Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:03
Beste mede-tweakers,

Na lange tijd een eigen zelfbouw server te hebben gedraaid ben ik me aan het oriënteren voor een Synology NAS. De voornaamste reden om een opvolger te zoeken is het energie verbruik van mijn server in standby (~130W).

Ik wil zoveel mogelijk HDD’s mee te nemen naar de nieuwe NAS om zo de investering te drukken. De huidige setup heeft 5x4TB, 2x3TB, 1x1TB. Mogelijk zullen de gebruikte schijven nog wijzigen aangezien ik SHR-2 wil gaan draaien.

Hierdoor was ik redelijk snel tot de conclusie gekomen dat ik voor een 8-bay NAS moest gaan, om te voorkomen dat ik nieuwere schijven zou moeten gaan kopen met grotere opslag.

De oudere 8-bay NAS DS1815+ en de DS1813+ zijn uitgerust zijn met een Atom C2538 processor.
Hiervan is bekend dat er gevallen zijn geweest waarin ze spontaan kapot gingen.
Daardoor ben ik een beetje huiverig om deze systemen tweedehands te kopen. Daarnaast zijn ze niet of nauwlijks meer nieuw te verkrijgen.

Als laatste optie blijft dan de nieuwste DS1817, DS1817+ over als NAS met 8-bays. Deze is te verkrijgen voor de bedragen rond de 930 euro.

Het verbruik van een DS1817+ lag volgens verschillende review sites rond de 37W.
8 disks van 4W per stuk Idle
DS1817+ = 15W + (8x4) =~37W

Het energie verbruik zou vervolgens afnemen van 226 euro per jaar naar 65 euro.
Een besparing van 161 euro. Mijn berekening vind je hieronder:

Server:
Gemeten stroom: 0,56 A
P = 0,56 * 230 = 128,8W
24 * 365 * (128,8 / 1000) = 1128,28kWh
1128,288 * 0,20 = 226 euro

DS1817+ :
24 * 365 * (37/1000) = 324,12kWh
324,12 * 0,20 = 64,824 = 65 euro
De terug verdientijd voor een DS1817+ is ongeveer: 5,8 jaar.
ds1817+ (2gb) = 929
TVT = 929/161 = 5,8 jaar

Mijn vragen aan jullie:
- Is mijn terughoudendheid omtrent een tweedehands DS1815+ en DS1813+ terrecht?
- Is de investering in een DS1817+ het waard op het moment dat je je investering pas na 5,8 jaar terugverdiend?
- Is het slimmer om een kleinere nas te kopen, met zeg 4-bay met grotere HDD’s? (echter komt dat waarschijnlijk neer op dezelfde of hogere investering)
- Laatste alternatief is een zuinigere processor voor het huidige setup

Ik ben benieuwd naar wat jullie denken!

Update na aanleiding van Max3400:
Waarvoor wil de NAS gebruiken?
- Vooral statische storage waarbij data zekerheid belangrijk is (RAID6/SHR-2)
- Download station
- Plex (trancoding aan de server side is geen must)

[ Voor 4% gewijzigd door kevi-n1 op 06-03-2018 15:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Een zelfbouw NAS hoeft niet meer stroom te verbruiken dan een Synology NAS. 130W is overigens wel behoorlijk veel, dat kan véél zuiniger.

Los van het stroomverbruik, wat zijn de andere redenen om niet meer voor zelfbouw te gaan, maar specifiek, om voor Synology te willen gaan?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vergeet je even niet dat de 1813 SATA-300 heeft en de overige 2 SATA-600.

Als ik https://tweakers.net/pric...are/334157;761473;423574/ zie, hebben de 15 & 17 de "brakke" CPU waar je het over hebt; gezien het aantal meldinge op GoT hierover, zal de uitval wel erg meevallen.

Je zegt dat je SHR wil draaien maar de 1815 heeft (volgens bovenstaande URL) meer RAID-modi van de 1817 terwijl de 1817 juist weer meer cache aan boord kan hebben namelijk 16GB ipv 6GB.

Wat ik meer mis: wat wil je ermee gaan doen? Als het puuuuuur statische storage is, zou ik bijna zeggen dat je goedkoper uitbent met 2x DS418 en daarmee lekker SMB / CIFS / NFS praten. Pas als je LACP en dergelijke wil inzetten, zou een DS18xx een betere keuze zijn vanwege 4x 1Gbit aan boord.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
MAX3400 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:31:
Als ik https://tweakers.net/pric...are/334157;761473;423574/ zie, hebben de 15 & 17 de "brakke" CPU waar je het over hebt; gezien het aantal meldinge op GoT hierover, zal de uitval wel erg meevallen.
Er zijn meerdere versies van deze CPU (zonder verandering van het nummer) waarbij het uitval probleem is opgelost.

