DIY budget NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hrc450
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-04-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik heb al een Readynas NV van leeftijd waar ik al eens de voeding van moeten vervangen heb.
nu gebruik ik de XRAID functie en ik vermoed dat dit niet zomaar een kwestie is van de 4 HDD in een nieuwe NAS te steken is? Voordat die volledig de geest geeft, zou ik een nieuwe NAS willen bouwen en de foto's overzetten.
Als OS op een aparte SSD zou ik OMV verkiezen. De HDD in RAID5. Of beter nog 3HDD in RAID5 en 1(of2) HDD zonder RAID voor de niet zo belangrijke data (muziek en filmpjes van de zoon die blijkbaar denkt dat opslag oneindig is) :) Dit moet ik nog eens uitzoeken of dit kan.

Wat is je budget?
ik zou graag onder de 600€ blijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nog een grote ATX case staan die ik hiervoor zou gebruiken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De NAS komt in een technische ruimte, dus naar lawaai toe maakt dit niet veel uit. Zou wel een redelijk zuinig systeem willen.

Ik denk dat ik met deze lijst in de juiste richting zit maar sta open voor suggesties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 65,95€ 65,95
1ASRock B250M-HDV€ 58,-€ 58,-
3Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,50€ 220,50
2Crucial CT4G4DFS8213€ 42,95€ 85,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,35

Alle reacties

• hrc450
ondertussen de SSD vervangen zodat de SATA vrijkomt, of ben ik hierin fout?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 65,95€ 65,95
1ASRock B250M-HDV€ 58,50€ 58,50
3Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 73,50€ 220,50
2Crucial CT4G4DFS8213€ 42,95€ 85,90
1Seasonic G-series 360 watt€ 64,-€ 64,-
1Intel 600p 256GB€ 98,53€ 98,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,38

Is er nog iets dat zuiniger of budget vriendelijker kan?

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kan nog kiezen voor de pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed

Deze is zo'n 15 euro dan de G4600 vanwege de zwakkere GPU.

Deze wordt veel genoemd in Het grote zuinige server topic - deel 2

• hrc450
bedankt voor de tip.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou je niet beter naar een Synology ofzo zien (nieuwe 2dehands), begrijp me niet verkeerd ik heb ook een aantal jaar met een zelfbouw nas/server gewerkt maar dat moet je zelf onderhouden, terwijl een synology/qnap word onderhouden (het enigste dat je moet doen is af en toe inloggen en update installeren)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• hrc450
Dat is inderdaad een denkpiste die ik ook heb overwogen.

Nu staat alles op een Readynas, en ik ben daar inderdaad heel tevreden over geweest.

De reden waarom ik dit niet zou doen is, dat ik dan terug afhankelijk ben van de firmware updates van de fabrikant, of ze al dan niet bepaalde features meenemen voor oudere hardware bijvoorbeeld.
Het feit dat de componenten standaard zijn en dus makkelijk te vervangen.
Ik zou bijvoorbeeld ook maar een beperkt deel van de data echt veilig willen bewaren met raid 1 of 5 of zo.
een ander deel zoals films en muziek vind ik niet zo belangrijk of het verloren geraakt.
daar wil ik gewoon centrale opslag.
ik denk niet dat dit evident is met een kant en klaar product.

en ik ben een grote voorstander van open source...,4 van de 5 pc's in huis draaien Linux.
was het niet omdat mijn vrouw zo koppig is het zouden er 5 zijn :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eerder naar bijvoorbeeld FreeNAS kijken met ZFS met twee spare disks, stuk betrouwbaarder dan een RAID5 oplossing. OS heb je dan ook geen grote SSD voor nodig, kan prima vanaf een mini SSD of zelfs een USB stick draaien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Zeker naar ZFS gaan. Je krijgt dan eerdere melding bij bitrot/file beschadigingen, andere file systemen doen dit niet. En ZFS kan nog veel meer.

En raid 1 of raid 5 is geen backup, dit is een klein gedeelte van je backup.
Je moet dus extra kopieën maken, of meen extra nas of je maakt geen raid, en je maakt handmatig een backup naar een externe hd, die je natuurlijk ontkoppeld van stroom en usb.
Zoek eerst uit hoe je backup wilt hebben, en dan pas hardware kopen.

• hrc450
Bij gebruik van ZFS, moet alles dan niet ECC compatibel zijn, waardoor de hardware veel duurder wordt?
Of is dit overdreven?

ZFS lijkt me op het eerste zicht heel complex om op te stellen, maar zal me best eens inlezen zeker ....

bedankt

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hrc450 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:56:
Bij gebruik van ZFS, moet alles dan niet ECC compatibel zijn, waardoor de hardware veel duurder wordt?
Of is dit overdreven?

ZFS lijkt me op het eerste zicht heel complex om op te stellen, maar zal me best eens inlezen zeker ....

bedankt
Het risico van wel of geen ECC gebruiken is bij ZFS net zo groot als bij traditionele RAID systemen. Als jij files wegschrijft naar je NAS kan er altijd een bit omvallen in het RAM van de NAS, maakt niet uit of je nu ZFS draait of iets anders.

Zelf vind ik ECC overbodig aangezien je met ECC weliswaar garantie hebt dat er geen bit omvalt op je filesystem maar je clients hebben geen ECC waardoor die bit ook al kan omvallen voor hij überhaupt bij je NAS aan komt. Daarom zou ik enkel backup software gebruiken die na het wegschrijven daadwerkelijk de source met de target vergelijkt om te controleren of er geen corruptie heeft plaatsgevonden, dat geeft veel meer zekerheid :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• hrc450
Da's waar, zo had ik het nog niet bekeken.

bedankt
Pagina: 1