Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
opgelost,

[ Voor 99% gewijzigd door dezze op 20-11-2022 17:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:44

g0tanks

Moderator CSA
Ik denk dat je prima alvast kunt solliciteren.

Je hoeft natuurlijk niet meteen aan de slag. Beetje flexibele werkgever kan toch wel een paar maandjes wachten?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de loyaliteit twee kanten op? Krijg je voldoende aandacht, salaris, complimenten, etc etc? Nee? Opzeggen wanneer jou dat uitkomt maar dan in het belang van je nieuwe werk.

Je hebt een contract bepaalde tijd op dit moment (lees ik); dat houdt ook in dat jouw huidige werkgever op elk moment een "ontslag" onder je neus kan schuiven of je in juni niet meer verlengt.

Ergo: jij wil verder komen, je hebt een aanbieiding liggen, je huidige contract-status weet je eind mei pas; doe ermee wat je wil.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:42

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Het is al maart. Als je in april opzegt, uitgaande van 1 maand opzegtermijn, dan vertrek je logischerwijs per 1 juni. Mocht je per 1 juli willen vertrekken dan zeg je toch gewoon tegen je nieuwe werkgever dat je per 1 juli wil beginnen?

Vergeet je bij een nieuwe werkgever reeds geplande vakanties niet door te geven? Soms gaan ze er vanuit dat je niet gaat omdat je pas in dienst komt.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gewoon vast gaan zoeken, en je kan inderdaad aan een nieuwe werkgever aangeven dat je per 1 juli beschikbaar bent. Als je in april zou tekenen en 2 maanden opzeg termijn zou hebben (wat vrij normaal is), zou je hoe dan ook pas 1 juli kunnen starten.

Wat loyaliteit naar het bedrijf toe, dat is netjes van je, maar realiseer je wel dat het bedrijf er is om geld te verdienen voor de directeur, en dat vanuit de andere kant altijd het hoofddoel zal zijn, omgekeerd moet jouw prioriteit dus zijn wat het beste voor jou is. Niet om te zeggen dat je een maandje langer zou kunnen blijven om het project uit te dienen, maar als ze je de uitdaging/mogelijkheden niet kunnen bieden die je zoekt, is er maar 1 conclusie mogelijk

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dezze schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:49:
Op het moment ben ik aan het twijfelen of ik van werkgever moet gaan wisselen. Bij mijn huidige werk heb ik het qua sfeer en ontwikkeling zeker naar mijn zin. Ik heb veel geleerd en ik kan me vastbijten in m'n huidige project. Het is echter niet het werk dat ik nog vele jaren zou willen doen. Hoewel de ervaring en geleerde skills relevant zijn voor het vakgebied waar ik me in bevind, snak ik naar meer (creativiteit, complexiteit). De leercurve is nog niet afgevlakt, maar ik ambieer naar meer dan wat ze kunnen bieden op de middellange termijn, pak em beet 4-5 jaar.

Daarbij gaat het niet zo goed met dit bedrijf. Er wordt zelfs beroep gedaan op een (kleine) vrijwillige korting op het salaris over het gehele bedrijf. Nu heb ik aardig wat oud studiegenoten waarmee ik nog zo nu en dan om ga. Soms geven ze aan dat ze bij hun werkgever mensen zoeken. Ik heb altijd afgeslagen ondanks de mooie verhalen en beloningen die ze noemen. Echter hebben de eerdergenoemde factoren hebben mij ertoe bewogen om op een mooie kans te springen die heel recent voorbij kwam.

Er is een hele goede mogelijkheid dat ik een prima aanbieding krijg, maar mijn huidige contract loopt nog tot en met juni. Ik vind het verder zelf ethisch heel lastig. Zo voel ik me behoorlijk loyaal aan mijn huidige werkgever en door weg te gaan in zo'n lastig moment, breng ik het bedrijf in een nog lastiger parket. Ik ben een van de weinige werknemers die volledig verkocht is voor de rest van het jaar, dus ik ga dan een lopend project verlaten, wat het bedrijf weer in de verlegenheid brengt bij de klant.

Aan de andere kant adviseren mijn familie en vrienden me om voor mezelf te kiezen. Ik wil echter niet op slechte voet mijn huidige contract opzeggen. De wereld is klein en ik heb oprecht een goede band met mijn collega's en werkgever.

