Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-07 20:24
Beste Leden,

Ik ben momenteel bezig met een bedrijf op Aruba om daar te gaan wonen en werken (Werkvoorbereiding/calculatie)
Dit is een stap die ik niet zomaar wil zetten en ik wil alles graag in de puntjes voorbereiden. Ik wil geen ''Ikvertrek'' figuur worden.
Nu ga ik niet zomaar mijn koffers pakken en permanent op het eiland wonen. Ik heb daarom afgesproken om een maand mee te draaien binnen het bedrijf maar ook meer van het eiland te weten te komen en of ik binnen het bedrijf pas en andersom uiteraard. Dit gaat over enkele maanden plaatsvinden. Omdat ik deze stap alleen ga zetten is het zaak alles goed voor te bereiden.

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben op de ABC eilanden en bij voorkeur op Aruba. Wat is jullie ervaring en hebben jullie tips? hebben jullie antwoorden op onderstaande vragen:

- Wat is het gemiddelde salaris om goed te kunnen leven (appartement, gas/water/licht, huishoudelijke kosten) ik heb zelf wel eens vernomen 3000 AWG
- Hoe zit het met pensioen en eventuele uitkering op het eiland?
- Hoe zit het belastingstelsel in elkaar op het eiland? wat moet er maandelijks betaald worden?
- Kun je een Nederlandse bankrekening behouden?

Wat heb ik al gedaan om meer informatie te verkrijgen:
- Contact gezocht met mensen die op Aruba wonen, maar ook op Bonaire/Curacao
- Veel informatie opgezocht op internet, Zo weet ik dat een werkvergunning krijgen lastig is, Salarissen lager liggen en energie/boodschappen vrij duur zijn.
- Contact gehad met het Arubahuis wat in Den Haag gevestigd is. Die heeft mij wat technische bedrijven kunnen geven die op het eiland gevestigd zijn, Trouwens nu heb ik de bovenstaande vragen ook naar hun gestuurd wellicht dat ze wat kunnen helpen.
- De laatste Emigratiebeurs bezocht om meer informatie te krijgen

Alle tips zijn welkom! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Mikee007 op 11-03-2018 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er werkelijk geen websites waar Aruba expats dit soort dingen bespreken?

Ik zie erg weinig eigen initatief in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:45:
Zijn er werkelijk geen websites waar Aruba expats dit soort dingen bespreken?

Ik zie erg weinig eigen initatief in dit topic.
Genoeg initiatief.. Ik kan je zo alle emails doorsturen. Maar hoe meer informatie hoe beter het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja? Wat heb je zelf gedaan om deze vragen beantwoord te krijgen.

Zo is de vraag "wat moet ik in N ederland allemaal regelen" beantwoord via https://www.rijksoverheid...gelen-als-ik-ga-emigreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:50:
[...]

Ja? Wat heb je zelf gedaan om deze vragen beantwoord te krijgen.

Zo is de vraag "wat moet ik in N ederland allemaal regelen" beantwoord via https://www.rijksoverheid...gelen-als-ik-ga-emigreren
Contact gezocht met een bewoner op het eiland, Google, Dimas. maar niet alle bovenstaande vragen worden duidelijk beantwoord. Ik zoek iemand die ervaring heeft op dit eiland en van nuttige info kan voorzien. Soms spreekt het ene het andere weer tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Seriously?
Welk bedrijf? Misschien dat ze daar wel verwachten dat je inzet toont, dus wees voorzichtig!

https://www.belastingdien...t-in-suriname-of-op-aruba

https://www.beautiful-aru...emigreren_naar_aruba.html

https://www.rijksoverheid...gelen-als-ik-ga-emigreren

http://www.emigreren.nu/emigreren-en-de-belastingdienst/

En nee, het één spreekt het ander niet tegen. Die perceptie heb je waarschijnlijk omdat je je nog niet goed hebt ingelezen. Lees de regels, wetten en voorwaarden door en je merkt dat je niet de eerste bent die emigreert en alle instanties netjes op papier hebben gezet hoe en wat.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Sibylle schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:28:
Seriously?
Welk bedrijf? Misschien dat ze daar wel verwachten dat je inzet toont, dus wees voorzichtig!
Ieder bedrijf vraagt toch inzet.. Ik kan namelijk geen bedrijf in Nederland waar dat niet verlangt wordt.
Ik kan van mezelf wel zeggen dat ik me 100% zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:29
Ik heb er 6 maanden gewoond voor stage, top plek! Zeker doen. Qua levensonderhoud kun jr het zo gek maken als je wilt, belasting/pensioen geen ervaring mee ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Let er op dat je in Aruba geen AOW opbouwt.
Voor ieder kalenderjaar dat je niet hier woont krijg je later 2% minder AOW.

