Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyveon
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21-04-2022
Hallo,
ik wil graag een 4k monitor kopen, maar ik heb een GTX760. Ik heb al wat onderzoek gedaan op internet, en bijna iedereen zegt dat de games dan eigenlijk niet meer goed speelbaar zijn. Aangezien ik eigenlijk amper meer tijd heb om te gamen, en wanneer ik dat doe speel ik LoL, besloot ik om met dat Nvidia DSR programma te kijken of lol te spelen was op 4k. Dit blijkt gewoon goed te kunnen, vandaar dat ik nu aan het kijken ben voor een monitor.
Ik vroeg me af of er nog wat anders was waar ik rekening mee moest houden. Ik heb op internet al gelezen over dat mijn HDMI poort maar 30Hz aankan, dus dan zou ik mijn displayport moeten gebruiken. Die zou wel 60Hz aankunnen. Tot nu toe kocht ik altijd gwn zon 22inch fullHD monitor voor 100 euro, dus ik heb eigenlijk geen idee of er nog iets speciaals is waar ik op moet letten met 4K.
Als iemand iets weet hoor ik het graag! (of als ik iets fout heb aangenomen haha.)
Bedankt alvast.

Relevante software en hardware die ik gebruik
GTX760 met 4K monitor. (buiten performance, iets om speciaals op te letten?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- zou dan displayport moeten gebruiken ipv HDMI.
- performance is voor mijn spel (LoL) acceptabel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:03

Nemesizz

Untouchable

Als je niet té hoge settings in games gebruikt moet het wel willen, ik draaide ook 4K (of UHD voor de puristen) op een GTX660 Ti, en dat ging wel (ik zat dan wel met die 30Hz limiet vanwege HDMI, en DP > HDMI converter werkte niet op Kepler kaarten...).

Scaling is wel vaak erg ruk helaas (in Windows althans)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Waarom zou een Displayport naar HDMI-adapter niet werken op Kepler?

Ik kan me voorstellen dat een passieve adapter niet werkt, als de 760 geen dual-mode ondersteunt (wat hij volgens mij niet doet). Hij kan dan geen dvi/hdmi-signaal versturen.

Met een actieve DP-HDMI 2.0, die je sowieso nodig hebt voor 4K@60Hz, heb je dat probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

White Feather schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:59:
Waarom zou een Displayport naar HDMI-adapter niet werken op Kepler?

Ik kan me voorstellen dat een passieve adapter niet werkt, als de 760 geen dual-mode ondersteunt (wat hij volgens mij niet doet). Hij kan dan geen dvi/hdmi-signaal versturen.

Met een actieve DP-HDMI 2.0, die je sowieso nodig hebt voor 4K@60Hz, heb je dat probleem niet.
Ik had zo'n adapter DP-HDMI2.0 (Club3d althans), en in de kleine lettertjes verstopt in een PDF file stond dus dat het alleen bij Radeon 200 series en Geforce Maxwell of nieuwer werkte.

Bij m'n Kepler werkte het ook inderdaad niet, 30Hz, of een blanco scherm als ik hoger dan 30Hz probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Nemesizz schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:40:
[...]

Ik had zo'n adapter DP-HDMI2.0 (Club3d althans), en in de kleine lettertjes verstopt in een PDF file stond dus dat het alleen bij Radeon 200 series en Geforce Maxwell of nieuwer werkte.

Bij m'n Kepler werkte het ook inderdaad niet, 30Hz, of een blanco scherm als ik hoger dan 30Hz probeerde.
Dat klopt inderdaad, dat wist ik niet.

https://www.anandtech.com...s-dp12-to-hdmi-20-adapter
However early DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 adapters were in reality using HDMI 1.4 signaling and chroma subsampling to support 4K@60Hz at reduced image quality.
De eerste 4K@60 Hz waren dus HDMI 1.4 adapters, waarbij door het weggooien van kleurinformatie de 60 Hz gehaald werd. Dat wordt/werd blijkbaar pas bij Maxwell ondersteund.

Bij deze staat wel dat het HDMI 2.0 is: http://www.club-3d.com/en/detail/2366/
Maar 100% dat het werkt?

Bij deze wordt HDMI 1.2 genoemd, dat is dus in ieder geval zo'n neppe:
http://www.club-3d.com/en/detail/2438/

De onderstaande zou een goede moeten zijn. Die ondersteunt HDMI 2.0a met HDR. HDR zit niet in de vorige versies, dus je weet zeker dat dit daadwerkelijk 2.0a is, dus genoeg om echt 4K@60 te doen.

pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 to HDMI 2.0a HDR Active Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

White Feather schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Dat klopt inderdaad, dat wist ik niet.

https://www.anandtech.com...s-dp12-to-hdmi-20-adapter

[...]
Bij deze staat wel dat het HDMI 2.0 is: http://www.club-3d.com/en/detail/2366/
Maar 100% dat het werkt?
Die adapter heb ik (heb even de productcode op het doosje en op de site vergeleken), en die werkt dus helaas niet met m'n Kepler kaart. Op de site staat het ook nergens, maar ergens verstopt in een PDF file stond dus dat het alleen werkt met Radeon 200 of Maxwel kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Nemesizz schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:58:
[...]

Die adapter heb ik (heb even de productcode op het doosje en op de site vergeleken), en die werkt dus helaas niet met m'n Kepler kaart. Op de site staat het ook nergens, maar ergens verstopt in een PDF file stond dus dat het alleen werkt met Radeon 200 of Maxwel kaarten.
Staat blijkbaar ook op de pagina zelf:

• Supports AMD GCN cards, Nvidia® Maxwell cards and Intel® HD 5XXX series and newer. Not intended for older architectures.

Maar het is dus gelijk duidelijk dat er zwaar gerommeld wordt met compatibel. Want dit is dus geen HDMI 2.0(of hoger).

Het zal dus echt de 2.0a-adapter moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

White Feather schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 14:59:
[...]

Staat blijkbaar ook op de pagina zelf:

• Supports AMD GCN cards, Nvidia® Maxwell cards and Intel® HD 5XXX series and newer. Not intended for older architectures.

Maar het is dus gelijk duidelijk dat er zwaar gerommeld wordt met compatibel. Want dit is dus geen HDMI 2.0(of hoger).

Het zal dus echt de 2.0a-adapter moeten worden.
Die tekst van Maxwell enz, is er later bij gezet, toen ik de adapter kocht stond het er nog niet, alleen verstopt in een PDF (toen was er ook nog geen Skylake volgens mij, die staat er ook tussen nu).

Toen ik die adapter dus aanschafte stond er alleen met koeieletters op de site dat het DP1.2 > HDMI 2.0 adapter was, zodat je 2160P 60Hz kon via HDMI.
Op de forums toen was er ook veel ophef over waarom het toch niet wilde werken bij veel kaarten, veel firmware updates en dergelijke geweest, maar nooit aan de praat gekregen (veel Geforce 680's, 690's vooral).

Goed maakt verder allemaal niet meer uit, het is in elk geval oppassen met die adaptertjes, of toch 'gewoon' DP1.2 gebruiken ;)
Pagina: 1