Ik voel me nogal een verrader door achter de ruggen van mijn werkgever en collega's iets anders op te zoeken. Mijn verstand zegt dat dit gevoel onterecht is. Maar wat moet ik daarmee? Ik ben niet eerder in zo'n situatie geweest.

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt?
Zou graag wat advies willen.
Je hebt een zakelijke overeenkomst met een bedrijf en moet deze ook zo behandelen. In je contract staat een opzegtermijn en dat is enige afspraak waar je naar moet kijken.
Als het bedrijf in mei (de meeste gaan in mei of februari) over de kop gaat en jij hebt nu een baan laten schieten dan heb je mogelijk een groter probleem.
Zorg voor goed overleg en geef aan dat je alles wil doen voor een goede overdracht, zet je 100% in de laatste maand (of twee) en dan kun je bijna niet op slechte voet uit elkaar gaan.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Ik vind het verder zelf ethisch heel lastig
Op zich lijkt me dit niet een heel lastig dilemma, je hebt een contract voor bepaalde tijd, beide partijen weten dat het per 01-07 stopt (behalve als beide partijen overeenstemmen om te verlengen).

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om open kaart bij je huidige werkgever te spelen. Ik ga er even van uit dat je nog geen aanbod hebt gehad voor verlenging. Geef dan aan dat je contract stopt per 01-07 en dat je vanuit hen nog niks gehoord hebt. Je wil wel graag blijven maar dan wel met de uitdaging die je zoekt en met een beloning die markt conform is. Gaan ze daar niet in mee, hanteer je netjes je 2 maanden opzegtermijn en doe je nog even stinkend je best voor een mooie referentie.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:56
Het siert je dat je loyaal bent naar je werkgever, maar vergeet niet dat je een zakelijke relatie met ze hebt.
Als je contract op 1 juni afloopt, wil ik ook wel eens zien of zij nog loyaal naar jou toe zijn. Vergeet niet dat het hun uiteindelijk alleen maar om het geld gaat, zij hebben echt geen emotionele band met jou persoonlijk.

Dat gezegd hebbende, moet jij er ook zo in staan. Denk alleen aan jezelf en niet aan je huidige werkgever, je bent echt niet de eerste die het bedrijf verlaat en ook zeker niet de laatste. Kun je voor een baan gaan waar je meer kansen, geld, motivatie, whatever krijgt, ga daar dan ook voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Luppie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:59:
Op zich lijkt me dit niet een heel lastig dilemma, je hebt een contract voor bepaalde tijd, beide partijen weten dat het per 01-07 stopt (mitstenzij beide partijen overeenstemmen om te verlengen).
;)

Je geeft al aan hoe loyaal je werkgever is met een tijdelijk contract. Je werkgever wil je niet aan het bedrijf binden, dus dan moet je dan ook vooral niet doen. Je bent op de wereld voor jezelf, dus als jij graag jouw horizon verwijd moet je dat vooral doen!

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Sowieso niet stilzwijgend laten verlengen, maar zie je nieuwe contract (ook al is het bij je huidige baas) als een nieuwe baan, met een nieuwe onderhandelingspositie (Jij hebt immers al de functie, kent ook het bedrijf en nu ook met een jaar ervaring)

Tijd om een stap(je) te maken.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Audiowaste schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:00:
Vergeet niet dat het hun uiteindelijk alleen maar om het geld gaat, zij hebben echt geen emotionele band met jou persoonlijk.
Dat is echt te kort door de bocht, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zou ik zeggen.
Er zijn zat bedrijven die heel anders denken.
Ja, er moet geld verdiend worden maar de werknemer als melkkoe zien is echt niet meer van deze tijd.

Alleen TS kan bepalen hoe de relatie met de werkgever is en of deze wederzijds loyaal is.
Als dat niet het geval is, hoef je je ook niet schuldig te voelen.
Ik kan uit ervaring zeggen dat schuldgevoel slijt als je ouder wordt :)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auwey
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 14:29
Ik vind interessant om te lezen dat mensen loyaal zijn. Veel bedrijven hebben er geen probleem mee om werknemer die "overtollig" is zo aan de kant te zetten of een goedkopere kracht te zoeken voor het zelfde werk.

Ik had het zelfde als jij. Ja maar mijn collega's.... en geen schepen/bruggen willen verbranden.... Dit waren voor mij eigenlijk smoesje om niet uit mijn comfortzone te hoeven gaan.

