Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 14:10

Jer0entjeh88

display: grid;

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Binnenkort wordt ik eigenaar van een nieuwbouw huis waar ik natuurlijk erg naar uitkijk. Echter wil ik graag de Wi-fi (en netwerk opzich) nu graag goed aanpakken. Ik heb al aandachtig de threads hier doorgenomen en heb al beslist dat ik graag wil werken met Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access points om overal in het huis goede Wi-fi te garanderen. De vraag is echter waar kan ik deze het beste plaatsen. Hieronder de plattegronden van de begane grond en 1e verdieping:

beganegrond
begane grond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Or7lP4jnenkQawn4UchHcfYO/thumb.jpg
1e verdieping

Ik zit eraan te denken om in de woonkamer een extra access point te plaatsen in het TV meubel. Ik weet dat het beter is om deze aan het plafond te plaatsen, maar dit komt er bij de vriendin helaas niet in ;).
Is dit de beste plek, of is het beter om ergens anders nog een loze leiding te leggen?

Op de 1e verdieping heb ik loze leidingen op beide slaapkamers. Welke plek is geschikt om de access point te plaatsen? Of is het beter om een extra loze leiding in het plafond op de hal te plaatsen? (Rode stip).

In de meterkast komt de internetverbinding binnen, hier wil ik graag een Switch met POE ondersteuning plaatsen voor de UniFi access points.

Mochten jullie andere ideeen hebben, I'm all ears!

[ Voor 4% gewijzigd door Jer0entjeh88 op 06-03-2018 18:08 ]

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je straks "maar 2" AP's hebt, heb je geen PoE switch nodig. Gewoon de meegeleverde power adapter gebruiken.

maar over je setup: Het is het beste om toch in het midden te plaatsten. Zeg tegen je vriendin dat het een internet rookmelder is, en dat als het huis de fik in gaat zij een berichtje krijgt op de telefoon bla..bla....

Maar als je een open kamer hebt, en geen muren er tussen, kan het ook achter de TV meubel.

Op de gang laat een loze leiding (of bedraad met CAT6) aanleggen in het plafond. Zal je heel veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 16:26
wat zijn de afmetingen ongeveer?
Als je het access point niet aan het plafond mag hangen, zou je misschien ook kunnen kiezen voor de unifi ac in wall.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 15:02
Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:06:

Ik zit eraan te denken om in de woonkamer een extra access point te plaatsen in het TV meubel. Ik weet dat het beter is om deze aan het plafond te plaatsen, maar dit komt er bij de vriendin helaas niet in ;).
Bij de ubi's kan je ook de lichtjes uitzetten, dan vallen ze al minder op tegen een wit plafond.
Ik heb ze zelf in een hoek van de muur tegen het plafond geplaatst, net achter het gordijn, niemand die ze ziet, maar toch knetter goed signaal omdat er alleen maar een simpel gordijntje voor hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 22:15
ik vind zolder , garage & tuinhuis ook prima plaatsen om utp naartoe te voorzien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 14:54
Ik heb toevallig ook twee Ubiguiti UniFi Pro's gekocht. Bij de losse apparaten wordt een poe-injector geleverd en is een speciale poe-switch niet meer nodig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
Vergeet ook dekking in je tuin niet. Met HR++(+) glas komt er bijna geen signaal meer doorheen en kon het bereik in de tuin nog wel eens tegenvallen van het zomer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Ik heb echt spijt dat ik in m’n nieuwbouw geen centraaldoos met utp voor m’n ubiquity heb laten aanleggen. In de werkkamer wel en dat is zo ideaal!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
ThinkPadd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:03:
Vergeet ook dekking in je tuin niet. Met HR++(+) glas komt er bijna geen signaal meer doorheen en kon het bereik in de tuin nog wel eens tegenvallen van het zomer :p
Klopt tuin is een hele goede, hier gaan we ook nog een loze leiding leggen. Zeker omdat het huis A++++ wordt, dus de glazen inderdaad dikker zijn.

Nog wat extra info m.b.t de maten; De oppervlakte van de begane grond is ongeveer 12,5m bij 5,5m

Het idee is om in de toekomst meerdere AP's te plaatsen, bijvoorbeeld ook op zolder.

Een losse Poe injector heeft toch ook altijd stroom nodig? Dit heb ik namelijk niet boven in het plafond bij de hal, en waarschijnlijk ook niet bij de loze leiding in de tuin.

