Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

kan geen verbinding maken met een hyper-v

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server geïnstalleerd met Windows Server 2016 Datacenter.

In die server heb ik een Hyper-V rol geïnstalleerd.

In deze Hyper-V heb ik twee domein controllers met Windows Server 2016 Standard virtueel aangemaakt, die virtueel met elkaar verbonden zijn en met elkaar repliceren betreffende de active directories. Dit werkt alleszins.
Maar als ik met mijn laptop lid wil worden van dat domein, dat zegt hij dat hij dat domein niet vindt of geen verbinding kan maken met dit domein.
Ik heb geprobeerd te pingen met de respectievelijke IP-adressen van deze domein-controllers. Dit werkt vlekkeloos en vind deze domein-controllers.
Ik heb ook geprobeerd van de firewall uit te zetten en opnieuw te proberen. Zonder resultaat!!!

Wat kan hier het probleem zijn ? Moet ik bepaalde stappen nog ondergaan om dit te verwezelijken, omdat deze domein-cotrollers virtueel zijn ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 15:42 ]

Alle reacties

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 16:38
Heb je de laptop verwezen naar de DNS server van het domein ?

[ Voor 6% gewijzigd door bdevogt op 06-03-2018 15:55 ]

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je kunt vanaf de laptop de domein controllers wel pingen?
Heb je de domein controllers voorzien van de DNS rol? Is deze DNS rol goed geconfigureerd?
Als je ingelogd bent op de domein controllers en je pingt Google.com, krijg je dan netjes antwoord van een IP adres?
Hebben de domeincontrollers een vast IP adres?
Als het antwoord allemaal Ja is, dan zul je op jouw laptop de domein controllers als DNS server in moeten stellen bij de netwerk instellingen. De laptop zal dan DNS queries gaan uitvoeren tegen de domeincontrollers en kan op die manier (en alléén op die manier) het domein vinden.
Hoe kan jouw laptop het domein vinden als hij de router als DNS service gebruikt. Jouw router weet niets van het domein en de DC's.
Heb je de DNS service op jouw DC's aan de praat op jouw laptop, dan werkt het als volgt: Als jouw laptop Google moet vinden, dan zal hij dit aan jouw eigen domein controllers vragen en die verwijzen jouw laptop dan weer naar het internet.
Waarschijnlijk krijgt jouw laptop een IP adres van de DHCP server van jouw router (DENK ik). Je zou kunnen kijken of je in deze router kunt configureren om de IP adressen van jouw DC's mee te geven als DNS servers. Mocht dat niet kunnen, dan kun je twee dingen doen:
  • Jouw DC's moeten ook DHCP gaan doen (DHCP functionaliteit van jouw router moet dan uit) en je kunt dan op de Windows DHCP service de DNS adressen configureren.
  • Je moet op jouw laptop handmatig een IP adres toewijzen. Als je meer apparaten denkt te gaan joinen aan het domein, dan is dit niet de oplossing die je zoekt en moet je met punt 1 aan de slag

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Dag bdevogt en EICondor,

Allereerst wil ik u danken voor spoedig antwoord.

De netwerkinstellingen zijn als volgt ingesteld :

1. De server zelf met Windows Server 2016 Datacenter:met 2 netwerkkaarten :
===========================================================
a) Netwerkkaart 1 WAN connectie :
==========================
IP : 192.168.10.2
SM : 255.255.255.0
DG : 192.168.10.1
DNS 1 : 192.168.10.1
DNS 2 : none

b) Netwerkkaart 2 LAN connectie :

TCPIP/IPv4 niet ingesteld omdat deze wordt vervangen wordt door een VEthernet (VM External Network)

c) VEthernet (VM External Network connectie :
===================================
IP : none DHCP
SM :none DHCP
DNS 1 : DHCP
DNS 2 : DHCP

2. HYPER-V's : 2 domeincontrollers met Windows 2012 Standard :
==================================================
a) Domeincontroller 1 met Hyper-V Network Adapter :(hebben een DNS rol)
========================================
IP : 192.168.10.3
DNS 1 : 192.168.10.4
DNS 2 : 192.168.10.3

b) Domeincontroller 2 met Hyper-V Network Adapter :(hebben een DNS rol)
IP : 192.168.10.4
DNS 1 : 192.168.10.3
DNS 2 : 192.168.10.4

Dan tenslotte de laptop met windows 10 Enterprise :alles op DHCP. Er komen nog meerdere PC's en laptops, etc...

Bekijk het eens. Misschien dat er toch wel een foutje in de netwerkinstellingen is geslopen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
nee, dat gaat niet werken, het is een totaal ander netwerk waar je clients niet in zitten

Verwijderd

Topicstarter
Dag johnkeates,

Dat dacht ik ook wel. :) Maar kan je ook eens verduidelijken waarom ? Het alleen zeggen dat het netwerk niet gaat werken en dat het een totaal ander netwerk is waar mijn clients in zitten, is voor mij zeker niet duidelijk. Het is daarom dat ik de IP-instellingen heb weergegeven !!! Even verduidelijking graag !!!! :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:04:
!!! Even verduidelijking graag !!!!
Zonder uitroeptekens? Observatie maar geen antwoord; ben je nu 2 DC's aan het optuigen in een "live" omgeving en probeer je gebruik te maken van hetzelfde subnet? Dat kan, maar dan zou ik je even adviseren om zelf na te denken wat je aan het doen bent.