Daarnaast kun je daar van een lager salaris leven dan hier. Maar je bouwt ook minder pensioen op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:14

Qwerty-273

Meukposter

RocketKoen schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:02:
Let er op dat je in Aruba geen AOW opbouwt.
Voor ieder kalenderjaar dat je niet hier woont krijg je later 2% minder AOW.
Je kan via de SVB gewoon ook buiten NL verder jouw AOW opbouwen via een Vrijwillige Verzekering.
https://www.svb.nl/int/nl/vv/index.jsp

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:05
Zelf heb ik een tijd op Bonaire gewoond en gewerkt (via detachering). Wellicht is e.e.a. anders geregeld op Aruba maar zaken die ik destijds heb moeten regelen:

- aanvragen verblijfsvergunning. Wil je langer dan een half jaar op Bonaire verblijven dan moet je een verblijfsvergunning aanvragen. Hiervoor heb je vast inkomen, danwel flink kapitaal nodig.
- blijf je langere tijd weg uit NL, dan zul je je ook uit moeten laten schrijven bij je gemeente, en inschrijven in Aruba.
- woonlasten zijn in Bonaire vrij hoog, en de lokale salarissen zijn niet denderend. Hoe dit op Aruba is en wat de waarde van ANG is durf ik je niet te zeggen. Overigens wordt op Aruba de Amerikaanse Dollar ook veel gebruikt.

Andere tips: geniet lekker van het mooie weer, 365 dagen per jaar zon en 25+ graden. Aanraders: duiken, (kite)surfen, wakeboarden en alle andere watersporten. Daarnaast hangt er op de eilanden een super relaxte sfeer, mensen zijn erg vriendelijk en gastvrij.

Als je specifieke vragen hebt, PM me gerust!

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Zeker doen! Ik heb er in 2006 een half jaar gezeten voor stage :).

Erg mooie tijd gehad (vriendin ontmoet daar en 3e is in juni op komst hehe), qua levensonderhoud valt het allemaal wel mee. Woonlasten voor mij waren toen laag omdat ik op een studentencomplex zat in Blue Village. In 2010 nog een keer terug geweest om te kijken hoe alles er bij stond.

Waar wil je ergens gaan settlen? Op je vragen heb ik geen antwoord (is als stagiair toch heel anders) maar heb nog wel een andere tip:
- Zorg dat je overal local prijzen krijgt (duiken/excursies, etc.). Ik had een pasje van het Ziekenhuis (waar ik stage liep) en dat scheelt toch wel flink met toeristische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Qwerty-273 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:33:
[...]

Je kan via de SVB gewoon ook buiten NL verder jouw AOW opbouwen via een Vrijwillige Verzekering.
https://www.svb.nl/int/nl/vv/index.jsp
Een handige tip, ik ga me hierin verdiepen :)
MA®K schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:51:

Als je specifieke vragen hebt, PM me gerust!
Ik zal je in deze dagen even een PM sturen, want zo te lezen heb je wel informatie waar ik wat mee kan en die me verder helpt.
Road-runner83 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 11:41:
Zeker doen! Ik heb er in 2006 een half jaar gezeten voor stage :).