Helaas weet mijn vriendin precies waar de rookmelder komt te hangen, en dat is niet in de woonkamer. Daarnaast heeft ze alle ventilatie punten ook in de keuken ombouw laten plaatsen, zodat ze niet in zicht zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:19

BCC

Je hebt ook deze als compromis: https://www.centralpoint....ITi0Kqr2NkCFcKFGQodO7ENgw

En je utp komt neem ik aan ergens in de meterkast uit? Daar leg je dan je poe injector neer en klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 06-03-2018 19:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Klopt, echter wil ik voor de toekomst toch liever al overstappen naar AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 22:24
AP in de trapkast hangen?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Heb ik ook over nagedacht, maar is de roze dragende muur geen blokkerende factor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 22:24
Installeer Unifi Controller en speel wat met de plattegrond, in de laatste versie kun je ook apparaten plaatsen die niet in je netwerk zitten om een idee te krijgen van waar je AP's moet plaatsen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 12:58
Heb je het überhaupt al geprobeerd met één router/ap van hoge kwaliteit?
Binnenkort worD ik eigenaar

[ Voor 32% gewijzigd door NotSoSteady op 06-03-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:21

TheBorg

Resistance is futile.

ijske schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:44:
ik vind zolder , garage & tuinhuis ook prima plaatsen om utp naartoe te voorzien :-)
Mee eens en bij mijn laatste verbouwing heb ik de UTP tot in de WC gelegd (bij wijze van spreken) en dat is natuurlijk handig voor een computer of TV maar je wilt misschien ook wel op een tablet werken.

De plek van de rode stip is natuurlijk het beste maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je slecht bereik hebt met één AP per verdieping. Al hangt ie boven in een slaapkamer dan moet zo'n ding goed werken over de hele verdieping. In het trapgat moet dus ook lukken. Vind de vrouw misschien mooier. En zo lelijk zijn die UFO's niet. Heb hier de Pro versie in het server hok op de grond geflikkerd en het hele kantoor van 150m2 heeft prima WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
NotSoSteady schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:58:
Heb je het überhaupt al geprobeerd met één modem van hoge kwaliteit?
[...]
Hoe bedoel je precies? Het huis moet nog gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
Met 2 AP in je woonkamer ga je zeker geen probleem hebben, zelfs als dat in een TV kast zit.

Boven zou ik dat in de achterste kamer tegen de muur tussen de 2 grote slaapkamers hangen.
Je geraakt met een AP makkelijk door een binnenmuur, en de kamer rechts achter krijgt ook nog signaal van beneden.
In de kamer van je kinderen zeker telkens 2 ethernet verbindingen leggen voor een laptop of vaste PC. desnoods hang je daar nog een extra AP aan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Van de in wall ap’s zijn ook WiFi Ac versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 12:58
Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Hoe bedoel je precies? Het huis moet nog gebouwd worden.
Nou gewoon één router/ap voor het hele huis proberen en daarna eens kijk wat je daadwerkelijk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
Is het met AP's ook mogelijk om deze in een Mesh netwerk te zetten? Dus dat je maar 1 wifi netwerk ziet of behoud je dan altijd namen zoals Wifi zolder of Wifi keuken etc...

Voor mijn zwager die ook gaat nieuwbouw wil ik ook netwerk creëren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
TheBorg schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Mee eens en bij mijn laatste verbouwing heb ik de UTP tot in de WC gelegd (bij wijze van spreken) en dat is natuurlijk handig voor een computer of TV maar je wilt misschien ook wel op een tablet werken.

De plek van de rode stip is natuurlijk het beste maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je slecht bereik hebt met één AP per verdieping. Al hangt ie boven in een slaapkamer dan moet zo'n ding goed werken over de hele verdieping. In het trapgat moet dus ook lukken. Vind de vrouw misschien mooier. En zo lelijk zijn die UFO's niet. Heb hier de Pro versie in het server hok op de grond geflikkerd en het hele kantoor van 150m2 heeft prima WiFi.
Op zolder en in de garage liggen ook loze leidingen, dus dat komt goed.

Klopt het dat je voor de POE-injector altijd ook nog stroom nodig hebt? Want dat wil ik dus liever niet als ik mijn AP aan het plafond ga hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
ja, de access points hebben natuurlijk stroom nodig. maar het voordeel van poe is, is dat de stroomvoorziening ook in de meterkast kan zijn (als daar de netwerkkabels uitkomen)>

[ Voor 3% gewijzigd door dennisdennis12 op 06-03-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Possible schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:05:
Is het met AP's ook mogelijk om deze in een Mesh netwerk te zetten? Dus dat je maar 1 wifi netwerk ziet of behoud je dan altijd namen zoals Wifi zolder of Wifi keuken etc...

Bij Ubiquiti is dat inderdaad zo, meerdere AP's met één ESSID.
Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:11:
Op zolder en in de garage liggen ook loze leidingen, dus dat komt goed.

Klopt het dat je voor de POE-injector altijd ook nog stroom nodig hebt? Want dat wil ik dus liever niet als ik mijn AP aan het plafond ga hangen.
De injector sluit je aan op het stopcontact. Maar alle injectors kun je in de meterkast aan de muur maken. Van daar de UTP kabel naar boven, de zolder, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
TheBorg schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:15:
[...]

Bij Ubiquiti is dat inderdaad zo, meerdere AP's met één ESSID.

[...]