Anyhow, op welke Virtual Switch zitten je 2 VM's en kunnen je VM's een machine pingen (zoals naar jouw laptop)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Dag MAX3400,

Allereerst bedankt voor uw antwoord.

Even reageren op uw reactie. De bedoeling is om elkaar te helpen. En ik heb het zeker niet slecht bedoeld om even verduidelijking te vragen. Alleen zeggen dat niets werkt. is geen support. En waarvoor dient deze portaal? Om elkaar te helpen.
Maar om op uw vraag te antwoorden, kan ik vanuit de laptop pingen naar de domeincontrollers, maar kan ik niet pingen vanuit de domeincontrollers naar de laptop.
Het geeft als foutmelding "Destination host unreachable".

Kun je me eens even zeggen wat je bedoelt dat ik 2 domeincontrollers aan het optuigen ben in een live omgeving ? Bedoel je dat deze IP-adressen geen private netwerken zijn ?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:39:
Dag MAX3400,

Allereerst bedankt voor uw antwoord.

Even reageren op uw reactie. De bedoeling is om elkaar te helpen. En ik heb het zeker niet slecht bedoeld om even verduidelijking te vragen. Alleen zeggen dat niets werkt. is geen support. En waarvoor dient deze portaal? Om elkaar te helpen.
Maar om op uw vraag te antwoorden, kan ik vanuit de laptop pingen naar de domeincontrollers, maar kan ik niet pingen vanuit de domeincontrollers naar de laptop.

Kun je me eens even zeggen wat je bedoelt dat ik 2 domeincontrollers aan het optuigen ben in een live omgeving ? Bedoel je dat deze IP-adressen geen private netwerken zijn ?
Wat max bedoelt met een live omgeving is of je dit voor je hobby / studie aan het doen bent of binnen een bedrijf aan het optuigen bent.

.

[ Voor 23% gewijzigd door HKLM_ op 06-03-2018 20:50 ]

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Dag HKLM,

Bedankt voor mij dit even te verduidelijken. Niet goed begrepen. Sorry hiervoor.

Momenteel ben ik een vorming aan het volgen netwerkbeheer en de bedoeling van dit project is van dit in de praktijk om te zetten naar mijn bedrijf toe.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:39:
Dan moet je je vSwitch gaan bekijken en mogelijk met je vNIC en/of VLAN's eens gaan zoeken. Grote kans als jij Windows 10 in een derde VM installeert met de volgende gegevens, dat die machine de DC's wel kan pingen (en andersom):
code:
1
2
3
4
5
IP : 192.168.10.9
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:49:

Dan tenslotte de laptop met windows 10 Enterprise :alles op DHCP. Er komen nog meerdere PC's en laptops, etc...

Bekijk het eens. Misschien dat er toch wel een foutje in de netwerkinstellingen is geslopen.
+
IP-adres maakt niks uit; ik lees dat je Windows 10 Enterprise gebruikt en op basis van de IP-gegevens van de NIC in je host, verbind je met een live omgeving. Of dat een bestaande Active Directory is of je thuis-router, is mij om het even. Sowieso gebruik je "thuis" geen Windows 10 Enterprise dus vooralsnog ben ik aan het lezen dat je 2 nieuwe (virtuele) DC's wil optuigen terwijl er al een DC live is.
in de praktijk om te zetten naar mijn bedrijf toe.
No offense maar dan wil ik je eerst eens terugverwijzen naar de boeken en cursussen. De vragen tot nu toe lijken te grenzen aan "van horen zeggen en ik test wat" terwijl onze antwoorden, alhoewel misschien technisch, niet lijken te landen op basis van de gegeven informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 06-03-2018 20:50 ]

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:45:
Dag HKLM,

Bedankt voor mij dit even te verduidelijken. Niet goed begrepen. Sorry hiervoor.

Momenteel ben ik een vorming aan het volgen netwerkbeheer en de bedoeling van dit project is van dit in de praktijk om te zetten naar mijn bedrijf toe.
Geen issue: Krijgen de clients nu dhcp van een dhcp server die geconfigt is in het zelfde lan als de domain controllers? Het is namelijk de bedoeling dat je clients in hetzelfde netwerk zitten en het ip van je domain controller krijgen als dns

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400,

Even ter verduidelijking de datacenter heeft alleen een HYper-V rol. Dus geen domeincontroller. Het zijn alleen de 2 virtuele bestanden in de Hyper-V, die domeincontroller zijn.

Een vraagje. Waarom is windows 10 Enterprise een probleem ?

Verwijderd

Topicstarter
De clients krijgen de DHCP van de router of provider.

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:53:
MAX3400,

Even ter verduidelijking de datacenter heeft alleen een HYper-V rol. Dus geen domeincontroller. Het zijn alleen de 2 virtuele bestanden in de Hyper-V, die domeincontroller zijn.