Eye opener was een collega die zei de Firma Auwey heeft contract men BV Verdien Veel Geld voor 40 uur in de week voor een periode van 1 jaar. Daarna moet Firma Auwey echt onderhandelen voor een nieuw contract of op zoek naar ander groot verdien BV.

Sindsdien ben ik tegen werk aan gaan kijken dat ik me zelf voor 40 uur per week verhuur en eigen baas ben (ook voor overwerk geld dat, maar das heel ander verhaal)

"Life is a game. The only thing that matters is whether you're a pawn or a player."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties.

Ik zie een aantal opmerkingen over het verlengen van mijn contract bij mijn huidige werkgever. Het is in een bedrijfspresentatie al aangegeven dat iedereen een contractverlenging zal krijgen. En met in het achterhoofd dat mijn huidige project nog een hele tijd na juni doorloopt, ga ik ervan uit dat dit ook voor mij geldt. Want de enkelen die in staat zijn om dit project uit te voeren, of die het überhaupt willen oppakken, hebben niet de ruimte om dit op zich te nemen.

De algemene insteek van jullie antwoorden is dat ik dit zakelijk moet blijven zien en daar hebben jullie helemaal gelijk in. Ik ben hier nog te zacht in. Ik ga verder in gesprek met het nieuwe bedrijf en zie aan wat voor aanbod ik kan krijgen. Mocht dat wat zijn, dan ga in goed overleg met mijn huidige werkgever mijn ontslag indienen.
MAX3400 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:55:
Is de loyaliteit twee kanten op? Krijg je voldoende aandacht, salaris, complimenten, etc etc? Nee? Opzeggen wanneer jou dat uitkomt maar dan in het belang van je nieuwe werk.
Aandacht, complimenten, goed contact etc. ja, heel tevreden. Collega's zijn oprecht leuk. De directeur is iemand die in het weekend nog eens wilt bellen om te checken hoe het gaat, mocht er weekend werk zijn. Salaris en compensatie voor de vele overuren, nee, niet tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

dezze schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:30:

Aandacht, complimenten, goed contact etc. ja, heel tevreden. Collega's zijn oprecht leuk. De directeur is iemand die in het weekend nog eens wilt bellen om te checken hoe het gaat, mocht er weekend werk zijn. Salaris en compensatie voor de vele overuren, nee, niet tevreden.
Ik ga geen oordeel geven over jouw directeur & collega's maar je laatste zin spreekt boekdelen; leef je om te werken of werk je om te leven?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:06

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Je hebt maar 1 verantwoordelijkheid en dat is voor jezelf kiezen. Tenzij je een contract met de duivel hebt getekend hebben alle contracten een opzegtermijn. Als jij je nu niet prettig voelt in een baan, dan zou ik zeker rond gaan kijken. Vaak kun je in overleg met je nieuwe werkgever, als je iets leuks hebt gevonden ook wel wat flexibiliteit inbouwen. Zo heb ik onlangs mijn vaste contract opgezegd, om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik vond dit ook erg lastig om te gaan doen, met name omdat dit bedrijf mij een goede kans heeft gegeven, en ik weet dat ze het moeilijk gaan krijgen als ik op dit moment weg val. Met name de directeur wil ik niet met shit in de schoenen achterlaten. Echter voelde ik mij ook niet prettig met nog langer hier te blijven. Het is tijd voor mij om wat anders te gaan doen. Iedereen kan zo'n moment hebben.

Geloof me, je werkgever zal het (na eventueel even moeten slikken) het zeker zakelijk gaan zien. Dat is namelijk het risico van ondernemen voor hem. Een goede werkgever gaat je niet vasthouden wanneer je toe bent aan een nieuwe uitdaging. Want dit is niet goed voor beide partijen.

Ik heb bij mijn "oude" werkgever een kans gekregen die ik ontzettend waardeer. Zij zochten destijds iemand die één website zou kunnen updaten. Binnen twee weken had ik potentieel gezien in de organisatie, dit aangekaart en deze kansen gekregen. Deze kortstondige opdracht is uitgegroeid naar een vast contract en 4 jaar een fijne werksfeer.
Afgelopen maanden begon het mij te kriebelen, de druk op mijn huidige werk, wens om ergens anders te wonen, doorgroeimogelijkheden die afvlakken. en de knoop doorgehakt om tenminste eens te kijken naar vacatures.

