Vraag

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een midrange Android apparaat (liefst met dual-SIM + SD-kaart) optie waar ik een ander besturingssysteem op kan zetten en die mij helpt om meer bekend te worden omtrent het Android systeem. Al mijn toestellen zijn altijd van Apple geweest en zou graag ook support willen bieden voor Android.

Wat is je budget?
Ongeveer 150 euro, eventueel iets meer mochten de opties gelimiteerd zijn of mocht er een interessante deal zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Uiteindelijk wil ik dit toestel gebruiken voor communicatie voor mijn start-up. Daarnaast wil ik het toestel flashen om er vervolgens LineAgeOS of een ander OS op te zetten.
Verder ben ik niet bekend met de mogelijke opties, zijn er alternatieven voor LineAgeOS die ook goed werken?

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben zelf actief aan het kijken naar toestellen op Marktplaats en op het Tweakers vraag & aanbod. Hier zie ik geregeld interessante telefoons voorbij komen.
De Motorola Moto G(4/5), Nokia 3, Samsung Galaxy J3, Huawei P8 Lite lijken mij interessant.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hebben jullie tips om mij sneller op weg te helpen naar het flashen van een dergelijk toestel? Bijvoorbeeld de tutorial die jullie destijds hebben gevolgd of eventuele andere tips?

Beste antwoord (via Byte op 07-03-2018 09:26)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21
SD kaart zou ik persoonlijk afraden, aangezien het vaak meer problemen geeft dan oplossingen brengt. Dan kun je beter iets meer uitgeven voor een telefoon met meer opslag.

Persoonlijk zou ik geen van alle bovenstaande toestellen aanbevelen. Wat je volgens mij zoekt is een zo stock mogelijk Android OS, ook wel AOSP genoemd. Dan ben je beter af met bijvoorbeeld een Nexus, Pixel of Android One telefoon. Het grootste voordeel is tevens dat de meeste van deze telefoons een open ecosysteem hebben. Wat @Ludwig005 bedoelt is namelijk dat MediaTek erom bekend staat de drivers niet (snel) vrij te geven voor hun toestellen, wat modden erg compliceert.

Ik denk dat je met jouw budget beter af bent met bijvoorbeeld een product: Xiaomi Mi A1, een tweedehands v&a: nexus of een van de andere telefoons uit het Android One programma.

Zou je je budget iets willen oprekken, dan zou je ook nog kunnen kijken naar een OnePlus telefoon. Die zijn over het algemeen goed hackbaar. Motorola zou ik voor custom roms ver weg blijven. Ik weet niet hoe het precies bij de G-serie zit, maar destijds bij de X-serie had je een viertal rom- /regio-varianten die niet compatible waren met elkaar.

Alle reacties

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:17

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Koop geen huawei P8 lite want daar zit een mdiatek soc in. custom roms kun je wel vergeten of spaar door voor een nokia 5. nokia 3 is ook goed maar voor 150 heb je geen midrange telefoon wees er maar zeker van.

Acties:
  • Beste antwoord

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:21
SD kaart zou ik persoonlijk afraden, aangezien het vaak meer problemen geeft dan oplossingen brengt. Dan kun je beter iets meer uitgeven voor een telefoon met meer opslag.

Persoonlijk zou ik geen van alle bovenstaande toestellen aanbevelen. Wat je volgens mij zoekt is een zo stock mogelijk Android OS, ook wel AOSP genoemd. Dan ben je beter af met bijvoorbeeld een Nexus, Pixel of Android One telefoon. Het grootste voordeel is tevens dat de meeste van deze telefoons een open ecosysteem hebben. Wat @Ludwig005 bedoelt is namelijk dat MediaTek erom bekend staat de drivers niet (snel) vrij te geven voor hun toestellen, wat modden erg compliceert.

Ik denk dat je met jouw budget beter af bent met bijvoorbeeld een product: Xiaomi Mi A1, een tweedehands v&a: nexus of een van de andere telefoons uit het Android One programma.

Zou je je budget iets willen oprekken, dan zou je ook nog kunnen kijken naar een OnePlus telefoon. Die zijn over het algemeen goed hackbaar. Motorola zou ik voor custom roms ver weg blijven. Ik weet niet hoe het precies bij de G-serie zit, maar destijds bij de X-serie had je een viertal rom- /regio-varianten die niet compatible waren met elkaar.

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ludwig005 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:56:
Koop geen huawei P8 lite want daar zit een mdiatek soc in. custom roms kun je wel vergeten of spaar door voor een nokia 5. nokia 3 is ook goed maar voor 150 heb je geen midrange telefoon wees er maar zeker van.
Thanks, dit wist ik niet! Dit houd ik in mijn achterhoofd bij het kiezen van het toestel. Op dit moment lijkt de Xiaomi M1 A1 wel interessant!
alex3305 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:03:

Bedankt voor de informatie! Dit is informatie waar ik verder mee kan puzzelen. De Xiaomi Mi A1 lijkt mij een zeer interessante optie. Ik denk dat ik dan voor dit toestel ga.
Ook houd ik de V&A nog even in de gaten!