Een vraagje. Waarom is windows 10 Enterprise een probleem ?
Ik denk dat max3400 best weet wat je bedoelt maar dat jij nog niet de kennis hebt om onze vragen goed te vertalen. (Geeft niet)

Het opzetten van een dc is easy of het nu fysiek is of in een vm.

Kan je eens beamen of je onderstaande stappen allenaal goed heb staan:

- Virtual switch in hyperV welke op je netwerk kan komen

- domain controllers zitten in hetzelfde netwerk als je clients

- je clients krijgen een dhcp adres geeft deze de juiste dns mee ? Dit moet namelijk het ip van de domain controller zijn.

Als je dhcp niet zo is aangemaakt fix dit dan of geef je laptop eens een fixed ip om te testen of je er dan wel komt.

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, wat je zegt HKLM.

Voor mij is een groot deel gekend, maar de opdracht waar ik naar toe wil werken, zit praktisch niet OK.

Verwijderd

Topicstarter
Dag bdevogt en EICondor,

TCPIP/IPv4 niet ingesteld omdat deze wordt vervangen wordt door een VEthernet (VM External Network)

2. HYPER-V's : 2 domeincontrollers met Windows 2012 Standard :
==================================================
a) Domeincontroller 1 met Hyper-V Network Adapter :(hebben een DNS rol)
IP : 192.168.10.3

b) Domeincontroller 2 met Hyper-V Network Adapter :(hebben een DNS rol)
IP : 192.168.10.4
DNS 1 : 192.168.10.3
DNS 2 : 192.168.10.4

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de fout hier zit :

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:10:
Ik denk dat de fout hier zit :

Staat die op je hyper-v host ? Waar komt dat 192.168.10.x vandaan ?

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mijn netwerkadres ingesteld op de router

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alles gebeurt op 1 netwerk.

• HKLM_
Je laptop heeft dus ook een ip in deze reeks ? Heb je de dns op je laptop nou al eens aangepast naar het ip van je dc ?

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 06-03-2018 21:19 ]

Cloud ☁️

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25

DukeBox

loves wheat smoothies

@Verwijderd Je geeft aan dat je je DC's kan pingen.. doe je dit op DNS of op IP ? Zorg er eerst voor dan DNS resolving voor je domein 100% in orde is, ik denk dat het daar nu fout gaat.
Oftewel, laat je huidige DHCP server de DNS servers van je DC's meegeven (indien dit ondersteund wordt kan selective forwarding ook.
Of stel deze handmatig op je laptop in. Heb je dan geen internet meer ? Check meteen je DNS forwarding op je DC's.
ElCondor schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:01:
• Jouw DC's moeten ook DHCP gaan doen (DHCP functionaliteit van jouw router moet dan uit) en je kunt dan op de Windows DHCP service de DNS adressen configureren.
• Je moet op jouw laptop handmatig een IP adres toewijzen. Als je meer apparaten denkt te gaan joinen aan het domein, dan is dit niet de oplossing die je zoekt en moet je met punt 1 aan de slag
[/list]
Je eerste punt is niet juist, dhcp op een domain controller is helemaal geen vereiste. Het 2e punt snap ik ook niet helemaal.. waarom zou de laptop een vast ip moeten hebben ?

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2018 21:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• HKLM_
DukeBox schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:18:
@Verwijderd Je geeft aan dat je je DC's kan pingen.. doe je dit op DNS of op IP ? Zorg er eerst voor dan DNS resolving voor je domein 100% in orde is, ik denk dat het daar nu fout gaat.

[...]

Je eerste punt is niet juist, dhcp op een domain controller is helemaal geen vereiste. Het 2e punt snap ik ook niet helemaal.. waarom zou de laptop een vast ip moeten hebben ?
True maar voor het testen / troubleshooten is punt 2 wel handig aangezien dhcp op zijn modem/router draait

Cloud ☁️

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

HKLM_ schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:20:
True maar voor het testen / troubleshooten is het wel handig aangezien dhcp op zijn modem/router draait
Heb niet het idee dat dat voor TS het duidelijker maakt.. zijn probleem zit ook helemaal niet in DHCP volgens mij..

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:15:
Dat is mijn netwerkadres ingesteld op de router
Je netwerk-adres? Hij staat in eerdere posts toch echt als default gateway ingesteld
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:53:
MAX3400,

Even nogmaals ter jouwer bescherming: zomaar domain controllers provisionen en ze dan "2 virtuele bestanden" noemen maar wel je Windows 10 laptop aan het nieuwe domain willen joinen? Sorry maar heb je enig idee wat een domain controller doet? En waarom je die niet "even zomaar" in een bestaand netwerk wil zetten?

Als je je eigen werkwijze en manier van denken/doen niet inziet, wil ik je nogmaals subtiel terugverwijzen naar een boek en een cursus (liefst Networking Essentials samen met Microsoft 70-410, 411 en 412).
En dat vraag ik al meerdere keren: wat staat er nog meer op dat netwerk? Het antwoord "Dat is mijn netwerkadres ingesteld op de router" zal voor jou mogelijk een correct antwoord zijn maar "mijn netwerkadres" kan op 10 verschillende manieren worden opgevat.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Leer eerst hoe netwerken werken, daarna pas met servers en services aan de slag.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MAX3400 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:21:
En waarom je die niet "even zomaar" in een bestaand netwerk wil zetten?
En niet te vergeten alle benodigde licenties die daar verder bij komen kijken..