Het gaf mij een ontzettend fijn gevoel om goed in de markt te liggen, en binnen 3 weken heb ik een leuke functie gevonden, en contract kunnen tekenen. Om dit naar de "oude" werkgever netjes te kunnen brengen, heb ik besloten een maand tussen opzegdatum en begindatum te zetten, zodat ik eventuele overloop(die gegarandeerd is) op kan vangen. De nieuwe werkgever was ook flexibel genoeg om hierin mee te gaan.

Ik kan je niet zeggen wat voor knobbel ik in de keel had, toen ik mijn ontslag op 31 januari indiende bij de directeur. Maar die opluchting dat ik voor mijzelf heb gekozen na de tijd. niets neemt mij dat meer af! 1 april mag ik dan beginnen bij mijn nieuwe werkgever. Momenteel zit ik nog van alles vast te leggen, en hoop 16 maart dit klaar te hebben. Zodoende kan ik het voor mijn gevoel netjes achterlaten, en die goodwill, wordt ook gewaardeerd door mijn "oude" werkgever.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar wees niet bang! kies voor jezelf, wees duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Op het moment ben ik aan het twijfelen of ik van werkgever moet gaan wisselen.
Als je twijfelt dan zou ik sowieso iets anders gaan zoeken.
Dan krijg je namelijk een goed idee wat er beschikbaar is.
Dat is nog iets anders dan ander werk aannemen
Daar kan je pas een goede beslissing over maken als je weet welke alternatieven er voor jou zijn en tegen welke voorwaarden. Dan komt de afweging pas.
Daarbij gaat het niet zo goed met dit bedrijf. Er wordt zelfs beroep gedaan op een (kleine) vrijwillige korting op het salaris over het gehele bedrijf.
Dat lijkt mij al een hele goede reden om iets anders te gaan zoeken.
Er is een hele goede mogelijkheid dat ik een prima aanbieding krijg, maar mijn huidige contract loopt nog tot en met juni.
Tijdelijke contract is tijdelijk. Er zijn, ook in deze tijd, nog genoeg bedrijven die hun werknemers wel gewoon een vast contract geven. Beloftes over een mogelijke verlenging zijn, zolang ze niet zwart op wit staan met een handtekening eronder, niet meer dan beloftes.
Ik vind het verder zelf ethisch heel lastig. (...) Ik ben een van de weinige werknemers die volledig verkocht is voor de rest van het jaar, dus ik ga dan een lopend project verlaten, wat het bedrijf weer in de verlegenheid brengt bij de klant.
Dan is een korting vragen (met de nodige emotionele chantage) niet zo slim geweest van jouw werkgever, blijkbaar ben jij veel meer waard dan jij krijgt, en dan vraagt je werkgever of je ook akkoord wil gaan met minder salaris?

Staat daar op zijn minst een verruiming van de winstdeling tegenover voor alle werknemers? Zal wel niet.
Als het goed gaat dan plukt de eigenaar de vruchten en als het slecht gaat dan moeten de werknemers op de blaren zitten?
Ik voel me nogal een verrader door achter de ruggen van mijn werkgever en collega's iets anders op te zoeken. Mijn verstand zegt dat dit gevoel onterecht is. Maar wat moet ik daarmee? Ik ben niet eerder in zo'n situatie geweest.
Luister naar je verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezze
  • Niet online
daan! schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:40:
[...]

Dan is een korting vragen (met de nodige emotionele chantage) niet zo slim geweest van jouw werkgever, blijkbaar ben jij veel meer waard dan jij krijgt, en dan vraagt je werkgever of je ook akkoord wil gaan met minder salaris?

Staat daar op zijn minst een verruiming van de winstdeling tegenover voor alle werknemers? Zal wel niet.
Als het goed gaat dan plukt de eigenaar de vruchten en als het slecht gaat dan moeten de werknemers op de blaren zitten?
Het is wel aangegeven dat wanneer het bedrijf er weer bovenop komt dat de korting volledig wordt gecompenseerd. En afgaande van de geschiedenis van het bedrijf wil ik dit best geloven. Winstdeling zal er niet van komen met dergelijke rode cijfers, tenzij dit jaar er serieus verandering komt in het bedrijfsresultaat. De winstdeling is overigens een 13de maand. Maar het is zo geregeld dat of iedereen die krijgt, of niemand.

