
Ehh, ja, daar is geen lekken van persoonsgegevens voor nodig, alleen een onzorgvuldige politieagent en een slordige administratie....
Pagina: 1