De injector sluit je aan op het stopcontact. Maar alle injectors kun je in de meterkast aan de muur maken. Van daar de UTP kabel naar boven, de zolder, etc.
Ah kijk nu wordt het duidelijk, ik dacht dat het stroompunt bij het AC zelf moest zitten. Is het daarnaast toch niet beter om een Switch aan te schaffen met POE ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:16:
Ah kijk nu wordt het duidelijk, ik dacht dat het stroompunt bij het AC zelf moest zitten. Is het daarnaast toch niet beter om een Switch aan te schaffen met POE ondersteuning?
Heb ik wel gedaan want anders wordt het één grote bende met injectors. Alleen je moet wel opletten dat je switch compatible is met de AP. Er zijn namelijk meerdere PoE standaarden. En bij de camera's houdt Ubiquiti zich helemaal niet aan de standaarden. Ik gebruik een Netgear, lekker goedkoop, en dat werkt heel goed met de AP's maar niet met de camera's.

Deze is nieuw en niet duur voor een PoE switch:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Is net als de AP's 802.3af dus moet werken. 4 van de 8 poorten hebben PoE.

[ Voor 17% gewijzigd door TheBorg op 06-03-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
TheBorg schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:21:
[...]

Heb ik wel gedaan want anders wordt het één grote bende met injectors. Alleen je moet wel opletten dat je switch compatible is met de AP. Er zijn namelijk meerdere PoE standaarden. En bij de camera's houdt Ubiquiti zich helemaal niet aan de standaarden. Ik gebruik een Netgear, lekker goedkoop, en dat werkt heel goed met de AP's maar niet met de camera's.

Deze is nieuw en niet duur voor een PoE switch:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Is net als de AP's 802.3af dus moet werken. 4 van de 8 poorten hebben PoE.
Yes die had ik ook gezien, 4 poorten POE lijkt me voldoende.

Ik heb nog even met mijn vriendin gekeken en we hebben een compromis kunnen sluiten, in de woonkamer in de hoek aan het plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BS1vrGbLGF3fEQpls0qYLSyX/thumb.jpg

1e verdieping, wifi toch op een slaapkamer omdat het dan iets centraler op de verdieping is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0dXNsDCtcnfOTSNs7V9vfX7a/thumb.jpg

Wat vinden jullie, beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb zelf 3x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access points. Voor elke verdieping een.

Die in de woonkamer ligt ook plat in de tv kast vanwege het niet in zicht te willen hebben. Op de 1e en 2e verdieping hangen ze wel aan het plafond in het halletje.

Heb eigenlijk overal in huis (220m2 woonoppervlakte, betonnen muren en vloeren) perfect bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
barber schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:37:
Ik heb zelf 3x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE access points. Voor elke verdieping een.

Die in de woonkamer ligt ook plat in de tv kast vanwege het niet in zicht te willen hebben. Op de 1e en 2e verdieping hangen ze wel aan het plafond in het halletje.

Heb eigenlijk overal in huis (220m2 woonoppervlakte, betonnen muren en vloeren) perfect bereik.
Heb je de AP in je TV meubel nog aan een extra switch hangen? En werk je daar met een PoE injector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Jer0entjeh88 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:22:
[...]

Heb je de AP in je TV meubel nog aan een extra switch hangen? En werk je daar met een PoE injector?
Ik heb inderdaad nog een switch liggen in het meubel en de rest van de devices. Simpele Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E, omdat deze IGMP snooping ondersteund vanwege KPN. En de injector zit tussen de switch en de AP en ligt ook in het kastje.

Ruimte zat in het meubel bij mij en compleet uit het zicht :)
tv meubel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Possible schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:05:

Dat kan je ook met andere routers.

Ik heb in huis een Telenet router, een Apple Timecapsule en een Linksys.
Allemaal zenden die dezelfde SSID met hetzelfde paswoord uit, en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Tommie12 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Dat kan je ook met andere routers.

Ik heb in huis een Telenet router, een Apple Timecapsule en een Linksys.
Allemaal zenden die dezelfde SSID met hetzelfde paswoord uit, en dat werkt perfect.
Maar dan zie je toch alsnog 3 ''losse'' netwerken staan als je gaat scannen? Alleen hebben ze nu dezelfde naam ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Possible schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:39:
[...]

Maar dan zie je toch alsnog 3 ''losse'' netwerken staan als je gaat scannen? Alleen hebben ze nu dezelfde naam ?
Nee, ik zie 1 netwerk.

Er mag wel maar 1 van die toestellen de router/DHCP doen, de rest staat in brugmodus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Oke nice! Weer wat geleerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De hoeveelheid AP's zal vallen en staan met de interferentie van de buren. Als die er nu niet is, dan gaat ook één AP op de begane grond goed werken.

Je kan óók naar 5 GHz overschakelen, deze heeft wel minder bereik, maar is "schoner", qua interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:50:
De hoeveelheid AP's zal vallen en staan met de interferentie van de buren. Als die er nu niet is, dan gaat ook één AP op de begane grond goed werken.

Je kan óók naar 5 GHz overschakelen, deze heeft wel minder bereik, maar is "schoner", qua interferentie.
Duidelijk verhaal, maar positie speelt hierin ook een grote rol toch? Zijn de rode stippen op de plattegrond dan goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de eerste verdieping wel. Maar een AP in de TV meubel..... Tja... Probeer het eens, zie hoe het werkt.