Verwijderd

Topicstarter
Een domeincontroller heeft een active directory waar clients kunnen op inloggen voor eventueel op internet te gaan of om aan bepaalde bestanden te raadlegen onder bepaalde voorwaarde waar ze toegang voor krijgen.
In een domeincontroller kan je users en groepen aanmaken, etC.

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:29:
Een domeincontroller heeft een active directory waar clients kunnen op inloggen voor eventueel op internet te gaan of om aan bepaalde bestanden te raadlegen onder bepaalde voorwaarde waar ze toegang voor krijgen.
In een domeincontroller kan je users en groepen aanmaken, etC.
Ben je ondertussen al een stap verder m.b.t je tips qua dns ? (Want daar zit je probleem lijkt het)

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 06-03-2018 21:31 ]

Cloud ☁️

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 09:10
Haha, het gaat goed dit topic, Max probeerde jou te helpen. Denk dat je het nu verbruid hebt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Verwijderd

Topicstarter
Probleem gevonden.

DNS instellen op de laptop. Maar toch vind ik dit raar. Normaal moet dat automatisch gaan.

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:35:
Probleem gevonden.

DNS instellen op de laptop. Maar toch vind ik dit raar. Normaal moet dat automatisch gaan.
.................. welke dns heb je nu ingesteld dan? En welke dns verwacht je automatich ?

Goed dat het is opgelost :P

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 06-03-2018 21:38 ]

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
bij de netwerkverbinding van de laptop heb ik bij de TCPIP de DNS op 192.168.10.3 en 192.168.10.4

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:38:
bij de netwerkverbinding van de laptop heb ik bij de TCPIP de DNS op 192.168.10.3 en 192.168.10.4
Dat riepen we al vanaf het begin he :X :P

Cloud ☁️

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Normaal moet dat automatisch gaan.
En waarom verwacht je dat dat automagisch gaat ?

• Monkeybrains
  • Laatst online: 10:31
Probleem gevonden.

Dat is niet zo verwonderlijk, en al eerder aagegeven. De router van je provider zal via DHCP een IP adres en DNS server(s) toewijzen aan je machine. De DNS server(s) die toegewezen worden zijn die van je provider (bij default).

Deze DNS server(s) kennen jouw Active Directory niet, wat wel essentieel is voor de werking van Active Directory en de communicatie van de client met AD (en vice versa). Verdiep je even in DHCP (ook vrij essentieele kennis voor dit soort zaken).

• Mel33
Dan gaat hij uit van de dhcp die dat geeft.
maar hij heeft 2 DC's die beide de zelfde dns uitgeven

edit, hij moet dit even lezen, en dan met name de 2 linkjes in dat artikel https://www.howtogeek.com...tory-vs-domain-controller

edit2:
Sorry oude linkjes, maar hij komt er wel.

[ Voor 53% gewijzigd door Mel33 op 06-03-2018 21:49 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• MAX3400

MAX3400

Yup, dat gaat automatisch... Als je domain-joined bent; niet als je <random machine> op <random netwerkadres> prikt en nog steeds geen idee hebt wat je aan het doen bent. Zoals je eerder aangaf; het forum is om elkaar te helpen. Graag zelfs. En ik wil jou ook helpen als je met gedegen onderzoek en correcte termen een vraag stelt. En niet "hier is een config, waar gaat het fout?".

Stel nou dat je morgen de opdracht krijgt: "richt het nog eens zo in en de Domain Controllers moeten op 172.17.31.14 en 172.17.31.15 komen te staan", heb ik een vermoeden dat er een kans grenzend aan 100% is dat je zowel het subnet, gateway en DHCP-scope niet zelf kan "bedenken". In dit topic maak je (gedeeltelijk) gebruik van je router als DNS & gateway maar op het moment dat er bij een opdracht "geen router" is, moet je zelf aan de gang.

Mogelijk dat het mijn inschatting is maar zoals @HKLM_ en @Monkeybrains ook gedeeltelijk aangeven; je kennis reikt blijkbaar niet ver genoeg om een eenvoudige oplossing te vinden voor een DNS-issue op een single client; zo heb ik bijvoorbeeld ook nog geen antwoord op welke vSwitches je gebruikt; al met al best handige info om voor jezelf scherp te hebben, laat staan als je op hulp komt/wil vragen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik geen vSwitches.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan misschien ook het probleem zijn, maar hoe doe je dat ?

• Mel33
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:55:
Dat kan misschien ook het probleem zijn, maar hoe doe je dat ?
Wat?

• HKLM_
Hoe krijgen je vm’s dan netwerk ? Hebben ze een kabel? :+

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 06-03-2018 21:56 ]

Cloud ☁️

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MAX3400 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:49:
Yup, dat gaat automatisch... Als je domain-joined bent
Die moet je me even uitleggen..

