Probleem met monitor i.c.m. HDMI/VGA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-06 23:01
Hallo allemaal,

Al tijden heb ik last van een monitor die af en toe op zwart gaat voor een paar secondes en dan weer aanspringt. Het komt waarschijnlijk door de HDMI poort van mijn laptop, ik vermoed dat deze defect (aan het gaan) is. Andere laptops werken namelijk prima op dezelfde monitor. Ook meerdere kabels geprobeerd.

Op mijn laptop zit ook een VGA poort die ik graag wil gebruiken, maar dat beeld stoort enorm (je ziet constant flikkeringen) en is dus niet fijn om te gebruiken. Ook hier heb ik meerdere kabels gebruikt.

Ik vroeg me af of een HDMI naar VGA adapter nut gaat hebben. Zie voorbeeld: Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSFfa0vu8oT3yJpErL86901054hiB_a5_NRxm5yoV6qE7xHaqBO9sYs3hufYA4&usqp=CAY

Met 'nut hebben' bedoel ik of deze adapter überhaupt gaat werken en het flikkeren tijdens het gebruik van een VGA kabel verminderd.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! Alvast hartelijk dank.

Groet,
JBourne

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53
Ik zou eerst je HDMI poort uitsluiten. Als die kapot is, heeft het geen zin om daar een verloop naar VGA aan te hangen ;) Heb je al eens de drivers van de videokaart geupdated? En kan je een live distributie proberen om te kijken of je dan hetzelfde hebt?

Wat betreft het flikkerend op vga; probeer is een aantal settings qua hrtz, een andere kabel en laptop wel/niet aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Met zo'n zelfde adapter heb ik ook wat flikkering gehad. Dan is de verbinding niet helemaal lekker tussen adapter en VGA kabel.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
nelizmastr schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:21:
Met zo'n zelfde adapter heb ik ook wat flikkering gehad. Dan is de verbinding niet helemaal lekker tussen adapter en VGA kabel.
Maar ik heb die adapter juist nog niet. Het plan was om die eventueel aan te schaffen om de HDMI poort van mijn laptop te ontwijken.
arvidbeheerder schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:11:
Ik zou eerst je HDMI poort uitsluiten. Als die kapot is, heeft het geen zin om daar een verloop naar VGA aan te hangen ;) Heb je al eens de drivers van de videokaart geupdated? En kan je een live distributie proberen om te kijken of je dan hetzelfde hebt?

Wat betreft het flikkerend op vga; probeer is een aantal settings qua hrtz, een andere kabel en laptop wel/niet aan de lader.
Maar het plan is om juist de VGA output van mijn laptop te gebruiken naar HDMI in (monitor). Dat zou toch moeten kunnen?

[ Voor 23% gewijzigd door JBourne op 06-03-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:53
JBourne schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:23:
[...]

Maar ik heb die adapter juist nog niet. Het plan was om die eventueel aan te schaffen om de HDMI poort van mijn laptop te ontwijken.

[...]

Maar het plan is om juist de VGA output van mijn laptop te gebruiken naar HDMI in (monitor). Dat zou toch moeten kunnen?
In dat geval geldt wederom: zoek eerst uit waar de flikkering vandaan komt. Als het de laptop is, heeft het geen zin om het signaal naar hdmi te verlopen. Heb je bovenstaande tips met andere kabel etc al geprobeerd? VGA is nogal gevoelig voor aardlussen en slechte contacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

JBourne schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:23:
[...]

[...]

Lang niet alle adapters werken twee kanten op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 21:20
Hier op het werk heb ik precies het zelfde, een Dell laptop die iedere zoveel seconden de beamer via HDMI aansluiting van geen beeld voorziet, ik ben niet de enige, bijna iedereen heeft het. Toen ik mijn screensaver/energie settings zo gezet had dat het beeld nooit uit mocht gaan waren voor mij de problemen weg. Rare is dat het beeld weg viel terwijl er nog lang geen screensaver aangeslingerd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

HDMI en VGA werken standaard niet op elkaar. Alleen indien dat een actieve adapter is zou het kunnen werken.