Zie bijv. deze V&A: V&A aangeboden: Synology DiskStation DS1815+ (4GB ram)
Heb mijn originele NAS via een Advanced RMA kunnen omruilen bij Synology voor een model welke de C2000 bug niet heeft, Synology heeft dit voor een korte tijd aangeboden (april 2017); feitelijk is hij dus nog geen jaar oud.
Je zegt dat je SHR wil draaien maar de 1815 heeft (volgens bovenstaande URL) meer RAID-modi van de 1817 terwijl de 1817 juist weer meer cache aan boord kan hebben namelijk 16GB ipv 6GB.
Klopt, SHR is software RAID en geen hardwarematige RAID. Ik zou dan voor RAID-6 gaan, vergelijkbaar met SHR-2 waardoor je schijven van verschillende groottes kunt combineren.
Wat ik meer mis: wat wil je ermee gaan doen? Als het puuuuuur statische storage is, zou ik bijna zeggen dat je goedkoper uitbent met 2x DS418 en daarmee lekker SMB / CIFS / NFS praten. Pas als je LACP en dergelijke wil inzetten, zou een DS18xx een betere keuze zijn vanwege 4x 1Gbit aan boord.
Vooral statische storage, i.c.m. met download server en plex server draaien. Echter kan veel direct gestreamd worden zonder transconding waardoor processing power niet een must is. Dit kan ook prima client-side. (ik update de start post even voor de duidelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waal70
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01-2024
Beetje afhankelijk van wat je thuisserver doet. Bij mij is de Synology (een 713+, BTW) steeds meer een barebone behuizing geworden, omdat de standaard packages niet meer voldeden.
Dus het pad op van Debian chrooten en Dockers draaien.
Als ik kijk naar wat nu nog echte “basis”Synology functionaliteit is, blijft eigenlijk alleen de Hyper-backup en Cloud Sync over. En ook die kun je zelf inregelen...
De rest is allemaal aangepast en aangevuld met een aantal (low-power) Raspberry PI-s.

Als ik je verhaal zo lees, zou ik gokken dat je meer gebaat bent bij een energiezuinige zelfbouwserver, dan een Diskstation.

Voor low-power ben ik sinds kort met de barebones van Jetway aan het knutselen. Kijk eens of dat misschien een goeie basis is voor een energiezuinige thuisserver.

Bij mij blijven eigenlijk alleen de Raspberries 24x7 draaien en worden USB-gevoed uit modem en router. De Synology zit op een powerschema en powert regelmatig helemaal down.
Raspberries regelen dus ook de 24x7 dingen (Domain Controller, DNS & pi-hole, tor-proxy), de Synology gaat alleen aan voor streaming en workstation backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als stroomverbruik het enige bezwaar is voor je huidige systeem kan je deze toch energiezuiniger gaan maken? Dan kan je veel onderdelen houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
waal70 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:47:
Als ik je verhaal zo lees, zou ik gokken dat je meer gebaat bent bij een energiezuinige zelfbouwserver, dan een Diskstation.

Bij mij blijven eigenlijk alleen de Raspberries 24x7 draaien en worden USB-gevoed uit modem en router. De Synology zit op een powerschema en powert regelmatig helemaal down.
Tsurany schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:49:
Als stroomverbruik het enige bezwaar is voor je huidige systeem kan je deze toch energiezuiniger gaan maken? Dan kan je veel onderdelen houden.
Momenteel draait de server met een i5-3470 (70W) i.c.m. Asrock B75 Pro3.
Daarnaast is het me nooit gelukt om het systeem automatisch aan/uit te zetten d.m.v. stroomschema's. Dit kan aan Windows 10 liggen of de gebruikte hardware want de server ging dan 's nachts automatisch uit maar niet meer aan of andersom.

Hierdoor had ik uiteindelijk maar besloten om het dan maar gewoon te laten en daarom neig ik ook wel richting een NAS, in de hoop dat zulke stroomschema's eindelijk wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@kevi-n1 Waarom wil je trouwens 8 disks? Een NAS met 4 disks is véél energiezuiniger.
Koop een HP Microserver Gen8 of Gen10, duw d'r FreeNAS op, 16G geheugen en 4 disks in en klaar.

Energiezuinige server, weinig handwerk, prima NAS-OS. Ik geloof dat mijn FreeNAS machine met 4 disks minder dan 40W doet. Best prettig voor een machine die 24/7 aan staat.

Klooien met energiebeheerprogramma's zou ik sowieso niet doen, da's gedoe. FreeNAS maakt zichzelf wel zuinig door de CPU langzamer te laten draaien als 'ie nies te doen heeft. (Disks downspinnen zou ik minder snel doen, da's niet goed voor hun levensduur. Wat je bespaard aan stroom, betaal je weer aan kapotte disks.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
unezra schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:17:
@kevi-n1 Waarom wil je trouwens 8 disks? Een NAS met 4 disks is véél energiezuiniger.
Koop een HP Microserver Gen8 of Gen10, duw d'r FreeNAS op, 16G geheugen en 4 disks in en klaar.