• Mel33
@DukeBox Hij wordt dan toch lid van de AD en DC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een external nework aangemaakt in de VM.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Mel33 Ja, maar dan krijgt hij toch niet automatisch de DNS van de DC's toegewezen ? Het is natuurlijk wel zo dat als je hebt kunnen joinen dat stukje al gedekt is (kip/ei).

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2018 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:57:
Ik heb wel een external nework aangemaakt in de VM.
In de vm of in de hyper-v manager volgens mij moet je maar eens gaan opzoeken wat hyper-v is en welke termen je moet gebruiken dan maakt het een stuk makkelijker.

Cloud ☁️

• Mel33
@DukeBox Nee dat hoeft idd niet, Maar zoals je kan zien in zijn config, is dat zo ingesteld

Verwijderd

Topicstarter
Het is daarmee dat ik zeg dat het probleem in de vm zit

• Mel33
Nee het zit in je DC's en die zijn idd VM.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar daar moet volgens mij dat netwerk niet juist zijn.

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:00:
Het is daarmee dat ik zeg dat het probleem in de vm zit
Als ik jou was zou ik op youtube eens een paar uur videos gaan kijken hoe het een en ander werkt binnen servers en hyperv

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:03:
Wat wil je hier nu mee ? Welk gedeelte snap je nu niet ? Leg dat nog eens uit?

Cloud ☁️

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:38

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Veel losse brokjes informatie. Heb je op de laptop nu het IP-adres van een domain controller ingesteld als DNS-server? Zo ja, wat is de foutmelding als je de laptop lid van het domein wilt maken?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
@Verwijderd welkom op GoT!

Dat je nog lerende bent is duidelijk. Dat je ook eerst wilt zoeken / handleidingen wilt checken voor je een vraag stelt ook. Ik zal daar niet over gaan zeuren ;) Zoals al gezegd: wees ajb ook duidelijk en volledig bij beschrijvingen en foutmeldingen. Zonde als de mensen die met je meedenken, dat er uit moeten trekken. Risico dat men het opgeeft :P

Doe ons verder een lol en ga niet 2/3/meer posts achter elkaar plaatsen. Pas je laatste reactie aan als je nog iets aan te vullen en niemand anders reageerde. Het komt anders over als ‘omhoogschoppen’ van je topic.

Anderen: complimenten voor het meedenken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• HKLM_
Jazzy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:04:
Veel losse brokjes informatie. Heb je op de laptop nu het IP-adres van een domain controller ingesteld als DNS-server? Zo ja, wat is de foutmelding als je de laptop lid van het domein wilt maken?
Dat werkt ondertussen als ik zijn post terug lees

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Voor ik met dit begon heb ik niets anders gedaan dan youtube geraadpleegd.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Wat is het probleem nu dan precies?

• HKLM_
Dat de ts niet helemaal begrijpt hoe dns werkt en waarom het op zijn laptop niet automatic was ingesteld. Maar dat komt omdat zijn dns van zijn isp modem router komt met isp dns en die weet de weg naar de dc niet.

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit afsluiten. Er wordt mij blijkbaar verkeerd begrepen. Zelfs de moderator. Alvast bedankt allemaal voor de moeite.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Een tip voor een volgende keer, als het aan iedereen behalve jou zelf lijkt te liggen dan kan het wel eens zo zijn dat... Vul maar aan. ;)

Succes met de hobby verder. DNS, DHCP en routing kan in het begin best even uitdagend zijn maar je hebt het echt nodig als basis voor alles wat je verder maar wilt doen.

[ Voor 38% gewijzigd door Jazzy op 06-03-2018 22:14 ]

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:10:
Ik ga dit afsluiten. Er wordt mij blijkbaar verkeerd begrepen. Zelfs de moderator. Alvast bedankt allemaal voor de moeite.
Misschien ga ik er iets te hard in maar zoals aangegeven is het belangrijk dat de termen kloppen en je hier mee bekent ben. De mensen die hier hebben gereageerd werken er allemaal mee in het veld en willen je best helpen maar het is gewoon super onduidelijk met wat je aan het doen bent en wat je soms bedoelt.

Neem de tip van max3400 door als je verder wilt in je infra dan geeft het ook makkelijker support op eventuele problemen. En zoekt het voor je zelf ook makkelijker omdat je op de juiste termen kan zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 06-03-2018 22:22 ]

Cloud ☁️

Verwijderd

Topicstarter
Dat je nog lerende bent is duidelijk. Dat je ook eerst wilt zoeken / handleidingen wilt checken voor je een vraag stelt ook. Ik zal daar niet over gaan zeuren ;) Zoals al gezegd: wees ajb ook duidelijk en volledig bij beschrijvingen en foutmeldingen. Zonde als de mensen die met je meedenken, dat er uit moeten trekken. Risico dat men het opgeeft
[/quote]

Als mijn omschrijvingen niet duidelijk zijn, dan weet ik het ook niet meer. zie begin topic.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 20:58

3DDude

I void warranty's

Dag bdevogt en EICondor,

Dit is geen wan adres --> 192.168.x.x maar een private range

Je server heeft 2 fysieke netwerk kaarten.
Deze Team je zodat het samen 1 uplink naar je LANwordt.