Waar wil je ergens gaan settlen? Op je vragen heb ik geen antwoord (is als stagiair toch heel anders) maar heb nog wel een andere tip:
- Zorg dat je overal local prijzen krijgt (duiken/excursies, etc.). Ik had een pasje van het Ziekenhuis (waar ik stage liep) en dat scheelt toch wel flink met toeristische prijzen.
2006 is al een tijdje geleden, in al die jaren is er volgens mij wel het e.e.a. Veranderd. Ik wil me gaan settelen in Noord, al is deze regio wel een stuk duurder. Dit is dus afhankelijk van mijn (toekomstige) salaris. Waar ik geplaatst wordt de maand op proef weet ik niet. Dit regel ik niet.

zijn er nog meer mensen met tips over Aruba? Iedere tip is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mikee007 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:24:
zijn er nog meer mensen met tips over Aruba? Iedere tip is welkom!
Open deur, maar ANG is geen AWG!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Mikee007 Yep is inderdaad alweer even geleden. Toen we in 2010 terug waren was er al aardig wat veranderd in de zin van veel nieuwe hotels. Blue Village zit ook in Noord. Vaste prik was elke maandagavond vanuit Mariott hardlopen naar vuurtoren en weer terug om af te sluiten in het bubbelbad bij het Mariott :).

Op de dinsdag kon je voor de helft van de prijs naar de bios (toen 5 gulden).

Woensdag was studentenavond bij de Paddock, alle drankjes voor 1$. Zie dat dit nu 1,5$ is geworden:
http://www.paddock-aruba.com/paddock/home.do
De Paddock is wel een aanrader om mede werkenden/stagiaires uit NL te ontmoeten.

1x in de maand is er een Full moon party (tenminste was) bij een leuke strandtent iets ten zuiden van Oranjestad (naam even kwijt). Daar heb je ook 1x per week een buitenbios op strandbedjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
@Road-runner83
Dank voor je info. Verschil tussn jou en mij is dat ik geen student meer ben. Ik ga er echt naartoe met als doel me toekomstige bestaan daar op te bouwen. Uiteraard moet er geld overblijven voor leuke dingen maar ik realiseer me dat hard werken de basis is om goed te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Mikee007 Ik ken nog wel iemand die na z'n stage daar is blijven hangen en zag zojuist dat hij er nog steeds zit :), werkt bij Aruba Happy Rentals. En in Blue Village zaten ook een aantal werkenden die er een toekomst wilden gaan opbouwen.

In welke sector wil je gaan werken? In het ZKH heb ik gemerkt dat je veel geduld moet hebben want ze werken daar toch wel een paar tempo's lager dan in NL (geldt voor heel Aruba) + kan het regelmatig voorkomen dat mensen niet komen opdagen op een afspraak. Het is gewoon heel anders als in NL....ben je er al weleens geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Afgezien van de praktische zaken vraag ik me af of je voor onbepaalde tijd op een eiland van 20 km wilt wonen ( en nog eens grotendeels weinig begroeid ). Lijkt mij ook niet voor iedereen weggelegd. je kan niet even snel weg :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Mikee007 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Genoeg initiatief.. Ik kan je zo alle emails doorsturen. Maar hoe meer informatie hoe beter het is.
Wat dacht je er van om datgene wat je zelf al gevonden hebt onder de vragen te zetten zodat andere Tweakers daarop al dan niet kunnen schieten? Nu lijkt het alsof er weinig werk in is gestoken terwijl je dat toch echt wel gedaan hebt :)

Loop dit lijstje door
https://www.rijksoverheid...gelen-als-ik-ga-emigreren

Overigens heb je geluk: je kan bv nieuwe DigiD aanvragen in Oranjestad :) Heel veel succes!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
@Road-runner83
Ik ga er is op zoeken, Wellicht kan ik met de desbetreffende emigrant in contact komen.
Ik zal niet zoeken naar een job in een ziekenhuis. Althans niet in eerste instantie. Ik zoek echt iets in de sector techniek en dan de werkvoorbereiding/calculatie/tekenaar.

@Basszje
Ik snap je verhaal, Het is inderdaad niet zomaar een stap. Tevens brengt het echt wel wat risico's met zich mee. Daarom pak ik niet zo maar mijn koffers en ga er naartoe.
Het is geen groot eiland. Ik ben wat dat betreft ook wel bang dat op een gegeven moment een bouwstop komt op het eiland en er niets meer gebouwd wordt vol=vol. Maar kan natuurlijk helemaal verkeerd hebben

@Chief
Ik heb me eerst topic bericht wat aangepast. Ik vind zeker dat ik me huiswerk al redelijk gedaan heb en ben blij met alle ervaring berichten die in dit topic komen. Hoe meer info hoe beter.
Pagina: 1