Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobiele laptop voor eenvoudige taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen?

Ik ga de laptop vooral als tekstverwerker gebruiken. Daarnaast wil ik ermee kunnen internetten op meerdere tabbladen zonder dat die begint te stotteren. Ik gebruik al jaren macOS en ben bekend met de Mac lineup, maar wil me daar niet op blindstaren dus ben benieuwd naar het aanbod met andere OS'en. Wat mij wat huiverig maakt voor een switch van OS is dat ik alle laptops die ik ken van andere merken inferieur design vind hebben (zoals mindere materiaalkeuze, vervelende trackpad, afleidende kleurstelling). Edit: Alleen ChromeOS is kansloos bij mij, omdat ik Google onvoldoende vertrouw met mijn data.

Wat is je budget?

Ik wil maximaal 1500 uitgeven, maar realiseer me dat dat voor mijn gebruik niet per se nodig is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Ik zal de laptop dagelijks meenemen en regelmatig niet op een bureau gebruiken, dus een gewicht van rond de 1,5 kg is max. Accuduur is voor mij minder van belang, omdat ik overal wel een outlet beschikbaar heb. Qua formaat bevalt 13,3" me altijd goed, al lijkt een 14" in een kleine form factor me ook wel interessant. En ik zou het heel tof vinden als er een simkaart in kan voor 4g data (geen must).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

De kans is zeker aanwezig dat ik toch weer bij Apple uitkom, maar ik wil openstaan voor andere suggesties. Ik heb gekeken naar de nieuwe XPS 13 en Carbon X1, maar voor die prijzen ben ik nog niet overtuigd. Ik denk dat ze overkill zijn voor mijn gebruik en blijf voor dat geld dan toch liever bij Mac. Brouwkwaliteit is voor mij van enorm belang, als de laptop niet aanvoelt alsof die zonder kleerscheuren een aardbeving kan doorstaan, dan ga ik me ergeren en doe ik 'm weg.

Beste antwoord (via Cartoon op 12-03-2018 08:12)

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:25
JSt1983 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 00:19:
[...]
Ja dat zag ik bij een vriend, maar de kwaliteit van die producten vond ik twijfelachtig. Zo las ik berichten van krassen op de iPad en onbetrouwbare aanslagregistratie. Ook is de materiaalkeuze minder en ontbeert het de robuustheid van een echt clamshell design, wat voor mij afknappers zijn waardoor ik mezelf er niet op zag werken.
toetsenborden van bijv een belkin zijn prima en werken ook aardig.
Al ben je altijd wel afhankelijk van de bluetooth verbinding en of de accu van het toetsenbord nog voldoende vol zit. Al claimt men dat een toetsenbord tot 6 maanden mee kan (al zal dat ook sterk afhangen van gebruik).

wellicht overwogen om een 2de hands macbook te kopen?
Hierdoor heb je wel de functionaliteiten van macos en betaal je niet de hoofdprijs voor een apparaat dat je voornamelijk onderweg gebruikt. Of is het mogelijk het overwegen waard om één macbook pro aan te schaffen en die te gebruiken voor zowel onderweg als thuis (homestation)?

alternatieven..:
Hp x360. microsoft surface laptop (wel prijzig)
Lenovo thinkpad X2xx... serie
of een dell 13 inch lattitude

...

Alle reacties

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:49
Als je echt niet meer doet, chromeos. Als je al biased bent mbt design en os dan koop gewoon een MacBook.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11 06:22
Kijk eens naar een Chromebook.
Ik heb een HP 13G1 en bevalt mij goed.
Er zijn meerdere uitvoeringen van vanaf (ik meen) rond de €500,-.

Mijn profiel op Discogs

• Cartoon
  • Niet online
Montaner schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:53:
Als je echt niet meer doet, chromeos. Als je al biased bent mbt design en os dan koop gewoon een MacBook.
Dankjewel. ChromeOS begin ik niet aan, had ik vergeten toe te voegen aan op (nu ge-edit). Je opmerking over bias is ongefundeerd en getuigt ervan dat je de op niet goed hebt gelezen.
Ad de Jong schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:59:
Kijk eens naar een Chromebook.
Ik heb een HP 13G1 en bevalt mij goed.
Er zijn meerdere uitvoeringen van vanaf (ik meen) rond de €500,-.
Dankjewel. ChromeOS begin ik niet aan, had ik vergeten toe te voegen aan op (nu ge-edit).

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11 06:22
JSt1983 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:44:
[...]

Dankjewel. ChromeOS begin ik niet aan, had ik vergeten toe te voegen aan op (nu ge-edit).
Waarom niet?
Eigenlijk wel benieuwd naar ;)

Het zit goed in elkaar, doet wat ie moet doen, geen overbodige zooi, veilig, snel, eenvoudig.
Zolang je eigenlijk geen games speelt voldoet het ruim voldoende.
Vooral omdat je eigenlijk alleen iets zoekt als tekstverwerker.