OF

Je kunt ook zeggen ik zet ze allebei in dezelfde range dus 192.168.10.254 en 192.168.10.2
Een Netwerkkaart laat je dan gewoon in het Lan zitten en de ander bridge je door een External Virtual Switch van te maken.

Vanuit de hyper-v Virtual switch manager maak je een nieuwe Externe vSwitch aan.
Noem deze voor het gemak
vExternal en selecteer de netwerkkaart van je LAN.
check ook het vinkje "Allow management operating system to share this network adapter"

---> Als het goed is heb je dan een vExternal switch die gekoppeld is aan een netwerkkaart (of een TEAM van 2 netwerkkaarten).

Deze kun je op je VM's bij de eigenschappen dan weer selecteren.

Geef je alle systemen een IP in dezelfde range kan jij gewoon op je laptop de DNS servers instellen die je hebt.
Of je moet zorgen dat je routering op orde is, zodat je clients die in een 10.x.x.x range naar de DNS in 192.168.x.x range kunnen en dat de DNS server ook weet waar het netwerk verkeer voor 10.x.x.x. range toe moet.

*note: vandaag heb ik NIC teaming LACP ingesteld :)

Be nice, You Assholes :)

• Mel33
Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:10:
kom op man geef het niet te snel op, we zien waar het misgaat, en we pesten je een beetje, maar we bedoelen het goed, je bent er bijna.
We willen alleen dat je je ook 'inleest', want als je dit soort dingen verkeerd configureert dan help je een heel netwerk om zeep. This dat je in het 192. range zit. (thuis bereik zit) want je gooit er zo een paar dood, en das niet fijn voor de gebruikers. (het was ons ook niet duidelijk of je het in een bedrijf aan het proberen was of prive, Maar wij hebben ook een verantwoording als we jou foute en misschien wel desastreuze gevolgen/ fouten laten maken.
Dus dit moet goed, en beheerst aangepakt worden, en inlezen is het enige wat je nog nodig hebt om het goed te doen.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:21:
[...]

Als mijn omschrijvingen niet duidelijk zijn, dan weet ik het ook niet meer. zie begin topic.
Het helpt jou en ons aanzienlijk meer als je niet kiest voor Nederlandse installaties maar Engelstalige installaties; hiermee "praat" je universeel en ook alle opleidingen van Microsoft zijn in het Engels. Ook Google snapt Engels beter en zitten we sneller op dezelfde lijn als je iets vraagt of antwoord gaat krijgen.

Dan even wat extra aanwijzingen over "In deze Hyper-V heb ik twee domein controllers met Windows Server 2016 Standard virtueel aangemaakt, die virtueel met elkaar verbonden zijn "

1. "Deze Hyper-V" bestaat niet ;0
2. Virtueel met elkaar verbonden kan op 3 manieren via een Virtual Switch
3. Virtual Switch kan Internal / External / Private zijn en beinvloed direct de aangesloten Virtual NIC's

Hyper-V, met enige nuance, bevat een stuk software defined networking en "daarna" integreert elk (virtueel) MAC-adres per met je fysieke omgeving (de machine waarop Hyper-V geinstalleerd staat).

Lees dit nog eens op een rustig moment door; dit helpt je om test-omgevingen te bouwen op produktie-servers zonder dat je de produktie-omgeving (servers, netwerk, etc) hoeft lastig te vallen. Dit scheelt een slok op een borrel als het gaan om OTA/OTAP en TCO van een (kleiner) bedrijf.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

MAX3400 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:29:
[...]

Het helpt jou en ons aanzienlijk meer als je niet kiest voor Nederlandse installaties maar Engelstalige installaties; hiermee "praat" je universeel en ook alle opleidingen van Microsoft zijn in het Engels. Ook Google snapt Engels beter en zitten we sneller op dezelfde lijn als je iets vraagt of antwoord gaat krijgen.

Dan even wat extra aanwijzingen over "In deze Hyper-V heb ik twee domein controllers met Windows Server 2016 Standard virtueel aangemaakt, die virtueel met elkaar verbonden zijn "

1. "Deze Hyper-V" bestaat niet ;0
2. Virtueel met elkaar verbonden kan op 3 manieren via een Virtual Switch
3. Virtual Switch kan Internal / External / Private zijn en beinvloed direct de aangesloten Virtual NIC's

Hyper-V, met enige nuance, bevat een stuk software defined networking en "daarna" integreert elk (virtueel) MAC-adres per met je fysieke omgeving (de machine waarop Hyper-V geinstalleerd staat).

Lees dit nog eens op een rustig moment door; dit helpt je om test-omgevingen te bouwen op produktie-servers zonder dat je de produktie-omgeving (servers, netwerk, etc) hoeft lastig te vallen. Dit scheelt een slok op een borrel als het gaan om OTA/OTAP en TCO van een (kleiner) bedrijf.
Hey hey, je kunt je virtual switch tegenwoordig ook nat laten doen >:)

*rent weg*

• Mel33
Hahaha

• MAX3400

MAX3400

3DDude schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:30:
[...]

Hey hey, je kunt je virtual switch tegenwoordig ook nat NAT laten doen >:)
*rent weg* 8)

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23

Felyrion

goodgoan!