En speel zeker later met de vermogens,. Zet bv. beide AP's op laag vermogen, kijk hoe de dekking is. Kijk ook hoe de telefoons / tablets etc... van de ene AP naar de andere gaan. Als ze blijven "plakken" (als je bv. van de BG naar 1-ste verdieping gaat), dan moet het vermogen op de 1-ste iets hoger gezet worden. Maar ook weer niet té veel etc....

Allemaal afhankelijk van de client (jouw telefoon etc...)

Het instellen van die vermogens kan wel een week en zo duren, maar als het eenmaal werkt, gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb inmiddels al heel wat van die Ubiquiti's weggehangen, in verschillende woonhuizen en bedrijfjes. Die 2 punten gaan prima voldoen voor je indoor dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:29:
Op de eerste verdieping wel. Maar een AP in de TV meubel..... Tja... Probeer het eens, zie hoe het werkt.

En speel zeker later met de vermogens,. Zet bv. beide AP's op laag vermogen, kijk hoe de dekking is. Kijk ook hoe de telefoons / tablets etc... van de ene AP naar de andere gaan. Als ze blijven "plakken" (als je bv. van de BG naar 1-ste verdieping gaat), dan moet het vermogen op de 1-ste iets hoger gezet worden. Maar ook weer niet té veel etc....

Allemaal afhankelijk van de client (jouw telefoon etc...)

Het instellen van die vermogens kan wel een week en zo duren, maar als het eenmaal werkt, gaat het wel goed.
Yes dat begrijp ik, het idee is om de AP uit het TV meubel te halen en dan in de hoek van de woonkamer te hangen tegen het plafond, zoals getekend in de nieuwe plattegrond in post: Jer0entjeh88 in "Wifi plan nieuwbouw huis"

Lijkt me beter dan in het TV meubel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet helemaal. De TV meubel is meestal van hout. Dat houdt bijna geen signalen tegen. In de hoek van de kamer kom ik gipswanden tegen. Maar omdat het huis redelijk "open" is, zou het kunnen werken.

Tip: Zet tijdelijk een AP neer in de hoek. Maakt niet uit dat er geen internet is. Het gaat erom dat hij na het opstarten een WiFi signaal uitzendt. Dan kan jij door de verdieping lopen en kijken hoe de dekking is.

Liever wel met dezelfde AP testen die je straks ophangt. Dus voeding is voldoende (als de AP al geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 12:38:
Niet helemaal. De TV meubel is meestal van hout. Dat houdt bijna geen signalen tegen. In de hoek van de kamer kom ik gipswanden tegen. Maar omdat het huis redelijk "open" is, zou het kunnen werken.

Tip: Zet tijdelijk een AP neer in de hoek. Maakt niet uit dat er geen internet is. Het gaat erom dat hij na het opstarten een WiFi signaal uitzendt. Dan kan jij door de verdieping lopen en kijken hoe de dekking is.

Liever wel met dezelfde AP testen die je straks ophangt. Dus voeding is voldoende (als de AP al geconfigureerd is.
Goed idee, echter moet ik nu al wel aangeven waar ik loze leidingen wil laten leggen. Als het geen verschil is tussen het tv meubel of in de hoek van de kamer, dan laat ik die loze leiding in de hoek vervallen. Dat scheelt weer een 110 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:41
Ik heb twee AC-lite AP's maar zou adviseren om ze aan het plafond te hangen. Dat geeft betere ontvangst dan weggestopt ergens. Bij 5 GHz ga je dat voordeel zeker merken. En aangezien je nu de kans hebt om de leidingen te laten leggen zou ik het zeker doen. Achteraf spijt krijgen is mijns inziens gegarandeerd als je het nu niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@loeberce Klopt. Alleen de vriendin van de TS wil geen AP boven in de woonkamer.

Je hebt wel gelijk, ik heb het ook laten doen (maar dan 220 euro per stuk voor het plafond). Staat heel strak, en werkt 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:19:
@loeberce Klopt. Alleen de vriendin van de TS wil geen AP boven in de woonkamer.
Hij geeft toch echt aan dat er inmiddels een compromis is over het plaatsen aan het plafond in de woonkamer.
Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:31:
[...]

Ik heb nog even met mijn vriendin gekeken en we hebben een compromis kunnen sluiten, in de woonkamer in de hoek aan het plafond:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
loeberce schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Hij geeft toch echt aan dat er inmiddels een compromis is over het plaatsen aan het plafond in de woonkamer.
[...]
Klopt, die compromis is er inderdaad.

Maar het moet technisch ook lekker werken in die hoek vandaar mijn vraag of dit beter performed dan in de tv meubel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Jer0entjeh88 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:31:
[...]

Yes die had ik ook gezien, 4 poorten POE lijkt me voldoende.

[afbeelding]

1e verdieping, wifi toch op een slaapkamer omdat het dan iets centraler op de verdieping is:
[afbeelding]

Wat vinden jullie, beter?
Als je hem aan het plafond hangt, zou ik hem redelijk centraal hangen. Of dat in een slaapkamer is of in het trappengat/overloop maakt dat niet zoveel uit.

