Hulp nodig bij mijn Arduinoproject.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renevdeertwegh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 12:12
Beste Tweakers,

Een hele tijd geleden kwam ik een leuke vinding tegen op internet, een ballenwerpmachine voor honden (o.a. iFetch). Ik dacht, dat kan ik goed zelf maken. Inmiddels enkele maanden verder is hij klaar (dacht ik :? ). Hieronder kunnen jullie zien wat ik heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uPQPa7IRWExb64x4mnl5hQCu/full.jpg

Hoe het werkt:
1. Tennisbal valt in het gat, een servo houdt deze tegen. De tennisbal drukt op dit moment op een schakelaar A.
2. De schakelaar stuurt een signaal naar de Arduino E die vervolgens ervoor zorgt dat de motorcontroller B aanspringt en deze laat de motor C enkele seconden draaien.
3. Vervolgens regelt de Arduino E dat de servo-arm aan de kant schuift en de bal door kan vallen.
4. De bal valt door, komt onder de ronddraaiende wielen D en wordt weggeschoten.

Tot hier werkt alles prima!

5. De motorcontroller schakelt de motor C uit, maar deze draait nog even door omdat de wielen D uit moeten draaien. Op dit moment gaat de motor die draait door de draaiende as D, stroom genereren. Deze stroom komt uit bij de Arduino die vervolgens van slag raakt.

Vraag: Wat kan ik doen om te voorkomen dat deze stroom de Arduino bereikt en van slag raakt?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Groeten,

René

Beste antwoord (via renevdeertwegh op 07-03-2018 09:56)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En dit staat in Programming omdat... :?
Waar hoort mijn topic?

PRG >> MME

Ik ben verder ab-so-luut electro-n00b, maar kun je geen diode er tussen zetten?

[ Voor 77% gewijzigd door RobIII op 06-03-2018 17:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En dit staat in Programming omdat... :?
Waar hoort mijn topic?

PRG >> MME

Ik ben verder ab-so-luut electro-n00b, maar kun je geen diode er tussen zetten?

[ Voor 77% gewijzigd door RobIII op 06-03-2018 17:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 11:53
Een diode misschien? Zorgt er voor dat de stroom maar een richting op kan. Misschien ook handig als een kleine tekening maakt van de elektronica op dit moment, dat maakt de situatie wat duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27

DukeBox

loves wheat smoothies

Beste is de motor kortsluiten, dan raak je ook de stroom kwijt. Dus de aansturing via een relais is dan het makkelijkst.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een ontstoorset en een blusdiode kan misschien al wonderen verrichten. Anders een relais gebruiken waarmee je de moor galvanisch kan scheiden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevdeertwegh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 12:12
Heel vreemd, toen ik de 9V batterij verving die de Arduino van stroom voorziet, waren de problemen verdwenen. Ik was er echt van overtuigd dat de motor de oorzaak was. Desondanks heb ik mij verdiept in relais en diodes wat mijn kennis weer vergroot.

Bedankt allemaal! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Heb je meer details over die motor controller? Dat is vaak een H-brug met diodes ingebouwd. Die zouden de stroom over de motor moeten kortsluiten als de transistoren dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 19:19
Vaak wordt er een zgn. Flyback diode geplaatst over inductieve belastingen, zoals motoren.
Wikipedia: Flyback diode

Plaats deze dus in de sperrichting over de motor. Ik vind het overigens bijzonder dat je motorcontroller hier überhaupt gevoelig voor is, en al helemaal dat het de stuursignalen van de Arduino lastig valt. Ik kan mij voorstellen dat de motorcontroller niet helemaal zuiver de batterij in bescherming neemt.

Groeten

Pagina: 1