Probleem gevonden.

Ik kan me vergissen maar volgens mij is het heel simpel.

Je geeft aan dat het met handmatige DNS instellingen wél werkt. Dit klinkt mij heel logisch.

(simplified versie:)

Eerste onderdeel van het "probleem" is de functie van DHCP. Je moet begrijpen dat wanneer een PC om een IP vraagt in het netwerk dit van de DHCP server komt (dit is bij jou dus je router). Deze geeft een IP terug, maar ook de bekende Gateway (vermoedelijk de router zelf) en ook de hem bekende DNS (de router zelf, of de provider).

Je PC denkt dus vervolgens dat hij voor DNS verzoeken (nodig om domain te joinen) bij de router moet zijn.
Deze kent op zijn beurt niet de door jou ingerichte DC's en stuurt je het wijde internet op, die het domein ook niet kennen > error.

--------

Dit kan op meerdere manieren gefixt worden.

1) stel handmatig de DNS adresen van je DC's in op de PC. Deze weet nu waar hij heen moet met DNS verzoeken.

2) Laat één (of twee, maar dat is mogelijk een stapje te ver ;) ) DC de DHCP afhandelen. Dit is de normale gang van zaken in veel bedrijven. Op deze manier kun je bij de DHCP lease dus direct automatisch de juiste DNS servers meegeven naar je clients.
Je moet dan uiteraard wel de DHCP op je router uitschakelen.

3) geef vanuit je router automatish de DNS (je DC) mee (dus niet die van de router/provider). Niet alle routers zullen dit kunnen.

----

Maar het is sowieso verstandig je wat in te lezen over de werking van DHCP, DNS en Gateways. Dit is belangrijk voor het goed functioneren van een domein omgeving.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Mel33
Eigenlijk hoeft hij alleen maar zijn DC’s aan te passen & DNS 1 en 1 DNS 2 te geven.
En zijn andere DC een andere DNS range

Als hij hem vast instelde in zijn pc, dan pakt hij diegene waar hij ook lid van de AD van is

Ga er vanuit dat hij lid van beide AD’s is
Dus hij stelt het opzich goed in
Maar het moet vanzelf gaan als je lid word van het AD. Maar als beide gelijke DNS hebben....& je bent van beide lid......

Tja je snapt.

En waar is de BDC?
Ik ga er even vanuit dat het de 2 DC is in zijn configuratie die hij in het begin plaatste.

Maar das een aaaname.
Maargoed ik ga ook *rent weg*

Verwijderd

Topicstarter
Is het misschien niet beter dat ik gewoon van begin af alles formateer, vmware ESXI installeren en vervolgens de 2 DC virtueel installeren ? En kijken wat dan dat geeft als ik mijn laptop lid maak van dat domein ?
Want Vmware is op dat vlak misschien netwerk vriendelijker ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2018 23:52 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Verwijderd schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:50:
Is het misschien niet beter dat ik gewoon van begin af alles formateer, vmware ESXI installeren en vervolgens de 2 DC virtueel installeren ? En kijken wat dan dat geeft als ik mijn laptop lid maak van dat domein ?
Want Vmware is op dat vlak misschien netwerk vriendelijker ?
Zolang je je router je DHCP laat afhandelen zonder aanpassingen gaat dat je niks opleveren. Of is er spraakverwarring en heb je het nu over andere problemen?
Naar mijn ervaring kunnen ESX en Hyper-V ongeveer hetzelfde qua (virtual)networking. Al is er met ESX misschien net wat makkelijker doorheen te klikken voor het gevoel.

Heb je mijn vorige post gelezen? En begrijp je die?

[ Voor 3% gewijzigd door Felyrion op 07-03-2018 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met VMware kan je makkelijker vmswitches aanmaken. Of vergis ik me ? Nu maakt niet uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik u goed begrijp is het best van de DHCP van de router uit te schakelen. Maar wie laat je dan achteraf de DHCP doen ? De DC's ? De DHCP server ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2018 00:16 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:07:
Met VMware kan je makkelijker vmswitches aanmaken. Of vergis ik me ?
Maar wat wil je daarmee winnen? Als het klopt wat ik zeg ga je daar geen enkel probleem mee oplossen.

Wat ik meestal doe in testlabs is een gescheiden netwerk maken. Hierin laat ik de DHCP én DNS afhandelen door de DC(s). Ik pak meestal een virtuele PFSense router/firewall (zonder DHCP ;) ) als gateway om dit netwerk te ontsluiten naar mijn eigen netwerk. Zo creëer je een netwerk binnen een netwerk.

Je geeft aan dat je host 2 netwerkkaarten heeft. Dat is mooi. Zo kun je aan de ene netwerkkaart de WAN hangen (dit betekent een IP in je eigen netwerk, dus van je router). Deze koppel je aan de PFSense, wat voor je testlab dus hetzelfde effect heeft als aan internet hangen.

De tweede netwerkkaart koppel je aan de vswitch binnen je testlab netwerk. Hier kun je een switchje aan koppelen waarop je PC's of laptops aansluit waarmee je wil testen. Deze vallen dan binnen je testlab en zullen DHCP krijgen van je test domain controllers.