Als je hem aan een muur wilt hangen, zou ik een buitenmuur kiezen. Die dingen stralen niet perfect in 360 graden rond. Eigenlijk zo'n beetje alle kanten op, behalve naar de kant waar je hem ophangt.

En ik verwacht dat je met 2 APs goed wifi moet kunnen halen door het hele pand.

2 punten waar je rekening mee moet/kunt houden:
  • Als je de APs nog niet hebt aangeschaft, kun je ook kijken naar de AC-LR, die schijnt betere range te hebben.
  • En deze APs werken inderdaad op PoE,maar bijvoorbeeld de Pro en HD hebben PoE+ nodig om te werken. Als je voor een switch gaat ipv de injectors, en je wilt toekomstbestendig zijn, moet je de USW-8P-150W hebben (of een ander model/vendor)
Ik zou in het begin ze lekker achter je TV meubel leggen (met ophangpunt tegen de muur van de buren aan) en op de slaapkamer (tegen de buitenmuur). Dan liggen ze bij de switches, waar je dus ook stroom hebt, en centraal. Je kunt ze altijd nog verplaatsen en op de beste plek ophangen.

De keuze is zit hem voornamelijk in de centjes en hoe fancy je het wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Jer0entjeh88 Is het evt. geen idee om een AP in de linker bovenhoek te plaatsen (op je tekening), evt. daar net achter de gordijnen (wel aan het plafond).
Met een beetje geluk kan je dan ook nog net een stuk van je achtertuin mee pakken :)
Al zou het nog mooier zijn als je b.v. bij je garage aan de achterkant ofzo een loze buis uit laat komen buiten voor een evt. outdoor AP (of als je iets als een overkapping gaat maken achter in je tuin ofzo, om hem daar te plaatsen).

En zou toch evt. nog even kijken naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
let hierbij wel op, deze moet op een losstaand inbouwdoosje, en kan niet zo best in/bij een "batterij" van 4 of 5 dozen naast elkaar

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Annuk schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 18:43:
@Jer0entjeh88 Is het evt. geen idee om een AP in de linker bovenhoek te plaatsen (op je tekening), evt. daar net achter de gordijnen (wel aan het plafond).
Met een beetje geluk kan je dan ook nog net een stuk van je achtertuin mee pakken :)
Al zou het nog mooier zijn als je b.v. bij je garage aan de achterkant ofzo een loze buis uit laat komen buiten voor een evt. outdoor AP (of als je iets als een overkapping gaat maken achter in je tuin ofzo, om hem daar te plaatsen).

En zou toch evt. nog even kijken naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
let hierbij wel op, deze moet op een losstaand inbouwdoosje, en kan niet zo best in/bij een "batterij" van 4 of 5 dozen naast elkaar
Linker bovenhoek heb ik ook aan gedacht, maar hoe is het bereik in de keuken dan? Wi-fi in de tuin maakt me voorlopig nog niet zoveel uit, hier gaat sowieso een loze leiding naartoe.

De In-Wall is opzich een mooi product, maar ik heb daar geen losstaande inbouwdoos. Dit is een 2-blok. In het Ubiquiti forum heb ik gezien dat dit niet echt lekker past, en er in de ombouwdoos gezaagd moet worden. Dan leg ik liever een AC Lite in het TV meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Jer0entjeh88 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:08:
[...]

Linker bovenhoek heb ik ook aan gedacht, maar hoe is het bereik in de keuken dan? Wi-fi in de tuin maakt me voorlopig nog niet zoveel uit, hier gaat sowieso een loze leiding naartoe.
Als de benedenverdieping 1 grote open ruimte is verder zal je mijns inziens volgens mij weinig problemen gaan ondervinden met je bereik en snelheid in de keuken..

Kwa tuin zou ik zorgen dat je straks (overkapping ofzo??) daar een mooie ruime mantelbuis naartoe legt vanaf je huis waardoor je in principe alles heen kan leggen (stroom/utp/coax/water?)
De In-Wall is opzich een mooi product, maar ik heb daar geen losstaande inbouwdoos. Dit is een 2-blok. In het Ubiquiti forum heb ik gezien dat dit niet echt lekker past, en er in de ombouwdoos gezaagd moet worden. Dan leg ik liever een AC Lite in het TV meubel.
De In-Wall is inderdaad een mooi product wat ik nu een paar x in handen heb gehad, en zoals je inderdaad zelf ook al zegt in het UBNT topic hier is het al eens naar voren gekomen m.b.t. die inbouwdozen, daarom zeg ik ook wees er op verdacht dat het een losse doos is/wordt..

Afhankelijk van waar je tv-meubel e.d. komt (en de rest v/d indeling van je kamer) kan je evt. ook kijken of je tegen de linker (lange) muur een losse inbouwdoos kan plaatsen waar je b.v. zo'n In-Wall plaatst, als je daar bv. een kast/dressoir naast plaatst valt het amper meer op en hangt de In-Wall ook prima vrij :)

Maar ook je initiële plaats rechts in het midden zou volgens mij wel een prima plek zijn voor de AC Lite, zou hem daar liever plaatsen dan achter/in het tv-meubel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:21:
[...]