HDMI is een digitale aansluiting, VGA is een analoge aansluiting. De twee signalen zijn niet 1 op 1 aan te sluiten. Dus een dergleijke adapter moet het signaal actief omzetten van VGA naar HDMI.

Welke monitor heb je en welke aansluitingen zitten daar op?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
arvidbeheerder schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:27:
[...]

In dat geval geldt wederom: zoek eerst uit waar de flikkering vandaan komt. Als het de laptop is, heeft het geen zin om het signaal naar hdmi te verlopen. Heb je bovenstaande tips met andere kabel etc al geprobeerd? VGA is nogal gevoelig voor aardlussen en slechte contacten
Ja, zelfs met een gloednieuwe kabel. Helaas precies dezelfde problemen.
nelizmastr schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Lang niet alle adapters werken twee kanten op ;)
Wat bedoel je precies? Het idee van die adapter is toch om VGA signaal om te zetten in HDMI signaal voor de monitor? Of juist andersom? Dan heb ik er niks aan inderdaad.
beefstick schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:29:
Hier op het werk heb ik precies het zelfde, een Dell laptop die iedere zoveel seconden de beamer via HDMI aansluiting van geen beeld voorziet, ik ben niet de enige, bijna iedereen heeft het. Toen ik mijn screensaver/energie settings zo gezet had dat het beeld nooit uit mocht gaan waren voor mij de problemen weg. Rare is dat het beeld weg viel terwijl er nog lang geen screensaver aangeslingerd zou moeten worden.
Helaas heb ik dat ook al geprobeerd. Zonder resultaat.
Flimovic schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:29:
HDMI en VGA werken standaard niet op elkaar. Alleen indien dat een actieve adapter is zou het kunnen werken.

HDMI is een digitale aansluiting, VGA is een analoge aansluiting. De twee signalen zijn niet 1 op 1 aan te sluiten. Dus een dergleijke adapter moet het signaal actief omzetten van VGA naar HDMI.

Welke monitor heb je en welke aansluitingen zitten daar op?
Dat snap ik. Waarom bestaan die HDMI to VGA kabels dan? Of is dat bedoeld voor apparaten die zelf het signaal kunnen omzetten?

Monitor: Acer S243HL 24'' (2x HDMI waarvan één het niet doet. 1x VGA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

JBourne schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:52:

Wat bedoel je precies? Het idee van die adapter is toch om VGA signaal om te zetten in HDMI signaal voor de monitor? Of juist andersom? Dan heb ik er niks aan inderdaad.

Monitor: Acer S243HL 24'' (2x HDMI waarvan één defect is. 1x VGA)
Het plaatje dat je toonde is een HDMI naar VGA, niet een VGA naar HDMI. Die laatste ga je ook niet vinden.

De meeste adapters zijn dan HDMI UIT naar VGA UIT. Een monitor heeft alleen Inputs en een PC alleen outputs (capturekaarten uitgezonderd). De HDMI gaat in de PC, de VGA gaat van de adapter naar de monitor. Andersom gaat waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
nelizmastr schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:55:
[...]

Het plaatje dat je toonde is een HDMI naar VGA, niet een VGA naar HDMI. Die laatste ga je ook niet vinden.

De meeste adapters zijn dan HDMI UIT naar VGA UIT. Een monitor heeft alleen Inputs en een PC alleen outputs (capturekaarten uitgezonderd). De HDMI gaat in de PC, de VGA gaat van de adapter naar de monitor. Andersom gaat waarschijnlijk niet.
Je hebt gelijk, haha. Stom inderdaad. Zag het ook pas later. Maar ze bestaan ook van VGA naar HDMI zie ik. https://www.lightinthebox...969?page=2&prm=1.50.200.0 of https://www.allekabels.nl...a-naar-hdmi-omvormer.html e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat Chinese ding vind ik net zo sketchy als de nepreviews eronder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
nelizmastr schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:08:
Dat Chinese ding vind ik net zo sketchy als de nepreviews eronder :+
Kan het risico nemen voor die paar euri, maar grote kans op troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBourne
Denken jullie dat het gaat werken als ik een VGA to HDMI adapter aanschaf en daarmee het flikkerende beeld probleem (wat ik normaal met VGA heb) opgelost wordt?
Pagina: 1