Als bovenstaande echt abracadabra voor je is zou ik nog eens goed wat youtube filmpjes bekijken over de basis netwerk functionaliteit om een domein op te zetten. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad dat klopt. Dat is eigenlijk wat ik ook zit te denken. 2 netwerken maken. En zoals je zegt 1 netwerkkaart een netwerk maken voor de WAN en 1 netwerkkaart een netwerk maken voor de LAN.. Onze leerkracht zei van 2 verschillende netwerken te maken. Een public netwerk en een private netwerk.

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

https://mva.microsoft.com...44?l=cQ1YScBTB_3600115888

Ga dit maar is kijken het is duidelijk dat je basiskennis mist en zaken niet begrijpt.

Dat is niet erg maar dan moet je of enige zelfstudie doen of een cursus volgen.
Ik denk dat er in het topic genoeg oplossingen / mogelijkheden zijn aangedragen die je kunt proberen.

Switchen naar VMWare kan ook altijd nog, maar je mist de kennis hoe je netwerken routeert / vlans aanmaakt en ervoor zorgt dat de server alswel de client snapt waar het verkeer van beiden netwerken naar toe moet.

Dus dan houd het op een gegeven moment op.

[ Voor 70% gewijzigd door 3DDude op 07-03-2018 00:35 ]

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:27:
Ja, inderdaad dat klopt. Dat is eigenlijk wat ik ook zit te denken. 2 netwerken maken. En zoals je zegt 1 netwerkkaart een netwerk maken voor de WAN en 1 netwerkkaart een netwerk maken voor de LAN.. Onze leerkracht zei van 2 verschillende netwerken te maken. Een public netwerk en een private netwerk.
Ik heb nog even een schetsje proberen te maken van de constructie zoals ik die net beschreef. Hierbij is alles "achter" je hyper-v host een eigen netwerk (groen is je virtuele omgeving). De zwarte stippellijn is de WAN die virtueel aan de PFSense hangt (de zwarte lijn doorgetrokken vanuit je eigen netwerk via NIC 1) De DC's hangen achter je virtuele switch. Dit netwerk is via de tweede NIC doorgekoppeld aan een fysieke switch zodat je er echte pc's aan kunt koppelen (rode lijn). Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/smHvOOqozTQw8I24kjtZI46m/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 07-03-2018 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank u wel Felyrion voor de overvloed aan informatie. :)

• Mel33
Wat ik best irritant vind, en met mij de rest waarschijnlijk ook, is dat je totaal niet laat blijken wat je er nou van weet en wat niet.

Wat is het? Trots of schaamte?

Geef nou eens duiding?
Snap je het of snap je het niet,
En een ja of nee is voor ons op dit moment net te weinig en misschien zelfs wel een beetje respectloos naar ons toe.

Maar nu aan het eind van dit hele topic blijkt dat je het op school aan het leren bent.

Flinke troll zou ik haast gezegd hebben.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:07:
Met VMware kan je makkelijker vmswitches aanmaken. Of vergis ik me ? Nu maakt niet uit.
Ohja, VMware ESX... Dat pakket wat nog meer opties heeft voor networking dan Hyper-V. Nog afgezien van het feit dat er out-of-the-box al meerdere virtuele netwerken geleverd worden, heb je vSwitches, distributed vSwitches en daarnaast nog eens 6 vNIC-smaken elk met hun eigen voor- en nadelen. Ik geef je 50-50 kans dat je een VM met Server 2016 niet kan installeren met connectivity.
Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 00:27:
Onze leerkracht zei van 2 verschillende netwerken te maken. Een public netwerk en een private netwerk.
En welke reden is daarvoor gegeven? Je doet omdat iemand het zegt of doe je omdat je snapt waarom er 2 netwerken worden genoemd? En op basis van vorige uitspraken zoals "is dit een private IP range", weet ik niet nog immer niet of dit bij je "landt" en dat je een range, zoals 192.168.x.x. ook kan gebruiken voor een "Public Network". What's in a name.

Vraag me ook af of de leerkracht het snapt; als ik 2 DC's wil installeren en mogelijk zelfs nog 2 in een ander kantoor, zou ik er zelf voor kiezen om een "statisch netwerk" aan te maken tussen de machines onderling vanwege ADDS en overige zaken en een "dynamisch netwerk" voor overig verkeer zoals naar clients. Hoe je deze netwerken noemt, al is het "Homer" en "Simpson" is niet interessant maar wel dat je weet "waarom" een netwerk wordt ingericht en aan welke eisen dat moet voldoen.

Anyhow, er lijkt vooralsnog voldoende info gegeven te zijn; aangezien het voor school lijkt te zijn, lijkt het me ook zinvol om onze opmerkingen/tips eens te bespreken met je mede-leerlingen en je leraar. Uiteindelijk (gok ik) moet je het zelfstandig kunnen, of dat nou op school of op werk is; dan komen we ook niet constant tips geven.

• Mel33
Kzou de volgende keer gewoon zeggen GNS3, en zoek het lekker uit mienjong.

Pagina: 1