Als de benedenverdieping 1 grote open ruimte is verder zal je mijns inziens volgens mij weinig problemen gaan ondervinden met je bereik en snelheid in de keuken..

Kwa tuin zou ik zorgen dat je straks (overkapping ofzo??) daar een mooie ruime mantelbuis naartoe legt vanaf je huis waardoor je in principe alles heen kan leggen (stroom/utp/coax/water?)

[...]

De In-Wall is inderdaad een mooi product wat ik nu een paar x in handen heb gehad, en zoals je inderdaad zelf ook al zegt in het UBNT topic hier is het al eens naar voren gekomen m.b.t. die inbouwdozen, daarom zeg ik ook wees er op verdacht dat het een losse doos is/wordt..

Afhankelijk van waar je tv-meubel e.d. komt (en de rest v/d indeling van je kamer) kan je evt. ook kijken of je tegen de linker (lange) muur een losse inbouwdoos kan plaatsen waar je b.v. zo'n In-Wall plaatst, als je daar bv. een kast/dressoir naast plaatst valt het amper meer op en hangt de In-Wall ook prima vrij :)

Maar ook je initiële plaats rechts in het midden zou volgens mij wel een prima plek zijn voor de AC Lite, zou hem daar liever plaatsen dan achter/in het tv-meubel in ieder geval.
Er gaat inderdaad een 5 aderige grondkabel op rol naar de achterkant van het huis. Hier komt nog een extra loze leiding bij voor UTP. Met het aanleggen van de tuin moeten we even goed kijken wat we hiermee precies gaan doen :).

Mijn voorkeur heeft toch de AC lite t.o.v. de In-Wall. Ik denk dat ik dan kies voor de optie rechts in de hoek van de woonkamer zoals getekend.

Nu alleen nog de 1e verdieping, is de nieuwe plek goed? Of is de hal een betere plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Jer0entjeh88 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 11:44:
[...]

Er gaat inderdaad een 5 aderige grondkabel op rol naar de achterkant van het huis. Hier komt nog een extra loze leiding bij voor UTP. Met het aanleggen van de tuin moeten we even goed kijken wat we hiermee precies gaan doen :).
5 aderig als in een 3 fasen kabel (krachtstroom?) of toepassen als 1 fase + 2 optionele draden voor iets schakelen vanuit huis?
Als je 3F + optionele schakeldraden wilt hebben moet je 6 of 7 aderige kabel pakken evt. ;)
En gooi gewoon 1 grote/dikke mantelleiding naar/door je tuin heen waar alles doorheen kan, neem deze ruim genoeg zodat er altijd nog iets bij door kan als je op een later moment nog iets bedenkt.
Mijn voorkeur heeft toch de AC lite t.o.v. de In-Wall. Ik denk dat ik dan kies voor de optie rechts in de hoek van de woonkamer zoals getekend.

Nu alleen nog de 1e verdieping, is de nieuwe plek goed? Of is de hal een betere plek?
Opzich ligt die plek waar het AP nu is ingetekend vrij centraal op de verdieping, maar let goed op (denk goed uit) waar je de wifi voornamelijk wilt gebruiken en waarvoor ;)
Is het de masterbedroom en wil je het voornamelijk gebruiken om nog ff met je tablet een beetje te surfen, of wordt het een thuiskantoor/werkplek waar je nog meer apparatuur (via wifi) hebt staan?
Denk daar natuurlijk ook over na voor de verdere patchpunten in je kamers boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Annuk schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:04:
[...]

5 aderig als in een 3 fasen kabel (krachtstroom?) of toepassen als 1 fase + 2 optionele draden voor iets schakelen vanuit huis?
Als je 3F + optionele schakeldraden wilt hebben moet je 6 of 7 aderige kabel pakken evt. ;)
En gooi gewoon 1 grote/dikke mantelleiding naar/door je tuin heen waar alles doorheen kan, neem deze ruim genoeg zodat er altijd nog iets bij door kan als je op een later moment nog iets bedenkt.

[...]

Opzich ligt die plek waar het AP nu is ingetekend vrij centraal op de verdieping, maar let goed op (denk goed uit) waar je de wifi voornamelijk wilt gebruiken en waarvoor ;)
Is het de masterbedroom en wil je het voornamelijk gebruiken om nog ff met je tablet een beetje te surfen, of wordt het een thuiskantoor/werkplek waar je nog meer apparatuur (via wifi) hebt staan?
Denk daar natuurlijk ook over na voor de verdere patchpunten in je kamers boven...
De 5 aderige kabel bevat: 0, continu, 2 geschakelde fases en randaarde. Ik heb daar verder niet veel verstand van maar dit werd aangeraden door de bouwbegeleider...

Wifi gaat vooral gebruikt worden voor telefoons en tablets (evt later voor domotica). Computers worden allemaal bedraad aangesloten. De kamer links boven op de 1e verdieping wordt de werkkamer. Hier komt een bureau bij het patch punt met een extra switch.