En emotionele chantage.... dat is iets wat ik mezelf aanpraat denk ik... :/
daan! schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:40:
[...]
Luister naar je verstand.
Helder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als het bedrijf naar de knoppen gaat krijg en niks . Ik zou zeker geen loon inleveren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
om op een mooie kans te springen die heel recent voorbij kwam.
Je bent gesprongen. Dit betekent dat meer dan 50% van je gevoel en verstand daar weg wil. Doen dus.

Salariskorting en vaste contracten, dat klinkt als een schip dat ten onder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:27
Er is een hele goede mogelijkheid dat ik een prima aanbieding krijg, maar mijn huidige contract loopt nog tot en met juni.
Je contract is tot juli, logisch dat je al rond aan het kijken bent. Dat snapt die werkgever ook wel, moeten ze maar vast aanbieden.

Verder kijken kan nooit kwaad, maar houd wel in het achterhoofd dat het gras bij de buren echt niet altijd zo groen is als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zie trouwens dat het contract loopt tot en met juni, dus een bepaalde tijd. Staat er iets in het contract over de opzegtermijn? Zoja, staat daar niet bij dat het om het opzeggen voor onbepaalde tijd gaat? Met een beetje pech zit je sowieso tot en met juni vast.
Ook even goed kijken of er iets bijstaat over ‘einde van de maand’.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 06-03-2018 23:30 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik neem aan dat je in de IT zit? Bij mijn weten gaat het juist erg goed in de IT atm, dus als er nú een bedrijf in zwaar weer zit, moeten er echt wel fouten gemaakt zijn. Ik hoor detachering, en dat geen van de collegae op de bank zit, dus er moet voldoende binnenkomen.

Ik hoor tijdelijk comtract, dus nog geen 2 jaar in dienst.

Allemaal eerder redenen om eerder een beetje gezond wantrouwen naar het bedrijf te hebben, dan loyaliteit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Bedenk ook dat jouw kansen op goede trainingen en andere extra's of conferenties ook mee gaan of staan met een bedrijf dat goed loopt. Als je nu in een bedrijf werkt die niet winstgevend is en waar personeel zelfs word gevraagd minder loon te accepteren, is dat niet een bedrijf waar je nog kan groeien.

Zorg dat je het zo netjes mogelijk af handelt, maar ga wel op zoek naar een andere baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Er is een hele goede mogelijkheid dat ik een prima aanbieding krijg, maar mijn huidige contract loopt nog tot en met juni. Ik vind het verder zelf ethisch heel lastig. Zo voel ik me behoorlijk loyaal aan mijn huidige werkgever en door weg te gaan in zo'n lastig moment, breng ik het bedrijf in een nog lastiger parket.
Ze zijn anders alles behalve loyaal aan jou.

Als het bedrijf echt in zwaar weer terecht komt schromen ze echt niet je contract niet te verlengen. Het is gewoon puur business. Je baas is niet je vriend. Natuurlijk wil je je netjes en professioneel gedragen maar m.i. is je "ethiek" verhaal meer een excuus om geen 'enge' dingen zoals solliciteren te doen. Dit is puur menselijke natuur natuurlijk; maar een verandering van baan is eng en wij mensen zijn erg goed in het rationaliseren van onze neiging 'eng' te vermijden.

Hoe dan ook is regelmatig rondkijken een goed idee. Helemaal als het niet goed gaat met het bedrijf.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
Zoals waarschijnlijk al eerder geadviseerd: Ik zou altijd proberen te solliciteren terwijl ik een lopend contract heb. Je onderhandelingspositie is sterker, je hoeft immers niet weg en gaat alleen weg als de voorwaarden beter zijn. Daarnaast is de perceptie die je kweekt als je solliciteert vanuit een baan beter dan wanneer je solliciteert als werkloze.
Er wordt zelfs beroep gedaan op een (kleine) vrijwillige korting op het salaris over het gehele bedrijf.
Red flag! Red flag! ;) De rentes zijn enorm laag, dus het feit dat je baas niet kan bijfinancieren zegt een hoop. Wat krijg je er voor terug? Ik zou best bereid zijn een deel van mijn salaris in te leveren vrijwillig, maar ik ben geen zakelijk-filantropische instelling en zou er iets voor terug vragen. Aandelen in het bedrijf oid.