Veel andere opties heb je niet behalve Windows of Linux.
Ik heb beide op een pc gehad en Windows heb ik een paar jaar geleden afgezworen.
Linux is zeker een hele vooruitgang t.o.v. Windows maar het is niet te vergelijken met een mac.

Edit: ik zie nu in je O.P. staan waarom je geen ChromeOS wil.
Blijft alleen Linux eigenlijk over, Apple en MS zijn geen haar beter of slechter dan Google :P

[ Voor 10% gewijzigd door Ad de Jong op 06-03-2018 20:57 ]

Mijn profiel op Discogs

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De Surface Pro 2017 heeft een LTE modem. Dan heb je wel een wat kleiner formaat dan gewenst, maar wel een goed scherm en LTE. De XPS13 is altijd al een zeer fijne laptop geweest. Persoonlijk vind ik de touch variant prettiger, want dat is fijn met tekstverwerken (even snel in je tekst ergens op klikken om vervolgens te typen), maar de non-touch is mat en dat vind ik dan weer een iets prettiger scherm.

[ Voor 52% gewijzigd door Trommelrem op 06-03-2018 21:39 ]

• Cartoon
  • Niet online
Ad de Jong schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:55:
[...]

Waarom niet?
Eigenlijk wel benieuwd naar ;)

Het zit goed in elkaar, doet wat ie moet doen, geen overbodige zooi, veilig, snel, eenvoudig.
Zolang je eigenlijk geen games speelt voldoet het ruim voldoende.
Vooral omdat je eigenlijk alleen iets zoekt als tekstverwerker.

Veel andere opties heb je niet behalve Windows of Linux.
Ik heb beide op een pc gehad en Windows heb ik een paar jaar geleden afgezworen.
Linux is zeker een hele vooruitgang t.o.v. Windows maar het is niet te vergelijken met een mac.
Ja daar was ik al een beetje bang voor. Ik ben destijds uit frustratie over Windows overgestapt naar Mac, na een korte flirt met Ubuntu. Voor werk nog wel op Windows aan het werk en ik haal daar niet dezelfde productiviteit als op Mac. De reden dat ik het toch overweeg is dat Apple imo heel veel aandacht geeft aan iOS terwijl ik die liefde veel minder zie terugkomen voor macOS. Als het in de kosten kan schelen, compenseert dat wel een stukje productiviteit inleveren. En het is even geleden dat ik een ander os echt een kans gaf (mijn workflow op werk is totaal anders dan privé, dus echt vergelijken gaat niet). Daarnaast vindt de nerd in mij het ook wel leuk om eens met een ander os te klooien.
Ad de Jong schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:55:
[...]

Edit: ik zie nu in je O.P. staan waarom je geen ChromeOS wil.
Blijft alleen Linux eigenlijk over, Apple en MS zijn geen haar beter of slechter dan Google :P
Tja het gaat om vertrouwen, en dat is in dit geval grotendeels een gevoelskwestie (ik vertrouw Apple meer met mijn data dan MS, en MS meer dan Google). Bij Google huiver ik een beetje bij bepaalde nieuwsberichten die ik soms tegenkom, uit m'n hoofd bijv. wat Julian Assange erover te melden had. (Maar dit is dus niet gebaseerd op grondig onderzoek, veel meer op gevoel. ik weet dat Snowden ook ernstige uitspraken over Apple heeft gedaan. Ik heb een negatieve bias richting Google.)
Trommelrem schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:36:
De Surface Pro 2017 heeft een LTE modem. Dan heb je wel een wat kleiner formaat dan gewenst, maar wel een goed scherm en LTE.
Bedankt voor de tip. Omdat ik het apparaat veel op schoot gebruik, vind ik zo'n setup niet ideaal. Ik heb afgelopen half jaar veel gewerkt op een iPad Pro met Apple Smart Keyboard, en miste heel erg het vrije roteerbare beeldscherm om een fijne kijkhoek te bewerkstelligen.
Trommelrem schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:36:
De XPS13 is altijd al een zeer fijne laptop geweest. Persoonlijk vind ik de touch variant prettiger, want dat is fijn met tekstverwerken (even snel in je tekst ergens op klikken om vervolgens te typen), maar de non-touch is mat en dat vind ik dan weer een iets prettiger scherm.
Ja de XPS 13 heeft zeker mijn aandacht. Ik zal die eens in het wild opzoeken om ermee te spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Cartoon op 07-03-2018 12:12 ]

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-11 18:07
JSt1983 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:41:
[...]
Bedankt voor de tip. Omdat ik het apparaat veel op schoot gebruik, vind ik zo'n setup niet ideaal. Ik heb afgelopen half jaar veel gewerkt op een iPad Pro met Apple Smart Keyboard, en miste heel erg het vrije roteerbare beeldscherm om een fijne kijkhoek te bewerkstelligen.
En wat vind je van een Surface Laptop? De laptop is ca. 1,2 kg zwaar, heeft een prima accuduur en het is een normale laptop.