Op de slaapkamer (kamer links onder op de 1e verdieping) wordt de televisie ook bedraad aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Jer0entjeh88 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:10:
[...]

De 5 aderige kabel bevat: 0, continu, 2 geschakelde fases en randaarde. Ik heb daar verder niet veel verstand van maar dit werd aangeraden door de bouwbegeleider...
Enkele fase dus en 2 schakelbare draden (om evt. een wisselschakeling te maken voor je tuinverlichting.. te schakelen vanuit je woning en/of vanuit je tuin(huisje)/overkapping/whatever).
Wifi gaat vooral gebruikt worden voor telefoons en tablets (evt later voor domotica). Computers worden allemaal bedraad aangesloten. De kamer links boven op de 1e verdieping wordt de werkkamer. Hier komt een bureau bij het patch punt met een extra switch.

Op de slaapkamer (kamer links onder op de 1e verdieping) wordt de televisie ook bedraad aangesloten.
Als die kamer ook inderdaad je werkkamer wordt zou ik het AP daar toepassen, ervan uitgaande dat je geen aluminiumfolie op de muren gaat plakken of dat je zwaar-gewapend-betonnen muren tussen je (slaap)kamers gaat krijgen moet dat prima afdoende zijn.

Zorg trouwens (als je de optie nog hebt) om op zoveel mogelijk plekken de loze leidingen gespiegeld kan krijgen, kost inderdaad wel (flink) wat extra, maar zo houd je wel de optie's open om evt. je indeling makkelijk te veranderen zonder dat je overal kabels over de plinten mag gaan plakken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een vrij staand huis, of heb je veel buren (lees: veel WiFi netwerken) om je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:54:
Is het een vrij staand huis, of heb je veel buren (lees: veel WiFi netwerken) om je heen?
Het is een 2 onder 1 kap woning. Buren heb ik wel gewoon, denk dus ook wel wat WiFi netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jer0entjeh88 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:09:
[...]

Het is een 2 onder 1 kap woning. Buren heb ik wel gewoon, denk dus ook wel wat WiFi netwerken.
Dan kán dat een probleem worden. Niet zozeer de dekking. Je moet dan een vrij kanaal vinden. En dat kan een probleem worden.
Op 5 Ghz zal dat minder een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:48:
[...]

Dan kán dat een probleem worden. Niet zozeer de dekking. Je moet dan een vrij kanaal vinden. En dat kan een probleem worden.
Op 5 Ghz zal dat minder een probleem zijn.
Een probleem in welk opzicht precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem van het vinden van een vrij kanaal. Mensen kijken naar "het aantal streepjes" op de telefoon, en zien "volle bak". Maar toch klagen dat het langzaam werkt.

Natuurlijk, als de buurman té dicht op jouw kanaal zit, wordt óók zijn signaal meegenomen in de "streepjes". Maar dat betekent niet dat het snel werkt.

Vergelijk: Een kamer vol mensen die met elkaar praten. jij doet de deur open en hoort een hels kabaal (want iedereen praat maar door elkaar). Dat zijn die streepjes. Volle bak.

Maar als jij één bepaald persoon wilt horen (lees: de router of AP), dan gaat dat moeilijk, omdat iedereen er door heen praat.

Vergelijk maar met vergaderingen waarbij heftige discussies ontstaan. Op een gegeven moment weet je nit meer naar die je moet luisteren.

Nou dát is precies wat er kan gebeuren. Bij 2,4 GHz heb je maar 3 vrije kanalen. Bij 5 GHz veel meer. Dus de kans dat je daar alle kanalen bezet zijn is veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0entjeh88

Jer0entjeh88

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:53:
Probleem van het vinden van een vrij kanaal. Mensen kijken naar "het aantal streepjes" op de telefoon, en zien "volle bak". Maar toch klagen dat het langzaam werkt.

Natuurlijk, als de buurman té dicht op jouw kanaal zit, wordt óók zijn signaal meegenomen in de "streepjes". Maar dat betekent niet dat het snel werkt.

Vergelijk: Een kamer vol mensen die met elkaar praten. jij doet de deur open en hoort een hels kabaal (want iedereen praat maar door elkaar). Dat zijn die streepjes. Volle bak.

Maar als jij één bepaald persoon wilt horen (lees: de router of AP), dan gaat dat moeilijk, omdat iedereen er door heen praat.

Vergelijk maar met vergaderingen waarbij heftige discussies ontstaan. Op een gegeven moment weet je nit meer naar die je moet luisteren.

Nou dát is precies wat er kan gebeuren. Bij 2,4 GHz heb je maar 3 vrije kanalen. Bij 5 GHz veel meer. Dus de kans dat je daar alle kanalen bezet zijn is veel kleiner.
Helder, het idee is ook om 5Ghz voornamelijk te gebruiken aangezien alle devices dit ondersteunen. Gaat de afstand tussen AP's dan nog een issue spelen of is de dekking genoeg voor 5Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 21:51
kan je een poe accespoint ook via een stugge kabel aansluiten ?