Straks gaat het weer goed met het bedrijf, maar ik zou dan niet de illusie hebben dat de baas dan ook ineens vrijgevig gaat zijn.
Ik voel me nogal een verrader door achter de ruggen van mijn werkgever en collega's iets anders op te zoeken. Mijn verstand zegt dat dit gevoel onterecht is.
Ik snap dit gevoel, maar daar moet je even doorheen bijten. Je hebt een zakelijke relatie, maar dit kan soms door leuke collegas etc op een persoonlijke relatie gaan lijken. Die leuke collegas echter gaan niet jouw hypotheek/huur betalen als je ontslagen zou worden en de kans is aanwezig dat je de meeste van die collegas nooit meer ziet als je besluit weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je contract loopt af, je moet het dan ook niet zien als een contractverlenging (zonder inspraak), maar eerder zien als een onderhandeling hoe jullie samen verder kunnen gaan. Daar hoort een stukje beloning en uitwerking van toekomstperspectief bij.

Als je kijkt naar je post in het wat verdient de ict'er topic, dan ben je nog jong, en je 4,5 jaarwerkervaring hebt, met bijna twee jaar in de bouw hoek in je huidige vak.

Je zal uit eindelijke moeten kiezen wat voor jezelf het beste voelt. Blind varen op adviezen van vrienden/kennissen/forumers kan altijd later een gevoel geven "wat nou als ik mijn eigen keuze had gemaakt".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:24

Er is een hele goede mogelijkheid dat ik een prima aanbieding krijg, maar mijn huidige contract loopt nog tot en met juni. Ik vind het verder zelf ethisch heel lastig. Zo voel ik me behoorlijk loyaal aan mijn huidige werkgever en door weg te gaan in zo'n lastig moment, breng ik het bedrijf in een nog lastiger parket. Ik ben een van de weinige werknemers die volledig verkocht is voor de rest van het jaar, dus ik ga dan een lopend project verlaten, wat het bedrijf weer in de verlegenheid brengt bij de klant.

Aan de andere kant adviseren mijn familie en vrienden me om voor mezelf te kiezen. Ik wil echter niet op slechte voet mijn huidige contract opzeggen. De wereld is klein en ik heb oprecht een goede band met mijn collega's en werkgever.

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt?
Zou graag wat advies willen.
Verder zoeken en als je een andere aanbieding krijgt wat je voldoende aanspreekt op in gaan.
Moet zeggen dat ik een bedrijf wat in het huidige economische klimaat niet goed presteert erg discutabel vind. Daarnaast, zal het bedrijf op dit moment blij zijn, aangezien je volledig verkocht bent, als je dat nu niet zou zijn en de situatie verslechterd, zullen ze ook niet loyaal zijn naar jou.
Rond je huidige job op een nette manier af, probeer bijvoorbeeld je project over te dragen aan een andere medewerker en ga op goede voet uit elkaar in de toekomst.
Logische gevoelens en de loyaliteit siert je, maar sla er niet in door. Jij bent alleen niet verantwoordelijk voor het succes of ondergang van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je instelling siert je! Alleen, zoals anderen ook zeggen en ik nogmaals wil bevestigen. De zakelijke overeenkomst is wat brood op de plank brengt. Die zou kunnen aflopen op 1 juni. Als je snel wat vindt dan ontloopt de start van de nieuwe baan weinig met de opzegtermijn.

Maak eens een lijstje met alle voors en tegens die je kunt verzinnen voor blijven vs een nieuwe baan. Dan kun je daarna filteren op punten die je belangrijk vindt. Dit kan helpen een beetje een overzicht te krijgen voor jezelf. Alleen jij kan het juiste antwoord geven.

Overigens is zoeken altijd een goed idee om de markt te verkennen. Dat betekent nog niet dat je weg hoeft te gaan. Puur om te kijken wat er beschikbaar is in de markt en tegen welke compensatie.

Het mag niet jouw probleem worden dat je salaris inlevert omdat het bedrijf niet zo goed gaat. (Bij de meeste bedrijven komt het loon er niet net zo hard bij als het wel heel goed gaat.)

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 07-03-2018 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hann1BaL schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 10:31:
Het mag niet jouw probleem worden dat je salaris inlevert omdat het bedrijf niet zo goed gaat. (Bij de meeste bedrijven komt het loon er niet net zo hard bij als het wel heel goed gaat.)
Precies dit.

Gewoon rondkijken, je hoeft (nog) niet weg. Als je elders een goed aanbod krijgt, dan heb je nog steeds de keuze.
Pagina: 1