Een tijdje geleden heb ik ook weer de switch terug gemaakt van MacOS naar Windows, omdat ik het prijsverschil te groot vond worden als je bij een MBP iets meer wilde dan het basismodel. Tot nu toe bevalt me de overstap prima.

• Cartoon
  • Niet online
rclahsen schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:14:
[...]

En wat vind je van een Surface Laptop? De laptop is ca. 1,2 kg zwaar, heeft een prima accuduur en het is een normale laptop.

Een tijdje geleden heb ik ook weer de switch terug gemaakt van MacOS naar Windows, omdat ik het prijsverschil te groot vond worden als je bij een MBP iets meer wilde dan het basismodel. Tot nu toe bevalt me de overstap prima.
Erg fraai apparaat, ga ik meenemen in mijn overweging.
__

Tot nu toe nog niet een overtuigende winnaar gevonden, waardoor ik nog niet heel happig ben om MacOS te verlaten.

• koentjuh1987
Aangezien je nu al een trouwe macos gebruiker bent waarom niet een iPad met toetsenbord? Vanuit cloud kun je met het office 365 pakket nog prima je bestanden bewerken en opslaan.

Heb je wel het gemak van Apple een tablet waar nodig (bijv in trein om te lezen) en iPad +Tb voor werking van bestanden...

iPad pro past dan ruim binnen budget en voldoet in meer dan alle taken...

...

• Cartoon
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 19:52:
Aangezien je nu al een trouwe macos gebruiker bent waarom niet een iPad met toetsenbord? Vanuit cloud kun je met het office 365 pakket nog prima je bestanden bewerken en opslaan.

Heb je wel het gemak van Apple een tablet waar nodig (bijv in trein om te lezen) en iPad +Tb voor werking van bestanden...

iPad pro past dan ruim binnen budget en voldoet in meer dan alle taken...
Ja dat hoopte ik dus ook, maar...
JSt1983 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Omdat ik het apparaat veel op schoot gebruik, vind ik zo'n setup niet ideaal. Ik heb afgelopen half jaar veel gewerkt op een iPad Pro met Apple Smart Keyboard, en miste heel erg het vrije roteerbare beeldscherm om een fijne kijkhoek te bewerkstelligen.
In die situatie (op schoot) werkte dat niet voor me, waardoor ik productiviteit misliep.

• koentjuh1987
JSt1983 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:17:
[...]

Ja dat hoopte ik dus ook, maar...

[...]

In die situatie (op schoot) werkte dat niet voor me, waardoor ik productiviteit misliep.
Zijn alternatieve toetsenborden voor de 10,5 inch versie waarbij je eigenlijk een laptop maakt en meer scharnier vrijheid hebt voor je kijkhoek. Heb je alleen geen Apple toetsenbord.

...

• Cartoon
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:21:
[...]

Zijn alternatieve toetsenborden voor de 10,5 inch versie waarbij je eigenlijk een laptop maakt en meer scharnier vrijheid hebt voor je kijkhoek. Heb je alleen geen Apple toetsenbord.
Ja dat zag ik bij een vriend, maar de kwaliteit van die producten vond ik twijfelachtig. Zo las ik berichten van krassen op de iPad en onbetrouwbare aanslagregistratie. Ook is de materiaalkeuze minder en ontbeert het de robuustheid van een echt clamshell design, wat voor mij afknappers zijn waardoor ik mezelf er niet op zag werken.

Acties:
  • Beste antwoord

• koentjuh1987
JSt1983 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 00:19:
[...]
Al ben je altijd wel afhankelijk van de bluetooth verbinding en of de accu van het toetsenbord nog voldoende vol zit. Al claimt men dat een toetsenbord tot 6 maanden mee kan (al zal dat ook sterk afhangen van gebruik).

Hierdoor heb je wel de functionaliteiten van macos en betaal je niet de hoofdprijs voor een apparaat dat je voornamelijk onderweg gebruikt. Of is het mogelijk het overwegen waard om één macbook pro aan te schaffen en die te gebruiken voor zowel onderweg als thuis (homestation)?

alternatieven..:

...

• Cartoon
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 07:49:
[...]

alternatieven..:
Thanks, ik denk dat voor mij een MBP die ik ook voor thuis kan gebruiken de beste keuze is inderdaad. Mijn behoeften daar zijn niet bijzonder meer veeleisend dan onderweg, zal er wel een display bij willen aanschaffen.

Ik toegeven aan mezelf toegeven dat naast persoonlijke affiniteit ook vendor lock-in een belangrijke rol speelt in mijn keuze, anders had ik eerder een keuze voor een Windows apparaat durven maken (was ook de reden dat ik met een iPad Pro met ASKeyboard probeerde.

Dus met lichte onvrede wordt het een MBP.

Bedankt voor ieders bijdrage.
Pagina: 1