Situatie: vanuit de meterkast loopt een loze leiding naar de 1e verdieping waar ik ac point wil ophangen.
Nu dacht ik zelf eraan een stugge kabel te trekken , die afwerken met een wandaalsuiting en daar de ac point op aan te sluiten.

of mis ik iets dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een woonkamer van vergelijkbare grootte en mijn AP ligt gewoon in de TV kast. Wifi signaal is echt prima, ook in de tuin.

Een AP boven, bij een loze leiding het dichtst bij het midden van de ruimte voldoet. In de meeste nieuwbouwhuizen zijn de binnenmuren nu niet echt heel erg wifisignaalblokkerend (i.t.t. tot de vloeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
Hann1BaL schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:15:
Ik heb een woonkamer van vergelijkbare grootte en mijn AP ligt gewoon in de TV kast. Wifi signaal is echt prima, ook in de tuin.

Een AP boven, bij een loze leiding het dichtst bij het midden van de ruimte voldoet. In de meeste nieuwbouwhuizen zijn de binnenmuren nu niet echt heel erg wifisignaalblokkerend (i.t.t. tot de vloeren.)
ik krijg ook een nieuwbouw woning en wat je zegt is dat ik dus op alle de 3 de woonlagen in de gang een accesspoint kan ophangen (moet dit dan tegen het plafond of tegen de muur - wat is beter ) met PoE - ik moet nu de opties al doorgeven, terwijl huis pas over 2 jaar af is :)

Thanks !!

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb er 2, 1 op de begane grond en 1 op de bovenste verdieping.

Muur of plafond is allebei prima en sterk afhankelijk van de indeling van je huis. PoE is dan wel het meest geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 21:51
even een vraag van een leek; ik heb op mijn in aanbouw zijnde woning ook her en der loze leidingen laten plaatsen voor de AP van Ubiquity; kan ik op een stugge utp kabel een connecter plaatsen en die in de AC steken en in de meterkast op een patchkabel ? of moet ik een wallcontactdoos met utp installeren en die op spanning zetten via een POE switch en dan een los kabeltje vanuit de wallconnecter naar de AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 11:35

Quakie

quakelen

Ik heb bijna 1 op 1 dit hangen (nieuwbouw jul 2018)..

Beneden verdieping in hoek een AC Pro, en op overloop eerste verdieping een AC Lite. AC Lite haalt zelfs delen van zolder. Hierdoor op dit moment noodzaak niet van extra wifi op zolder.

Ik heb een loze leiding in mijn schuur, maar volgens eerste testen (tuin nog niet gebruikt) heb ik via AC Pro redelijk bereik in tuin.

Ik vind het mooi hangen, meeste mensen zien ze niet eens hangen als ze komen "kijken". s Nachts geven ze een mooie blauwe gloed wat handig is voor kinderen bijv als ze naar wc gaan.

Ik zou ze lekker aan het plafond hoek beneden en overloop gaan hangen.

@Lennartc ja er zijn connectoren voor stugge kabels. Het wordt niet aangeraden voor het afbreken intern maar dat is meer als je vaak aan kabel zit. Echter sluit je hem aan en hang je ze op en kom je er vervolgens niet meer aan.. Ik wilde geen kieren, vandaar dat ik UTP connectors geknepen heb, en andere kant ge patcht. Het hangt nog geen maand maar nog geen klachten.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-09 11:11
Ik heb de lite besteld.
Situatie: Ziggo modem met Asus rtn66u.

De Asus heeft een beetje problemen met de Wi-Fi met name de stabiliteit. Wellicht door het beton.

Wat is het beste. Die Asus aangesloten laten en die ap lite er naast of in woonkamer?

Of de Asus er uit en de lite alle Wi-Fi laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:55
loeberce schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 13:16:
Ik heb twee AC-lite AP's maar zou adviseren om ze aan het plafond te hangen. Dat geeft betere ontvangst dan weggestopt ergens.
Heb nu 3 AP's van Ubiquity. 1 in de schuur/veranda voor dekking in de tuin. De tweede hang in de nok van onze zolder etage. Die heeft een vloer van houten balken dus de dekking van de eerste etage er onder is prima. De vloer tussen begane grond en eerste etage is echter beton met daar bovenop nog een heel raster van ijzeren netten waar de vloerverwarming op vast gezet is. Net rond het trapgat kon je nog wat Wifi meepakken voordat de AP op zolder werd opgehangen, maar iets verder daar van af was het naatje.
De AP voor de begane grond wil ik toch in de meterkast hangen omdat die redelijk centraal in geplaatst is. Misschien dat jullie ervaringen hebben of het helpt als ik de AP met een beugel wat lager hang dan stijf tegen het betonnen plafond? De antenne karakteristieken van die AP geven wel aan dat horizontale montage het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Het is een kwestie van proberen denk ik. Voorheen had ik eentje aan de muur hangen en dat werkte prima voor het grootste deel van de begane grond. En die hing niet centraal, maar in een uithoek. Is bij de meterkast aan het plafond een optie?
Pagina: 1