Energiezuinige server, weinig handwerk, prima NAS-OS. Ik geloof dat mijn FreeNAS machine met 4 disks minder dan 40W doet. Best prettig voor een machine die 24/7 aan staat.
Uit mijn startpost:
Ik wil zoveel mogelijk HDD’s mee te nemen naar de nieuwe NAS om zo de investering te drukken. De huidige setup heeft 5x4TB, 2x3TB, 1x1TB. Mogelijk zullen de gebruikte schijven nog wijzigen aangezien ik SHR-2 wil gaan draaien.
Ik krijg inderdaad het gevoel dat jullie conclusie is, kijk eens naar de processor met een lager verbruik en ga testen met FreeNAS of equivalent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan prima overstappen naar Synology echter als het enige argument is om stroomkosten te besparen dan is een investering van een paar honderd euro vrij groot. Dan is het voordeliger om naar zuinigere hardware te kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@kevi-n1 Dat zijn allemaal verschillende disks. Niet echt lekker als je RAID wil gaan doen. Even heel snel gekeken naar SHR-2 maar daar word ik op de eoa manier niet heel blij van.

Nee, in mijn ogen de beste oplossing: Nieuwe disks kopen, data overzetten, oude verkopen.

Maar wat anderen ook zeggen, als je enkel stroom wil besparen en niet per-se je NAS setup wil verbeteren, zou ik je CPU en mainboard vervangen door zuiniger spul. Wil je nog wat verder gaan, móet je wel je disks vervangen door modernere, grotere exemplaren. (Maar minder disks.) Van 8 naar 4 disks kan zomaar 20-30W van je totaalverbruik afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:16
kevi-n1 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:21:
[...]

Uit mijn startpost:

[...]
Dan zoek je toch een HP P222 Raid controller erbij? Dan heb je een interne en en externe poort waaraan je 4 disks kan hangen. Externe Sata behuizing erbij met 4 bays en je kunt er alles in kwijt. Nog even een OS disk in het 5e slot voor je OS en gaan met die banaan.

Het is jammer dat de Gen8 zo zeldzaam zijn geworden. Voor 100 euro extra kun je zelf upgraden naar een Xeon (45W) waardoor je ineens een best serieuze server hebt.

Overigens kun je voor de prijs van die controler en die externe behuizing denk ik wel een aantal nieuwe disks kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 07-03-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
Ik heb goed nagedacht over jullie reacties en ben vervolgens aan het zoeken gegaan.

Optie 1: Nieuw moederbord inc. processor:
Eerst had een moederbord inc. Quand Core Processor van Asrock gevonden (10W) voor €70 . pricewatch: ASRock J3455M

Vervolgens ging ik een HDD controller erbij zoeken, enkel extra poorten, geen RAID controller. Zo vond ik de Delock kaart met 10x SATA3 poorten voor €96. Delock PCI Express Card > 10 x internal SATA 6 Gb/s

Deze kaart heeft echter een PCI 2.0 x2 slot nodig.
Vervolgens bleek dat bij bijna alle moederborden met geintegreerde CPU de PCI 2.0 lanes op x1 draaiden.

Het enige moederbord wat op x2 of hoger draaide bleek de Asrock qc5000m (met x4) voor €56. pricewatch: ASRock QC5000M-ITX/PH

De totale prijs zal dan zijn: 56 + 96 = €152

Gevolgen:
- Processor : Geen snelheid monster, wel zuinig
- Externe SATA kaart, lage bandbreedte en doorvoersnelheid is niet hoog (maar denk nog wel acceptabel)

Optie 2: Nieuwe processor socket 1155
Een tweede optie is een andere processor aanschaffen en het moederbord behouden. Er zijn twee processoren in deze serie die een verbruik hebben van 35W. Dit zijn de G2020T en de i5-3470. Beide zijn vrijwel niet meer te verkrijgen in de webshops, al is de G2020T wel beschikbaar in de V&A voor ongeveer €30.
Prijs €30.

Optie 3: Nieuwe schijven
Enkele keren werd aangegeven dat het aantal schijven omlaag zou moeten gaan en het liefst max 4. Ik zou daarom uitkomen op schijven van 8TB welke een aanschafwaarde hebben van 200 a 230 euro.
Totale prijs: 4 x 200 = minimaal €800
Stel ik zou er een tweedehands NAS bij nemen van rond de 200 euro.
Totale prijs (4x200) + 200 = €1000

Mijn gedachten:
Aangezien er voor een bedrag van <200 euro een enorme winst te behalen valt, is optie 2 de goedkoopste oplossing en minst ingrijpende verandering. De processor tot 2x zuiniger waardoor het totale verbruik <100W komt.

Echter met een iets grotere investering van 152 euro kan ik het verbruik terugbrengen naar rond de 60 a 70W.

Ik hoor graag wat jullie denken en of ik iets vergeten ben.

[ Voor 1% gewijzigd door kevi-n1 op 08-03-2018 19:28 . Reden: url fixed ]

Pagina: 1